تموج احساسات در طول بارداری

تموج احساسات در طول بارداری چیست؟در طول دوران بارداری شما احساسات زیادی را تجربه خواهید کرد، شاید بسیاری از ان ها برای شما کاملا جدید باشند. چه چیزی مقصر است؟ از یک طرف شاید نگرانی های مالی دارید و از سمت دیگر نگران تغییراتی هستید که برای خانواده ی همیشگی و آشنای شما اتفاق می افتد. بعلاوه بدن و مغز شما نیز دچار تغییرات فیزیکی می شوند.

تغییرات هورمونی نقش بزرگی در تحولات خلقی دوران بارداری و بعد از آن دارند. همه ی زنان با هم متفاوت اند اما در برخی از ان ها این تغییرات می تواند شدید باشد.

در اینجا راهنمایی برای کمک به خودتان جهت تطابق با این تغییرات عمده در خلقیات خود و مدیریت احساسات جدید در طول بارداری آورده شده است، اینکه هریک چرا و چه زمانی رخ می دهند و چگونه می توان خود را با آن وفق داد.

احساسات و هورمون ها در بارداری

بالا و پایین های احساسات در طول بارداری

وقتی یک تخمک بارور شده داخل رحم شما جای می گیرد جفت در حال رشد شروع به آزادسازی هورمون هایی می کند که برای رشد بدن ضروری اند. در واقع افزایش هورمون ها بهترین دوست برای یک زن باردار هستند و به کودک او زندگی می دهند. هورمون هاش سی جی (که در سه ماهه ی ابتدا بسیار زیاد می شود، سپس در حدود ماه چهارم مقدار ان کاهش می یابد) باعث می شود جفت محکم به دیواره ی داخلی رحم بچسبد. پروژسترون و استروژن (که در طول ماه نه افزایش می یابند) به پایداری و ادامه ی بارداری کمک کرده و باعث ایجاد رگ های خونی غذارسان می شوند.

این تغییرات هورمونی که برای نوزاد بسیار مفید است گاهی برای شما سخت خواهد شد. برای مثال ممکن است باعث بیماری صبحگاهی شود. و استروژن می تواند تغییرات خلقی شدیدی را با خود همراه داشته باشد.

احساسات متداول در طول بارداری، و چگونه با ان ها برخورد کنیم.

شادی زیاد و تموج احساسات در طول بارداری

چرا این حس را دارید: استروژن می تواند باعث ایجاد حس شادابی شود. زنان زیادی در این دوران هیجان زیادی داشته و برای بارداری خود شاد هستند، خصوصا کسانی که برای مدتی تلاش کردند تا باردار شوند.

استراتژی های تطابق: چه کسی نیاز دارد با این حس مبارزه کند؟ تا وقتی حس شادابی دارید از ان لذت ببرید.

زودرنج شده و سریع گریه می کنید.

بالا و پایین های احساسات در طول بارداری

چرا این حس را دارید: هورمون ها به نظر نقش مهمی در ظهور مسائل عاطفی در طول بارداری ایفا می کنند.

علائم متداول زودرنجی، ناراحتی یا اضطراب هستند و این علائم در برخی ماه های بارداری پررنگ تر خواهند بود. برای مثال نوسان سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در جریان خون شما می تواند خصوصا در طول سه ماهه ی اول بارداری تغییرات خلقی زیادی ایجاد کند.

استراتژی های تطابق: در ابتدا به همسر خود توضیح دهید که شما احساسات قوی و متغیری را تجربه می کنید. با اطمینان از اینکه او درک می کند نوسانات خلقی شما هیچ ربطی به او ندارد می توانید هرگونه تنش در روابط بین خود را در همان ابتدا خاموش کنید. مشابه همین قضیه برای اعضای خانواده و دوستان نیز صدق می کند.

دوم اینکه از خودتان مراقبت کنید. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می توانند کمک کنند احساسات منفی را از بین برده و آن را با حسی مثبت جایگزین کنید. سلامت فیزیکی مناسب برای سلامت عاطفی شما لازم است. پیشنهاد می شود از اسیدهای چرب امگا3 تغذیه کنید. این اسیدها می توانند علائم خلقی شما را بهبود بخشند.

و در نهایت اگر سابقه ی افسردگی دارید مطمئن باشید در این مورد به پزشک خود گفته اید زیرا این مشکل نه تنها ممکن است در طول بارداری برگردد بلکه طولانی تر شده و بعد از زایمان شدیدتر خواهد شد.

بالا و پایین های احساسات در طول بارداری|مرکز مشاوره همکده

میل جنسی زیاد و تموج احساسات در طول بارداری

چرا این حس را دارید: بی دلیل نیست که سه ماهه ی دوم بارداری را مرحله ی ماه عسل می نامند. در طول این دوران از بارداری اندازه ی شکمتان هنوز قابل مدیریت بوده و سینه ها شاید بزرگتر شده باشند، در نتیجه همسرتان ممکن است شما را بسیار جذاب ببیند. برای شما هم افزایش حجم خون در طول بارداری باعث زیاد شدن جریان خون خواهد شد، در همه ی نقاط بدن. اندام جنسی و نوک سینه ها حساس تر هستند بنابراین شاید حس کنید تمایل جنسی بیشتری دارید. بعلاوه انقباضات رحم در طول ارگاسم در زمان بارداری شدیدتر حس خواهد شد.

استراتژی های تطابق: اگر پزشکتان داشتن رابطه ی جنسی را برای شما ممنوع نکرده است از این روزها لذت ببرید.

خستگی و فراموشکاری

چرا این حس را دارید: در کنار افزایش پروژسترون، زیاد شدن سطح هورمون اچ سی جی می تواند باعث خستگی شدید و بیماری صبحگاهی در سه ماهه ی ابتدای بارداری شود. این خستگی می تواند باعث شود سطح تیزهوشی زنان کاهش یابد و اغلب از این مورد شکایت دارند. اما این تنها دلیلی نیست که شما حس می کنید دیگر به اندازه ی قبل تیزهوشی ندارید. زمانی شما روی ملاقات ها و کارتان تمرکز داشتید. حالا فکرتان روی نام بچه و مادر شدن است.

استراتژی های تطابق: اگر شما شاغل هستید برای خود بخش بندی کنید: کارها را برای محیط کار گذاشته و وقتی به خانه می روید روی لیست کارهای کودک و دیگر وظایف مادرانه ی خود تمرکز کنید. می توانید افکارتان و کارهایی که باید انجام دهید را برای خود بنویسید. این کار نه تنها کمک می کند حس نظم بیشتری داشته باشید بلکه مانع از فراموشی کلی آن ها می شود.

از همه مهم تر حتی اگر دوست ندارید اما بدانید باید کمی تحرک داشته باشید. برای بهبود سطح انرژی و وضعیت روحی خود ورزش کنید. کمی شنا کردن باعث می شود وضعیت کلی روحی و جسمی شما بهبود یابد.

اگر واقعا خسته اید و فراموشکار شده اید به پزشک خود بگویید. او ممکن است تست هایی برای ارزیابی کم خونی (که بر اثر کم شدن گلبول های قرمز خون ایجاد می شود) یا کم کاری تیروئید (کارکرد بسیار کم غده ی تیروئید) به شما بدهد.

افسردگی در طول بارداری و تموج احساسات در طول بارداری

برای سال های زیادی بارداری را دوران سلامت عاطفی تصور می کردند. با این وجود تحقیقات اخیر می گویند بارداری خطر بازگشت افسردگی در زنانی که سابقه ی این بیماری را داشته اند افزایش می دهد.

بالا و پایین های احساسات در طول بارداری

با وجودی که حدود ده درصد از زنان در طول بارداری علائم افسردگی را دارند اما اغلب بر این باورند این ها نتیجه ی تغییرات هورمونی است و از این رو با پزشک خود مشورت نمی کنند. اما افسردگی اگر درمان نشود می تواند برای هردو مادر و نوزاد خطرناک باشد.

اگر هریک از علائم زیر را برای دو هفته یا بیشتر داشتید در مورد ان با پزشک خود صحبت کنید:

  • مشکل در تمرکز
  • تغییر در عادات غذایی
  • ناراحتی یا اضطراب شدید
  • خواب بسیار کم یا خیلی زیاد
  • احساس گناه یا بی ارزش بودن
  • فکر کردن مکرر به مرگ، خودکشی یا ناامیدی
  • از دست دادن شوق نسبت به فعالیت های مورد علاقه
منابع
parents.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا