هفت دلیل اهمیت مهارت اجتماعی

فعل و انفعالات اجتماعی ما پویا، چند لایه و سریع است و ما اغلب مجبوریم شکل های غیرکلامی و کلامی ارتباط را همزمان به هم بزنیم. چنین وظیفه ای چالش برانگیز و پیچیده نیاز به مجموعه ای از مهارت های اجتماعی به همان اندازه پیچیده دارد که یادگیری و کاربرد آن برای برخی از کودکان آسان تر از دیگران است. در این مقاله، ما دقیقاً می فهمیم که مهارتهای اجتماعی دقیقاً چیست، برخی مهارتهای خاص اجتماعی برای توسعه و برخی از درک اساسی آنها چیست. هدف ما پاسخ به این سوال است که هفت دلیل اهمیت مهارت اجتماعی چیست و آیا مهم هستند؟ برای بهبود مهارت های اجتماعی خود می توانید از طریق متخصصان مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران اقدام کنید. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مهارت ها و شایستگی های اجتماعی چیست؟

در طی سالها تعاریف زیادی از مهارتهای اجتماعی ارائه شده است، اما به طور کلی، بیشتر آنها موافقند که مهارتهای اجتماعی رفتارهای یادگیری مناسب اجتماعی هستند که ارتباط مثبت و تعاملات با دیگران را تسهیل می کنند. به نظر می رسد به اندازه کافی ساده، درست است؟ واضح است که، حتی برای افراد بسیار ماهر اجتماعی که در بین ما وجود دارد همیشه به این آسانی نیست. همه ما گهگاه معاملات ساختگی اجتماعی عجیب و غریب را انجام می دهیم، خواه صحبت کردن با کسی باشد، به درستی گوش دادن، یا یک شوخی نامناسب.

مهارت های اجتماعی را نمی توان به راحتی به عنوان یک چیز واحد که شما دارید یا ندارید، تعریف کرد، بلکه به صورت دسته ای از توانایی ها و رفتارها تشکیل می شود. این همان چیزی است که ما می گوییم، چگونه آن را می گوییم و چگونه خود را با استفاده از حرکات، حالت های چهره و زبان بدن بیان می کنیم. و در حالی که همه این کارها را انجام می دهیم، صحبت های شخص دیگر را کنترل می کنیم و پاسخ های مناسب را در زمینه های خاص ارزیابی می کنیم.

رفتار اجتماعی و تعاریف آن


برای والدین و معلمان، مهارتهای اجتماعی کودکان اغلب از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، دقیقاً چگونه می توان تشخیص داد که کودک از نظر اجتماعی مهارت بالایی دارد؟ گرشام (1986) سه راه را برای تعریف مهارتهای اجتماعی پیشنهاد داد:

رفتاری: رفتارهای خاصی که احتمال تعاملات مثبت اجتماعی را افزایش می دهد و احتمال رفتارهای منفی را کاهش می دهد.
پذیرش همتا: محبوبیت یا مقبولیت از طرف دوستان یا همسالان
اعتبار اجتماعی: رفتارهای اجتماعی که منجر به نتایج اجتماعی مرتبط و قابل توجه می شود
شایستگی اجتماعی به قضاوت دیگران در مورد میزان مهارت افراد در به کار بستن مهارت های اجتماعی خود اشاره دارد.

اساساً، مهارت های اجتماعی همه توانایی ها و رفتارهای پشت صحنه ای هستند که پایه و اساس رفتارهای شایسته اجتماعی را ایجاد می کنند. برای اینکه این تمایز کمی واضح تر شود، پخت کیک را در نظر بگیرید. شاید بتوانید تمام مراحل مربوط به یک دستور تهیه کیک با ظاهر خوشمزه مانند مخلوط کردن، توزین و زمان سنجی (مهارت های اجتماعی) را انجام دهید. اما، هنگامی که تعیین می کنید ر پخت چقدر صلاحیت دارید، اثبات آن نتیجه نهایی پخت کیک خواهد بود. افراد دیگر تنها نتیجه تلاش های شما (شایستگی اجتماعی) را می چشند، اما مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به آنجا ممکن است کمتر نمایان شود.

مهارت های اجتماعی برای توسعه

اگر از کسی حمایت می کنید تا مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهد، داشتن برخی رفتارهای خاص برای هدف مفید است. به طور كلی، در معیارهای مهارتهای اجتماعی، كودكان معمولاً مهارتهای برقراری ارتباط، مانند پاسخگویی و ارتباط با دیگران را به دست می آورند و اینكه فرد انتظاراتی را كه در زمینه های اجتماعی از آنها می رود می فهمد و آنها را مدیریت می كند و مطابق با هنجارهای اجتماعی عمل می كند. سیستم بهبود مهارت های اجتماعی – مقیاس های رتبه بندی (Gresham & Elliott، 2008) ابزاری است که به طور گسترده برای ارزیابی مهارت های اجتماعی برای کودکان تا 18 سال مورد استفاده قرار می گیرد. این توانایی انجام هفت رفتار اصلی اجتماعی را اندازه گیری می کند:

ارتباطات، به عنوان مثال، استفاده از تماس چشمی و خوشایندهایی مانند “لطفا” در مکالمه
همکاری، به عنوان مثال، پایبند بودن به قوانین و انجام فعالیت ها بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران
مسئولیت، به عنوان مثال، رفتار خوب در غیاب نظارت
همدلی، به عنوان مثال، طنین انداختن در احساسات دیگران و تلاش برای ایجاد احساس بهتر در دیگران
نامزدی، به عنوان مثال، پیدا کردن دوستان و مشارکت فعالانه دیگران در فعالیت ها
کنترل خود، به عنوان مثال، تنظیم احساسات در شرایط اجتماعی دشوار یا ناراحت کننده
مهارت های اجتماعی ما همان گونه که رشد جسمی داریم، با ما رشد می کنند. به همین دلیل کودکان اغلب کانون مداخلات و تحقیقات مهارتهای اجتماعی هستند. اما این مهارت های اجتماعی به همان اندازه که روابط پیچیده تر و موقعیت های اجتماعی را توسعه و مدیریت می کنیم، در طول زندگی بزرگسالی ما نیز مفید هستند.

روابط اجتماعی بزرگسالان

ما به بررسی هفت دلیل اهمیت مهارت اجتماعی می پردازیم. اما برای نوجوانان، برخی از مهارت های اجتماعی ممکن است به طور فزاینده ای در روابط آنها مهم شود، مانند:

صمیمیت: ایجاد نزدیکی عاطفی با دیگران
اعتماد به نفس اجتماعی: در موقعیت های اجتماعی خود را مطرح کنید
مدیریت تعارض: توانایی حل مشاجره و اختلاف نظر به طور موثر
مهارتهای اساسی اجتماعی مهارتهای عملکرد پیچیده
تن صدا و سرعت صحبت شروع مکالمه
حالات صورت دعوت مردم به چیزها
گوش دادن فعال درخواست کمک
تماس چشمی
حرکات و وضعیت بدن دادن و پاسخ دادن به بازخورد منفی
وضوح بیان کلامی مذاکره و مدیریت درگیری
سناریوهای دوست یابی عاشقانه


چرا مهارت های اجتماعی مهم هستند؟


ما ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستیم که برای ارتباط با دیگران سخت گیر هستیم. اگر درصورت نیاز نتوانیم ارتباط خوبی برقرار کنیم، دوستانه در کنار هم باشیم یا از آنها کمک بگیریم، منطقی است که این امر تأثیر بسزایی در سلامتی و توانایی موفقیت ما خواهد داشت. در اینجا هفت روش مهم برای بهره مندی از مهارت های اجتماعی آورده شده است. در ادامه هفت دلیل اهمیت مهارت اجتماعی را بررسی می کنیم.

روابط نزدیک

شاید مهمترین مزیت صلاحیت اجتماعی با گذشت زمان، توسعه و تداوم روابط اجتماعی معنادار باشد که بسیاری از نتایج مثبت دیگر را نیز به دنبال دارد

سلامت جسمی

داشتن مهارتهای اجتماعی خوب، شانس ما را برای داشتن روابط اجتماعی با کیفیت بیشتر افزایش می دهد، که از بسیاری جهات برای سلامتی جسمی ما سودمند است، مانند کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان، و حتی خطر مرگ و میر را کاهش می دهد.

بهزیستی ذهنی

مشکلات اجتماعی و رفتاری ناشی از عقب ماندگی اجتماعی با علائم افسردگی در کودکان ارتباط دارد. دریافت حمایت اجتماعی از دیگران به دلایل مختلف برای سلامت روان ما بسیار مهم است. روابط حمایتی به ما کمک می کند تا با استرس کنار بیاییم، حس معنا و هدف خود را افزایش دهیم و کنترل شخصی را تقویت کنیم.

تنهایی را کاهش می دهد

این گزینه یکی از هفت دلیل اهمیت مهارت اجتماعی است. نوجوانانی که بیشتر در معرض خطرهای اجتماعی هستند، مانند معرفی خود به یک غریبه یا شروع گفتگو با افراد در مهمانی ها، سطح تنهایی کمتری را گزارش می کنند.

بزه دیدگی را کاهش می دهد

کودکان مهد کودک با نقص مهارت اجتماعی به احتمال زیاد در اوایل نوجوانی قربانی شدن همسالان را تجربه می کنند. برعکس، کودکانی که همکاری و اجتماعی تر دارند، بیشتر وارد عمل می شوند و به رفع آزار و اذیت دیگران کمک می کنند.

عملکرد تحصیلی

علاوه بر توانایی تحصیلی، سطح بالاتری از شایستگی های اجتماعی – عاطفی و پیشرفت بیشتر در مهارت های اجتماعی – عاطفی در طی یک سال تحصیلی نتایج علمی بهتر در خواندن و ریاضیات را در بین کودکان در جوامع محروم پیش بینی می کند.

عملکرد شغلی

مهارت های اجتماعی به طور مثبت عملکرد شغلی را در محل های کار پیش بینی می کنند که افراد از حمایت سازمان خود سطح پایین پشتیبانی می کنند. اعتقاد بر این است که مهارتهای اجتماعی به ویژه برای کارکنانی که برای عملکرد خوب خود به دنبال همکاری و منابعی هستند، بسیار مفید است.

هوش اجتماعی-هیجانی

 از جنبه مهارت افراد، ESI در مورد آگاهی از احساسات و افکار دیگران و ایجاد و حفظ روابط مشترک و معنادار با دیگران است. 

 

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا