مراحل تعیین مرزهای شخصی سالم

یکی از نکاتی که در روان شناسی مهم است ارتباطات است. ارتباطات برای افراد لازم است. خیلی از دوستان ما به خاطر این که نکته ای از ما یاد گرفته‌اند در حال پیشرفت هستند. همیشه دوستی را برای خود انتخاب کنید که باعث پیشرفت شما شود. ارتباط بین هم نیز همین گونه است و باید باعث پیشرفت کل خانواده شود. در مقاله های قبل در ارتباط با ارتباطات بین افراد مختلف صحبت کردیم. یکی از نکات مهم در روابط ایجاد مرز شخصی بین یکدیگر است. مرز های شخصی خصوصاً برای ما مهم است. در ادامه می خواهیم ببینیم مراحل تعیین مرزهای شخصی سالم چگونه است.

نکته ای که باید بدانید این است که شخصیت افراد می تواند همواره تغییر کند. اما بهتر است که تغییر شخصیت افراد رو به پیشرفت و بهبود باشد. نکته ای همه ما باید به آن اشاره داشته باشیم این است که شادی باید از طریق راه های مختلف در ما وجود داشته باشد. توصیه ای که گفته می شود این است که زیاد موضوعات مختلف را جدی نگیرید و پیگیر نباشید و امید به آینده داشته باشید. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با مراحل تعیین مرزهای شخصی سالم صحبت کنیم.

همه ما در رابطه با تعاملات خود با اطرافیان خود محدودیت هایی داریم

همه ما در رابطه با تعاملات خود با اطرافیان خود محدودیت هایی داریم. این محدودیت ها که به عنوان مرزها شناخته می شوند، با آگاهی دادن به آن چه که هستند و هنگام انجام کار با ما مجاز به انجام آن ها نیستند، از آسیب رساندن به سلامت روحی و جسمی ما جلوگیری می کند. درست مانند یک حصار فیزیکی که اموال شما را از کسانی که دعوت نامه ورود به خانه شما را ندارند محافظت می کند، مرزها شما را از رفتارهای ناخواسته که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، محافظت می کند. با این اوصاف، همه نمی دانند چگونه مرزها را شناسایی یا تعیین کنند.

می پرسید چگونه تنظیم مرزهای سالم را آغاز کنیم؟

دریافت پاسخ های شما ممکن می تواند با سرعت از طریق صحبت  آنلاین با یک متخصص بهداشت روانی دارای مجوز انجام شود. این کار باعث می شود که شما سرعت عمل بیشتری داشته باشید و زودتر مشکل خودتان را حل کنید. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چرا مراحل تعیین مرزهای سالم برای افراد مهم و ضروری است؟

مراحل تعیین مرزهای شخصی سالم

یادگیری نحوه تعیین مرزهای سالم برای محافظت از خود در برابر آسیب های احساسی، جسمی و روحی ضروری است. زمانی که تصمیم می گیریم به خود احترام بگذاریم و به خود عشق بدهیم، مرزهای شخصی ایجاد می شود. آن ها اساساً قوانین خود ما هستند که به دیگران می گویند در مورد حرف هایی که می زنند و به ما می زنند نباید از چه خطوطی عبور کنند.

اگر مرزهای سالمی را در روابط تعیین نکنید احتمال دارد این رابطه آسیب ببیند

اگر مرزهای سالمی را در روابط تعیین نکنید، مهم نیست که با چه کسی رابطه دارید، احتمال دارد این رابطه آسیب ببیند. بسیار مهم است که هر فرد در روابط خود تشخیص دهد که یک فرد است، با احساسات، ترجیحات و نیازهای خاص خود. هنگامی که نیازها و ترجیحات خود را مشخص می کنید، می توانید مرزهای سالم را تعیین کنید. در زیر، ما برخی از مراحل را که می توانید برای تعیین مرزهای سالم انجام دهید، بررسی می کنیم.

مراحل تعیین مرزهای شخصی شما چگونه است

مرزها یکی از مهم ترین ابزارهای قوی برای روابط سالم هستند. مرزهای شما باعث می شود احساس امنیت کنید، همچنین از شما محافظت می کند وقتی احساس می کنید موقعیتی برای شما مناسب نیست یا می تواند خطرناک باشد. اغلب، افراد تحت فشار همسالان قرار می گیرند یا خود را در موقعیت هایی قرار می دهند که نباید در آن قرار بگیرند. این می تواند به این دلیل باشد که آن ها مرزهایی را تعیین نکرده اند یا برای درک مرزهای خود تلاش می کنند.

مرز ها را چگونه می توان تعریف کرد؟

ممکن است از خود بپرسید که مرزها چیست. مرزها فقط محدودیت هایی هستند که برای خود تعیین کرده اید. این محدودیت ها تعیین می کند که در چه کاری هستید و نمی خواهید در آن شرکت کنید یا شرکت کنید. نکته اصلی در این جا این است که مرزهای شما مربوط به تغییر هیچ کس یا هر چیزی نیست.

مرحله 1: شما باید خواسته های خود را مشخص کنید

اولین قدم در فرایند تعیین مرزها این است که آن چه را می خواهید مشخص کنید. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که عادت کرده اید به دیگران بدهید یا خواسته های خود را به نفع خواسته های دیگران نادیده بگیرید. لحظه ای بنشینید و فکر کنید که چه چیزی به شما علاقه دارد و می خواهید از یک رابطه چه چیزی را بدست آورید، از دوستی گرفته تا رابطه عاشقانه. به عنوان مثال، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • وقتی وارد رابطه می شوید چه چیزی برای شما مهمتر است؟
  • برخی از ارزش های شما چیست و می خواهید کسی که با آن نزدیک هستید چه ارزش‌ هایی داشته باشد؟
  • در زندگی بیشتر چه می خواهید؟
  • در رابطه چه چیزی بیشتر شما را اذیت می کند؟

مرحله 2: به خود اجازه دهید آن چه را که می خواهید درخواست کنید.

مراحل تعیین مرزهای شخصی سالم

اکنون که خواسته های خود را مشخص کرده اید، وقت آن است که آن ها را درخواست کنید. این یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که افراد با آن رو به رو می شوند زیرا می ترسند آن چه را که می خواهند بپرسند. این ترس اغلب ناشی از نگرانی از این است که طرف مقابل ناراحت یا دیوانه می شود. اگر آمادگی تعیین مرزها را دارید، باید با این ترس رو به رو شوید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، راحت تر می شود.

بخش دوم این مرحله چیست ؟

بخش دوم این مرحله این است که شما باید آن چه را که می خواهید روشن و واضح بیان کنید. اغلب  مردم به اندازه کافی روشن نیستند و این می تواند باعث سردرگمی شود. همان طور که در بالا ذکر شد، تعیین مرزهای شخصی به معنای تغییر دیگران نیست. شما نمی خواهید از شخص دیگری بخواهید تغییر کند، اما می خواهید مطمئن شوید که خواسته های خود را تا حد ممکن به وضوح بیان می کنید.

مرحله 3: هرگز عذرخواهی نکنید

مرزهای شما مهم است و یکی از دلایلی که افراد از مرزهای خود به خطر می افتند احساس گناه هنگام درخواست است. شما می خواهید بیاموزید که خواسته خود را بپرسید بدون این که اجازه دهید مانع شما شود. به یاد داشته باشید: شما سزاوار آن هستید و شما کنترل آن را بر عهده دارید

مرحله 4: انتظارات بیهوده را نداشته باشید

انتظارات می تواند باعث شود شما احساس ناامیدی کنید و اغلب امید را برای چیزی که ممکن است اتفاق نیفتد تقویت می کند. وقتی از کسی چیزی می خواهید که می خواهید، باید این کار را بدون وابستگی زیاد به نتیجه انجام دهید. اگر انتظار دارید شخص دیگری خواسته ها و نیازهای شما را برآورده کند، بعداً خود را برای ناامیدی آماده می کنید.

مرحله 5: اگر پاسخ منفی است، این بدان معنا نیست که شما ناامید شوید

در حالی که خوب است هر بار که چیزی را درخواست می کنید کلمه “بله” را بشنوید، اما همیشه اتفاق نمی افتد. همیشه به آن چیزی که می خواهید نمی رسید. وقتی صحبت از مرزهای سالم در یک رابطه می شود، هدف این است که آن چه را می خواهید به وضوح بخواهید نه اینکه فقط یک پاسخ “بله” دریافت کنید. اگر کسی به شما نه گفت شما باید به مرزهای آن ها احترام بگذارید و بپذیرید که پاسخ آن ناشناخته است.

می پرسید چگونه مراحل تعیین مرزهای شخصی سالم را آغاز کنیم؟

مراحل تعیین مرزهای شخصی سالم

دریافت پاسخ های شما ممکن می تواند با سرعت از طریق صحبت  آنلاین با یک متخصص بهداشت روانی دارای مجوز انجام شود. این کار باعث می شود که شما سرعت عمل بیشتری داشته باشید و زودتر مشکل خودتان را حل کنید. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مشکلات در خانواده و تعیین مرز های شخصی

وقتی مردم برای تعیین مرزهای سالم تلاش می کنند، اغلب می توان مشکل را در خانواده اصلی آن ها جستجو کرد. بنابراین، سیستم درمانی خانواده می تواند به افراد در یادگیری تمایز خواسته ها ، نیازها و احساس خود از نیازهای دیگران کمک کند. سیستم درمانی خانواده معمولاً برای درمان کل خانواده استفاده می شود. این کار به اعضای خانواده کمک می کند تا مرزهای سالم تری را در درون خود خانواده و سایر روابط مهم ایجاد کنند.

مزایای درمان آنلاین

همان طور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، درمان می تواند راهی موثر برای تعیین مرزهای سالم باشد. اما با وجود برنامه های شلوغ امروز، یافتن زمان برای حضور در درمان های شخصی دشوار است. شما می توانید از راحتی و حریم خصوصی خانه خود به بستر دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، درمان آنلاین قیمت کمتری نسبت به درمان حضوری ارائه می دهد زیرا درمانگران آنلاین مجبور نیستند هزینه هایی مانند اجاره دفتر را بپردازند.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا