فواید بازی کردن در بزرگسالان

در زندگی‌های امروزه بسیاری از ما روی سخت کار کردن و تعهدات خانوادگی تمرکز داریم و به نظر می‌رسد زمانی برای تفریح درست نگذاشته‌ایم. ما در زمانی بین کودکی و بزرگ‌سالی، بازی کردن را کنار می‌گذاریم. با وجودی که نیاز به زمان کمی برای تفریح داریم وقت خود را جلوی تلویزیون گذرانده یا با کامپیوتر مشغول می‌شویم، بازی‌های شادی بخش که در کودکی انجام می‌دادیم را ترک می‌کنیم. اما اینکه شما فرد بزرگی هستید به این معنا نیست که باید خیلی جدی باشید و تمام زندگی را به کار کردن بگذرانید. همه‌ی ما به بازی کردن نیاز داریم. در اینجا فواید بازی کردن در بزرگسالان بر می شمریم.

چرا بزرگسالان بازی می‌کنند؟

فواید بازی کردن برای بزرگسالان را بدانید

 

بازی برای بزرگ‌سالان فرصتی است تا کار و تعهدات خود را فراموش کنند و به شکلی خلاقانه و بدون هیچ ساختار خاصی در یک اجتماع شرکت داشته باشند. بازی خود را روی تجربیات خاصی متمرکز کنید نه برای رسیدن به هدفی خاص. لازم نیست برای اینکه از بازی لذت ببرید و شاد باشید به نقطه‌ی خاصی برسید. بازی می‌تواند به سادگی جوک گفتن با دوستان و شوخی کردن، پرت کردن توپ در ساحل، شرکت کردن در یک مهمانی یا رفتن به دوچرخه‌سواری با همسرتان باشد. اگر به خودتان اجازه دهید مانند کودکی بازی کنید، می‌توانید در تمام زندگی از فواید سلامت روانی و جسمی آن بهره‌‌مند شوید.

فواید بازی کردن

با وجودی که بازی کردن برای رشد کودک مفید است می‌تواند برای تمامی سنین مؤثر باشد. بازی می‌تواند زندگی شما را شاد کند، باعث کاهش استرس شود، یادگیری شما را بهبود بخشد و شما را با دیگران و جهان اطرافتان مرتبط سازد. بازی می‌تواند کار را برای شما خلاقانه‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.

شما می‌توانید خودتان بازی کنید یا با حیوانات خانگی. اما برای گرفتن نتایجی بهتر، بازی باید حداقل با یک نفر دیگر باشد، البته جدا از وسایل الکترونیکی.

کاهش استرس

بازی می‌تواند شاد بوده و محرکی برای آزادسازی اندورفین باشد، ماده‌ی شیمیایی برای داشتن احساس شادی طبیعی در بدن. تولید اندورفین باعث سلامت کلی بدن شده و می‌تواند موقتاً درد را کاهش دهد.

بهبود عملکرد مغز

شطرنج، درست کردن پازل و یا دنبال کردن بازی‌های شاد دیگر که مغز را به چالش می‌کشند می‌تواند به پیشگیری از مشکلات حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک کند. تعاملات اجتماعی در بازی با خانواده و دوستان می‌تواند به مبارزه با استرس و افسردگی کمک کند.

تحریک حافظه و خلاقیت

کودکان کم سن اغلب در زمان بازی کردن بهتر قدرت یادگیری دارند و این قانون برای بزرگ‌سالان نیز درست است. زمانی که با شادی، آرامش و در بازی چیز جدیدی را یاد بگیرید بهتر آن را خواهید فهمید. بازی کردن می‌تواند محرکی برای قدرت تخیل باشد و به حل مشکلات کمک می‌کند.

بهبود روابط و ارتباط با دیگران

خندیدن و شاد بودن می‌تواند یکدلی، شفقت، اعتماد و صمیمیت با دیگران را بهبود بخشد. بازی لازم نیست حتماً فعالیت خاصی باشد، بلکه تنها راهی است که ذهن شما را درگیر کند. بازی می‌تواند به آرام کردن شرایط پر استرس کمک کند، یخ روابط با دیگران را بشکند، برای شما دوستان جدیدی پیدا کند و روابط کاری شما را تقویت نماید.

جوان و شاداب نگه داشتن احساسات

ما برای اینکه بزرگ‌ شده‌ایم بازی کردن را ترک نمی‌کنیم. ما با کنار گذاشتن بازی‌ها احساس می‌کنیم بزرگ شده‌ایم. بازی کردن می‌تواند انرژی و شادابی شما را زیاد کرده و حتی مقاومت مقابل بیماری‌ها را بهبود بخشیده و به داشتن بهترین حس کمک می‌کند.

بازی و روابط

فواید بازی کردن برای بزرگسالان را بدانید

با بازی کردن منظم یاد می‌گیریم به یکدیگر اعتماد کرده و احساس امنیت داشته باشیم. اعتماد باعث می‌شود با هم کار کنیم، صمیمت داشته باشیم و کارهای جدیدی را امتحان کنیم. با تلاش‌های هوشیارانه برای گنجاندن شوخ طبیعی و بازی بیشتر در روابط روزانه، می‌توانید کیفیت روابط عاشقانه‌، ارتباط با همکاران، اعضای خانواده و دوستان را بهبود بخشید.

توسعه و بهبود مهارت‌های اجتماعی

بازی به بهبود و پیشرفت مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند. مهارت‌های اجتماعی با بازی کردن یاد گرفته می‌شوند. در طول کودکی، کودکان در مورد مکالمات شفاهی، زبان بدن، محدودیت‌ها، کار گروهی و همکاری یاد خواهند گرفت. به عنوان یک بزرگ‌سال شما با بازی کردن و مکالمات شاد این مهارت‌ها را خواهید آموخت.

فواید بازی کردن برای بزرگسالان را بدانید | مرکز مشاوره همکده

آموزش همکاری با دیگران

بازی کردن، همکاری با دیگران را به شما آموزش می‌دهد. بازی یک ابزار قدرتمند برای اجتماعی بودن است. با بازی کردن، کودک یاد می‌گیرد چطور با دیگران خوب بازی کند، چطور با بقیه خوب کار کند، در گروه‌های اجتماعی باشد و قوانین تثبیت شده‌ای را دنبال کند. به عنوان یک بزرگ‌سال می‌توانید از بازی برای شکست مرزها و بهبود روابط با دیگران استفاده کنید.

بهبود زخم های احساسی

بازی زخم‌های عاطفی را بهبود می‌بخشد. به عنوان بزرگ‌سال شما وقتی با هم بازی می‌کنید در یک الگوی رفتاری خاص قرار می‌گیرید که این الگو به مغزهای کودکان شکل می‌دهد. این رفتارهای مشابه که سلامت عاطفی در کودکان را پیشگویی می‌کند باعث تغییرات مثبت در بزرگ‌سالان نیز خواهد شد.

برای مثال اگر فردی که از نظر روانی ناسالم باشد با یک فرد سالم بازی کند این بازی می‌تواند به جایگزینی باورها و رفتارهای منفی با باورها و تصورات مثبت کمک کند.

حل مشکلات روابط با شوخی و بازی

فواید بازی کردن برای بزرگسالان را بدانید

خندیدن و بازی کردن با نزدیک کردن افراد به یکدیگر، ایجاد ارتباطی مثبت و حل اختلافات، نقش مهمی در ساخت روابطی سالم و قوی دارد. در روابط جدید بازی کردن و شوخی ابزار مؤثری است که نه تنها باعث جذب افراد دیگر می‌شود بلکه اشتباهات و مشکلاتی که به مرور زمان ایجاد شده‌اند را حل خواهد کرد. روابط عاشقانه مثالی است که چگونه شوخی و بازی کردن در روابط بزرگ‌سالان تأثیر خواهد گذاشت. در روابط طولانی‌تر بازی کردن می‌تواند همه‌چیز را تازه، هیجان‌انگیز و با صمیمیت بیشتری کند. همچنین می‌تواند باعث غلبه بر تفاوت‌ها شده و اختلافاتی که به مرور ایجاد شده‌اند را از بین می‌برد.

بازی کردن در کار

بسیاری از شرکت‌ها زمان زیادی است که رابطه‌ی بین خلاقیت و تفریح در محیط کار را فهمیده‌اند. برخی با برگزاری کلاس‌های یوگا یا هنری، برگزاری مهمانی‌های متعدد، فراهم کردن بازی‌هایی مانند فوتسال یا پینگ‌پونگ و تشویق به زمان استراحت بین کار برای کارمندان این فضای شاد و خلاقانه را ایجاد می‌کنند. این شرکت‌ها می‌دانند بازی بیشتر در محل کار باعث خلاقیت بیشتر کارمندان، رضایت کاری بیشتر، و کاهش فرار کردن کارمندان از کار می‌شود.

اگر این شانس را ندارید که برای این‌گونه شرکت‌ها کار کنید این فرهنگ را خودتان تقویت کنید. اگر شرکت شما تفریح کافی ندارد این بازی‌ها را می‌توانید در زمان استراحت و ساعات ناهار بگنجانید. یک دوربین همراه خود داشته باشید و هر زمان توانستید زمان خاصی برای تفریح ایجاد کنید. با همکاران خود زمان خوردن قهوه جک بگویید، با کارت بازی یا پر کردن جدول کلمات، استرس خود را کم کنید.

این کار رابطه‌ی شما با همکاران را قوی کرده و کارایی‌تان در محیط کار را بهبود می‌بخشد. برای کسانی که کارهای یکنواخت دارند داشتن حس شوخ‌طبعی و بازی می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در کارهای روزانه ایجاد کرده و کسالت کار را از بین ببرد.

استفاده از بازی برای بهبود خلاقیت و قدرت ابداع

موفقیت در کار به زمان کار کردن شما بستگی ندارد، بلکه به کیفیت کارتان وابسته است و البته کیفیت کار به سلامت شما بستگی دارد.

زمانی بگذارید تا در حین بازی انرژی دوباره‌ای به خودتان دهید و این بهترین منفعت برای کارتان است. زمانی که پروژه‌ی شما به مشکل بزرگی خورد کمی زمان برای بازی و خنده بگذارید. کمی تأخیر برای بازی، تأثیر بیشتری نسبت به درگیر کردن ذهن با مشکل دارد. زمانی که بازی می‌کنید بخش خلاق مغز خود را درگیر کرده و بخش ویرایشگر آن را که سدی روانی برای ایده‌ها و افکار شماست را سانسور خواهید کرد. این کار اغلب کمک می‌کند مشکل را به شکل تازه‌ای دیده و راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید.

بازی کردن در محل کار باعث می‌شود تا:

  • به کار گروهی تشویق می‌کند.
  • محرکی برای خلاقیت و ابداع است.
  • ذهن و بدن را دوباره انرژی می‌دهد.
  • کمک می‌کند مشکل را به شکل تازه‌ای ببینید.
  • وقتی استرس دارید کارایی خوبی داشته باشید.
  • انرژی شما را زیاد کرده و مانع از شکست می‌شود.
منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا