درمان های افسردگی در طول بارداری

افسردگی در طول بارداری موضوعی سخت و حساس است. متخصصان می گویند بین 14 تا 23 درصد از زنان در طول بارداری از نوعی افسردگی رنج می برند. سوالات زیادی است که زنان باردار و خانواده ی ان ها باید با ان مواجه شوند. آیا او واقعا از افسردگی رنج می برد یا رفتارش بر اثر هورمون های عادی در بارداری است؟ اگر مشکل او افسردگی است می تواند چه کار کند؟ خانواده ی او چه کاری باید انجام دهند؟ آیا درمانی وجود دارد که به جنین اسیب نرساند؟ درمان های افسردگی در طول بارداری چیست؟

به خاطر تغییرات هورمونی در بارداری، شاید یک زن متوجه نشود که از افسردگی رنج می برد.

در ابتدا شاید افسردگی متفاوت از اضطراب، خستگی، مشکل در تمرکز و بسیاری از علائم رایج دیگر بارداری به نظر نرسد. با این وجود وقتی یک زن افسرده می شود این علائم اغلب شدیدتر و مداوم تر خواهند بود. اگر او دچار افسردگی باشد علائم برای بیش از دو هفته ادامه داشته و مانع لذت برای آوردن این زندگی جدید به جهان خواهد شد. او شاید علائم دیگری را نیز تجربه کند که مشخصا با افسردگی همراه هستند، مانند ناراحتی مداوم، احساس بی ارزش بودن یا فکر به خودکشی.

اگر یک زن در گذشته از افسردگی رنج برده است شاید سریع تر از زنی که قبلا هرگز افسردگی را تجربه نکرده متوجه شرایط خود شود. هر فردی که از افسردگی رنج می برد باید به دنبال دریافت کمک باشد، بنابراین زنی که افسردگی خود را تشخیص ندهد در خطر بیشتری است تا کسی که از شرایط خود آگاه است. یک زن باردار افسرده شاید به خوبی از خودش و جنین داخل شکم خود مراقبت نکند. او ممکن است تغذیه ی مناسبی نداشته باشد. این زن ممکن است الکل نوشیده، مواد مخدر استعمال کرده یا در فعالیت هایی شرکت کند که زندگی او را به خطر می اندازند. در نتیجه کودک او با مشکلاتی در رشد خود به دنیا خواهد آمد.

درمان های افسردگی در طول بارداری

درمان های افسردگی در طول بارداری

وقتی یک زن برای دریافت مراقبت های پزشکی موافقت کرد باید به دنبال درمان هایی باشد که به نوزاد متولد نشده اش اسیبی نرساند. او نباید تصور کند تنها راه درمان افسردگی استفاده از داروهای ضدافسردگی می باشد. راه های درمانی دیگری نیز هستند که کمک می کنند با افسردگی خود مقابله کنید.

برخی درمان ها عبارتند از ورزش، طب سوزنی، روان درمانی و گروه های حمایتی.
  • ورزش با آزادسازی انتقال دهنده های عصبی و اندروفین در مغز به کاهش افسردگی کمک می کند؛ موادی که باعث بهبود وضعیت روحی خواهند شد. همچنین ورزش مواد شیمیایی سیستم ایمنی که می توانند دمای بدن را بالا برده و افسردگی را تشدید نمایند کاهش خواهد داد، این یک اثر آرامش بخش خواهد بود.
  • تحقیقات اخیر نشان داده اند طب سوزنی می تواند علائم افسردگی را تسکین بخشد؛ تحقیقی صورت گرفته در سال 2010 نشان داد طب سوزنی مخصوص افسردگی می تواند علائم این بیماری را در زنان بارداری که در خطر اختلال افسردگی هستند کاهش دهد. این نوع طب سوزنی نقاطی را هدف قرار می دهد که مرتبط با کاهش علائم افسردگی شناخته می شوند.
درمان های افسردگی در طول بارداری
  • روان درمانی سال هاست که برای درمان افسردگی استفاده می شود؛ این درمان می تواند شامل درمان درون فردی باشد که در آن تمرکز روی کاهش فشار در روابط است و همچنین درمان رفتارشناختی که افکار و باورهای بدبینانه را تشخیص داده و برای تغییر آن ها تلاش می شود.
  • گروه های حمایتی مسلما می توانند علائم افسردگی را بهبود بخشیده و عزت نفس در بیمارانی که از این مشکل رنج می برند را افزایش دهد؛ گروه های حمایتی برای بیماران افسرده در همه جا وجود دارد، از جمله در فضای آنلاین و شما باید گروهی را پیدا کنید که بیمار برای عضویت در آن احساس راحتی داشته باشد.

این درمان ها، در کنار حمایت خانواده و دوستان، شاید برای مدیریت افسردگی زنان در طول بارداری کافی باشند. این ها باید اولین گزینه ها برای زنانی باشند که مبتلا به افسردگی خفیف یا متوسط هستند.

داروها در کنار درمان های افسردگی در طول بارداری

در مواردی که افسردگی شدید بوده یا درمان های جایگزین برای کاهش علائم بیماری موثر نبودند بسیاری از متخصصان سلامت بر این باورند که داروهای ضدافسردگی بهترین گزینه برای محافظت از سلامت مادر و نوزاد هستند. زنان باردار اغلب بسیار نگران عوارض طولانی مدت مصرف داروها در طول بارداری می باشند.

اگرچه تمام داروها از طریق جفت منتقل می شوند اما تحقیقات نشان داده اند بسیاری از داروهای ضدافسردگی اصلی که در بازار هستند برای زنان باردار هیچ عوارض جانبی نداشته اند. پزشکان اغلب برای زنان باردار گروهی از داروهای ضدافسردگی که با نام SSRIs یا بازدارنده های بازجذب سروتونین شناخته می شوند را استفاده می کنند. شواهد نشان داده اند میزان کودکانی که با نقص های زمان تولد به دنیا امده و مادر ان ها از SSRIs در طول بارداری استفاده کرده است درست همانند میزان کودکانی می باشد که مادرشان دارویی مصرف نکرده است. شواهد مشابهی برای داروهای ضدافسردگی  سه حلقه ای (tricyclic ) نیز وجود دارد.

زنان بارداری که باید از دارو برای درمان افسردگی خود استفاده کنند. می خواهند تمام گزینه ها را در نظر داشته و از پزشک در مورد مشکلات سلامت برای جنین یا تاخیرات رشدی در آینده سوال می کنند. بهتر است مقایسه ای بین مشکلات سلامت برای جنین بر اثر علائم افسردگی با احتمال بیماری بر اثر داروهای ضدافسردگی انجام دهید. SSRIs در بین جامعه ی پزشکی شهرت خوبی دارند تا جایی که اغلب پیشنهاد می شود زنی که در طول بارداری دچار افسردگی شدید است بعد از تولد نوزاد نیز به مصرف داروها ادامه دهد تا مانع از احتمال بروز افسردگی پس از زایمان شوند.

زنانی که در زمان مصرف داروهای ضدافسردگی باردار می شوند.

تا اینجا در مورد مراقبت و درمان زنانی صحبت کردیم که در طول بارداری افسرده می شوند. اما زنانی که در زمان مصرف قرص های ضدافسردگی باردار می شوند چه؟ در این شرایط زن باردار و پزشک او باید عوارض و مزایای ادامه ی مصرف داروها را ارزیابی کنند. تحقیقات می گویند خطر برای جنین در طول سه ماه ابتدای بارداری بیشتر است بنابراین زن باردار و پزشک او باید در اوایل بارداری تا حد ممکن این مورد را در نظر بگیرند.

اعضای خانواده می توانند برای درمان های افسردگی در طول بارداری چه کار کنند؟

درمان های افسردگی در طول بارداری

اگر شما دوست یا یکی از اعضای خانواده ی زن بارداری هستید که مشکوک به افسردگی است باید هرکاری که می توانید برای حمایت از او و تشویق به دریافت کمک از متخصص انجام دهید. به بیانات او در مورد ناراحتی یا ناامیدی بی توجه نباشید بلکه با درک و حوصله به حرف های او گوش دهید. او را تشویق کنید تا به دنبال تشخیص و درمان بیماری خود برود و او را همراهی کنید تا اطمینان یابید این درمان موثر است. اینکه زن بارداری بداند از افسردگی رنج می برد اهمیت زیادی خواهد داشت زیرا این مشکل روی سلامت خودش و جنین داخل شکمش اثرگذار است.

منابع
psychguides.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا