چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد ؟ شاید تصور کنید لازم است تمام وقت را تحت فشار کار کنید. اما استرس شدید روی توانایی تمرکز و کار موثر شما اثر داشته و شما را مستعد داشتن تصادفات و اشتباهات بیشتری خواهد کرد.

استرس شدید اثرات مخربی روی حافظه و یادگیری خواهد داشت. در واقع استرس سلول های مغز را از بین می برد. افرادی که دچار اختلال استرس پس از سانحه هستند نسبت به دیگران هشت درصد شادی کمتری داشته و استرس روی بخش مرکزی مغز آن ها اثر می گذارد. همچنین استرس روی توانایی یادگیری در کودکان اثر مخرب خواهد داشت.

هورمون استرس کورتیزول گلوکوز را در طی واکنش استرس به ماهیچه ها فرستاده و سوخت کمتری به مغز می رساند. کورتیزول با ارتقای عملکرد انتقال دهنده های عصبی در ارتباطات مغزی تداخل ایجاد می کند.

همه ی این ها به استفاده از مغز بستگی دارد و استرس روی توانایی دسترسی به خاطرات و جلوگیری از ایجاد خاطرات جدید اثر خواهد داشت.

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد

استرس خطر حملات قلبی، بیماری های قلبی و سکته را زیاد می کند.

ارتباط مستقیمی میان استرس شدید و خطر بیماری های قلبی، سکته ی قلبی و سکته ی مغزی وجود دارد. که هنوز محققان آن را خوب به اثبات نرسانده اند. استرس ضربان قلب را بالا می برد. رگ های خونی را منقبض کرده و روی کارکرد قلب اثر خواهد داشت، استرس رگ های خونی را نازک کرده و مانع از خون رسانی مناسب خواهد شد.

استرس فشار خون را بالا برده و استرس شدید به دیواره ی رگ های خونی آسیب می رساند، خصوصا زمانی که استرس شدید منجر به التهاب شود.

افزایش فشار خون فاکتور خطری برای سکته ی مغزی است، سطح استرس می تواند احتمال تصلب شریان ها را افزایش دهد، فاکتور خطر دیگری برای سکته.

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد – استرس سیستم ایمنی بدن را خاموش می کند.

اگر بدن شما حس کند در مقابل خطر فوری قرار گرفته است مبارزه با عفونت نگرانی اصلی نخواهد بود بلکه مشکل استرس شدید است که سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و مبارزه با عفونت ها را دشوارتر می سازد. انسان ها وقتی استرس دارند با بروز سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر مستعد عفونت شده و علائم شدیدتری را تجربه خواهند کرد.

همچنین استرس محرکی برای آسیب رساندن به سیستم دفاعی بدن خواهد بود. استرس می تواند منجر به بروز التهاب در بدن شود. شاید سیستم ایمنی بدن شما به خاطر وجود استرس به دیگر آسیب هایی که در بدن اتفاق می افتند واکنش نشان دهد و ترکیباتی ایمنی به نام سیتوکین آزاد سازد که منجر به واکنش التهابی خواهند شد. این ترکیبات می توانند در تلاش برای مبارزه با فاکتورهای ناسالمی که در بدن هستند به سلول ها سالم نیز آسیب برسانند.

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد

التهاب باعث مشکلات و بیماری های متعددی در بدن خواهد شد، از آسم و دیابت گرفته تا سرطان و بیماری های قلبی.

استرس روی موانع مغز- خون اثر می گذارد. این موانع از مغز مقابل مواد بسیاری که وارد بدن شده و روی مغز اثر می گذارند حفاظت می کند، چیزهایی مانند داروها، مواد مضر، ویروس ها و سموم.

استرس شدید باعث پیری خواهد شد.

واکنش استرس باعث خاموش شدن فرایندهای فیزیولوژیکی می شود که به نظر ضروری نمی آیند. کم شدن جریان خون روی پوست را در نظر بگیرید. این اتفاق روی ظاهر شما و جوان دیده شدنتان اثر خواهد گذاشت و بدتر از آن اینکه استرس شدید می تواند روی پیری مغز اثر داشته باشد. همه ی ما با زیاد شدن سن سلول های مغز خود را از دست می دهیم. مواد سمی، روال های اتوماتیک، رژیم غذایی نامناسب، نداشتن ورزش و نداشتن ارتباط اجتماعی باعث این ها خواهد شد. بنابراین می توان گفت استرس اجازه می دهد سموم بیشتری از سد خون- مغز عبور کند و کورتیزول ها به هیپوکامپ (لایه ای از مغز) آسیب زده و عملکرد مغز، یادگیری موضوعات جدید و حافظه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد – استرس باعث افزایش وزن و اختلالات گوارشی خواهد شد.

از انجایی که هضم غذا نیز تحت تاثیر واکنش استرس قرار می گیرد استرس شدید می تواند باعث مشکلات گوارشی متعدد گردد. نفخ شکم، انقباضات، یبوست و اسهال از علائم رایج استرس زیاد هستند. موارد رایج رفلاکس معده و سندروم روده می باشند. استرس می تواند بیماری های التهاب روده و زخم معده را بدتر کند.

کورتیزول باعث تجمع چربی های خطرناک در شکم شده و تمایل به خوردن چربی، قند و شکر را زیاد می کند. خوردن چربی های ناسالم می تواند برای فرد آرامش بخش باشد زیرا عدم تعادل رفتاری و هورمونی همراه با واکنش استرس را آرام می سازد. متاسفانه این رفتار می تواند تبدیل به عادت شده و منجر به مشکلاتی در سلامت مانند دیابت و بیماری های قلبی شود.

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد

استرس شدید روی وضعیت روحی و روابط شما اثر دارد.

استرس مداوم می تواند روی الگوهای خواب اثر گذاشته و شما را خسته و زودرنج سازد. در نتیجه نمی توانید تمرکز کرده و بسیار پرخاشگر خواهید شد. شاید نتوانید درست استراحت کرده و اضطراب را از خود دور کنید. افسردگی واکنشی عادی به استرس شدید است. همه ی این ها می توانند کیفیت زندگی شما را خراب کرده و روی روابط شما با دیگران اثر بگذارند، استرس شدید می تواند با حس بی پناهی و نداشتن کنترل همراه باشد.

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد – استرس درد را زیاد می کند.

بین شدت درد و استرس شدید در سردرد، درد مفاصل و درد ماهیچه ها ارتباط نزدیکی وجود دارد، استرس دردهای آرتروزی و کمردرد را شدت می دهد، استرس کار با کمردرد همراه بوده. کلا استرس می تواند شدت فشار در سردرد را زیاد کرده و دفعات بروز درد را بیشتر کند.

استرس روی رابطه ی جنسی و عملکرد دستگاه تناسلی اثر دارد.

استرس شدید میل جنسی در زنان را کاهش داده و می تواند باعث اختلال نعوظ در مردان شود، استرس زیاد با شدت درد سندروم پیش از قاعدگی مرتبط بوده. و می تواند روی باروری زنان اثر داشته باشد، استرس در طول بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس و سقط جنین همراه خواهد بود، استرس در طول بارداری روی چگونگی واکنش نوزاد به استرس در بعد از تولد اثر خواهد داشت.، استرس می تواند تغییرات خلقی هورمونی در زمان یائسگی را تشدید نماید.

استرس شدید روی پوست، مو و دندان ها اثر دارد.

عدم تعادل هورمونی بر اثر استرس بوده و این حقیقت وجود دارد که جریان خون کاهش یافته در پوست بر اساس واکنش استرس، روی پوست شما اثری منفی خواهد داشت. اگزما واکنشی متداول به استرس است. جوش های پوستی، کهیر، پسورپازیس و روزاسه با استرس در ارتباط اند. ریزش مو و بیماری های لثه با استرس ارتباط مستقیم دارند.

چگونه استرس روی کیفیت زندگی شما اثر می گذارد – استرس باعث اعتیاد خواهد شد.

در تلاش برای فرار از احساسات منفی همراه با استرس شدید، افراد زیادی به سراغ رفتارها یا فعالیت های آرامش بخشی می روند که موقتا سطح دوپامین و سروتونین را افزایش می دهد. الکل، تنباکو و مصرف مواد راه های متداولی برای کاهش استرس هستند. اعتیاد غذایی، دیدن تلویزیون و بازی های کامپیوتری عاداتی هستند که بر اثر استرس ایجاد می شوند. همه ی این رفتارها در طولانی مدت تشدید شده و روی سلامت فیزیکی و روانی اثر منفی می گذارند.

منابع
mindhealth.co

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا