نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید

نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید.

از نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید، این است که، ازدواج بدون شک یکی از مهم ترین تصمیمات و رخدادهای زندگی هر فردی است که می‌تواند کامیابی و آرامش فرد و یا بالعکس باعث از دست دادن آرامش وی و پشیمانی شود. بنابراین توجه به این تصمیم در زندگی و آگاهی از چگونگی انتخاب صحیح همسر با توجه به شناخت کافی نسبت به ازدواج و ملاک های صحیح انتخاب همسر، در کنار تامین نیازهای عاطفی و جنسی، موجب خوشبختی و آرامش فرد شود. از این رو توجه به برخی نکات قبل از ازدواج برای شناخت یکدیگر، آشنا شدن با خصوصیات اخلاقی و عقاید یکدیگر و دیدگاه های طرفین نسبت به برخی مسائل مهم در زندگی مشترک بسیار حائز اهمیت است که در ادامه به نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید، اشاره می‌‎کنیم.

از نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید، آمادگی ازدواج است

نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید

فردی که قصد ازدواج دارد ابتدا باید به خودشناسی خود بپردازد. آمادگی لازم برای اقدام به ازدواج را در خود ببیند. برخی از عوامل نشان دهنده آمادگی فرد برای ازدواج را می‌توان به استقلال مالی، بلوغ روانی، جسمی و عاطفی، قدرت رویارویی با مشکلات پس از ازدواج اشاره کرد.

هدف خود را مشخص کنید.

بدون شک برای انجام هر کاری در ابتدا دلیل آن و هدفیتان برای رسیدن به آن بسیار اهمیت دارد. هدف گذاری صحیح برای یک ازدواج موفق لازم است. برای مثال اگر هدف از ازدواج صرفاً رهایی از تنهایی و یا افسردگی باشد. این اهداف، اهداف مناسبی برای یک ازدواج موفق نخواهند بود.

یکی از نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید انتظارات خود را از همسر آینده 

نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید

خواسته ها و انتظارات خود را قبل از ازدواج از همسر خود بدانید. مشخص کنید، که این مورد نیز به گونه ای با هدف شما برای ازدواج متناسب خواهد بود. مشخص کردن و درک انتظارات شما از همسرتان و همچنین انتظارات او از شما در زندگی مشترک در کنار انتظارات خانواده های طرفین نقش بسیار موثری در موفقیت روابط شما پس از ازدواج خواهد داشت.

از نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید، عدم تعجیل در ازدواج است.

یکی از پیامدهای عجله کردن برای ازدواج، عدم شناخت کافی طرفین خواهد بود. که همین امر موجب می‌شود. دختر یا پسر شخصیت و چهره واقعی فرد مقابل را به درستی نشناخته و زمانی که با رفتارهایی متناقض و ناسازگار با شخصیت و شناخت ناقص یکدیگر مواجه شدند تصمیم به جدایی بگیرند.

نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید | مرکز مشاوره همکده

آشنایی و شناخت کافی همسر، قبل از ازدواج

آشنایی قبل از ازدواج و صرف زمان برای شناخت طرف مقابل یکی از نیازهای ازدواج و مراحلی است که دختر و پسر باید اهمیت ویژه ای برای آن جهت داشتن یک تصمیم گیری بهتر و منطقی تر قائل باشند. برای شناخت بهتر و تصمیم گیری دو طرف باید در ابتدا نسبت به خود شناخت کافی داشته باشند. به خودشناسی برسند و سپس به شناخت طرف مقابل بپردازند.

یکی از مشکلاتی که در شناخت قبل از ازدواج ممکن است در روابط طرفین پیش آید ایجاد حس وابستگی و تصمیم گیری احساسی و عاطفی طرفین است که آن ها را از گرفتن یک تصمیم منطقی باز می‌دارد. بنابراین دختر و پسر باید توجه داشته باشند اجازه ندهند تاثیر احساسات و عواطف در تصمیم گیری بر یک تصمیم گیری منطقی پیشی بگیرد.

تناسب طرفین در ازدواج

نکاتی که قبل از ازدواج باید به آن توجه کنید

برخی ویژگی های شخصیتی در میزان سازگاری های طرفین در زندگی مشترک بسیار تاثیر گذار بوده و می‌تواند عامل آرامش و رضایتمندی و یا بالعکس دلیلی برای بروز تنش ها و از هم پاشیدن زندگی مشترک شوند. از همین رو توجه به آن بسیار حائز اهمیت است. برای مثال توجه به برخی سازگاری ها و هماهنگی ها اعتقادی، فرهنگی، خانوادگی، شخصیتی و… برای دختر و پسر لازم بوده و می‌تواند تاثیر مثبتی در موفقیت در ازدواج و زندگی مشترک داشته باشد.

به عنوان نمونه یکی از ویژگی ها و عدم سازگاری های شخصیتی در دختر و پسر درونگرا و برونگرا بودن آن‌ها است. فردی که درونگرا است بیشتر از گذراندن زمان خود در تنهایی لذت می برد. در صورتی که شخص برونگرا از تفریحات و گذراندن اوقات خود در جمع لذت می‌برد. خواسته های آن‌ها با یکدیگر هماهنگی ندارد که خود می‌تواند زندگی مشترک زوجین را دچار مشکلات کند.

توجه به خانواده فرد اهمیت دارد.

برخی اوقات در زمان آشنایی در خانواده یکی از طرفین مشکلات و رفتارهای نامناسبی دیده می‌شود. برای مثال خواهر یا برادر فرد یا پدر او بزهکار است و یا دچار اعتیاد است.  یا میزان طلاق در این خانواده بالا است. در اینجا ممکن است خانواده فرد مقابل نسبت به ازدواج با این فرد دچار شک و تردید شوند.

یکی از رفتارهای اشتباه برخی از دخترها یا پسرها در این زمان بی توجهی به این نابهنجاری ها در خانواده فرد با این دیدگاه که خود فرد مشکلی ندارد و من قصد ازدواج با خانواده او را ندارم، است. برخی از این مشکلات در خانواده ها به دلیل عدم تربیت صحیح و داشتن الگوهای تربیتی اشتباه در خانواده باشد. البته اشتباه و خطای یک فرد از خانواده را نمی توان به تمام اعضای خانواده بسط داد. اما برای شناخت بهتر و تصمیم گیری بهتر در این خصوص باید از کمک یک مشاوره بهره برده و دقت بیشتری را برای تصمیم گیری به کار بگیریم. 

منبع: مرکز مشاوره همکده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا