مدیتیشن ماورایی و فواید آن

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. هر چه قدر که افراد بزرگ تر شده و وارد جامعه می شوند مشکلات بیشتر می شود. مشکلات همیشه و همه زمانی وجود داشته است. نکته مهم این است که افراد چگونه بتوانند با این مشکلات کنار بیایند. یکی از مشکلات و اختلالات روانی استرس است. استرس می تواند در طولانی مدت آسیب های جسمی خطرناکی را ایجاد کند. این آسیب های جسمی اگر ادامه دار باشند برای زندگی فرد خطرناک هستند. روان شناسان راه حل های مختلفی را برای درمان اختلالات روانی ارائه داده اند. یکی از این راه ها مدیتیشن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که مدیتیشن ماورایی و فواید متعدد آن چگونه است. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود.

اختلالات می تواند از سنین کودکی تا نوجوانی ادامه داشته باشد. این اختلالات حتی به گونه ای است که تا بزرگسالی هم ممکن است ایجاد شود. اختلالات روانی بخش بسیاری از زندگی ما را تشکیل داده است. در جوامع امروزی اختلالاتی وجود دارند که شاید از شنیدن آن تعجب کنید. اما چه بخواهیم چه نخواهیم آن ها وجود دارند و حتی بسیاری ی از ما با آن ها زندگی می کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مدیتیشن ماورایی و فواید متعدد آن صحبت کنیم.

مدیتیشن ماورایی در افراد

مدیتیشن ماورایی، که به اختصار به آن TM نیز می گویند، نوعی ساده و موثر از مدیتیشن است که توسط تحقیقات نشان داده شده است که در به حداقل رساندن اضطراب، کمک به افراد برای مدیریت استرس و حتی کاهش فشار خون و حمل مزایای دیگر بسیار موثر است. در دهه 1960 محبوبیت پیدا کرد و حتی توجه بیتلز و سایر افراد مشهور و افراد برجسته را از آن زمان به خود جلب کرد.

استفاده از مربی مدیتیشن برای یادگیری مدیتیشن ماورایی

شما می توانید این روش مدیتیشن را از مربی معتبر TM در چند روز یاد بگیرید، اما می توانید اصول اولیه را نیز در اینجا بیاموزید. کسانی که مدیتیشن ماورایی انجام می دهند ممکن است در عرض چند دقیقه با کاهش استرس و اضطراب مواجه شوند. همانند سایر انواع مدیتیشن، تمرین طولانی مدت می تواند منجر به تغییرات مثبت تری شود، از جمله تاب آوری در برابر استرس، کاهش اضطراب کلی و حتی رضایت بیشتر از زندگی. قطعاً ارزش دارد چند دقیقه وقت بگذارید تا بیشتر بیاموزید.

مدیتیشن ماورایی چیست؟

مدیتیشن ماورایی و فواید آن

برخلاف مدیتیشن های مبتنی بر ذهن آگاهی که بر پاکسازی ذهن از افکار تمرکز می کنند و به آرامی توجه را به زمان حال باز می گردانند وقتی متوجه می شوید که ذهن شما سرگردان شده است (همان طور که می خواهد)، TM بر محور تمرکز بر یک مانترا واحد است که بی صدا تکرار می شود.  این مانترا می تواند برای هر فرد متفاوت باشد و کسانی که برنامه های آموزشی را گذرانده اند، عموماً بر اساس ویژگی های شخصی مانترا به آن ها اختصاص داده می شود و انتظار می رود که از تناسب خوبی برخوردار باشند.

مدیتیشن ماورایی برای تسکین استرس چگونه کار می کند؟

برای این تمرین، توصیه می شود 15 تا 20 دقیقه دو بار در روز تمرین کنید. این شامل قرار گرفتن در موقعیت راحت، تنفس راحت از طریق دیافراگم و تمرین توانایی شما برای مشاهده افکار در ذهن بدون درگیر شدن است. سپس مانترا-معمولاً یک کلمه یا صدا، مانند نزدیک به کلمه “om”، در حالی که بر احساسات ایجاد شده تمرکز می کنید. این تمرین اساسی است، که بسیار ساده است. پیدا کردن زمان برای تمرین در هنگام مشغله کاری دشوار است، به همین دلیل تکنیک های ساده و قابل دسترس مدیریت استرس می تواند بسیار مفید باشد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اعم از TM یا نوع دیگری از مدیتیشن، بزرگترین چالش برای بسیاری از مردم ایجاد 30-40 دقیقه در برنامه روزانه خود برای مدیتیشن است.

چگونه مدیتیشن در افراد مقایسه می شود؟

مدیتیشن ماورایی و فواید آن

اشکال زیادی از مقایسه وجود دارد. در این جا نحوه مقایسه میانجیگری متعالی با سایر انواع مدیتیشن وجود دارد:

کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی

صدها مطالعه روی این نوع مدیتیشن انجام شده است که نشان می دهد این روش در مدیریت استرس و کاهش اضطراب و سایر مزایای سلامت جسمی و روانی موثر است. برخی از این مطالعات بهتر از سایر مطالعات انجام می شوند، با این حال، همانطور که توسط محقق آدام هولت، که 55 مطالعه در مورد TM و شکل دیگری از مدیتیشن، کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) را مورد ارزیابی قرار داد، اشاره شد.  

نگرانی اصلی در مورد مطالعات انجام شده در مورد TM چه چیزی است؟

نگرانی اصلی در مورد مطالعات انجام شده در مورد TM این بود که ممکن است سوگیری در انتخاب وجود داشته باشد – برخی از مطالعات ممکن است شرکت کنندگانی را انتخاب کرده باشند که بیشتر برای انجام این کار تمایل نداشتند و به احتمال زیاد پاسخ مثبت نشان می دادند. با این حال، بسیاری از مطالعات وجود داشت که در آن شرکت کنندگان پیشرفت هایی را با موضوعاتی که به طور تصادفی به گروه TM یا یک گروه کنترل اختصاص داده شده بود، نشان دادند که ارتباط واقعی بین تمرین و نتایج مفید را نشان می دهد. هر دو نوع مدیتیشن با افزایش ماده خاکستری، کاهش استرس و پیامدهای مثبت روانی مانند پذیرش خود، هدف در زندگی و خودمختاری مرتبط بودند.

MBSR از نظر مطالعات مورد بررسی مفیدتر بوده است.

با این وجود، MBSR از نظر مطالعات مورد بررسی مفیدتر بوده است. این با طول عمر و ایمنی بیشتر سلول ها و همچنین بهبود سیستم ایمنی بدن پس از استرس و کاهش پاسخ التهابی همراه بود. همچنین تحقیقات بیشتری از آن به عنوان ابزاری برای کاهش علائم استرس، اضطراب، افسردگی و حتی بی خوابی پشتیبانی می کند. با این حال، بسیاری از افراد تمرین MBSR را چالش برانگیزتر می دانند و برنامه آموزشی معمولی MBSR هشت هفته به طول می انجامد، در حالی که برنامه آموزشی چهار روزه برای TM انجام می شود. این ممکن است مدیتیشن متعالی را برای بسیاری از افراد به گزینه ای جذاب تر و در دسترس تبدیل کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با توجه به میزان تحقیقات انجام شده در مورد TM، این امر امیدوار کننده است، اما به گفته بسیاری از روانشناسان باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوانیم حتی بیشتر در مورد این تکنیک مفید و موثر بدانیم.

تکنیک های ساده مدیتیشن ماورایی در افراد مختلف متفاوت است

سایر تکنیک های ساده مدیتیشن مانند نشستن آرام با رایحه درمانی و تمرکز بر حس بویایی-نوعی مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی-یا نشستن آرام در حمام و تمرکز بر احساسات فیزیکی-همچنین مبتنی بر ذهن آگاهی. با این حال، این نوع مدیتیشن کمتر مورد مطالعه قرار می گیرد، بنابراین مقایسه آن ها با تکنیک های محبوب تر TM و MBSR اساسی دشوارتر است. با این حال، بسیاری از مردم آن ها را مفید می دانند و بسیاری از مزایای عمومی مدیتیشن را می توان در نظر گرفت که کاربرد دارد، بنابراین اگر TM جذابیتی ندارد، چندین روش دیگر برای مدیتیشن وجود دارد که باید قبل از دست کشیدن از ایده امتحان کرد.

تحقیق در مورد مزایا

مدیتیشن متعالی با فواید بسیار زیادی برای بهزیستی ذهنی و جسمی همراه است. برخی از مزایای اصلی مربوط به عملکرد مغز، سلامت قلب و البته مدیریت استرس و رفع اضطراب است. علاوه بر این، برای افسردگی، بی خوابی، درمان اعتیاد، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال نقص توجه، اختلالات طیف اوتیسم و ​​حتی آلزایمر مفید است.

مزایای فیزیکی مدیتیشن ماورایی در افراد

یک مطالعه در سال 2017 هشت مطالعه متاآنالیز را مورد بررسی قرار داد، به این معنی که این مطالعه چندین مطالعه را بررسی کرد که گروه های دیگر مطالعات را مرور کرد-در کل، این تجزیه و تحلیل ده ها مطالعه و هزاران شرکت کننده بود. این شواهد به اندازه کافی قوی است که انجمن قلب آمریکا توصیه می کند TM در عمل بالینی مورد توجه قرار گیرد.

مزایای سلامت روان مدیتیشن ماورایی در افراد

مدیتیشن ماورایی و فواید آن

متاآنالیز دیگری در سال 2014 14 مقاله تحقیقاتی را مورد بررسی قرار داد که 16 مطالعه و 1295 شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد. در مقایسه با گروه های کنترل که به طور منظم از اضطراب خود استفاده می کردند، این مطالعه نشان داد که TM در به حداقل رساندن اضطراب ویژگی موثر است. اضطراب ویژگی نوعی است که نه تنها به عنوان یک حالت گذرا، بلکه بیشتر به عنوان یک تجربه معمولی ظاهر می شود.

نکته 

نتایج همچنین نشان داد که افراد در دو هفته اول تمرین کاهش قابل ملاحظه ای در اضطراب خود نشان دادند. اما این کاهش ها هنوز سه سال بعد ادامه یافت. جالب این جا است که کسانی که در ابتدای مطالعه بالاترین سطح اضطراب را تجربه کردند. کسانی که در صدک های 80 تا 100 قرار داشتند. مانند جانبازان مبتلا به PTSD و زندانیان، بیشترین کاهش اضطراب را تجربه کردند. به طور کلی سطح اضطراب خود را تا محدوده صدک 53 تا 62 بوده است.

 

منابع
verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا