تاثیر گرما بر پرخاشگری

یکی از رفتاری هایی که می تواند بر روی زندگی همه ما تاثیرات منفی بگذراد پرخاشگری است. عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است پرخاشگری را در افراد افزایش دهد. یکی از این عوامل گرما است.رنکته ای که باید در نظر داشته باشیم این است که عوامل پرخاشگری را چگونه در خود از بین ببریم. در ادامه این مقاله به تعریفی از پرخاشگری و عواملی که باعث آن می شود، تاثیر گرما بر پرخاشگری و مقابله با آن می پردازیم. برای بهبود پرخاشگری می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

 پرخاشگری

پرخاشگری رفتاری است که با خودآزمایی قوی با لحن های خصمانه یا مضر مشخص می شود. تحت برخی شرایط ، پرخاشگری ممکن است یک واکنش طبیعی در برابر تهدید باشد. متناوباً ، این ممکن است یک رفتار غیرطبیعی ، غیر تحریک شده یا واکنشی باشد (اختلال انفجاری متناوب). عصبانیت ، گیجی ، ناراحتی ، ترس ، تحریک بیش از حد و خستگی می تواند منجر به واکنش های تهاجمی شود. رفتار های پرخاشگرانه ممکن است متوجه خود ، دیگران ، حیوانات یا دارایی ها باشد. آن ها می توانند کلامی یا جسمی باشند. می توانند از پیش طراحی شده و هدف گرا یا تکانشی باشند.

این مدل رفتار ها می توانند مستقیم یا غیرمستقیم ، آشکار یا پنهان باشند. پرخاشگری یک علامت بالقوه از بیماری ها ، اختلالات یا شرایطی است که در فرآیند های فکری تداخل می کند ، مانند تومورهای مغزی ، زوال عقل ، اختلال استرس پس از سانحه ، اسکیزوفرنی و تعدادی از اختلالات شخصیت. اگرچه علل خاص پرخاشگری مشخص نیست ، اما برخی مطالعات نشان داده اند که شیمی غیرعادی مغز یا تغییرات ساختاری ممکن است در این امر نقش داشته باشد. به نظر می رسد محیط و ژنتیک نیز در این امر دخیل باشد.

مشکلات رفتار های پرخاشگری

رفتار های پرخاشگرانه می تواند منجر به مشکلات تحصیلی ، شغلی ، مالی ، حقوقی و روابط شود. اقدامات مرتبط ممکن است منجر به حبس یا بستری شود. موفقیت در توانبخشی و درمان به علت اصلی پرخاشگری بستگی دارد. پرخاشگری می تواند عوارض جدی ، حتی تهدید کننده ای برای زندگی داشته باشد. برای جراحت جدی یا رفتار تهدیدآمیز ، غیر منطقی یا خودکشی به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

اگر پرخاشگری شما مداوم است یا باعث نگرانی شما می شود ، سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در این حالت می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. در این حالت می توانید از مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید. تاثیر گرما بر پرخاشگری نیز در ادامه بررسی می شود.

چه علائم دیگری ممکن است همراه با پرخاشگری بروز کند؟

پرخاشگری ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که بسته به بیماری زمینه ای ، اختلال یا شرایط متفاوت است. شرایطی که غالباً بر رفتار تأثیر می گذارد ممکن است علائم روان شناختی ، شناختی یا جسمی دیگری نیز داشته باشد. علائم روانشناختی که ممکن است همراه با پرخاشگری بروز کند می تواند بسیار خاص و متفاوت باشند. پرخاشگری ممکن است با سایر علائم روانشناختی یا شناختی همراه باشد که عبارتند از:

  •  اضطراب
  •  تحریک پذیری و تحریک ذهنی
  •   فراموشی
  •  روحیه افسرده یا مشکلات در تمرکز
  •  بروز مشکل در حافظه ، فکر کردن ، صحبت کردن ، درک مطلب ، نوشتن یا خواندن
  •  توهم کلی یا توهم تحریک یا آگاهی افزایش یافته
  •  تغییر شخصیتی فرد
  •  قضاوت
  •  اختلالات خواب یا افسردگی

 علائم دیگری که ممکن است همراه با پرخاشگری بروز کنند.

 پرخاشگری ممکن است علائم مربوط به سایر سیستم های بدن را شامل شود:

  • تغییر اشتها
  •  تغییر در اندازه مردمک چشم
  • خستگی بی اختیاری
  •  تشنج و لرزش
  •  تغییرات ناخواسته وزن

در بعضی موارد ، پرخاشگری ممکن است علامت یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد که باید بلافاصله در شرایط اضطراری ارزیابی شود. اگر شما یا کسی که با او هستید ، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید  و حتما از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید. از جمله این علائم تهدید کننده زندگی عبارتند از:

  • خطرناک بودن برای خود یا دیگران ، از جمله رفتارهای تهدیدآمیز ، غیر منطقی یا خودکشی
  • تغییر در وضعیت ذهنی یا تغییر رفتار ناگهانی ، مانند گیجی ، هذیان ، بی حالی ، توهم
  • ضربه ، مانند تغییر شکل استخوان ، سوختگی ، آسیب دیدگی چشم و سایر آسیب ها

چه عواملی باعث پرخاشگری می شود؟

اگرچه علل خاص پرخاشگری مشخص نیست ، اما برخی مطالعات نشان داده اند که شیمی غیرعادی مغز یا تغییرات ساختاری ممکن است در این امر نقش داشته باشد. به نظر می رسد محیط و ژنتیک نیز در این امر دخیل باشد. تاثیر گرما بر پرخاشگری هم موجود است.

ارتباط بین گرما و پرخاشگری

طبیعتا گرما بر روی بسیاری از افراد تاثیرات مختلفی می گذارد و خیلی ها تحمل گرما را ندارند. رابطه بین گرما و پرخاشگری پیچیده است. در طول دهه 1960 ، اغتشاشات داخلی و شورش هایی که در ماه های تابستان در سراسر ایالات متحده برپا بود ، باعث ایجاد عبارت روزنامه نگاری “تابستان گرم داغ” شد. این عبارت بیانگر این عقیده رایج بود که هوای گرم باعث رفتار پرخاشگرانه افراد می شود و میزان خشونت با دما ارتباط نزدیک دارد. با این حال ، سخت است که بتوان به طور قطعی گفت که گرما مستقیماً باعث ایجاد مشکل شده است. به عنوان مثال ، ممکن است در آب و هوای گرم ، تعداد افراد بیشتری به بیرون بروند ، در نتیجه تعامل بیشتر و احتمال بیشتری وجود دارد که در هر گونه خرابی در محله رخ دهد.

برای کشف ماهیت رابطه بین گرما و پرخاشگری دانشمندان مختلف تحقیقات بسیار زیادی را انجام داده اند. بیشتر این مطالعات افراد را در موقعیت هایی قرار می دهد که می توانند رفتار پرخاشگرانه داشته باشند. غالباً با ایجاد شوک الکتریکی به شخص دیگر. معمولاً ، این مطالعات “شوک شم” (هیچ کس واقعاً شوکه نشده بود ، اگرچه افراد از آن خبر نداشتند) رابطه “وارونه U” را کشف کرد که در آن پرخاشگری با افزایش دما تا یک نقطه خاص (در جایی در محدوده 80 درجه فارنهایت بالا) ممکن است افزایش یابد ، اما اگر درجه حرارت حتی بیشتر شود ، کاهش می یابد.

نتیجه گیری تحقیقات انجام شده در ارتباط با تاثیر گرما بر پرخاشگری

 نتیجه گیری از تحقیقات آزمایشگاهی با نتایج تحقیقات میدانی نشان می دهد این که افزایش دما همیشه با افزایش رفتارهای خشونت آمیز همراه است مغایرت دارد. کریگ اندرسون روانشناس از منابع بایگانی از شهرهای سراسر ایالات متحده برای جمع آوری اطلاعات در مورد میزان قتل ، تجاوز ، حمله ، سرقت و سرقت وسایل نقلیه موتوری استفاده کرد. وی تأیید کرد که جرم خشن با افزایش دما افزایش می یابد اما جرم غیر خشونت آمیز اینگونه نیست.

در چنین مطالعات میدانی ، مناطق گرم دنیا و سالها ، فصول ، ماهها و روزهای گرمتر با پرخاشگری بیشتری مرتبط هستند. حتی برخی از مطالعات نشان می دهد که پرتاب کننده توپ بیس بال در هوای گرم با شدت بیشتری پرتاب می کند. با این حال تاثیر گرما بر پرخاشگری باز هم در حال بررسی دقیق تر است. مطالعات گسترده ای در این زمینه در حال انجام است.

دمای بالا باعث چه چیزی می شود؟

دمای بالا ممکن است منجر به کاهش جذابیت نسبت به افراد دیگری شود که ما با آنها روبرو می شویم ، به ویژه هنگامی که گرما همراه با ازدحام باشد. این مسئله اما می تواند به ما كمك كند. افرادی که در آزمایشگاه در معرض دمای گرم قرار می گیرند ، حتی پس از پایان آزمایش ، کارهای خوبی برای دیگران انجام می دهند و درجه حرارت شدید در زمستان یا تابستان باعث می شود افراد تمایل کمتری به دیگران داشته باشند. در حقیقت اگر رانندگان در روزهای گرم در اتومبیل خود تهویه مطبوع نداشته باشند ، به احتمال زیاد از بوق زیاد استفاده می کنند و با پرخاش یا رفتار های سختگیرانه شخصی مواجه می شوند. گرما همچنین می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

این امر به ویژه در شهرهایی که گرمای ناشی از سیستم های تهویه مطبوع ، موتور وسایل نقلیه موتوری و منابع صنعتی بیش از ده درجه گرمتر از حومه اطراف شهرها است ، صادق است. اثرات استرس گرمایی طولانی مدت می تواند از خستگی و سردرد گرفته تا هذیان ، حملات قلبی و مرگ باشد. به عبارت دیگر ، گرما نه تنها ما را عصبانی می کند بلکه می تواند ما را بیمار کند. این نکته را در نظر داشته باشید که عقیده افراد بر اینکه گرما تاثیر بسیار زیادی بر اختلالات عصبی و پرخاشگری دارد فقط برای امروز نیست. مشاهده شده است که هوای گرم و خشونت دست به دست هم می دهند. این واقعیت را می توان از منابع مختلف ، از قرن های مختلف و از قاره های مختلف به دست آورد.

فرضیه گرما و تاثیر گرما بر پرخاشگری

به طور کلی فرضیه پرخاشگری دما شامل این عبارت نظری است که دمای ناخوشایند باعث افزایش انگیزه تهاجمی و تحت شرایط مناسب ، رفتار پرخاشگرانه می شود. اثر گرما به مشاهده تجربی افزایش رفتار تهاجمی در دمای گرم اشاره دارد.

خاطرنشان می شود که مردم بر این باورند که دمای گرم احساس خشم و خصومت را افزایش می دهد ، هوشیاری و انرژی را کاهش می دهد و پرخاشگری و خشونت را افزایش می دهد. دمای سرد دقیقاً اثرات معکوسی را نشان می دهد. نتایج کلی نشان داده است که گرما ممکن است تاثیرات مشابهی در بعضی افراد بگذارد. اما واکنش ها در هر شخصی متفاوت است.

منابع
psychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا