مشاوره پیش از ازدواج چه خدماتی ارائه می دهد

مشاوره ی پیش از ازدواج نوعی از درمان است که به زوج ها کمک می کند برای ازدواج آماده شوند. مشاوره ی پیش از ازدواج می تواند کمک کند اطمینان یابید که شما و همسرتان روابطی سالم و قوی دارید، این به شما شانس بهتری برای ازدواج پایدار و رضایت بخش می دهد. این نوع از مشاوره هچنین کمک می کند نقاط ضعف خود را بشناسید، چیزهایی که می توانند در طول ازدواج برای شما مشکل ساز شوند.

مشاوره ی پیش از ازدواج اغلب توسط مشاوران و درمانگران خانواده انجام می شود که تخصص زیادی دارند. این درمانگران دارای مدرک فارغ التحصیلی هستند و بسیاری در انجمن های ازدواج و خانواده دارای اعتبار هستند. مشاوره ی ازدواج می تواند توسط انجمن های مذهبی نیز ارائه شود. در حقیقت برخی رهبران مذهبی می گویند قبل از ورود به رابطه ی ازدواج حتما باید مشاوره انجام دهید.

چرا این کار انجام می شود؟

مشاوره پیش از ازدواج چه خدماتی ارائه می دهد

مشاوره ی پیش از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند قبل از وارد شدن به رابطه ی ازدواج رابطه ی خود را بهبود بخشند. شما تشویق می شوید در مورد موضوعات مرتبط با ازدواج باهم صحبت کنید، مثلا:

  • مکالمات
  • منابع مالی
  • تصمیم گیری
  • روابط خانواده
  • باورها و ارزش ها
  • نقش ها در ازدواج
  • علاقه به داشتن فرزند
  • محبت و رابطه ی جنسی
  • زمانیکه باهم می گذرانید.
  • نحوه ی برخورد با عصبانیت

مشاوره ی پیش از ازدواج به زوج ها کمک می کند توانایی خود برای مکالمه را بهبود بخشند، توقعاتی واقع گرایانه برای ازدواج داشته و مهارت هایی برای حل مشکلات به دست آورند. بعلاوه مشاوره ی پیش از ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند گرایشی مثبت نسبت به دریافت کمک در طول مسیر زندگی پیدا کنند.

به یاد  داشته باشید باید تمام باورها، عقاید و گذشته ی خود را وارد  این رابطه کنید و شاید این ها هرگز متناسب با باورهای همسر شما نباشند. برای مثال سیستم های خانواده و باورهای مذهبی بسیار متنوع و گسترده هستند. زوج های زیادی هستند که تربیت های متفاوت را در مورد نقش های مختلف برای روابط و ازدواج تجربه کرده اند. افراد زیادی وارد رابطه ی ازدواج می شوند با این باور که ازدواج نیازهای اجتماعی، عاطفی، جنسی و مالی آن ها را برآورده خواهد کرد.با صحبت کردن در مورد توقعات و تفاوت ها پیش از ازدواج، شما و همسرتان می توانید بهتر یکدیگر را درک کرده و در طول ازدواج از یکدیگر حمایت نمایید.

چطور آماده شوید؟

\

تنها آمادگی مورد نیاز برای مشاوره ی پیش از ازدواج یافتن یک مشاور خانواده و ازدواج است. افرادی که دوستشان دارید و دوستان شاید پیشنهادهایی برای شما داشته باشند. آژانس های سلامت و مراکز خدمات محلی نیز می توانند برای شما پیشنهادهایی داشته باشند.

قبل از برنامه ریزی جلسات با مشاور باید ببینید آیا این مشاور برای شما خوب است یا نه. می توانید این سوالات را بپرسید:

  • تجربه: تجربه ی شما در مشاوره ی پیش از ازدواج چه می باشد؟
  • بیمه و هزینه ها: برای هر جلسه مشاوره باید چه مبلغی را پرداخت کنید؟ آیا بیمه را قبول می کنید؟
  • برنامه ی درمانی: هر جلسه چه مدت زمانی ادامه خواهد داشت؟ باید انتظار داشتن چند جلسه را در ذهن داشته باشم؟
  • تحصیلات: مدرک تحصیلی و سابقه ی آموزشی او چه می باشد؟ آیا مجوزهای مربوطه را دارد؟ آیا تمام مدارک کاری و تحصیلی او مورد تایید هستند؟

اغلب از هریک از شما خواسته می شود تا جداگانه به پرسش نامه ای نوشته شده از قبل پاسخ دهید تا ارزیابی کنید چه حسی نسبت به یکدیگر و رابطه ی خود دارید. این فرم ها می توانند کمک کنند نقاط قوت، نقاط ضعف و مشکلات اصلی خود را بشناسید. شما و مشاور در کنار یکدیگر نتایج را تفسیر کرده و در مورد نقاط مشترک در مورد نارضایتی ها و اختلافات صحبت کنید. سپس شما با همسرتان اهدافی را مشخص خواهید کرد که کمک می کند بر چالش ها غلبه یابید.

بعلاوه مشاور ممکن است از شما و همسرتان سوالاتی بپرسد تا دیدگاه منحصر به فرد هریک از شما در مورد ازدواج را شناخته و انتظارات و علایق شما برای ازدواج را شفاف سازد.

به یاد داشته باشید آماده شدن برای ازدواج شامل چیزی بیشتر از شرکت کردن در یک مهمانی با هم یا برگزاری جشنی برای عروسی است. زمانی باید بگذارید تا پایه ای ثابت برای ازدواج خود بسازید.

مشاوره پیش از ازدواج چه خدماتی ارائه می دهد | مرکز مشاوره همکده

سوالاتی که قبل از ازدواج باید بپرسید.

بسیاری از مشکلات ازدواج قابل پیشگیری هستند اگر زوج ها به قدر کافی تلاش کنند و برای ازدواج نیز درست مانند کارهای عروسی برنامه ریزی داشته باشند. یک راه که برای انجام این کار اینکه زوج ها فعالانه در مورد مسائلی که قبل از ازدواج باید مطرح شوند باهم صحبت داشتهب اشند و سپس زمان بگذارید تا با هم روی ان ها کار کنید. شاید ممکن نباشد هر سناریوی احتمالی که ممکن است ایجاد شود را بررسی کنید، اما سوالات زیر می توانند بخش هایی از رابطه که شاید نادیده گرفته شده باشند اما باید قبل از ازدواج بررسی شوند را متوجه گردند.

  • استرس های خانواده را چطور مدیریت می کنید؟

استرس بخشی طبیعی از زندگی است و ازدواج باعث می شود آن را به نوعی باهم شریک شوید. با وجودی که هر فرد راه مخصوص به خود را برای مدیریت استرس دارد اما بسیار مهم است که زوج ها بدانند این روش ها چطور روی فرد مقابل اثر دارند. چطور می شود اگر هردو زوج ها تحت استرس کمی به فکر جدایی بیفتند؟ اگر یکی از زوج ها عادت داشته باشد که هر زمان مشکلی ایجاد شد بخواهد کاملا فرد دیگر را نادیده بگیرد چه؟ اگر یکی از زوج ها ترجیح بدهد در مورد مشکلات با هم صحبت کنند و دیگری بخواهد شخصا با استرس مقابله کند؟ با صحبت کردن راحت در مورد این موضوعات قبل از ازدواج، زوج ها به درک عمیق تری نسبت به یکدیگر رسیده و بهتر می توانند برای مقابله با استرس ها در خانواده به عنوان یک گروه آماده شوند.

  • چطور مسائل مالی خانواده را می توان مدیریت کرد؟

مشکلات زیادی هستند که بین زوج ها به خاطر مسائل مالی ایجاد می شود. تفاوت در درآمد، عادات خرج کردن و تفکرات نسبت به قرض داشتن می تواند فشار زیادی را روی ازدواج وارد کند. زوج ها باید موضوعات حساس را در این زمان مطرح کنند، مانند آیا باید پول های خود را جدا نگه دارند یا باهم، چه کسی باید هزینه ها را برعهده داشته باشد، چقدر باید برای خرید خانه هزینه کنند. اختلافات زمانی ایجاد می شوند که زوج ها در مورد جزئیات مهم در همان ابتدای رابطه صحبت نمی کنند. اینکه بعد از ازدواج بفهمید یکی از زوج ها قرض زیادی دارد به سختی قابل پذیرش است. با صادق بودن و رواستی باهم در مورد اینگونه موضوعات، زوج ها از مشکلات و دعواهای زیاد در آینده جلوگیری می کنند.

  • چگونه تصمیم گیری ها در آینده را مدیریت می کنید؟

زوج ها در ازدواج با تصمیم گیری های زیادی مواجه می شوند، کجا باید زندگی کنند، چه مقدار پول باید خرج کنند و چه زمانی باید زندگی خود را شروع کنند. این ها بخشی از تصمیم گیری ها هستند. قبل از ورود به رابطه ی ازدواج زوج ها باید توافق کنند که روی چه نوع تصمیم گیری هایی باید باهم مشورت داشته باشند و چگونه این تصمیم گیری ها باید انجام شوند. اگر یکی از طرفین همیشه بر این فکر باشد که حرف آخر را باید او بزند این پرچم قرمز بزرگی است که باید قبل از ازدواج به آن توجه کرد. وقتی اختلافات بزرگی در مورد موضوع خاصی وجود دارد عاقلانه است که زوج ها در مورد چگونگی مدیریت شرایط باهم صحبت کنند.

  • آیا باید بچه دار شویم؟
مشاوره پیش از ازدواج چه خدماتی ارائه می دهد | مرکز مشاوره همکده

در بسیاری از فرهنگ ها، بسیاری از زوج ها بدون صحبت در مورد موضوع بچه داشتن وارد رابطه ی ازدواج می شوند. اینکه باید بچه داشته باشند یا نه و چه تعداد بچه؟ مشکل این است که حتی در صورت توافق در مورد بچه داشتن قبل از ازدواج، ممکن است بعد از ازدواج نظرات افراد فرق کند. چطور باید این شرایط را مدیریت کنند؟ اگر متوجه شوند طبیعی نمی توانند بچه دار شوند چه؟ چه حسی در مورد موضوعاتی مانند کاشت تخمک یا روش های درمانی دیگر دارند؟ وقتی بچه ها وارد زندگی شدند چطور از آن ها مراقبت خواهد شد؟ ایا یکی از والدین باید در خانه مانده و مراقب کودکان باشد؟ همه ی این ها موضوعاتی هستند که باید قبل از ازدواج کاملا صحبت شوند.

  • چطور باید کار خود را مدیریت نمایید؟

از انجایی که شغل و حرفه ی هر فرد پیامدها و اثرات متفاوتی روی زندگی خانواده دارد بسیار مهم است که زوج ها در مورد تصورات و انتظارات خود از شغل فرد دیگر روراست باشند. آیا بعد از ازدواج یا بعد از بچه دار شدن هردو زوج باید کار کنند؟ آیا انتظار می رود یکی از زوج ها یا هردو در آینده شغل خود را تغییر داده و یا به دنبال درآمد بالاتری باشند؟ اگر این انتظارات برآورده نشوند چه؟ کار چه تاثیری روی زمانی که باهم هستید خواهد داشت؟ اگر یکی از زوج ها به طور ناگهانی کار خود را از دست داده یا تصمیم به ترک کار خود بگیرد چه؟ و یا اگر یکی از طرفین درآمد بیشتر یا کمتری از قبل داشته باشد چه تاثیری روی رابطه ی او خواهد داشت؟

  • دوستان و خانواده چه نقشی را در ازدواج شما ایفا می کنند؟
مشاوره پیش از ازدواج چه خدماتی ارائه می دهد | مرکز مشاوره همکده

باید بعد از ازدواج یک رابطه ی حمایتی برای خود داشته باشید اما اگر زوج ها توافقی برای محدودیت های مناسب نداشته باشند، دوستان و خانواده تبدیل به مشکلی جدی میان آن ها خواهند شد. در بین سوالاتی که زوج ها باید در جلسات مشاوره بپرسند اینکه: در میان خانواده ی همسر و دوستان او چقدر احساس راحتی می کنم؟ آیا همسرم می تواند به راحتی در مورد برنامه ها یا مشکلات ازدواج با آن ها صحبت کند؟ خانواده ی او چقدر در زندگی من نقش خواهند داشت و چقدر نیاز است ما در زندگی آن ها حضور داشته باشیم؟ اگر بیمار شده و نیاز به کمک و حمایت داشته باشند چه؟ اگر شریک زندکی تان فرزندی از ازدواج قبلی دارد چه تاثیری روی زندگی شما خواهد گذاشت؟ نیازی نیست بگوییم این ها چیزهایی هستند که باید قبل از ازدواج در مورد آن صحبت کنید نه بعد از آن.

  • اختلافات را چطور مدیریت خواهیم کرد؟
مشاوره پیش از ازدواج چه خدماتی ارائه می دهد | مرکز مشاوره همکده

برای زوج هایی که وارد یک رابطه ی عاشقانه شده اند صحبت کردن در مورد اختلاف ها شاید آخرین چیزی باشد که به ذهنتان می رسد. اما باید بدانید هیچ ازدواجی عالی نیست و باید زوج ها اگر می خواهند رابطه ی ادامه داری داشته باشند باید مهارت های حل اختلاف خود را به خوبی استفاده کنند. اینکه بدانید هر فرد چطور اختلاف ها را مدیریت می کند برای برنامه ریزی آینده اهمیت زیادی خواهد داشت. چطور می شود اگر یکی از طرفین روی حل مشکل به محض بروز آن پافشاری کند و دیگری بخواهد تا زمان آرام شدن منتظر بمانند؟ اگر یکی از طرفین تمایل داشته باشد در صورت بروز اختلاف سکوت کرده یا رابطه ی جنسی را متوقف کند؟ آیا یکی از زوج ها در زمان عصبانیت چیزی می گوید که بعد از آن پیشمان می شود؟ عذرخواهی کردن چقدر برای آن ها ساده خواهد بود؟

منابع:

https://www.thrivetalk.com/premarital-counseling/
https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/premarital-counseling/about/pac-20394892

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا