نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

معلمان زندگی را تغییر می دهند. نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل بسیار است. شاید مبالغه نباشد که بگویید یک معلم عالی می تواند زندگی دانش آموزان را تغییر دهد. داستان های زیاد و بی پایانی از معلمانی عالی وجود دارد که نشان دهنده ی فواید رابطه ای قوی بین معلم و دانش آموز می باشد.

و به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مدل های رفتاری برای رشد دانش اموزان، معلمان مسئولیتی فراتر از آموزش های درسی تنها دارند. اگر می خواهید معلمی عالی باشید باید با دانش اموزان خود ارتباط برقرار کرده و بتوانید در چندین سطح به آن ها نزدیک شوید. زیرا بهترین معلم ها برای خوب بودن کودک چه در محیط کلاس و چه خارج از آن خود را درگیر کرده و همکاری دارند. با ایجاد روابطی قوی، معلمان می توانند تاثیری قابل مشاهده روی تمامی جنبه های زندگی دانش اموز خود داشته باشند. درس های مهم زندگی را به او یاد دهند که به دانش موز کمک می کند در چیزهایی فراتر از امتحانات مدرسه و حتی تست های استاندارد کلی موفق باشد.

همیشه تغییر دادن زندگی دانش اموزان کار ساده ای نخواهد بود.

به همین دلیل است که باید برای این کار معلمی عالی باشید. برخی دانش اموزان تنها نیاز به کمی فشار بیشتر دارند. مثلا دانش اموزی که نمره ی ریاضی او تنها چند نمره از بهترین نمره ها کمتر شده است. برخی دیگر از دانش آموزان در زندگی شخصی خود مشکلاتی داشته و نیاز به کسی دارند تا با او صحبت کنند. برای هرچیزی که یک دانش آموز نیاز دارد تا به او کمک کند به بهترین وضعیت برسد یک معلم تاثیرگذار و عالی می تواند در کنارش باشد.

در حالی که شما تمام وقت کار خود در حال یادگیری راه های متفاوتی هستید که بتوانید با ان زندگی دانش آموزانتان را تغییر دهید. در اینجا سه جنبه در زندگی  دانش آموز شما اورده شده است که مستقیما تحت تاثیر معلمان عالی قرار دارد:

  • تحصیلات و نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

یک معلم عالی یادگیری را برای کودک به کاری شاد تبدیل می سازد. زیرا درس هایی که محرک و سرگرم کننده باشند برای موفق تحصیلی دانش آموز اساسی هستند. برخی دانش اموزان که بیشتر مستعد رفتارهای نادرست، درس گریزی یا عدم مشارکت در درس ها هستند به معلمی که خود را درگیر کرده و شاد است بیشتر وابسته خواهند شد. اگر بتوانید محیط کلاس خود را محیطی هیجان انگیز برای یادگیری کنید می توانید دانش اموزان را بیشتر شیفته ی درس کرده و ان ها وقتی علاقه داشته و در عین حال به چالش کشیده شوند بهتر درس را یاد می گیرند. این بخشی از ایجاد علاقه و انگیزه برای دانش آموز است که شاید کار زیاد ساده ای نباشد. اما در طولانی مدت فایده ی بی اندازه ای برای دانش آموز خواهد دشت.

  • الهام گرفتن و نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

آیا تا به حال معلمی داشته اید که به شما برای سخت تر کار کردن یا رسیدن به هدفی خاص الهام بخشد؟ آیا معلمی عالی داشته اید که باعث شود شما بخواهید دانش اموز خوبی شوید؟

الهام بخشیدن به دانش اموزان لازمه ای است تا مطمئن شوید موفق هستند و آن ها را به استفاده از بیشترین توانایی خود تشویق کنید. دانش آموزانی که با معلمانی خوب الهام می گیرند می توانند به چیزهایی خوب دست یابند و این انگیزه و علاقه تقریبا برای همیشه درون ان ها ماندگار خواهد بود. الهام می تواند به شکل های مختلفی باشد، از کمک کردن به دانش آموز در طول سال تحصیلی و برای رسیدن به اهداف کوتاه مدتش تا راهنمایی او برای شغل آینده. سال ها بعد از تمام شدن تحصیل بسیاری از افراد متخصص هنوز هم به معلم خاصی اشاره می کنند که باعث پرورش علاقه ی ان ها به کاری که حالا انجام می دهند بوده و می توانند موفقیت های کنونی خود را به این معلم ارتباط دهند.

  • راهنمایی کردن و نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل

نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل | مرکز مشاوره همکده

معلمان می توانند منبع قابل اعتمادی برای نصیحت کردن دانش اموزان برای تصمیم های مهم در زندگی باشند. معلمان می توانند دانش آموز خود را به تحصیلات بالاتر، کسب فرصت های شغلی و حتی رقابت کردن در فرصت هایی که حتی فکر نمی کنند بتوانند از عهده ی ان بربیایند کمک کنند. دانش اموزان اغلب به معلمان خود به عنوان مربیانی با تجربه و با اطلاعات نگاه می کنند و شما به عنوان یک معلم، بیشتر درخواست نصیحت و راهنمایی در طول دوران کار خود خواهید داشت.

آیا می دانید از هر چهار دانش آموز یک نفر از مدرسه بیرون آورده می شود. یا انگیزه ی خود به درس خواندن را از دست می دهد؟ ترک تحصیل و عدم علاقه به درس مسلما تصمیمی نیست که دانش اموزن قبلا در مورد ان با شما صحبت کنند. اما یک معلم خوب  به نشانه هایی دقت دارد که می توانند تصمیم دانش آموز برای ترک تحصیل را نشان دهند و معلمان می توانند قبل از دیر شدن ببیند دانش اموز با چه مشکلی روبه رو است.  در این قضیه وارد شووند. جدا از گفتن حقایقی که بعد از ترک درس در انتظارشان خواهد بود. معلمان می توانند کمک کنند مشکل را ارزیابی نموده و به دنبال راه حل جایگزینی باشند. در این شرایط بدون شک معلمان می توانند زندگی دانش اموز خود را تغییر دهند.

انگیزه دادن به دانش اموز و ایجاد علاقه

نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل | مرکز مشاوره همکده

یکی از مشکل ترین جنبه های معلم شدن این است که یاد بگیرید چگونه به دانش اموزان خود انگیزه داده و علاقه ایجاد کنید. این یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید بدانید. دانش آموزانی که انگیزه و علاقه ی کافی ندارند خوب درس را یاد نمی گیرند. آن ها اطلاعات درسی را حفظ نمی کنند، در کارهای کلاس مشارکت نکرده و حتی برخی از آن ها ممکن است رفتارهای مخربی داشته باشند. دانش اموز به دلایل متعددی ممکن است علاقه و انگیزه ای برای درس خواندن نداشته باشد: او ممکن است حس کند علاقه ای به این موضوع ندارد، روش های معلم برای او جذاب نباشد یا توسط عوامل بیرونی حواسش پرت باشد. حتی شاید متوجه شوید دانش آموز بی علاقه واقع به سختی درس ها را می گیرد و نیاز به توجه خاص دارد.

با وجودی که انگیزه دادن به دانش اموزان می تواند کار سختی باشد اما چیزی که به ان می رسد ارزشش را دارد. دانش آموزان با انگیزه برای یادگیری و مشارکت در درس ها هیجان بیشتری دارد. به بیان ساده تر: درس دادن به کلاسی پر از دانش آموز علاقه مند برای هردو دانش اموز و معلم لذت بخش تر خواهد بود. برخی دانش اموزان خودشان علاقه و انگیزه ی لازم را دارند و عشق به یادگیری درون آن ها دیده می شود اما حتی دانش آموزانی که این علاقه را خودشان ندارد، یک معلم عالی می تواند یادگیری را برایشان شاد کرده و به آن برای استفاده از توانایی هایشان الهام بخشد.

نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل | مرکز مشاوره همکده

در اینجا پنج راه موثر برای ایجاد انگیزه و علاقه به یادگیری برای دانش اموزان اورده شده است:

  • دانش اموزان را تشویق کنید.

دانش آموز به دنبال تایید و تشویق مثبت از معلم خود است.  اگر حس کند معلم متوجه کار او شده و برایش ارزش می گذارد علاقه ی بیشتری به یادگیری خواهد داشت. شما باید با صحبت کردن با دانش اموز او را تشویق کرده و کاری کنید که احساس کند اهمیت دارد. خودتان را مشتاق نشان دهید. مرتبا ان ها را تحسین کنید. از مشارکت ها و فعالیت هایشان نام ببرید. اگر محیط کلاس شما طوری باشد که دانش آموز در آن حس کند شنیده می شود و به او احترام گذاشته می شود. به یادگیری مشتاق تر خواهد شد. گفتن ” کارت عالی بود. ” می تواند تاثیر فوق العاده ای داشته باشد.

  • آن ها را در کارها درگیر کنید.
نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل | مرکز مشاوره همکده

یک راه برای تشویق دانش آموزان و یاد دادن مسئولیت ها به ان ها این است که در کارهای کلاس مشارکت داشته باشند. با دادن یک کار به هر دانش آموز این مشارکت را تبدیل به کاری شاد کنید. به ان ها بگویید کلاس را تمیز کرده یا تزیین کنند. به یک نفر بگویید تخته را پاک کرده یا وسایل لازم را آماده کند. اگر باید در کلاس متنی را بخواهید از دانش آموزان بخواهید هرکدام تکه ای از آن را بلند بخوانند. دانش آموزان را گروه کرده و به هریک وظیفه ای بدهید. دادن حس رهبری به دانش آموزان باعث می شوند تشویق شوند تا در کلاس مشارکت داشته باشند.

  • دادن مشوق

ایجاد تقاضاهای منطقی و سطح انتظار خاص دانش اموزان را به مشارکت تشویق می کند. اما گاه دانش آموز نیاز به هل دادن بیشتری برای رفتن به مسیر درست دارد. می توان مشوق هایی کوچکی ایجاد کنید تا یادگیری را لذتبخش کرده و به دانش آموزان انگیز دهید. این مشوق ها می توانند از امتیازات کوچک تا بزرگ متغیر باشند. مثلا یک مهمانی پیتزا در کلاس اگر سطح نمره ی امتحانات بالاتر رفت. هدیه و پاداش به دانش آموز حس موفقیت داده و او را برای کار کردن در جهت هدفی که در ذهن دارد تشویق می کند.

  • نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل- خلاق باشید.

با تغییر دادن محیط و ساختار کلاس مانع از یکنواختی آن شوید. می توانید به جای درس دادن تنها با بازی یا بحثو گفتگو اموزش دهید، دانش اموزان را تشویق کنید تا نظر اده و موضوع را با ابزار کمکی قابل دیدن بهتر یاد بگیرند مانند چارت های رنگی، نمودارها یا ویدئوها. حتی می توانید یک فیلم نمایش داده که بتواند موضوع درس را خوب نشان دهد. محیط فیزیکی کلاس شما نباید هیچوقت کسل کننده باشد: از پوستر، مدل، پروژه های دانش آمزی و تم های فصلی استفاده کرده و کلاستان را تزیین کنید و محیطی گرم و الهام بخش ایجاد نمایید.

  • ایجاد ارتباط با زندگی واقعی

“چه زمانی من ممکن است به این درس نیاز داشته باشم؟ ” این سوال اغلب در کلاس درس شنیده می شود و نشان می دهد دانش آموز خود را درگیر و علاقه مند به این درس نمی داند. اگر دانش آموزی باور نداشته باشد چیزی که یاد می گیرد اهمیت دارد آن را یاد نخواهد گرفت، بنابراین اهمیت زیادی دارد ارتباط این موضوع به ان ها را نشان دهید. اگر در حال تدریس جبر هستید کمی زمان بگذارید و تحقیق کنید چگونه در دنیای واقعی می توان از آن استفاده کرد، مثلا در مهندسی و یافته های خود را با دانش آموزانتان در میان بگذارید. شاید آن ها هیچوقت برای یادگیری جبر هیجان نداشته باشند اما اگر ببینند چطور از ان استفاده خواهند کرد برای یادگیری آن انگیزه ی بیشتری خواهند داشت.

معلمان اهمیت زیادی دارند.

نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل | مرکز مشاوره همکده

شاید تصمیم گرفته اید معلم باشید زیرا اهمیت زیادی به تحصیلات و کار کردن با دانش آموزان می دهید. شما می دانید یک معلم عالی می تواند تاثیری ماندگار روی داشن آموز خود داشته باشد، شاید خودتان آن را تجربه کرده اید و می خواهید شما نیز تاثیری مثبت روی فرد دیگری داشته باشید. شما می خواهید تبدیل به یک مدل شخصیتی شوید. درگیر کردن خود در کار اموزش یعنی شما به علم و تحصیلات اهمیت می دهید اما زمانی که واقعا یک معلم شدید مفهوم واقعی آن بهتر برای شما تعریف می شود. وقتی یک معلم شوید به دانش آموز خود اهمیت می دهید، اما نه فقط به درس او.

معلمان عالی برای دانش آموز خود اهمیت قائل اند.

ان ها می خواهند او موفق شود و به او برای دستیابی به اهدافش کمک می کنند. بعلاوه معلمان به شاد بودن، سلامت و زندگی دانش آموز خود بیرون از کلاس نیز اهمیت می دهند. نقش معلم در ایجاد علاقه به تحصیل بسیار است.

اختصاص دادن خودتان به دانش اموزانتان می تواند جوی مثبت در کلاس درس ایجاد کند که باعث بهبود روابط با ان ها شده و باعث می شود احساس مهم بودن داشته باشند. دانش اموزان توجه بیشتری به معلمی دارند که به آن ها اهمیت می دهد و از این رو بیشتر برای یادگیری علاقه پیدا می کنند. ارتباط با دانش آموزان باعث ایجاد اعتماد می شود. این برای یادگیری دانش اموز اهمیت زیادی دارد. زیرا باعث می شود به قدری احساس راحتی داشته باشد که در فعالیت های کلاس شرکت کرده، در زمان نیاز درخواست کمک داشته و توجه دقیق تری به تشویق ها و نصیحت ها داشته باشد.

بعلاوه اگر دانش آموزان حس کند معلم علاقه ی واقعی به ان ها دارد حس بهتری نسبت به خود خواهند داشت. آن ها انگیزه و علاقه ی بیشتری پیدا کرده و اطمینان به خود باعث می شود بهتر بتوانند در موارد درسی خود را به چالش کشیده و تلاش کنند. خصوصا برای کودکان کم سن که در مدرسه از والدین خود جدا می شوند. یک معلم خوب باعث می شود کودک احساس راحتی داشته و این به یادگیری ساده تر کمک می کند.

منابع
teach.comteach.comteach.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا