رازهای زبان بدن، قسمت دوم

رازهای زبان بدن در قسمت دوم بررسی شدند.

ژست های بدن

بیش از یک ژست داشته باشیم، این به ما کمک می کند تا پیاممان را بهتر منتقل کنیم.

ما مجبور نیستیم برای هر حرفی از ژست و زبان بدن استفاده کنیم، اما داشتن یک سری از ژست ها برای تقویت گفتار، امری مهم است و از عدم درک درست مفاهیم جلوگیری می کند.

کارشناسان معتقدند که سخنرانان خوب در طول حرف زدن و یا معرفی، از ژست دست استفاده می کنند و می گویند ژست دست باعث می شود که شنونده اعتماد به نفس بیشتری را از گوینده دریافت کند.
ژست های پیچیده تر مثل بالا گرفتن هر دو دست بالای کمر، نشان دهنده ی تفکر پیچیده است. برگرداندن بدن، نشانه ی دروغ گفتن است برای همین هنگام صحبت نباید بدن خود را از سمت شنونده برگردانیم.

آینه شدن یکی از تکنیک های موثر در ارتباط است، یعنی فردی مانند طرف مقابل باشد. با کپی کردن رفتار شخص مقابل، می توانیم در آنها حس ارتباط گرفتن بوجود آوریم.

می توانیم آینه ی تون صدا، زبان بدن و یا پوزیشن طرف مقابل باشیم. البته نباید این کارها را پشت سرهم، بلافاصله انجام دهیم و بهتر است نامحسوس باشد. 
كشيدن دست روى چانه معمولاً با حالتى از چهره همراه است كه در آن چشم ها كمى جمع مى شود. افرادى ديگر ممكن است در اين حالت لب  بالايى را لمس كنند و آن را بكشند و بعضى مرد ها با سبيل يا ريش خود بازى مى كنند كه همگى دليل بر تعمق و ارزيابى است .زمانى كه شنونده لب يا چانه خود را لمس مى كند، اگر سرش به سمت پايين متمايل باشد و از پايين به بالا نگاه كند در حال ارزيابى و تفكر است.و اگر سر به سمت بالا متمايل باشد و چشم ها از بالا به پايين نگاه كنند، بيان گر ترديد شنونده است.

“ستون کردن دست‌ها زیر چانه” یا حالتی که فرد یک دست را روی دست دیگر قرار می‌دهد و سرش را به دست‌ها تکیه می‌دهد، معمولا در دیدارهای عاشقانه یا رمانتیک استفاده می‌شود.

حرکات و حالات دست و پا رازهای زبان بدن

رازهای زبان بدن، قسمت دوم

وقتى فردى طورى نشسته است كه يك پا را روى پاى ديگر انداخته و در هوا تاب مى دهد، مى خواهد اين پيام را به طرف مقابل منتقل كند كه من حوصله ام سر رفته است. در واقع اين حركت نشانگر گريز است، اگرچه بدن فرد ساكن و بدون حركت باشد. هنگام مذاكرات هر گاه يكى از طرفين، يا هردوى آن ها پاهاى خود را روى هم بياندازد، نشانه ی اين است كه وارد مرحله ی جديدى از مذاكره شده اند؛ مرحله اى كه امكان تفاهم كمرنگ شده است. اگر انداختن پا روى پاى ديگر، با گذاشتن دست ها به صورت ضربدر در زير بغل همراه باشد اوضاع وخيم تر است و بايد فكر جدى ترى براى تغيير وضعيت انجام دهند تا طرف مقابل از حالت تدافعى خارج شود.

انداختن پا ها روى هم در ناحيه زانو، در زبان بدن به طور يكسان در مردان و زنان رايج است و از آن مى توان اين برداشت را داشت كه من بسيار آسوده خاطر هستم و به خوبى به حرف هاى شما گوش مى دهم.

قوزك پا روى زانو، اين معمولاً عملى مردانه و گوياى اين است كه من قاطعانه از حقوقم دفاع مى كنم و در عين حال آرامش دارم. اين همان ژست اصيل است. « كابويى پا روى پا اندازى »

انداختن پا روى هم در ناحيه قوزك، اين ژست هم در مرد ها بيش از زن ها مورد استفاده قرار مى گيرد. مى گويد: “من مودبانه در آرامش هستم”.

باز کردن پاها برای آقایان هم نشان دهنده اعتماد به نفس بیشتر می باشد.

كسى كه با ريتمى يک نواخت و كسل كننده، روى ميز ضرب مى زند مى خواهد احساس بى قرارى خود را بيان كند. اشارات مشابه ديگر مى تواند اين باشد كه فرد مرتباً دكمه خودكار خود را بالا و پايين مى زند و يا با پاشنه پا به زمين ضربه مى زند. پيام مستقيم اين اشارات براى شما اين است كه بايد دريابيد كه حرف هايتان كسل كننده و بى روح است و يا اين كه براى طرف مقابل تازگى ندارد.

دست هایمان را ضربدری جمع نکنیم، چون این حالت مقاومت و سرسختی یا مخالفت را نشان می دهد. آنها را به شکل آویزان گذاشته و یا هر دو را با هم جلوی بدن نگه داریم.

گذاشتن دست توی جیب در طول صحبت کردن، نشانه ی عدم اطمینان ماست. برعکس، اگر دست هایمان را از جیب بیرون آوریم و کف دست ها را رو به بالا بگیریم، نشان می دهد که دوست داشتنی و قابل اعتماد هستیم.

یادمان باشد هنگام صحبت کردن دست هایمان را مشت نکنیم چون از علائم پرخاشگری است.

در حالتى كه دست ها دو طرف كمر و آرنج به طرف خارج بدن قرار مى گيرد فرد مى گويد: از من فاصله بگير. اين عملى ناآگاهانه است كه ما هرگاه احساس جامعه ستيزى داشته باشيم و يا در محلى پر ازدحام قرار بگيريم و تمايل نداشته باشيم ديگران نزديك به ما شوند اعمال مى كنيم.

خم كردن بازوها، اين كار مى گويد : “من قوى و نيرومند هستم” بالا آوردن يك بازو نيز راهى است براى جلب توجه. هر دو دست را به جلو دراز كردن نشانه خوش آمدگويى است.

شاید چسباندن نوک انگشتان دست‌ها به یک‌دیگر قدرتمند‌ترین حالت دست افراد با اعتماد به نفس باشد. این حالت شامل لمس انگشتان هر دو دست به صورت باز است، توجه داشته‌باشید که انگشتان قفل نمی‌شوند و کف دست‌ها با هم تماس پیدا نمی‌کند. در امریکا زنان معمولا در ارتفاع پایین‌تر (در نزدیکی کمر) این کار را می‌کنند در حالی که مردان معمولا در مقابل قفسه‌ی سینه این حالت دست را به خود می‌گیرند.

برخلاف حالت قبل، فشار دادن دست‌ها یک روش عمومی برای نشان دادن آشفتگی و نگرانی است. یک فرد می‌تواند از چسباندن نوک انگشتان به هم (اعتماد به نفس بالا) تا قفل کردن انگشتان (اعتماد به نفس پایین) تغییر حالت بدهد، و دوباره به چسباندن نوک انگشتان برگردد (اعتماد به نفس بالا)، که بازتاب‌دهنده‌ی فراز و فرودهای اعتماد به نفس و تردید است.

حالات ایستادن ونشستن

رازهای زبان بدن، قسمت دوم

مدل ايستادن فرد مى تواند نشانه اى از نفوذ، قدرت يا سلطه پذيرى او باشد. وقتى فردى هنگام ايستادن كمى خميده قامت است، مى تواند نشان از سستى و احساس ناامنى در فرد باشد. در بعضى مواقع نيز فرد تا حدى احساس گناه، عذاب وجدان يا شرم دارد. وقتى فردى هنگام ايستادن شانه هايش را عقب مى دهد و كاملاً صاف مى ايستد، اين حالت نشان از سلطه گرى اوست و در واقع نشان مى دهد انسانى با اعتماد به نفس، صادق و موفق است. حتى اگر كوتاه قد باشد، گرفتن ژستى مطمئن و بى پروا او را پر ابهت نشان خواهد داد.

رازهای زبان بدن، قسمت دوم | مرکز مشاوره همکده

“حالت ایستادن دو شاخه” غالبا یک حالت بدن مردانه است. این حالتی است که شخص هر دو پا را محکم و با کمی فاصله از یکدیگر روی زمین قرار می‌دهد. مردان از این حالت به عنوان سیگنال سلطه استفاده می‌کنند، چون روی اندام تناسلی تاکید می‌کند و مردانگی را به نمایش می‌گذارد.

در مواردی مثل مصاحبه ی شغلی، داشتن وضعیت بدنی بد، می تواند احتمال استخداممان را ضعیف کند. وضعیت بدنی بد یعنی عدم اعتماد به نفس، سر رفتن حوصله و یا نداشتن علاقه.
اگر صاف ننشینیم، حتی ممکن است آنها فکر کنند که ما تنبل و بی انگیزه هستیم.
برای داشتن وضعیت بدنی خوب، سرمان باید بالا باشد و پشتمان صاف، که ظاهرمان با آرامش نشان داده شود که نشانه ی احساس راحتی و اعتماد به نفس می باشد. اگر نشسته ایم، می توانیم کمی به جلو تکیه دهیم. این تکیه دادن، نشانه ی علاقمندیست.

نحوه دست دادن از رازهای زبان بدن

رازهای زبان بدن، قسمت دوم
دست دادن محكم:

فردی كه دستش را دراز كرده و سپس دستانش را به طریقی می چرخاند كه دستش بالا و كف دستش پایین قرار می گیرد، سعی در توفق و برتری جویی دارد. این نوع دست دادن اغلب اوقات در موقعیت های سیاسی و دیپلماتیك كاربرد دارد.

دست دادن بسیار محكم:

نشانگر شور و اشتیاق و سلطه گری است. بی تردید میتوان فهمید چه كسی اینجا فرمان میدهد.

رازهای زبان بدن – دست دادن شل:

فردي كه تنها انگشتان دستش را دراز مي‌كند يا دست‌هايش هنگام تماس با دست شما شل است، به شما مي‌گويد: «مايل نيستم به من دست بزنيد، من صميميت را دوست ندارم». از طرف دیگر، آدم‌هایی که به این شکل دست می‌دهند احتمالا آدم‌های ضعیف، مطيع و تسليمی هستند. اما اگر مردی به این شکل با شما دست می‌دهد، احتمالا آدم مرموزی است که قصد دارد به شکل مخفيانه اعمال نفوذ کند.

رازهای زبان بدن – دست دادن با هر دو دست:

اگر فردی با هر دو دست با شما دست می‌دهد، احتمالا آنقدر شیفته‌تان شده است که دوست دارد شما را در آغوش بکشد. استفاده از دست چپ براي گرفتن و پوشاندن دست‌ها، دست دادن دستكش‌وار ناميده می‌شود و نشان‌دهنده صداقت و صميميت زياد است.

فردی که هنگام دست دادن چند بار دست شما را بالا وپایین می‌برد، می‌تواند به سرعت با دیگران رابطه دوستانه برقرار کند. او می‌خواهد نقل مجالس باشد و به همین دلیل با میل و رغبت رهبری جمع را بر عهده می‌گیرد. او از خود انتظار زیادی دارد و برای داشتن یک زندگی خوب و مرفه تلاش می‌کند. 

اگر هنگام دست دادن خیلی نزدیک می‌ایستد و دست می‌دهد، می‌خواهد با شما یک دوستی پایدار همراه با وابستگی ایجاد کند. چنین فردی به روابط شخصی و احساسی با دیگران اهمیت زیادی می‌دهد و اگر به او فرصت دهید، خیلی خوب می‌تواند خودش را در دلتان جا کند.

آدم‌هایی که كف دستشان عرق كرده وخیس است، نوعی دلهره و نوعی هیجان غیرعادی در خود دارند. شاید فردی که به این شکل دست می‌دهد، از ملاقات با شما هیجان‌زده شده است و شاید هم در تمام زندگی‌اش، فردی مضطرب و نگران است. باید چنین فردی را بیشتر بشناسید، چراکه ممکن است این اضطراب در همه جنبه‌های زندگی با او همراه باشد.

اگر کسی دست خود را خوب و کامل در دست شما قرار داد، باید بدانید که او خیلی مهربان، دلجو و یاری‌کننده است و دوست دارد دیگران هم با او همین‌طور رفتار کنند. این فرد دوست ندارد به کسی محتاج باشد و از خود انتظارات زیادی دارد.

زاویه بدن از رازهای زبان بدن

در برخورد با مرد ها و زن ها، مكان نشستن با هم متفاوت است. مرد ها وقتى با شخصى احساس صميميت مى كنند، روبه روى او مى نشينند. آن ها نسبت به تازه واردى كه روبه روى آن ها بنشيند. حس و نظر خوبى نخواهند داشت. زنان زمانى كه با شخصى احساس صميميت مى كنند، كنار او مى نشينند و نسبت به تازه واردى كه كنار آنان بنشيند. حس و نظر خوبى نخواهند داشت. در نخستين برخورد، پيشنهاد مى شود براى موفقيت در ارتباط، اگر طرف مقابل شما مرد است ابتدا مكان ايستادن و يا صندلى خود را كنار او قرار دهيد و سپس آرام آرام موقعيت خود را به روبه روى او، تغيير دهيد. و براى اولين برخورد با يك خانم، بالعكس عمل كنيد، ابتدا روبه روى او و سپس آرام آرام در كنارش قرار بگيريد.

انسان ها همواره به سمت كسى، چيزى و يا موقعيتى مى ايستند كه نسبت به آن تمايل بيشترى دارند. در گفتگو هاى سه نفره، زمانى كه به صورت مثلثى مى ايستيم، همواره رو به روى كسى مى ايستيم كه به او تمايل بيشترى داريم. گاهى پيش مى آيد كه مجبوريم به سمت شخص و موقعيت ديگرى توجه كنيم. (ولى كماكان تمايل مان به سمت شخص قبلى است.) در اين مواقع، روى خود را به سمتى كه مجبور شده ايم برمى گردانيم. اما هنوز هم امتداد پاهاى ما به سمت شخص قبلى است.

اشخاصى كه در اتاق، امتداد پاهايشان رو به سمت درب خروجى است. به ادامه گفتگو تمايلى ندارند. (خسته شده اند يا بيرون از اتاق كارى دارند.) و مى خواهند هرچه سريع تر از اتاق خارج شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا