علائم و مراحل ایدز

HIV از فردی به فرد دیگر از طریق مایع منی، خون، مایعات قبل از انزال، مایعات واژن و شیر سینه منتقل می شود. بنابراین شما وقتی در خطر هستید که مایعات بدن فرد مبتلا وارد بدن شما شده و با مایعات بدنتان ترکیب گردد. علائم و مراحل ایدز چیست؟

برخی چیزها هستند که می دانید ممکن است از حالا احتمال ابتلا به HIV را برای شما زیاد کنند. اما نمی توانید چیزهایی که با ان متولد شده یا قبلا برای شما اتفاق افتاده اند را تغییر دهید.

رابطه ی جنسی غیرایمن

علائم و مراحل ایدز

یکی از متداول ترین راه هایی که می توانید دچار ویروس HIV شوید داشتن رابطه ی جنسی واژینال یا مقعدی با فرد بیمار است. شما می توانید از طریق رابطه ی دهانی نیز HIV ر انتقال دهید اما این مورد رواج کمتری دارد. اگر از اینکه شریک جنسی شما آلوده به HIV است یا نه بی خبر باشید برای شما خطرناک است زیرا ممکن است او بیمار باشد. هرچه شریک جنسی بیشتری داشته باشید احتمال دریافت ویروس برای شما بیشتر است.

استفاده از کاندوم یا وسایل مخصوص دیگر به حفظ امنیت شما کمک زیادی می کند اما عالی و کامل نیستند.

انتخاب شریک جنسی نیز مهم است. داشتن رابطه با فردی که احتمال دریافت HIV برای او بیشتر است، برای مثال افرادی که فعالیت جنسی زیاد دارند یا کسانی که از داروهای HIV استفاده می کنند، احتمال خطر برای شما را نیز بالاتر خواهند برد.

سوزن های مشترک و علائم و مراحل ایدز

خطر بزرگ دیگر استفاده ی دوباره از سوزن، سرنگ یا دیگر وسایلی است که فردی با HIV مثبت برای تزریق دارو از آن استفاده کرده باشد، چه پزشک دارو را تجویز کرده یا ماده ای غیرقانونی باشد. حتی شما نباید سرنگ خودتان را دوباره استفاده کنید.

همچنین اگر سوزنی که برای سوراخ کردن یا تتو استفاده می شود بعد از اتمام کار برای فرد آلوده با ویروس HIV استریل نشده باشد می تواند شما را بیمار کند.

یک ضربه ی تصادفی از سوزن یا ابزارهای پزشکی الوده نیز می تواند باعث HIV شود اما این مورد خیلی نادر است.

الکل و مواد تفریحی

از انجایی که اینگونه مواد می توانند روی قدرت تشخیص و تصمیم گیری شما اثر بگذارند باعث خواهند شد احتمال انجام کارهای پرخطر بیشتر شود، مانند داشتن رابطه ی جنسی نامطمئن.

بیماری های انتقالی جنسی

یک بیماری انتقالی جنسی مانند تب خال تناسلی، عفونت کلامیدیا، سیفلیس یا سوزاک ممکن است باعث تغییراتی در بافت واژن یا آلت تناسلی شود که عبور ویروس HIV در حین رابطه ی جنسی را ساده سازد.

از مادر به کودک

علائم و مراحل ایدز

مادری که با ویروس HIV آلوده شده باشد قبل یا در حین زایمان یا با شیردهی ویروس را به نوزاد خود خواهد داد. به همین دلیل زنان باردار باید برای HIV تست بدهند.

خون اهدایی

ممکن است شما انتقال خون داشته باشید. اغلب خون برای وجود ویروس HIV تست می شود.

ژن های شما و علائم و مراحل ایدز

برخی افراد ژن هایی که با HIV مبارزه می کنند را کمتر دارند. شاید روزی تستی وجود داشته باشد که بگوید یک نفر ممکن است مبتلا به HIV شده و بعد بیماری او به ایدز تبدیل گردد یا نه. امروزه چنین تستی وجود ندارد.

علائم و مراحل HIV

عفونت HIV در سه مرحله رخ می دهد. بدون درمان بیماری به مرور زمان بدتر شده و در نهایت سیستم ایمنی بدن شما را کاملا از بین خواهد برد.

  • مرحله ی اول: عفونت حاد HIV

اغلب افراد وقتی مبتلا به عفونت می شوند متوجه آن نیستند. اما کمی بعد شاید علائم برای آن ها اشکار شود. این زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما وارد جنگ شده است. چیزی حدود 2 تا 6 هفته بعد از گرفتن ویروس. این مرحله را سندروم ضدویروس حاد یا عفونت HIV اولیه می نامند.

علائم شبیه به دیگر بیماری ها ی ویروسی هستند و اغلب با آنفولانزا مقایسه می شود. این ها برای یک تا دو هفته مانده و بعد کاملا برطرف می شوند.

این علائم عبارتند از:
  • سردرد
  • خستگی
  • درد ماهیچه
  • گلودرد
  • تورم غدد لنفاوی
  • یک نقطه ی قرمز روی پوست که اغلب خارش ندارد، بیشتر روی نیم تنه ی بدن
  • تب
Symptoms and stages of AIDS

اگر علائمی شبیه به این ها داشته و احتمال می دهید در طول 2 تا 6 هفته ی قبل با فردی مبتلا به HIV تماس داشته اید باید نزد پزشک رفته و از او درخواست یک تست کنید، حتی اگر قبلا تستی منفی داشته اید. شاید از اینکه بفهمید دچار HIV هستید شک زده شوید اما خوشبختانه ترکیب داروها می توانند به شما در مبارزه با این ویروس کمک کرده، سیستم ایمنی بدن را سالم نگه داشته و از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کند. اگر این داروها را استفاده کرده و عادات سالمی داشته باشید عفونت HIV شما پیشرفت نخواهد کرد.

  • مرحله ی دوم علائم و مراحل ایدز : عفونت HIV مزمن

بعد از اینکه سیستم ایمنی بدن در جنگ با ویروس شکست خورد علائم شبیه به انفولانزا قطع می شوند. پزشکان این مرحله را دوران پنهان بالینی می نامند. اغلب افراد علائمی که بتوان دید یا حس کرد را ندارند. شاید نفهمید دچار عفونت شده و ویروس را به دیگران منتقل کنید. این مرحله تقریبا ده سال یا بیشتر ادامه دارد.

در طول این زمان HIV درمان نشده سلول های CD4 T (گلبول های سفید) را کشته و سیستم ایمنی بدن را تخریب می کند. پزشک می تواند با آزمایش خون تعداد گلبول های خون شما را متوجه شود. (حالت عادی بین 450 تا 1400 سلول در میکرولیتر است) اما بدون درمان تعداد سلول های CD4 کم خواهد شد و شما مستعد ابتلا به عفونت های دیگر می شوید.

کلید کار این نیست که بگذارید این مرحله زمان زیادی ادامه یابد. خوشبختانه اگر در این مرحله مصرف داروهای HIV را شروع کنید این داروها با HIV مبارزه کرده، سیستم ایمنی را دوباره ساخته و از پیشرفت ویروس جلوگیری می کنند. اگر دارو مصرف می کنید حتما برای دیدارهای منظم با پزشک رفته و عادات سالمی در زندگی خود داشته باشید.

  • آخرین مرحله علائم و مراحل ایدز : ایدز

ایدز پیشرفته ترین مرحله از عفونت HIV است.  این زمانی است که تعداد سلول های CD4 T به کمتر از 200 عدد می رسد. همچنین اگر بیماری هایی که با عنوان ایدز شناخته می شوند را مبتلا باشید به مرحله ی ایدز رسیده اید، مانند بیماری سارکوم.

اگر قبل از این نمی دانستید که مبتلا به HIV شده اید بعد از تجربه کردن هریک از علائم زیر ممکن است متوجه مشکل خود شوید:

  • خسته بودن در تمام وقت
  • تورم غدد لنفاوی در گردن یا کشاله ران
  • تبی که برای بیش از ده روز ادامه داشته باشد
  • تعریق شبانه
  • کاهش وزن بی دلیل
  • لکه های پوستی که از بین نمی روند
  • تنگی نفس
  • اسهال شدید و طولانی مدت
  • عفونت مخمری در دهان، گلو یا واژن
  • کبودی یا خونریزی بدون دلیل
منابع
webmd.comwebmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا