استرس پس از خیانت

اختلال استرس پس از خیانت  (PISD)نوعی اختلال اضطرابی محسوب می شود. علائم استرس پس از خیانت ممکن است پس از اینکه متوجه شوید یکی از عزیزان به شما خیانت کرده است، بروز کنند. به طوری فهمیدن اینکه شریک زندگی شما خیانت کرده و شما را فریب داده است می تواند از نظر عاطفی ویران کننده باشد.  این وضعیت حتی می تواند منجر به بروز برخی آسیب های جدی به شما شود و عملکرد شما را دشوار کند.

اختلال استرس پس از خیانت تا حدی می تواند شبیه به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشد. یک بررسی در سال 2021 تخمین می‌زند که بین 30 تا 60 درصد افرادی که مورد خیانت قرار گرفته‌اند، پس از کشف خیانت شریک زندگی خود، علائم اضطراب، افسردگی و PTSD را تجربه می‌کنند. این به عنوان اختلال استرس پس از خیانت (PISD) شناخته شده است.

عبارت اختلال استرس پس از خیانت در ابتدا در سال 2005 توسط روانشناس به نام دکتر دنیس سی اورتمن ابداع شد که مطالعه ای را در مجله خدمات پرستاری روانی و بهداشت روانی منتشر کرد و تجربه زنی را نشان می دهد که شوهرش رابطه نامشروع با بهترین دوستش برقرار و در نهایت خیانت کرد. در این مطالعه، دکتر اورتمن خاطرنشان می کند که اگرچه زن از شوهرش طلاق گرفت و او را از خانه بیرون کرد، اما نتوانست بر تجربه دردناک خیانت غلبه کند و نمی توانست به این موضوع فکر نکند. او دائما عصبانی و افسرده بود و استرس زیادی داشت و اغلب کابوس ها و جادوهای گریه را تجربه می کرد.

در این مقاله از همکده، علائم و علل اختلال استرس پس از خیانت، و همچنین برخی از گزینه‌های درمانی و استراتژی‌های مقابله را بررسی می‌کنیم که اگر شما یا یکی از عزیزانتان با این تجربه مواجه هستید، ممکن است مفید باشد.

علائم اختلال استرس پس از خیانت

استرس پس از خیانت || مرکز مشاوره همکده

به گفته دکتر رومانوف، برخی از علائم اختلال استرس پس از خیانت عبارتند از:

  • اضطراب: ممکن است علائم اضطراب مانند نگرانی مزمن و مداوم را تجربه کنید.
  • نشخوار فکری: ممکن است در مورد خیانت شریک زندگی خود یکسری افکار تکراری را تجربه کنید.
  • بی احساسی: در حالی که برخی از افراد با کشف خیانت شریک زندگی خود پر از خشم و آسیب می شوند، برخی افرادی دیگر بی احساس می شوند.
  • افسردگی: احتمال بروز علائم افسردگی مانند احساس غم و اندوه یا پوچی و حملات مکرر گریه در هنگام استرس پس از خیانت وجود دارد.
  • اجتناب: در هنگام بروز استرس پس از خیانت ممکن است وانمود کنید که هرگز هیچ چیزی اتفاق نیفتاده است و از یادآوری شریک زندگی یا رابطه خودداری کنید.
  • یادآوری تروما: احتمال بروز خاطرات دردناک، فلاش بک یا کابوس در استرس پس از خیانت وجود درد که باعث می شود تجربه آسیب زا را دوباره زنده و یاداوری کنید.
  • انزوا و گوشه گیری: ممکن است متوجه شوید که از دوستان و خانواده کناره گیری کرده اید و ترجیح می دهید تنها باشید. ممکن است دیگر از فعالیت هایی که زمانی برای شما لذت می بردند لذت نبرید.
  • بی خوابی: در هنگام بروز استرس پس از خیانت ممکن است دچار بی خوابی شوید و الگوهای خواب ناسازگاری داشته باشید. همین وضعیت می تواند منجر به عدم تمرکز شود. حتی عملکرد کاری، روابط اجتماعی و خانوادگی و عملکرد کلی شما تحت تأثیر قرار گیرد.

مشکلات اعتماد دوباره در استرس پس از خیانت

در هنگام بروز استرس پس از خیانت ممکن است در اعتماد کردن به شرکای آینده که با آنها هستید دچار مشکل شوید. به عنوان مثال، ممکن است وقتی متوجه شوید که شریک زندگی تان یک پیام متنی دریافت کرده است، ناراحت شوید، زیرا همین وضعیت می تواند خاطرات دردناکی را برای زنده کند.

حتی این احتمال وجود دارد که شروع به جستجوی خطر یا تهدید در رویدادهای خوش خیم در روابط بعدی کنید. حتی احتمال دارد تمام ارتباطات یا تماس‌هایی که شریک زندگی‌تان خارج از رابطه دارد را به‌عنوان خیانت تصور کنید. این وضعیت می تواند باعث ایجاد دیدگاه منفی نسبت به شریک زندگی خود و افرادی که با آنها در ارتباط هستند شود. فقدان اعتماد می تواند حفظ روابط آینده را برای شما دشوار کند، زیرا می تواند باعث بی اعتمادی به شرکای خود و دعواهای غیر ضروری با آنها شود.

چه عواملی خطر بروز استرس پس از خیانت را افزایش می دهد؟

در حالی که اختلال استرس پس از خیانت می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، دکتر رومانوف می گوید خطر بروز این وضعیت ممکن است در برخی افراد بیشتر باشد، از جمله:

  • افرادی که در گذشته تروما یا بدرفتاری را تجربه کرده اند.
  • آنهایی که مشکلاتی را در زمینه اعتماد کردن به دیگران دارند و در روابط بسیار هوشیار هستند.
  • افرادی که حس شکننده ای از عزت نفس دارند و شخصیت های وابسته محسوب می شوند.
  • آنهایی که دیدگاه های منفی نسبت به جهان، خود و دیگران دارند.

برای این افراد، خیانت شریک زندگی آنها ممکن است مشکلات بیشتر و شدیدتری را ایجاد کند و باورهای آنها را در مورد ارزش خود و نحوه رفتار دیگران با آنها تأیید کند.

استرس پس از خیانت چگونه تشخیص داده می شود؟

استرس پس از خیانت || مرکز مشاوره همکده

هیچ معیار مشخصی برای تشخیص استرس پس از خیانت وجود ندارد.  با این حال، اگر فرد در پی یک حادثه آسیب‌زا مانند خیانت دچار استرس و اضطراب بیش از حد شود بسته به علائم ممکن است با اضطراب، افسردگی یا PTSD تشخیص داده شود.

اختلال استرس پس از خیانت چگونه درمان می شود؟

برخی گزینه های درمانی برای استرس پس از خیانت وجود دارند که عبارتند از:

  • بازسازی شناختی: در بازسازی شناختی افکار، احساسات و رفتارهای فرد مورد بررسی قرار می گیرند تا پس از تشخیص با افکار سازگارتر و بهتر جایگزین شوند. تکنیک‌های بازسازی شناختی به فرد کمک می کند تا بتواند با استرس پس از خیانت همسر خود مقابله کند.
  • مراقبت از تروما: در این روش فرد یاد می گیرد تا با افزایش اعتماد به نفس خود، موضوع خیانت را از هر جهت بررسی کند و دیدگاه های منفی خودش را نسبت به اطرافیان و حتی خودش تغییر دهد. درمان همچنین می‌تواند اتفاقاتی را که در رابطه قبل از آسیب رخ داده است را به طور کامل بررسی کند.
  • خانواده درمانی: گاهی اوقات خانواده درمانی می تواند برای مقابله با استرس پس از خیانت موثر باشد.

دارو درمانی برای استرس پس از خیانت

در صورت بروز علائم شدید ناشی از استرس پس از خیانت، پزشک ممکن است مصرف برخی از دارو ها را برای تسکین علائم تجویز کند، از جمله:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای ضد تشنج

چگونه با استرس پس از خیانت مقابله کنیم؟

استرس پس از خیانت || مرکز مشاوره همکده

دکتر رومانف راهبردهای مقابله ای را پیشنهاد می کند که ممکن است در صورت تجربه اختلال استرس پس از خیانت مفید باشد:

خودمراقبتی را تمرین کنید.

اولین قدم برای مقابله با استرس پس از خیانت، تمرین مراقبت از خود است. برخی راهکار ها مانند خوردن غذای مناسب، به حداقل رساندن زمان رسانه های اجتماعی، خوابیدن یا درگیر شدن در فعالیت هایی مانند شرکت در یک کلاس تناسب اندام گروهی، پیاده روی یا دویدن، یا گذراندن وقت با خانواده و دوستان می توانند در مقابله با استرس پس از خیانت موثر باشند.

روی احساسات خود کار کنید.

زمانی را به یادداشت روزانه، ملاقات با یک درمانگر، یا صحبت با دوستان یا خانواده اختصاص دهید تا احساسات و واکنش‌های خود را نسبت به خیانت شناسایی کنید، احساس کنید و روی آنها کار کنید.

خودتان را سرزنش نکنید.

شما نمی توانید شخص دیگری را کنترل کنید و مسئولیت خیانت فرد مقابل را برعهده بگیرید. ممکن است وسوسه شوید مسئولیت این ماجرا را به عهده بگیرید و خودتان را در این زمینه مقصر بدانید. اما این را بدانید که نباید خودتان را سرزنش کنید. هر کسی مسئول اشتباهات و رفتارهای خودش است.

با دیگران ارتباط برقرار کنید.

مهم است که تعادل اجتماعی (دیدن دوستان و خانواده)، فیزیکی (ورزش کردن) و زمان شخصی (خواب کافی، مدیتیشن، آشپزی یا انجام سایر فعالیت های آرامش بخش) را برنامه ریزی کنید. اما نباید خودتان را تا حد خستگی مشغول کنید.

روی اعتمادسازی کار کنید.

وقتی آماده شدید، بازسازی  اعتماد را  با خود و دیگران تمرین کنید. از درون خود شروع کرده و سعی کنید دوباره با دیگران ارتباط برقرار کنید. سپس، روابط خودتان با دیگران را گسترش دهید. از خودتان شروع کنید و روی اعتماد به احساسات و شهود خود در مورد افراد و موقعیت ها کار کنید. سپس، تمرکز خود را روی باز کردن و اعتماد به دیگران معطوف کنید.

سخن آخر

فریب خوردن  توسط شریک زندگی و تجربه خیانت از سمت او ممکن است برای شما یک تجربه بسیار سخت و آسیب زا باشد. حتی احتمال دارد احساس عصبانیت، آسیب دیدگی، خیانت، تنهایی، ناامنی نسبت به خود و ترس از آینده داشته باشید. اما در هنگام بروز خیانت مهم است که با خودتان ملایم باشید، از خودتان مراقبت کنید و حتما برای درمان استرس پس از خیانت به دنبال راهکارهای مثبت و سازنده باشید.

شما نمی توانید گذشته را کنترل یا تغییر دهید، اما می توانید انتخاب بیشتری در مورد آینده و نجات از این شرایط بحرانی خود داشته باشید. پس اگر می خواهید رو به جلو حرکت کنید و خودتان را از این وضعیت نجات دهید بهتر است از طریق مشورت با یک روانشناس باتجربه و مجرب از همکده راهکارهای موثر در این زمینه را کسب و اجرایی کنید.

منابع
https://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا