ویژگی های شخصیت سالم چیست؟

ویژگی های شخصیت سالم به گونه ای است که فرد را هدایت می کند و از طریق هوشمندی و احترام به زندگی هدایت می شود تا نیاز های شخصی افراد برآورده گردد. در این حالت است که آگاهی، شایستگی، ظرفیت دوست داشتن محیط، افراد و غیره رشد می کند. در دهه 50 و 60 متفکران انسان گرایی مانند گوردون آلپورت ، آبراهام مزلو ، کارن هورنی ، سیدنی جورارد ، کارل راجرز و اریش فروم سعی در توصیف شخصیت سالم داشتند. گرچه در تصورات آن ها تفاوت هایی وجود دارد ، اما یک توافق کلی وجود داشت که شخصیت سالم از آن تشکیل شده است. با این حال اگر تمایل دارید که از شخصیت های سالم اطلاع کسب کنید، می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام نمایید. در ادامه ما به بررسی ویزگی های شخصیت سالم می پردازیم.

ويزگی های شخصیتی سالم و گفتار گذشتگان

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، گذشتگان بسیاری برای بررسی ویژگی های شخصیتی سالم و ارائه مشخصات آن ها اقدام کرده اند. دانشمندان در گذشته شخصیت سالم را بخش بندی نموده و ارائه داشته اند که شخصیت سالم از نظر روانی دارای وييگی های خاصی است. این ویژگی ها عبارتند از: احساسات مثبت در طول روز، گشودگی و انعطاف پذیری بیان عاطفی، اعتماد به تحربیات شخصی خود، پذیرش وجودی خود، مقاومت در برابر استرس، خودآزمایی سالم، مسئولیت و صلاحیت و در نهایت ارتباط گرم و معتبر با دیگران. محدودیت این نظریه های اولیه این است که بسیاری از آنها به طور سیستماتیک آزمایش نشده اند. با این حال ، تحقیقات اخیر برای تعیین مشخصات شخصیتی که منجر به سلامتی و رشد مطلوب می شود ، آغاز شده است.

 تحقیقات دیگری ویژگی های اساسی شخصیت افراد سالم مورد بررسی قرار گرفت. ویبکه بلیدورن و همکارانش شخصیت سالم را حتی بیشتر جدی می گیرند. محققان شخصیت سالم را به عنوان “مشخصات سطوح مناسب برای سازگاری روان شناختی” تعریف کردند. برای تعیین این مشخصات ، آن ها از متخصصان خواستند كه ایده خود را در مورد یك فرد روان شناختی سالم با استفاده از 30 جنبه شخصیتی كه به طور گسترده مورد استفاده و تأیید قرار گرفته اند ، توصیف كنند. دقت داشته باشید که برای کسب اطلاعات از شرایط مربوط به ویژگی های شخصیتی سالم می توانید به مرکز شماوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نموده و از خدمات حضوری یا غیر حضوری این مرکز استفاده نمایید.

ویژگی های شخصیت سالم چیست؟

ویژگی های شخصیت سالم چیست؟ | مرکز مشاو.ره همکده

مشخصات شخصیتی سالم مدل های گوناگونی دارند و لازم است تا به بررسی دقیق آن ها پرداخته شود. توجه داشته باشید که هیچ ویژگی واحدی در مشخصات شخصیتی سالم لزوماً نشان دهنده شخصیت سالم نیست. برعکس ، هیچ صفت واحدی لزوماً نشان دهنده شخصیت ناسالم نیست. ما با توجه به تحقیقات صورت گرفته صرفا بر اساس احتمالات به بررسی موارد مختلف می پردازیم و مشخصات شخصیتی سالم را بررسی می کنیم. در ادامه به بررسی مواردی می پردازیم که به عنوان مشخصات یک فردی سالم از نظر روانی شناخته می شود. البته برای بهبود شرایط روانی خود می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی اقدام نمایید.

گشودگی نسبت به احساسات از ویژگی های شخصیت سالم  

گشودگی نسبت به احساسات به معنای پذیرش احساسات و عواطف درونی فرد و ارزیابی احساسات به عنوان بخشی مهم از زندگی است. کسانی که احساس گشودگی بالایی دارند ، احساسات عمیق تر و متمایزتری را تجربه می کنند و احساس شادی و ناراحتی شدیدتری نسبت به دیگران دارند. کسانی که از احساس گشودگی پایینی برخوردار هستند ، تا حدودی تأثیرات مبهم دارند و اعتقاد ندارند که احساسات  از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو می توان گفت که گشودگی احساسات به معنای اطلاع دقیق از احساسات است و فرد را به شناخت دقیقی در این باره می رساند. از این رو می توان گفت فرد با این حالت یک روح و روان سالم دارد.

صراحت در زندگی از ویژگی های شخصیت سالم 

یکی از عواملی که بر سلامت روان تاثیر بسیار زیادی دارد، صراحت در زندگی است. افراد صریح در عین حفظ چهارچوب های خود با دبگران، بسیار صمیمی و مبتکر هستند. افرادی که از نظر صراحت روند مناسبی را ندارند، تمایل بیشتری به تملق و چاپلوسی و یا حیله گری و فریب دارند. آن ها این تاکتیک ها را به عنوان مهارت های اجتماعی لازم می دانند و ممکن است افراد ساده تر را ساده لوح بدانند. به همین دلیل است که می توان گفت صراحت در زندگی اهمیت بسیار زیادی بر روند سلامت روان اشخاص دارد. البته باید دقت داشته باشید همان طور که اشاره کردیم، تمامی این موارد به عنوان گزینه های نسبی هستند.

داشتن صلاحیت و مهارت در زندگی، از ویژگی های شخصیت سالم 

شایستگی و صلاحیت به این معناست که فرد توانایی، احتیاط، معقولیت و تاثیر بسیار زیادی برای زندگی خود و دیگران دارد. کسانی که از مهارت بالایی برخوردارند برای مقابله با زندگی احساس آمادگی کامل می کنند. کسانی که در زندگی خود از توانایی کافی برخوردار نیستند ، نظر کمتری در مورد توانایی های خود دارند و اعتراف می کنند که غالباً آماده نیستند و ناتوان هستند. همین مسئله به تدریج می تواند روند سلامتی روان شخص را تحت تاثیر بسیار زیادی قرار داده و مشکلا بسیاری را برای شخص به وجود آورد. البته در این حالت شما می توانید از روند مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده ببرید. با این حال مشاوره حضوری در مرکز همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز روان شناسی هم اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

خونگرمی و صمیمیت

ویژگی های شخصیت سالم چیست؟ | مرکز مشاو.ره همکده

گرما و خونگرمی مربوط به موضوعات صمیمیت بین افراد است. آن ها واقعاً مردم را دوست دارند و به راحتی وابستگی نزدیکی به دیگران دارند. افرادی که خونگرم نیستند، نه رفتار خصمانه ای خواهند داشت و نه لزوما بی مهری می کنند. اما به گونه ای محتاطانه و محافظه کارانه رفتار دورتری از بقیه خواهند داشت. از این رو می توان گفت که خونگرمی و صمیمیت می تواند اثر بسزایی بر سلامت روان افراد داشته باشد.

احساسات مثبت

کسانی که احساسات مثبت بالایی دارند، دارای سلات روان بسیاری هستند. این افراد احساسات مثبتی مانند شادی ، خوشبختی ، عشق و هیجان را تجربه می کنند. آن ها به راحتی و غالباً می خندند و خوش خلق و خوش بین هستند. کسانی که دارای سطح پایین احساسات مثبت هستند لزوماً ناراضی نیستند. آنها فقط از هیجان و روحیه کمتری برخوردار هستند. داشتن احساست مثبت روحیه افراد را تقویت می کند و باعث افزایش امیدواری در فرد می شود. به همین دلیل است که با داشتن احساسات مثبت می توان روحیه بسیاری را کسب کرد. سلامت روان و احساسات مثبت می توانند در راستای هم حرکت کرده و بهترین شرایط را ایجاد کنند.

اضطراب پایین

افراد مضطرب خجالتی ، ترس ، عصبی ، متشنج و بی قرار هستند. افراد مضطرب بیشتر ترس های مختلف و همچنین اضطراب شناور آزاد دارند. از طرف دیگر ، کسانی که اضطراب کمی دارند ، در زندگی روزمره خود آرامش و سلامت روان بیشتری دارند. اضطراب می تواند حتی بر روند سلامت جسمی فقرد هم تاثیر داشته باشد. این مسئله می تواند بر قلب و مغز انسان اثر داشته باشد. از این رو اگر بتوان اضطراب را کنترل کرد، می توان به راحتی در زندگی پیش رفت و سلامت روح و جسم را کسب نمود.

آسیب پذیری کم در برابر استرس

ویژگی های شخصیت سالم چیست؟ | مرکز مشاو.ره همکده

کسانی که از آسیب پذیری بالایی در برابر استرس برخوردار هستند احساس می کنند نمی توانند از عهده تقاضای روزمره زندگی برآیند. کسانی که آسیب پذیری کمی در برابر فشار روانی دارند ، خود را قادر به مدیریت خود در شرایط دشوار می دانند و اغلب احساس اطمینان سالم به توانایی های شخصی خود خواهند داشت. استرس می تواند نمود های متلفی داشته باشد و باعث مشکلات زیادی در روند زندگی هر فرد شود. از این رو کنترل استرس با آسیب پذیری های کمتر زندگی را با روحی آسوده تر پیش می برد.

عدم افسردگی

کسانی که افسردگی شدیدی دارند، احتمالا تاثیرات بسیاری از این بیماری را بر زندگی خود مشاهده خواهند کرد. این افراد مستعد احساس گناه ، غم ، ناامیدی و تنهایی هستند. آنها به راحتی دلسرد شده و اغلب دلگیر می شوند. کسانی که افسردگی کمی دارند ، به ندرت چنین احساساتی را تجربه می کنند ، اما لزوماً سرحال و خونسرد نیستند. در واقع افرادی که افسرده نیستند می توانند انواع احساسات مثبت و منفی را تجربه نمایند. اما مهم تر از تجربه احساسات این است که می توانند کنترل بسیاری بر تمامی احساست خود داشته باشند.

انگیزه

ویژگی های شخصیت سالم چیست؟ | مرکز مشاو.ره همکده

شخصیت های بالغ بیشتر از افراد آشفته انگیزه دارند که توسط فرایند های آگاهانه ایجاد می شوند. این مسئله به افراد امکان می دهد، انعطاف پذیرتر و مستقل تر از افراد ناسالم باشند که تحت تأثیر انگیزه های ناخودآگاه ناشی از تجربیات کودکی قرار دارند. داشتن انگیزه در زندگی باعث می شود تا فرد بتواند برنامه های دقیقی در زندگی خود داشته باشد و اهداف خود را به درستی پیش ببرد. زمانی که شخص اهداف خود را پیش می برد می تواند روند زندگی مثبت تر و با هیجان بیشتری داشته باشد. این مسئله نشان دهنده بهترین شرایط روحی برای افراد می باشد.

منابع
ncbi.nlm.nih.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا