اعتیاد به رابطه ی جنسی یا بیماری هایپر سکشوال (قسمت اول)

تعریف اعتیاد به رابطه ی جنسی

اعتیاد به رابطه ی جنسی می تواند به رفتارهای مختلفی برگردد که در خارج از حد اعتدال انجام شده و می تواند تاثیر منفی قابل توجهی روی زندگی فرد داشته باشد.

انجمن تشخیص و درمان بیماری های روانی (DSM-5) اعتیاد به رابطه ی جنسی را در لیست مشکلات قابل تشخیص نیاورده است اما تحقیقات نشان داده اند شواهد آشکاری از رفتارهای جنسی مضر وجود دارد که شبیه به اعتیاد به مواد شیمیایی است.

آیا اعتیاد به پورن همانند بیماری هایپر سکشوال است؟

 اعتیاد به پورن نیز می تواند باعث مشکلات جدی شده و عوارض قابل توجهی در بسیاری از بخش های زندگی داشته باشد.

اعتیاد به رابطه ی جنسی یا بیماری هایپر سکشوال (قسمت اول)

انواع متفاوت از بیماری هایپر سکشوال کدام اند؟

دسته بندی مشخصی برای این مورد وجود دارد اما اعتیاد جنسی می تواند به شکل های مختلفی خود را نشان دهد، از جمله اعتیاد به:

  • استمناء
  • تن فروشی
  • پورنوگرافی یا پورن
  • و رفتارهای جنسی اغراق آمیز دیگر
  • نگاه کردن به دیگران، نگاهی با شهوت
  • رفتارهای سادیسمی یا لذت بردن از آزار دیدن دیگران

علائم، نشانه ها و اثرات بیماری هایپر سکشوال چیست؟

چندین علامت متفاوت وجود دارد که نشان می دهند یک فرد دچار اعتیاد به رابطه ی جنسی است. این علائم می توانند فیزیکی یا عاطفی باشند. همچنین باید حتما با اثرات تضعیف کننده ی اعتیاد به رابطه ی جنسی اشنا باشید.

علائم عاطفی بیماری هایپر سکشوال

اعتیاد به رابطه ی جنسی یا بیماری هایپر سکشوال (قسمت اول)

 از آنجایی که بیشتر معتادان به رابطه ی جنسی می ترسند تنها بمانند ممکن است در روابطی باشند که سالم نیستند یا مرتبا از یک رابطه به رابطه ی دیگر بروند. این افراد وقتی تنها می مانند شاید احساس پوچی یا کامل نبودن داشته باشند. همچنین آن ها احساساتی مانند احساس گناه، تنهایی یا ترس را نیز به نوعی به روابط جنسی نسبت می دهند.

علائم فیزیکی بیماری هایپر سکشوال

با وجودی که اعتیاد به رابطه ی جنسی یا اعتیاد به پورن می توانند عوارض جانبی فیزیکی زیادی همراه داشته باشند اما علائم فیزیکی کمی برای این اختلال وجود دارد. با این وجود متداول ترین علامتی که برای اعتیاد به رابطه ی جنسی وجود دارد و شما می توانید از طریق آن متوجه وجود این اعتیاد شوید احساس بی حرکتی و عدم پیشرفت در زندگی به دلیل فکر دائمی به مسائل جنسی و عاطفی است.

اعتیاد به رابطه ی جنسی | مرکز مشاوره همکده

عوارض اعتیاد به رابطه ی جنسی

اثرات اعتیاد به رابطه ی جنسی می توانند بسیار شدید و حاد باشند.

  • بر اساس گفته های دپارتمان مدیریتی در امریکا، حدود 38 درصد از مردان و 40 درصد از زنان مبتلا به اعتیاد جنسی در نتیجه ی این رفتار خود مبتلا به بیماری های متعددی شده اند.
  • بارداری یکی از عوارض جانبی رایجی است که می تواند بر اثر این رفتار خطرناک ایجاد شود. در برخی گزارشات امده است 70 درصد از زنان دارای اعتیاد جنسی تجربه ی حداقل یک بارداری ناخواسته در نتیجه ی اعتیاد خود را داشته اند.

بعلاوه اعتیاد به رابطه ی جنسی مسلما تاثیری منفی روی بخش های متعددی از زندگی خواهد داشت. این اعتیاد می تواند منجر به مشکلات زیر گردد:

  • کاهش تمرکز و کارایی در محیط کار
  • کاهش روابط شخصی، اجتماعی و مشارکت در خانواده
  • عوارض فیزیکی مانند اختلال عملکرد جنسی یا بیماری های انتقالی جنسی (STDs)

همچنین این اعتیاد می تواند همراه با عوارض روانی باشد، مانند حس خجالت، بی کفایتی یا استرس عاطفی. اعتیاد به رابطه ی جنسی می تواند منجر به اختلالات روانی شده یا ریشه در این اختلالات داشته باشد، از جمله:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • مصرف مواد
  • علائمی از اختلال وسواس فکری عملی
  • مشکلاتی مرتبط با کنترل خود و اختلال در تنظیمات عاطفی

شما باید از مشکلات همزمان دیگر در زندگی فرد اگاه باشید، مانند افسردگی، اضطراب اجتماعی یا تنهایی اجتماعی. اگاهی از مشکلات دیگر می تواند بهبود از اعتیاد به رابطه ی جنسی را ساده تر سازد.

آیا من به رابطه ی جنسی اعتیاد دارم؟

اعتیاد به رابطه ی جنسی یا بیماری هایپر سکشوال (قسمت اول)

بهتر است برای ارزیابی اعتیاد جنسی خود با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت داشته باشید. با این وجود شاید بخواهید نگاهی به علائم زیر بیندازید:

  • حس می کنید قدرتی برای کنترل عملکرد جنسی خود ندارید.
  • انتخاب های جنسی شما باعث شده اند زندگی تان غیرقابل مدیریت شود.

اگر هریک از علائم بالا را تجربه می کنید وقت آن رسیده تا به دنبال درمان برای اعتیاد به رفتارهای جنسی باشید. اگر در کنار آن گرفتار نوعی اعتیاد دیگر نیز هستید (الکل، کوکائین …) باید به دنبال گزینه های درمانی کامل تری باشید.

درخواست کمک برای بیماری هایپر سکشوال

باید بدانید با وجودی که بیماری هایپر سکشوال و اعتیاد به پورن به طور رسمی قابل تشخیص نیستند اما این مشکلات وجود داشته و اغلب با عوارضی بسیار شدید و با سطح بالایی از استرس، احساس گناه و آشفتگی عاطفی همراه هستند. اگر می توانید به نوعی خود را مرتبط با علائم عنوان شده در بالا بدانید یا کسی را می شناسید که این بحران را دارد برای درخواست کمک خجالت نکشید. می توانید با یک متخصص درمانی تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

 

چه چیزی باعث اعتیاد به رابطه ی جنسی می شود؟

اعتیاد به رابطه ی جنسی، مانند اعتیاد به پورن، می تواند بر اثر فاکتورهای مختلفی ایجاد شود که شامل تمامی جنبه های زندگی فردی می تواند باشد. این ها عبارتند از:

عوامل زیستی

  •  ژن ها؛ شما شاید به طور ژنتیکی مستعد اختلال در تنظیمات عاطفی و احساسات یا به دنبال رفتارهایی با تجربیات جدید باشید. همچنین ممکن است مستعد رفتارهای دیگری باشید که اغلب با اعتیاد جنسی همراه هستند، مانند افسردگی و اضطراب.
  • هورمون ها؛ همانطور که انتظار می رود سطح بالای هورمون های جنسی مانند تستوسترون یا استروژن می تواند روی میل جنسی اثر بگذارد. اگر شما به سمت رفتارهای جنسی کشش دارید و سطح هورمون های جنسی مرتبط در بدن شما بالا است احتمال بیشتر دارد تا در فعالیت های جنسی بیش از حدی شرکت داشته باشید.
منابع
psychguides.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا