چرا زمان کم می آورم؟

امروزه افراد زیادی شکایت دارند که مرتبا زمان کافی برای کارهای خود ندارند. ان ها به قدری مشغله ی زیاد دارند که نمی توانند برای خانواده، کارهای اداری، بچه ها، دوستان و چیزهای دیگر وقت بگذارند. به همین ترتیب افراد دیگری هستند که همان مسئولیت ها یا حتی کارهای بیشتری را دارند اما می توانند انجام هرکار در زمان خود را مدیریت کنند و هنوز هم چند ساعت برای استراحت و انجام کارهایی که دوست دارند اضافه می آورند. چرا زمان کم می آورم؟ کسانی که همیشه وقت کم دارند احتمالا کاری را درست انجام نمی دهند. اما علت چیست؟

چرا زمان کم می آورم؟

آیا شما هم فکر می کنید مشغله ی زیاد گیجتان کرده است؟ به نظر می رسد شما هم همیشه زمان کافی ندارید و برنامه ی شما دائما در حال تغییر کردن است؟ امروزه افراد زیادی این حس را داشته و مدام با کمبود وقت مواجه می شوند. اگر شما هم همینطور هستید و به ندرت وقت برای انجام کارهای ساده ای مانند پختن یک وعده ی غذایی یا انجام لیست کارهای روزانه ی خود دارید چیزی اشتباه پیش می رود. در اینجا دلایلی آورده شده اند که می گویند چرا برخی افراد دائما زمان کافی ندارند و برای اجتناب از این اتفاق می توانید چه کار کنید.

چرا زمان کم می آورم؟ درست نمی خوابند.

چرا زمان کم می آورم؟

خواب یکی از مهم ترین چیزها برای داشتن یک زندگی سالم و موفق است. اگر ساعات خواب شما نامنظم و زیاد هستند شاید متوجه شوید وقت کافی برای انجام کارهای دیگر در طول روز را ندارید. برنامه ریزی برای خواب می تواند یک راه حل عالی برای شما باشد. سعی کنید هر روز در ساعت مشخصی خوابیده و بیدار شوید وبه زودی متوجه تفاوت ایجاد شده خواهید شد. هرچه زودتر از خواب بیدار شوید قبل از آماده شدن برای رفتن به محل کار زمان بیشتری خواهید داشت و می توانید مقداری از وقتتان را صرف خودتان کنید.

دنیای مدرنی که ما در آن زندگی می کنیم نیاز به برنامه ریزی های بزرگ دارد. زود بیدار شدن باعث می شود از کسانی که زیاد می خوابند جلوتر بیفتید. تحقیقات متعددی نشان داده اند زود بیدار شدن با موفقیت شما در زندگی همراه است. می توانید زندگی مردان و زنان موفق را بخوانید و متوجه خواهید شد تقریبا همه ی آن ها روز خود را زود شروع می کنند. کسانی که صبح ها دیر بیدار می شوند اغلب شکایت دارند که در طول روز زمان کافی برای رسیدن به چیزهایی که می خواهند را ندارند.

چرا زمان کم می آورم؟ آن ها “نه” نمی گویند.

کسانی که همیشه با کمک کردن به دیگران موافقت می کنند اغلب وقت کافی برای خودشان ندارند. اگر کسی از شما کاری خواست ابتدا فکر کنید ایا برای آن وقت دارید و آیا این کار برای شما خوب خواهد بود یا نه. البته نمی گوییم به هیچ کس کمک نکرده و انسان خودخواهی باشید. اما اهداف شخصی، برنامه ها و علایق شما باید در اولویت باشند.

آن ها ورزش نمی کنند.

افراد زیادی ورزش نمی کنند زیرا تصور دارند وقتی برای این کار نخواهند داشت. با این وجود ثابت شده است فعالیت های فیزیکی باعث می شود مغز ما بهتر و سریع تر کار کند. بعد از یک فعالیت فیزیکی خوب می توانید کارهای خود را سریع تر تمام کنید و حتی شاید بهتر به پایان برسانید. بعلاوه بدنی خوش فرم خواهید داشت.

لیستی از کارهایی که باید انجام شود ندارند.

برنامه ریزی کلید موفقیت است. اگر برای روزهایتان برنامه ریزی نداشته باشید زمان زیادی را برای تصمیم گیری برای انجام کار بعدی از دست می دهید، برای انتخاب کاری که باید شروع کنید، عقب انداختن کارها و …. روزانه لیستی از کارهای خود تهیه کرده و قبل از رفتن به رختخواب چک کنید آیا به تمام این کارها رسیدگی کرده اید. اگر می توانید برای تمام ساعات روز خود برنامه ریزی داشته باشید. در نتیجه چیزی را فراموش نخواهید کرد. تمامی کارهای خود را به موقع انجام داده و کمتر مجبورید کارها را عقب بیندازید.

غذای درستی نمی خورند.

چرا زمان کم می آورم؟

تغذیه ی سالم می تواند در کمبود وقت کمک زیادی برای شما باشد. اگر روی برنامه غذا خورده و از مواد غذایی سالم تغذیه کنید زمان زیادی را صرف خوردن میان وعده بین وعده های غذایی نکرده و بدنتان انرزی زیادی را صرف هضم غذاهای سخت نخواهد کرد. در نتیجه شما انرژی بیشتری داشته و فعال تر خواهید بود.

خود را در وضعیت خلقی مناسبی قرار نمی دهند.

اگر وضعیت روحی شما مناسب نباشد بیشتر کارهایتان را عقب انداخته و در زمانی خاص کار کمتری انجام می دهید. سعی کنید در زول روز با ارامش کار کرده و روی کارهای مهم تمرکز داشته باشید. می توانید عادات صبحگاهی خوبی برای خودتان درست کنید که روحیه ی شما را بهتر می کنند مانند یک فنجان قهوه ی مورد علاقه ی شما یا گوش دادن به یک موسیقی مثبت.

چرا زمان کم می آورم؟ عوامل حواس پرتی را حذف نمی کنند.

آیا تابه حال متوجه شده اید چه مقدار از وقت خود را صرف کارهای اجتماعی، خواندن اخبار، چت کردن با همکاران، جواب دادن به تماس های تلفنی، کمک به همکاران جدید برای درک کارشان و.. می کنید عوامل حواس پرتی چیزهایی هستند که مانع از انجام سریع و درست کارها می شوند. اگر در اتاقی در بسته بنشینید که هیچ چیزی به جز میزتان در آن نیست شاید بتوانید به سرعت این حواس پرتی ها را متوقف کنید. حداقل دو ساعت از روز را برای انجام کار در تمرکز کامل بگذارید. موبایلتان را خاموش کنید، تمامی سایت های تفریحی را ببندید، هدفونتان را گذاشته و از همکارانتان بخواهید حواس شما را پرت نکنند. در این دوساعت می توانید بیشتر از یک روز با وجود حواس پرتی ها کار کنید.

زیاد کارهای همزمان انجام می دهند.

شاید فکر کنید با انجام همزمان چند کار چیزهای بیشتری انجام می دهید و در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد. اما تحقیقات نشان داده اند آنطور که فکر می کنید نمی توانید در انجام چند کار همزمان درخشان باشید. برای مثال محققان یافته اند کسانی که چند کار همزمان انجام می دهند  نسبت به انجام یک کار تنها تا پایان، باروری کمتری داشته و زمان بیشتری را برای جابجایی بین کارها هدر می دهند. بعلاوه چند کار همزمان به مغز شما آسیب می زند. مغز انسان نمی تواند به سادگی همزمان روی چند کار تمرکز داشته باشد.

ممکن است فکر کنید انجام همزمان چند کار شاید گاهی برای شما خوب باشد. اما اگر کارهای زیادی دارید و می خواهید همه ی آن ها را درست انجام دهید نباید انجام همزمان آن ها را امتحان کنید. مسلما در این بین چیزی را فراموش می کنید و اشتباهاتی خواهید داشت و در نتیجه نمی توانید بهترین دستاورد را داشته باشید و حتی شاید مجبور شوید برخی کارها را دوباره انجام دهید. نتیجه این می شود که زمان بیشتری نیاز دارید تا اینکه از همان ابتدا هر کار را جدا انجام می دادید. هربار یک کار را انتخاب کرده و آن را به بهترین نحو انجام دهید.

چرا زمان کم می آورم؟ آن ها اهداف مشخصی ندارند.

اگر نمی دانید می خواهید به کجا برسید مسلما بارها از مسیر منحرف شده یا متوقف می گردید. داشتن یک هدف مشخص در سرتان می تواند کمک کند پیشرفت سریع تری داشته باشید. مهم این است که هدفی غیرعملی نداشته باشید. به جای مشخص کردن اهدافی مانند پولدار شدن، هدف خود را تمام کردن یک پروژه ی بزرگ در پایان سال قرار دهید. یک ایده ی خوب داشتن هدف های کوچکتر در کنار هدف های بزرگ است، مانند پس انداز مقداری پول تا پایان ماه یا شروع دوچرخه سواری به جای رانندگی با ماشین. از چیزهای کوچک شروع کنید اما بزرگ فکر کنید.

چرا زمان کم می آورم؟ | مرکز مشاوره همکده

آن ها برنامه ریزی ندارند.

اماده شدن درست و برنامه ریزی کلید صرفه جویی در زمان است. برخی افراد زمان زیادی از صبح خود را صرف اماده شدن، تهیه ی صبحانه و جمع کردن وسایل خود می کنند. با این وجود می توانید نیمی از این کارها را بعد از ظهر انجام دهید و در مقدار زیادی از زمان خود صرفه جویی کنید. اینکه تصمیم بگیرید می خواهید چه بپوشید و لباس هایتان را اتو بزنید، وسایلی که لازم دارید را داخل کیفتان بگذارید، یک وعده صبحانه ی سالم برای خود تهیه کنید و….

افرادی که برنامه ریزی ندارند نه تنها زمان خود را در پیدا کردن چیزهایی که در جای درست نگذاشته اند هدر می دهند اما میزان باروری خود را کاهش داده و شانس موفقیتشان کمتر خواهد شد. با این وجود اگر برنامه ریزی دارید در بهره وری خود بهبود زیادی داشته و می توانید زمانی را برای کارها و افرادی که در زندگی شما اهمیت دارند بگذارید. کمی زمان برای برنامه ریزی روز بعد بگذارید و همه چیز را مرتب نگه دارید. با این روش می دانید دقیقا چه چیزهایی دارید و کجا قرار دارند و این می تواند تا حد زیادی در زمان، پول و سطح استرس شما مفید باشد.

چرا زمان کم می آورم؟ ایمیل های خود را زیاد چک می کنند.

اگر منتظر یک نامه ی مهم هستید و هر ساعت ایمیلتان را چک می کنید موضوع فرق دارد. اما اگر صبح اولین کاری که انجام می دهد چک کردن پیام هایتان است مسلما این کار درست نیست. این کار حواستان را از برنامه ها، اهداف و مقاصدتان پرت خواهد کرد. بیشتر از سه بار در روز ایمیل های شخصی تان را چک نکنید و سعی کنید تا چند ساعت بعد از بیدار شدن به سراغ پیام ها نروید.

از وقت ازاد خود استفاده ی بهینه نمی کنند.

همه ی ما کارهایی داریم که از انجام آن لذت می بریم و اهمیتی ندارند که فایده ای برای ما داشته باشند.اما بازهم می توانید از این زمان استفاده ی مثبت کنید. اگر وقت ندارید اما یک برنامه ی تلویزیونی در بعدازظهر را دوست دارید در حین تماشای تلویزیون کمی ورزش کنید. می توانید باشگاه نرفته و بدون اینکه وقتتان هدر برود کاری که دوست دارید را هم انجام دهید. اگر نقاشی کردن را دوست داری می توایند همزمان به یک فایل صوتی آموزش زبان یا یک منبع درسی دیگر گوش دهید. حتی اگر خیلی با دقت به این مطلب گوش نکنید بازهم ان را می شنوید و چیزی از ان یاد خواهید گرفت. سعی کنید اینگونه کارها را با هم ترکیب کرده و خواهید دید زمان بیشتری دارید.

اولویت بندی نمی کنند.

چرا زمان کم می آورم؟

اغلب افراد در اولویت بندی کارها مشکل دارند. آن ها کارها را به ترتیب اهمیت مرتب نکرده یا نمی توانند تصمیم بگیرند چه چیزی در زندگی شان مهم تر است و به همین علت همیشه حس می کنند ساعات کافی در روز ندارند. در مورد موضوعات اصلی و تمام چیزهای متفاوتی که می خواهید انجام دهید فکر کرده و ببینید کدام برای شما مهم تر است. قبل از اینکه این سوال را از خودتان پرسیده باشید هیچ کار ی را شروع نکنید ” آیا واقعا نیاز است این کار را انجام دهم؟” اگر نیازی نیست حالا آن را انجام دهید نکنید. ابتدا کارهایی که اولویت بیشتری دارند را بر عهده گرفته و بعد به سراغ کارهای دیگر بروید. اولویت بندی به شما اطمینان می دهد از زمان خود بهترین استفاده را کرده اید.

چرا زمان کم می آورم؟ یک روال روزانه ندارند.

کسانی که برای زندگی روزانه ی خود روال خاصی ندارند اغلب بیشتر مستعد حواس پرتی بوده و به احتمال بالاتری کارهایی که باید انجام شود را فراموش می کنند. برای مثال می توان در زندگی افرادی مانند بیل گیتس متوجه یک روال مشخص شد. مثلا هر روز برنامه ی خاصی برای طول روز داشته و قبل از رفتن به رختخواب و خاموش کردن برق ها کارهای خاصی را انجام می دهند. داشتن یک روال منظم برای زمان خواب کمک می کند ذهن آرامش داشته و کمک می کند بهتر بخوابید و روز بعد با انرژی بیشتری بیدار شوید.

منابع
lifehack.orglifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا