نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات

بسیاری از دانش‌آموزان در زمان نزدیک شدن به کنکور و امتحانات مهم دچار استرس شدیدی می‌شوند. که در یادگیری و درس خواندن‌شان تاثیر منفی می‌گذارد. واضح است که مطالعه برای امتحانات مهم مخصوصاً کنکور با یک امتحان معمولی تفاوت‌ قابل توجهی دارد. اغلب دانش‌آموزان نیز در زمان نزدیک شدن به این امتحانات به دنبال راه‌هایی می‌گردند که بتوانند به طور موثرتری برای آن آماده شوند. در ادامه ما نکاتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بتوانید با روش‌های صحیح مطالعه برای امتحانات و یا امتحان کنکور بیشتر آشنا شوید. نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات در ادامه بیان شده است.

برنامه ریزی برای مدیریت یادگیری دروس

شما می‌توانید از روشی به نام تکرار استفاده کنید. در این روش اطلاعات را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کرده و یک دوره نسبتاً طولانی را برای یادگیری و مرور دوباره آن مشخص می‌کنیم. بهتر است اینطور بیان کنیم که اگر می‌خواهید جدول تناوبی را به حافظه خود بسپارید. نباید تلاش کنید که به یکباره آن را حفظ کنید. بلکه باید هر روز چند ردیف را یاد گرفته و روز بعد اول همان مواردی که یاد گرفته اید را مرور کرده. سپس به یادگیری ردیف‌های دیگر این جدول بپردازید.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات – تغییر مکان را فراموش نکنید.

سعی کنید کمی تغییر مکان را در برنامه خود برای درس خواندن داشته باشید. طبق تحقیقات مطالعه و یادگیری یک مطلب در هر روز در مکان‌های مختلف می‌تواند احتمال فراموش کردن آن را در شما کاهش دهد.

سعی کنید مطالب را بنویسید.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات

مهارت های نوشتاری خود را به کار بگیرید، نوشتن مطالب در برگه می‌تواند یک تاثیر مثبت برای ما داشته باشد و باعث می‌شود آن مطلب با اطمینان بیشتری در ذهنمان ذخیره شود.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات – در صورت امکان بلند درس بخوانید.

با بلند خواندن مطالب از دو طریق دیدن و شنیدن به یادگیری بهتر خود کمک کنید، اگر شرایط این را دارید که با صدای بلند درس بخوانید می‌توانید برای یادگیری بهتر این روش را انجام دهید.

گروهی درس بخوانید.

اگر چه کار گروهی برای همه افراد مناسب نیست ولی برای کسانی که در تلاش‌های گروهی موفقیت بیشتری را بدست می‌آورند، می‌تواند مفید باشد، برای این کار هر چند روز یکبار می‌توانید برنامه ای گذاشته و برای مرور کردن درس‌ها با دوستان خود جمع شوید.

ورزش را فراموش نکنید.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات

طبق نتایج تحقیقاتی که انجام شده است روزانه نیم ساعت تمرین هوازی در بهبود توانایی پردازش مغز و همچنین دیگر توانایی‌های شناختی تاثیر مثبتی دارد.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات – تغذیه مناسبی داشته باشید.

تغذیه صحیح برای سلامتی همه افراد مهم است ولی برای دانش‌آموزانی که نزدیک به امتحانات و یا کنکور هستند نیاز است تا توجه ویژه‌ای را به این موضوع داشته باشند. برخی نکات غذایی می‌تواند در این دوران برای شما کمک کننده باشد، برای مثال مصرف اسیدهای چرب امگا3 که خصوصاً در مواد غذایی مانند ماهی، روغن زیتون و آجیل بسیار وجود دارد می‌تواند به افزایش عملکرد مغز کمک کند و طبق نتایج تحقیقی خوردن اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 قبل از امتحان در بهبود اضطراب امتحان موثر است.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات | مرکز مشاوره همکده

استراحت کردن را جدی بگیرید.

استراحت کردن موجب بالا رفتن بهره وری فرد می‌شود و توانایی شخص را برای تمرکز بهتر بر هر فعالیتی که انجام می‌دهد بهبود خواهد بخشید. بنابراین زمانی را برای استراحت گذاشته، مطالعه و کتاب را کنار بگذارید.

به خواب خود اهمیت دهید.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات | مرکز مشاوره همکده

تاثیر خواب را در افزایش حافظه خود و بهبود یادگیری فراموش نکنید، مغز ما با تقویت برخی اتصالات عصبی و تضعیف برخی دیگر زمانی که خواب هستیم خاطره ها را به حافظه طولانی مدت انتقال می‌دهد، مغز ما اتصالات و ارتباطات زیادی را طی روز برقرار می‌کند که برخی از آن‌ها ضروری نبوده و در زمان خواب آن‌‌ها را قطع می‌کند.

خوابیدن به فرد در به خاطر سپردن اطلاعاتی که در روز بدست آورده اید و یاد گرفته اید بسیار کمک می‌کند، طبق تحقیقی که انجام شده شرکت‌کننده‌ها باید مهارتی را یاد می‌‎گرفتند که کلیدهایی را به ترتیب می زدند، زمانی که یادگیری آن در یک روز و انجام آن به فردا سپرده شد این افراد نسبت به کسانی که در همان روز یادگیری آن را اجرا کردند عملکرد بهتری داشتند.

رایحه‌های خوش بو قبل از امتحان استشمام کنید.

بر اساس تحقیقات به این نتیجه رسیدند که استشمام رایحه‌های رزماری و اسطوخودس قبل از امتحان می‌تواند برای فرد بسیار آرامش بخش باشد.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات – قبل از خواب چند دقیقه می‌توانید مطالعه کنید.

نکاتی برای مطالعه قبل از امتحانات

برخی معتقدند قبل از خواب برای مدت کوتاهی ‌می‌توان به مطالعه پرداخت و از آنجایی که ذهن فرصت خوبی برای پردازش اطلاعات دارد بهتر می‌تواند مطالب خوانده شده را در حافظه خود ذخیره کند، شما می‌توانید برای چند دقیقه قبل از خواب به خواندن درس‌های خود بپردازید، در زمان خواب مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند و در نتیجه بهتر ذخیره شده و هر چیزی که قبل از خواب مرور کرده‌ایم را بهتر به یاد خواهیم آورد. اما نباید زیاده روی کنید، زیرا یک خواب راحت را برای شما دشوار خواهد کرد.

قبل از مطالعه از خوردن غذای سنگین و چرب خودداری کنید.

بعد از غذا خوردن به دلیل تمرکز بیشتر جریان خون برای هضم غذا در دستگاه گوارش، باعث کاهش خون‌رسانی به مغز و در نتیجه کاهش قدرت تفکر و تمرکز می‌شود. به همین دلیل برای شروع مطالعه باید اجازه دهید چند ساعت از مصرف غذا گذشته و سپس شروع به مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا