تکنیک هایی برای جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان

جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان تکنیک هایی لازم دارد. یک واقعیتی که بسیاری از خانواده ها در خصوص فرزندان خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مسئله درس خواندن و پیشرفت تحصیلی آن ها است. بسیاری از فرزندان در به خاطر سپردن یا یادگیری درس‌های خود دچار مشکل می‌شوند. برخی زمان زیادی حتی بیشتر از زمانی که برای درس خواندن خود می‌گذارند. برای بازی کردن، تلویزیون دیدن و… سپری می‌کنند. این رفتارها می‌تواند فرزندان شما را به سوی افت تحصیلی کشانده و دچار مشکل کند.

موردی که والدین باید نسبت به آن در خصوص دلیل عدم یادگیری یا نفهمیدن درس‌ها توسط فرزند اطلاع داشته باشند این است که دلیل عدم یادگیری برخی از دانش آموزان ناتوانی آن‌ها در یادگیری نیست. بلکه عدم آمادگی آن ها برای درک مفاهیم دروس است.

ما در این مقاله قصد داریم به برخی عواملی که می‌تواند به شما برای جلوگیری از افت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموز کمک کنید را مورد بررسی قرار دهیم.

بهبود شرایط عاطفی و روانی فرزند

تکنیک هایی برای جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان

عواملی که در زندگی فرزندان شما می‌تواند تاثیر بسیار حائز اهمیتی بر یادگیری دروس و رشد تحصیلی آن‌ها و بالعکس افت تحصیلی آن‌ها داشته باشد. شرایطی است که موجب از دست دادن انگیزه در فرد، بروز مشکلات عاطفی، از دست دادن اعتماد به نفس، عدم دید مثبت و ارزشمند به زندگی و به طور کلی عوامل عاطفی و روانی باشد که می‌تواند موجب افت تحصیلی و در صورت بهبود باعث رشد تحصیلی فرد شود. وظیفه والدین در قبال فرزندان خود توجه به عواملی است که موجب تقویت اعتماد به نفس و دید مثبت به خود و اطراف خود و همچنین تقویت انگیزه فرزندشان و توجه به نیازهای عاطفی و روانی او است که تاثیر قابل توجهی را برای رشد تحصیلی وی خواهد داشت.

جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان – ارتباط مثبت والدین با مدرسه

والدین نباید فواید و نیاز ارتباطشان را با مدرسه و معلمان فرزند خود فراموش کنند. تعامل پدر و مادر فرزند با مدرسه یک تعامل دوطرفه است و هر دو نقش بسیار مهمی را در تربیت و آموزش دانش‌آموز دارند. برای اثر بخشی و شکل گیری مثبت و رشد شخصیت دانش‌آموزان و همچنین پیشرفت تحصیلی آنان، همکاری و هماهنگی والدین و مدرسه در کنار داشتن یک برنامه واحد، بسیار مهم خواهد بود.

برنامه ریزی و تعیین هدف

تکنیک هایی برای جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان

یکی از عوامل تاثیر گذار در افت تحصیلی و عدم موفقیت تحصیلی در فرزند شما، عدم برنامه ریزی و در کنار آن عدم هدف گذاری چه کوتاه مدت و یا بلند مدت خواهد بود. در ابتدا اقدام به هدف گذاری تحصیلی برای فرزند خود کرده. با توجه به هدف های کوتاه مدت و بلند مدت اقدام به برنامه ریزی اصولی کنید.

برنامه ریزی می‌تواند برای فرزندان شما فواید بسیاری از قبیل آرامش پیدا کردن و اطمینان از رسیدگی به تمام درس ها در کنار داشتن تعادل برای دروس مختلف طبق برنامه ریزی، افزایش تمرکز، صرفه جویی در زمان، کاهش اضطراب و نگرانی در زمان امتحانات و همچنین تقویت اراده در فرزند شما داشته باشد.

حواس پرتی ها را حذف کنید و به تمرکز آن ها کمک کنید.

دانش‌آموزان به خصوص کودکان متناسب با سن خود هیجانات و کنجکاوی زیادی دارند. به همین دلیل خیلی زود تمرکزشان را به خاطر بروز عاملی مانند یک صدا، موزیک، حتی یک وسیله از دست می‌دهند. که بهترین راه شما برای حفظ تمرکز وی، حذف عواملی است که موجب حواس پرتی در فرزندتان می‌شود.

یکی از کارهایی که می‌توانید برای بهبود تمرکز فرزند خود بکار بگیرید. اعمالی است که موجب تقویت حافظه او می‌شود. زیرا تقویت عملکرد حافظه به طور غیر مستقیم می‌تواند به بهبود تمرکز و توجه فرد کمک کنید. برای این امر می‌توانید از برخی بازی های تقویت حافظه کمک بگیرید که با ورزش دادن مغز در افزایش تمرکز و تقویت حافظه موثر خواهد بود.

جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان – تشویق کردن فرزندان را فراموش نکنید.

یکی از روش های موثر برای تقویت انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی فرزند شما می‌تواند تشویق مناسب و به اندازه‌ی فرزند برای انجام تکالیف و موفقیت در تحصیلات خود باشد. والدین می‌توانند با گذاشتن تشویق هایی فرزندان خود را ترغیب به یادگیری و رسیدن به هدف های برنامه ریزی شده کند.

برخی نکات موثر و کمک کننده برای رفع جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان

تکنیک هایی برای جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان
  • تشویق‌های فردی در کلاس را مربیان در زمان آموزش خود برای دانش‌آموزان فراموش نکنند.
  • مدت زمانی که دانش‌آموزان توانایی یادگیری دارند. را در کلاس رعایت کرده و زمان استراحت در میان کلاس را فراموش نکنند.
  • مربیان مدرسه با برقراری روابط عاطفی مناسب به گونه ای با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده که دانش آموز مدرسه را محیطی امن احساس کرده و در کنار آن از وسایل و امکانات مناسبی برای ارتقاء کیفیت و کمیت میزان آموزش و یادگیری دانش‌آموزان بهره ببرد.
  • سعی کنید با وارد کردن و شرکت دادن دانش‌آموزان به بحث‌های کلاس و نظر خواهی از آن‌ها انگیزه‌ی آن ها را برای حضور در کلاس بیشتر کرده در این صورت آن‌ها خواهند فهمید که نظر آن‌ها نیز برای شما مهم است. به این ترتیب علاقه بیشتری برای حضور پررنگ تر در کلاس خواهند داشت.
  • مربیان آموزشی مراقب باشند. باعث افزایش احساس اضطراب در دانش‌آموزان با تاکید کردن بیش از حد به گرفتن نمره بالا؛ نشوند. زیرا این رفتار می‌تواند مانع از تمرکز و توجه کافی دانش‌آموز به خصوص دانش‌آموزانی که با وجود تلاش بسیار نمرات پایینی می‌گیرند. حتی از دست دادن انگیزه آن‌ها شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا