روانشناسی شکل گیری عادت

عادت های ما موفقیت ما را مشخص می کند. با این حال ، به نظر می رسد که آن ها از کنترل ما خارج شده اند. این که آیا شما در مورد ترک عادت های بد و یا ایجاد عادت صحبت می کنید ، یک مسئله ساده نیست. روانشناسی شکل گیری عادت چیزی است که به ما در ایجاد عادت های جدید کمک می کند و همچنین به ما کمک می کند تا عادت های بد را ترک کنیم. اگر بتوانید این روان شناسی را درک کنید ، می توانید آنچه را که در زندگی به آن عادت کرده اید کاملا کنترل کنید.

برای اینکه بیشتر در این زمینه به خودتان آموزش دهید و بیاموزید که چگونه این دانش را در زندگی خود به سود خود پیاده کنید، به خواندن ادامه دهید! برای این که بتوانید از عادت های بد دست بکشید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده کنید. مراجعه به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره و استفاده از خدمات متخصصان نیز اهمیت بسیاری دارد.

چگونه عادت ها شکل می گیرند؟

عادت ها به طور کلی فقط به خوب یا بد دسته بندی می شوند. بیشتر مردم فراتر از این دسته ها نگاه نمی کنند و قادر به تشخیص قدرت واقعی عادت ها نیستند. عادت های ما در زندگی ما نقشی حیاتی دارند. از روال روزمره گرفته تا میزان موفقیت ، عادات ما نتایج را بیشتر مشخص می کنند. متأسفانه ، ما تمایل داریم که باور کنیم علی رغم اینکه برعکس باشد ، روند پیشرفت یا پسرفت عادات خود را کنترل می کنیم. در واقع شکل گیری عادت ها به مولفه های خاصی هم بستگی دارند.

حلقه عادت و روانشناسی شکل گیری عادت

به همین دلیل است که دانستن چگونگی شکل گیری عادت ها بسیار مهم است. این فرآیند حلقه عادت نامیده می شود.  این روند سه مولفه اصلی دارد که برای ایجاد عادت با هم کار می کنند: نشانه ، روال کار و پاداش.

  • نشانه ماشه ای است که رفتار زیر را تشویق می کند. هر چیزی که در اطراف شما باشد این عادت را به شما یادآوری می کند یا باعث می شود آن را عملی کنید ، نشانه این مسئله است. این نشانه می تواند یک شی object ، یک فرد ، یک احساس ، یک رویداد ، یک بو یا هر چیز دیگری باشد.
  • بعد ، روال معمول است. عادت ها فقط یک عمل نیستند که با سایر اقدامات شما قطع شده باشند. آنچه قبل و بعد از رفتار عادت به وجود می آید ، بخشی از این عادت است. این همان روال است. هر زمان که نشانه ای عادت شما را تحریک کرد ، شروع به دنبال روال مشخصی می کنید که مغز شما ایجاد کرده است. هر بار که این عادت ناخودآگاه عملی می شود ، کل مجموعه اقدامات همیشه یکسان یا بسیار مشابه خواهند بود.
  • پاداش به هر نتیجه ای برسید، می تواند حس شود. به عنوان مثال ، اگر عادت شما به شما کمک می کند از نظر احساسی بهتر شوید ، این پاداش شما است. این چیزی است که مغز شما آن را نتیجه مثبت می داند. از این رو ، شما ناخودآگاه می خواهید این عادت را بار ها و بار ها تکرار کنید تا به رضایت از پاداش برسید.

چگونه عادت های بد را از بین ببریم؟

همه عادت ها به یک شکل شکل می گیرند. حلقه عادت مقصر پشت عادت های بد است اما همچنین عاملی است که برای عادت های خوب اعتبار دارد. در هر صورت ، از آنجا که اکنون از روند کار آگاه هستید ، می توانید روی آن کار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

با وجود اتفاق ناخودآگاه ، اگر روی روند کار تمرکز کنید ، می توانید عادت های بد را ترک کنید. خوشبختانه با کمی تلاش این امکان وجود دارد تا مجبور نباشید در زندگی با عادت های سمی گیر بیفتید. نکات زیر به شما کمک می کند تا حلقه ایجاد عادت بد را از بین ببرید.

قدم های کوچک در رفع روانشناسی شکل گیری عادت

انگیزه برای ترک عادت های بد باعث می شود که بخواهید همه چیز منفی را یک باره از بین ببرید. ممکن است فکر کنید تمام انرژی لازم برای از بین بردن عادت های بد خود را با یک حرکت دارید. اما نه این امکان وجود دارد و نه رویکردی سالم است.

 عادت های بد کار یک روزه یا یک تلاش نیست. این فرایندی است که به زمان و صبر زیادی نیاز دارد. شما باید با مراحل جزئی شروع کنید و ثابت قدم بمانید. چیز هایی که منجر به عادت های بد می شوند را یکی یکی از بین ببرید. سبک زندگی خود را به آرامی تنظیم کنید. یک شوک فوری ممکن است شما را از شر یک عادت بد خلاص کند اما می تواند بسیاری دیگر را تحریک کند.

روی نشانه ها تمرکز کنید.

عادت های بد شما وقتی تکرار می شوند تقویت می شوند. برای جلوگیری از این کار و بهترین راه کنترل آن ها از همان ابتدا است. برای این ، شما باید نشانه ها را کنترل کنید. اگر می توانید ذهن خود را برای عملی ساختن عادت حفظ نکنید ، می توانید از تقویت حضور خود در زندگی خود جلوگیری کنید.

مدتی طول می کشد تا شما بتوانید عوامل محرک دقیق آن را بفهمید. شرایطی را که می خواهید عادت بد را عملی کنید ، تحت نظر داشته باشید. سپس ، اقدامات مربوط به کنترل این عوامل را شروع کنید یا به سادگی امکان این نشانه ها را از روال معمول خود ریشه کن کنید. این به شما کمک می کند از ایجاد عادت منفی جلوگیری کنید.

یک عادت در هر زمان در رفع روانشناسی شکل گیری عادت

بسیاری از ما عادات بد بی شماری داریم که می خواهیم از آن ها خلاص شویم. تقریباً موجه است که بخواهید به یک باره از شر همه آنها خلاص شوید.

درست مثل ترک یک عادت بد به زمان و حوصله نیاز دارد ، خلاص شدن از شر همه عادت های بد حتی به ثبات و تلاش بیشتری نیاز دارد. برای یک درصد موفقیت بیشتر ، روی یک عادت بد تمرکز کنید. از فشار روانی جلوگیری کنید.

از Replactions استفاده کنید.

عادت ها فضای قابل توجهی در زندگی و ذهن شما می گیرند. وقتی می خواهید از یک عادت بد خلاص شوید ، خلا عاطفی خالی را پشت سر نگذارید. در عوض ، آن را با چیزی بهتر جایگزین کنید.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید مصرف الکل خود را به حداقل برسانید ، هر بار که از یک لیوان الکل اجتناب می کنید ، آن را با یک نوشیدنی سالم جایگزین کنید. این به طور همزمان در ترک یک عادت بد و ایجاد یک عادت خوب کار می کند.

چگونه عادت های خوب ایجاد کنیم؟

نتیجه این ایده که عادت ها ناخودآگاه هستند این است که تلاش برای ایجاد عادت های جدید آگاهانه کار زیادی برای شما نخواهد داشت. در حالی که واقعیت دارد ، اما با برخی از راه های (آسان) شما می توانید مغز خود را فریب دهید. اینها مواردی است که بدون تلاش مستقیم ، عادت های بهتر را به شما یادآوری می کند و کار توسعه عادت های جدید (خوب) را انجام می دهد! در ادامه چند روش برای ایجاد عادت های خوب آورده شده است.

با روانشناسی شکل گیری عادت ، عادت های خوب را شناسایی کنید.

همه ما می خواهیم عادت های خوبی داشته باشیم ، اما دیدگاه متفاوتی نسبت به این عادات خوب داریم. قبل از شروع تلاش برای ایجاد عادت های جدید ، هدف خود را مشخص کنید. فکر می کنید کدام عادت برای شما مفید است ، به شما در زندگی کمک می کند و از داشتن آن در طولانی مدت لذت خواهید برد؟ وقتی تلاش می کنید به آن ها عادت کنید ، این لیست شما را در مسیر خود قرار می دهد.

 قدرت اراده خود را تقویت کنید.

به سادگی تصمیم گیری در مورد اینکه می خواهید عادت های بهتری داشته باشید آسان ترین قسمت این فرآیند است. با این حال ، شما برای ادامه روند کار تا پایان به یک راه اراده قوی تر نیاز دارید. هر کاری ممکن است انجام دهید تا امید و انگیزه شما بالا باشد. به آن نیاز خواهید داشت تا به هدف خود پایبند باشید ، عادت های خوبی ایجاد کنید و سپس (سخت ترین مرحله) آن ها را حفظ کنید.

روند کار آسان نیست. با موانع متعددی روبرو خواهید شد. با این وجود ، اراده شما را وادار می کند تا با وجود شکست های تکراری بار ها و بار ها تلاش کنید.

خود را با افراد مثبت محاصره کنید.

بهترین روش آگاهانه برای تشویق ذهن شما برای عادت دادن ناخودآگاه به کار ها داشتن یک شرکت خوب است. افرادی که خود را با آن ها احاطه می کنید تأثیر عمده ای در عادت های شما خواهند داشت. اینجاست که بیشتر عادت های خوب پنهان خود را ایجاد می کنید.

در اطراف افرادی که می خواهید عادت هایشان را نیز بپذیرید ، بمانید. هنگامی که انگیزه و امید خود را از دست می دهید ، این افراد شما را تشویق می کنند که به تلاش برای داشتن یک فرد بهتر ادامه دهید. به طور طبیعی ، یک شرکت مثبت ذهن شما را تقویت می کند ، که به شما این امکان را می دهد که بیشتر در مسیر درست تلاش کنید و شکل گیری عادت مثبتی داشته باشید.

 یک روال ایجاد کنید.

اگر به حلقه عادت نگاه کنید ، سه مولفه وجود دارد. نشانه و پاداش دو مولفه ای هستند که شما واقعاً نمی توانید کنترل کنید. مغز شما تصمیم می گیرد که چه عواملی آن را تحریک می کند. به همین ترتیب ، ذهن شما نیز پاداش خود را احساس خواهد کرد.

تنها چیزی که می توانید در هنگام ایجاد عادت های جدید کنترل کنید ، این روال است. هر بار که عادت ایجاد می شود همان روال دنبال می شود. بنابراین ، به مغز خود اجازه دهید تا به یک روال خاص عادت کند که عادت خوبی را که می خواهید ایجاد کنید تقویت می کند.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید قبل از خواب کتاب خواندن را به عادت خود تبدیل کنید ، باید مدتی تلاش آگاهانه داشته باشید. با کنار گذاشتن تلفن هوشمند خود شروع به حواس پرتی نکنید. چراغ مطالعه کنار تخت خود را روشن کرده و تمام چراغ های دیگر را خاموش کنید. یک کتاب در دسترس داشته باشید تا هر روز خواندن را فراموش نکنید.

قبل از اینکه ذهنتان از این کار آگاه شود باید چند بار این روال را دنبال کنید. سپس ، به تدریج ، قبل از رفتن به رختخواب و بعد از چند هفته (گاهی اوقات ماه ها) به خواندن عادت خواهید کرد. خوابیدن بدون خواندن چند صفحه غیرممکن است.

تغییرات درون

اگر برای موفقیت تلاش کرده اید اما بارها و بارها شکست خورده اید ، وقت آن است که تمرکز خود را تغییر دهید. شما این را به عوامل بیرونی مقصر می دانید و روی جنبه های اشتباه زندگی خود کار می کنید. آنچه باید صیقل دهید عادت های شماست تا بتوانید به طور مداوم حتی با رفتار های ناخودآگاه به سمت آینده ای بهتر کار کنید.

درک روانشناسی شکل گیری عادت به شما کمک می کند زندگی سالم تر ، مثبت تر و بسیار موفق داشته باشید. بنابراین ، استفاده از این نکات را در زندگی روزمره خود شروع کنید تا کنترل عادات خود را بدست آورید!

منابع
lifehack.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا