روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان

همه پدر و مادرها و همچنین معلمان آرزو دارند که فرزند و دانش آموزانشان در تحصیلات خود موفق بوده و شاهد مراحل رشد تحصیلی‌شان باشند، یکی از وظایفی که والدین و مدرسان در مقابل دانش‌آموزان دارند، ایجاد انگیزه و افزایش انگیزه در وجود آن‌ها است که می‌تواند تاثیر بسیار قابل توجهی در پیشرفت تحصیلی آن‌ها داشته باشد. اگرچه آموزش  و تدریس به دانش‌آموزان کار ساده‌ای نیست، ولی باید گفت انگیزه دادن به دانش‌آموزان می‌تواند حتی سخت‌تر نیز باشد. روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان در ادامه بیان شدند.

تاثیر انگیزه دادن به دانش‌آموز بر پیشرفت تحصیلی

روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان

داشتن انگیزه در دانش‌آموزان علی رغم اینکه تاثیر بسیار زیادی بر تلاششان جهت رسیدن به اهداف تعیین شده خود دارد، موجب می‌شود به اندازه‌ای انرژی و تلاش دانش‌آموز زیاد شود که سخت ترین وظایف محوله تحصیلی‌شان را با اشتیاق زیاد انجام دهد.

ایجاد انگیزه در دانش آموز می‌تواند شروع و ادامه یک کار را برای او ساده‌تر کرده و زمان بیشتری را دانش‌آموز برای هدفش صرف خواهد کرد. یکی از اختلافات دانش آموزان با انگیزه با دانش‌ آموزان بی‌انگیزه در تاثیرشان در نوع اطلاعات و چگونگی پردازش این اطلاعات توسط دانش‌آموز است.

توجهی که یک دانش‌ آموز با انگیزه به درس و تحصیل نشان می‌دهد و در تلاش خواهد بود که درس را متوجه شود با دانش‌آموزی که فقط قصد دارد فرآیند یادگیری را طی کند تفاوت بسیاری دارد. در آخر دانش‌آموزی که با انگیزه بالا به تحصیل می‌پردازد عملکرد و نتیجه بسیار بهتری را بدست خواهد آورد.

روش های ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان

ایجاد ارتباط موثر با دانش آموز

انگیزه ایجاد کردن در فرزندان و دانش‌آموزان کار دشواری است، سر و کار داشتن با معلم‌های مختلف می‌تواند برای دانش‌آموز راحت نباشد، ممکن است یک موضوع برای یک دانش‌آموز اصلا جالب نبوده و برای دانش‌آموز دیگر بسیار جذاب باشد و همانطور که می‌دانیم نداشتن انگیزه یکی از موانع جدی پیشرفت تحصیلی خواهد بود.

وظیفه والدین و معلمان رفع این موانع برای پیشرفت تحصیلی وی خواهد بود. اگر معلم بتواند یک ارتباط عالی با دانش‌آموز برقرار کرده و بتواند به او ثابت کند که درسی که قرار است یاد بگیرد برای او مفید است، انگیزه بهتری خواهد گرفت و با علاقه تمام توجه خود را به یادگیری معطوف خواهد کرد.

برای دانش‌ آموزان تاثیر گذار باشید.

در دانش آموزان یک احساس خوب ایجاد کنید،  اعتمادشان را جلب کنید، نشان دهید که صحبت‌هایی که می‌کنید بسیار با ارزش هستند، برای اینکه بتوانید تاثیر گذار باشید و بتوانید در دانش‌آموزان انگیزه ایجاد کنید سعی کنید سخنران خوبی باشید، با اشتیاق صحبت کنید، فراموش نکنید که انرژی بالایی داشته باشید و ظاهر خود را همیشه آراسته نگه دارید.

روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان – تشویق کنید و نشان دهید موفقیتشان برای شما مهم است.

یکی از روش های ایجاد انگیزه در دانش‌ آموزان، برخورد مناسب در مقابل انجام تکالیف و فعالیت‌های داده شده به دانش آموز است. نقاط قوت دانش آموز را به او اعلام کنید، می‌توان با نوشتن جمله‌ای تاثیر گذار اثر مثبتی بر افزایش انگیزه دانش‌آموز داشته باشید. شما حتی می‌توانید با نشان دادن اینکه موفقیت او برای شما مهم است به افزایش تلاش و انگیزه دانش آموز کمک بسزایی کنید.

از دانش‌آموزان بخواهید نظرات خود را بیان کنند.

اینکه فقط معلم در کلاس صحبت کند و به گونه‌ای رفتار شود که نظر دانش‌ آموزان اهمیتی ندارد. انگیزه آن‌ها را برای با دقت گوش کردن و یا حضور در کلاس کاهش خواهد داد. اگر نظر دانش‌ آموزان را در مورد مسئله‌ای که در کلاس در موردش صحبت می‌شود بپرسید به آن‌ها ثابت خواهد شد که به آن‌ها و نظرشان اهمیت داده می‌شود و به این صورت علاقه‌ی بیشتری به موضوعات بیان شده نشان خواهند داد و انگیزه آن‌‌ها به گوش دادن به درس و شرکت در کلاس بیشتر خواهد شد.

نشان دهید چرا باید این درس ها را بیاموزند.

برای ایجاد انگیزه در دانش‌ آموزان شاید بهتر باشد که در مورد موضوعاتی شروع به صحبت کنید که قبلا آنچنان توجهی به آن نداشته‌اید. در مورد موضوعاتی که احساس می‌کنید می‌تواند به آن‌‎ها انگیزه دهد صحبت کنید. سعی کنید اعتمادشان را بدست بیاورید. زمانی که به شما اعتماد پیدا کردند با دقت بیشتری به صحبت‌های شما گوش خواهند داد و سعی خواهند کرد تا بهتر به یادگیری درس بپردازند.

در این بین موضوعی که برای آموزش به دانش‌ آموز انتخاب کرده اید ممکن است جذابیتی برای او نداشته باشد. در حقیقت نداند که یادگیری این مبحث چه فایده‌ای برای او دارد. بنابراین شما می‌توانید با آگاه کردن دانش‌آموزان از اینکه یادگیری این موضوع چه تاثیری در زندگی و آینده آن‌ها و زندگی واقعی‌شان دارد بدون شک علاقه و انگیزه وی برای یادگیری آن بیشتر خواهد شد.

دانش آموزان را تشویق کنید کار گروهی انجام دهند.

روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان

یک از روش های افزایش انگیزه دانش‌آموزان، ترغیب آن‌ها به انجام کارها بصورت گروهی است. در کار گروهی به آن‌ها کمک می‌کند با یکدیگر آشنا شده و موضوعات را از زاویه‌های  دیگری نیز مشاهده کنند. با کار گروهی انگیزه دانش‌آموزان برای رسیدن به هدف و موفقیت بیشتر خواهد شد. شما حتی می‌توانید بین گروه‌ها رقابت ایجاد کنید ولی باید بسیار مراقب باشید که فضای رقابتی سالم از تعادل خارج نشود.

روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان – گزینه‌های بیشتری را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید.

شما می‌توانید با دادن حق انتخاب‌های بیشتر و در نتیجه ایجاد احساس استقلال بیشتر به دانش‌آموزان، به افزایش انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری کمک کنید. برای مثال به آن‌ها حق انتخاب هم گروهی خود را بدهید. موضوعات مختلفی را برای تحقیق به آن‌ها داده تا بر اساس علایق خود به انتخاب یک موضوع بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا