درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما

آزار و اندوه چیزی فراتر از احساسات موقتی یا عواطف گذرا هستند. درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما اهمیت زیادی دارد. رنج و عاطفه عاطفی تمایل به تأثیرگذاری و تغییر در کل فرد دارد. از ارزش ها و نگاه ما به زندگی گرفته تا نحوه رفتار ما با دیگران. یادگیری نحوه تشخیص عذاب و تأثیرات آن می تواند به شما کمک کند تا این تغییرات را در جهت مثبت تری هدایت کنید. با این توصیفات برای بهبود شرایط می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

تعریف درد و رنج: آزار عاطفی چیست؟

عذاب حالتی از رنج شدید، معمولاً طولانی، جسمی، روحی یا عاطفی است. از کلمه رنج می توان برای توصیف درد شدید بدن یا ذهن استفاده کرد. رنج عاطفی نوعی درد شدید روانی است که ممکن است برخی از ما در دوره ای از زندگی خود برای مدت زمان کوتاه یا طولانی مدت آن را تجربه کنیم. در ادامه مهم درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما است.

پنج علت عذاب عاطفی

درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما

علل های عذاب عاطفی عبارتند از:

ضرر

یکی از رایج ترین انواع رنج عاطفی، عذاب از دست دادن یکی از نزدیکان ما است. در غیر این صورت به عنوان غم شناخته می شود. تقریباً همه افراد باید در مقطعی از زندگی روند غم و اندوه خود را طی کنند، اگرچه برای برخی، غم و اندوه می تواند زودهنگام و غالباً رخ دهد.

بیماری روانی

آزار عاطفی همچنین می تواند از یک اختلال روحی و روانی مانند اختلال دو قطبی، افسردگی و اختلال شخصیت مرزی (BPD) ناشی شود. مبتلایان به این اختلالات می توانند بیشتر از کسانی که به این اختلالات مبتلا نیستند، عذاب احساسی را تجربه کنند و در شرایطی که اکثر آنها سطح عذاب عاطفی زیادی را تجربه نمی کنند (یا هرگونه ناراحتی عاطفی).

بیماری جسمی

درد جسمی، چه حاد (مانند استخوان شکسته) و چه مزمن (مانند آرتروز) باشد، می تواند منجر به حالت عذاب احساسی شود. درد مزمن، به خصوص، می تواند احساس ناامیدی ایجاد کند و باعث پریشانی عاطفی و عذاب روانی مداوم شود.

پشیمانی و درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما

اشتباهات و پشیمانی های گذشته یکی دیگر از دلایل اصلی آشفتگی عاطفی در زندگی است. اگر اشتباهی مرتکب شده اید که پشیمان شده اید. خواه کاری را عمداً انجام داده اید که اکنون متوجه اشتباه آن شده اید، یا تصادفی بوده که احساس می کنید می توانید جلوی آن را بگیرید – زندگی در پشیمانی های گذشته می تواند منجر به دوره های طولانی عذاب عاطفی شود.

رد و عدم موفقیت

اکثر افراد در دوره ای از زندگی خود درد عاطفی ناشی از طرد شدن یا شکست را تجربه می کنند. با این حال، برای برخی، احساس طرد شدن می تواند به یک احساس عذاب عاطفی مداوم و مزمن و مداوم منجر شود.

درد احساسی در مقابل. رنج عاطفی

درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما

درد عاطفی در زندگی روزمره وجود دارد: شاید مجبور باشیم روزی را کار کنیم که ترجیح دهیم در خانه بمانیم. ممکن است در این ماه نتوانیم اجاره بدهیم و مجبور شویم از والدین یا شریک زندگی خود پول وام بگیریم. این دردهای عاطفی حاد معمولاً به سرعت و به راحتی برطرف می شوند (شما به محل کار خود می روید، یا خانه ای را انتخاب می کنید ؛ پول را قرض می کنید و تصمیم دارید ماه دیگر آن را پس دهید).

از طرف دیگر، رنج عاطفی یک درد شدید روحی است که به راحتی حل نمی شود و ماندگاری بیشتری دارد. به طور معمول، رنج عاطفی راه حل ساده ای ندارد و بنابراین بیشتر طول می کشد. همچنین معمولاً شدیدتر از درد عاطفی بر ما تأثیر می گذارد. درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما به این مسئله کمک می کند.

تفاوت بین عذاب عاطفی و درد عاطفی را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

درد عاطفی

احساس خشم، ناراحتی یا احساسات منفی که راه حل مشخصی دارد و می تواند در مدت زمان کوتاه یا با اقدامی نسبتاً سرراست و آسان رفع شود.

رنج عاطفی

ناراحتی عاطفی شدید که راه حل مشخصی ندارد و فقط در طی یک دوره طولانی یا اقدامات مکرر (یعنی درمان) قابل رفع است.

چگونه عذاب عاطفی ما را تغییر می دهد؟

تجربه عذاب عاطفی به طور حتم فرد را تغییر می دهد. چقدر این تغییر خاص باشد به شخص بستگی ندارد. با این حال، ما توانایی انتخاب مثبت یا منفی بودن این تغییرات را داریم.

شما انتظار غیر منتظره را دارید

هنگامی که برای هر دوره ای رنج عاطفی را تجربه کرده اید، می آموزید که وقایع منفی زندگی (چه تحت کنترل شما باشد یا نه) هر لحظه می تواند به طور غیر منتظره ای اتفاق بیفتد.

  • به عنوان یک تغییر مثبت: شما زندگی را همانطور که می آید می گیرید و می فهمید که حتی بهترین برنامه ها نیز هر از گاهی شکست می خورند. شما این تغییرات را به راحتی انجام می دهید و انعطاف پذیرتر می شوید.
  • به عنوان یک تغییر منفی: شما بیشتر و بیشتر تلاش می کنید تا برای اتفاقات غیرمنتظره برنامه ریزی کنید اما به طور حتم در پیش بینی آینده شکست می خورید. شما هر روز بیشتر نسبت به تغییر احتیاط می کنید و حتی از جزئی ترین انحرافات از زندگی روزمره متنفر می شوید.

شما از خودتان محافظت می کنید

رنج و عاطفه عاطفی می تواند به انسان اهمیت واقعی – و شکنندگی – را درک کند. از احساس عاطفی آنها شما تلاش می کنید تا جایی که ممکن است خود را از عذاب احساسی بیشتر محافظت کنید. درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما نیز کمک کننده است.

  • به عنوان یک تغییر مثبت: شما می فهمید که سلامتی عاطفی شما تا حد زیادی در کنترل شماست، اما تا حدی اینطور نیست. راه حل هایی برای محافظت از خود در برابر عذاب عاطفی وجود دارد، اما وقتی این اقدامات احتیاطی شکست بخورد، خود و دیگران را سرزنش نمی کنید. در عوض، شما برای غلبه بر عذابی که اکنون با آن روبرو هستید کار می کنید.
  • به عنوان یک تغییر منفی: شما به هر موقعیت و همه به عنوان تهدیدی بالقوه برای سلامتی عاطفی خود نگاه می کنید. شما از ترس شکستن حباب محافظتی خود، شروع به عایق بندی خود می کنید و از روابط و فرصت های بالقوه غنی سازی خودداری می کنید.

شما درد و رنج عاطفی را در دیگران می بینید

قبل از اینکه شما عذاب عاطفی را تجربه کنید، احتمالاً نمی توانستید آن را در دیگران تشخیص دهید، یا حداقل به خوبی الان نیستید. اکنون که خودتان آن را تجربه کرده اید، همه جا احساس عذاب احساسی می کنید.

  • به عنوان یک تغییر مثبت: شما در دیگران احساس عذاب عاطفی می کنید، اما درد دیگران را به عنوان درد خود تحمل نمی کنید. درعوض، شما راحت تر با دیگران ارتباط برقرار می کنید و در درد خود احساس انزوای کمتری می کنید. شما تشخیص می دهید که تجربه عذاب احساسی هر فرد با تجربه شما متفاوت است.
  • به عنوان یک تغییر منفی: شما عذاب عاطفی دیگران را به عنوان یک بار و اضافه بر پریشانی عاطفی خود می دانید. شما بیشتر به عنوان راهی برای جلوگیری از غم و اندوه دیگران، شروع به جدا کردن خود می کنید. عذاب احساسی خود را با عذاب دیگران مقایسه می کنید و بالقوه آنها را کمتر از عذاب خود می دانید.

شما می دانید که گفتن دوباره شاد بودن راحت تر از انجام آن است

گذر از حوادثی که منجر به رنج عاطفی شما می شوند و خوشحال شدن دوباره یک شبه اتفاق نمی افتد. حتی هنگامی که عذاب شروع به کمرنگ شدن می کند، ممکن است هنوز بی حسی، ناامیدی یا تنهایی را تجربه کنید. این خود نکته ای مهم برای درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما است.

  • به عنوان یک تغییر مثبت: شما خوشبختی را بیشتر می دانید و در تلاش برای ایجاد تغییرات لازم هستید که می تواند به شما در رسیدن به آنجا کمک کند. شما بر آنچه می توانید تغییر دهید و بهبود ببخشید متمرکز می شوید و کمتر روی آنچه خارج از کنترل شماست، می پردازید.
  • به عنوان یک تغییر منفی: شما تصمیم می گیرید که خوشبختی فقط کار بیش از حد است و چیزهایی که در گذشته شما بوده اند و باعث درد و رنج شده اند غیرقابل حل هستند. شما می دانید که حتی اگر سخت کوشی کنید، هر زمان که بخواهید، عذاب عاطفی ممکن است رخ دهد، که شما تصمیم می گیرید برای خوشبختی تلاش نکنید.

چگونه بالاتر از عذاب عاطفی برویم و از آن بهره مند شویم؟

در لحظه زندگی کن

وقتی نوبت به غلبه بر عذاب عاطفی می رسد، این واقعاً یکی از اولین قدم هاست. سکونت در گذشته تنها مضرترین کاری است که می توانید در دوره های درد شدید عاطفی انجام دهید. در عوض، بر زمان حال تمرکز کنید و به جای مواردی که از کنترل شما خارج نیستند، روی چیزهایی که می توانید تغییر دهید کار کنید.

 برای درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما ارتباط بگیرید

رنج عاطفی می تواند به سرعت منجر به انزوا شود، که حتی می تواند منجر به رنج عاطفی بیشتر شود. هنگامی که احساس درد شدید روحی را شروع می کنید، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که این موضوع را مشخص کنید، چه به یک دوست معتمد و چه به یک مشاور. اغلب، فقط گفتن کلمات با صدای بلند (یا نوشتن آنها) به شخصی که مایل به دریافت آنهاست، می تواند نیروی زیادی را از دردی که تجربه می کنید خارج کند.

بگذار سرزنش کند

بخشش خود یا کسی (یا چیزی) که به شما ظلم کرده است در غلبه بر عذاب عاطفی کلیدی است. بخشش به معنای فراموش کردن آنچه اتفاق افتاده نیست، بلکه به معنای رها کردن چیزهایی است که نمی توانید تغییر دهید.

فعال باشید

درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما

اگرچه درک اینکه برخی از احساسات عاطفی و حتی رنج عاطفی اجتناب ناپذیر است، ایجاد یک استراتژی برای ایجاد شادی در زندگی شما می تواند مفید باشد. غالباً، ما خوشبختی را مسلم می دانیم و تصور می کنیم این چیزی است که باید در دامن ما قرار گیرد، در حالی که در حقیقت، خوشبختی با کار و پشتکار به سختی بدست می آید.

جستجوی کمک در مورد درک عذاب احساسی و چگونگی تغییر ما

در حالی که تعریف عذاب و اینکه چگونه ما را خوب و بد تغییر می دهد یک شروع است، رنج عاطفی یکی از چالش برانگیزترین آزمایش هایی است که می توان به تنهایی از آن عبور کرد. اغلب اوقات، اگرچه مفید است، پشتیبانی از طرف دوستان و خانواده کافی نیست. ایجاد یک سیستم بهتر برای غلبه بر عذاب با کمک یک مشاور حرفه ای یا درمانگر را در نظر بگیرید.

درمان تلفنی روش مناسبی برای برقراری ارتباط با یک مشاور یا ارائه دهنده بهداشت روان است. تحقیقات نشان می دهد مشاوره تلفنی به اندازه جلسات حضوری موثر است و می تواند به افراد کمک کند تا با اضطراب و افسردگی کنار بیایند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا