روانشناسی مثبت گرا

روانشناسی مثبت گرا چیست؟

روانشناسی مثبت گرا به عنوان یک رشته، بیشتر به عواملی مانند تفکر در مورد موضوعاتی همچون نقاط قوت شخصیت، خوش بینی، رضایت از زندگی، شادی، رفاه ، قدردانی، شفقت (و همچنین همدلی به خود)، عزت نفس و اعتماد به نفس و امید ارتباط پیدا می کند. اما روانشناسی مثبت گرا چه فوایدی دارد و چرا مهم است؟ بررسی های زیادی در مورد روانشناسی مثبت گرا صورت گرفته است که برخی از تأثیرگذارترین و مهمترین آنها را در این مقاله از همکده مورد بررسی قرار می دهیم.

روانشناسی مثبت گرا بیشتر بر افکار، احساسات و رفتار انسان ها تاکید دارد که به نقاط قوت افراد اشاره می کند. روانشناسی مثبت گرا بر رویدادها و تأثیرات مثبت در زندگی تمرکز می کند، از جمله:

  • تجربیات مثبت (مانند شادی و عشق)
  • حالات و ویژگی های مثبت (مانند قدردانی، انعطاف پذیری و شفقت)
  • نهادهای مثبت (به کارگیری اصول مثبت در کل سازمان ها و نهادها)

برخی باور های غلط و رایج در مورد روانشناسی مثبت وجود دارد. تعاریف زیادی در مورد روانشناسی مثبت گرا وجود دارد. اما کامل ترین تعریف در مورد آن شامل مطالعه علمی چیزی است که زندگی را ارزشمندتر و بهتر می کند.

مهمترین مزایای روانشناسی مثبت گرا

به طور کلی، بزرگترین مزیت روانشناسی مثبت گرا این است که به ما این قدرت و توانایی را می دهد تا بتوانیم دیدگاه خود را تغییر دهیم. این تمرکز بسیاری از تکنیک‌ها، تمرین‌ها و حتی کل برنامه‌های مبتنی بر روان‌شناسی مثبت است، زیرا یک تغییر نسبتاً کوچک در دیدگاه فرد می‌تواند به تغییرات خیره‌کننده در رفاه و کیفیت زندگی منجر شود. داشتن کمی دید مثبت و قدردانی بیشتر به زندگی شما یک اقدام ساده است که می تواند دیدگاه مثبت تری نسبت به زندگی به شما بدهد.

البته، هیچ روانشناس مثبت اندیشی به شما نمی گوید که فقط به موارد مثبت زندگی فکر کنید، عمل کنید و روی آن تمرکز کنید. تعادل مهم است. روانشناسی مثبت گرا برای جایگزینی روانشناسی سنتی ایجاد نشده است، بلکه برای تکمیل آن با یک سوگیری مثبت است که به همان اندازه سوگیری منفی روانشناسی در چند دهه گذشته قوی است.

قدرت تغییر دیدگاه روانشناسی مثبت گرا

روانشناسی مثبت گرا || مرکز مشاوره همکده

این سبک از روانشناسی به شما یاد می دهد که چگونه از قدرت تغییر دیدگاه خود برای به حداکثر رساندن پتانسیل شادی در بسیاری از رفتارهای روزمره خود استفاده کنیم. برخی از آنها عبارتند از:

  • مردم تأثیر پول بر خوشبختی خود را بسیار زیاد ارزیابی می کنند. این تا حدودی تأثیر دارد، اما نه به اندازه ای که ما فکر می کنیم، بنابراین تمرکز بر دستیابی به ثروت احتمالاً شما را شادتر می کند.
  • خرج کردن پول برای تجربیات، نسبت به خرج کردن پول برای دارایی های مادی، باعث افزایش شادی می شود.
  • قدردانی نقش مهمی در شادی در زندگی دارد و نشان می دهد که هر چه بیشتر قدردانی باشیم شادتر خواهیم بود.
  • اکسی توسین ممکن است اعتماد، همدلی و اخلاقیات بیشتری را در انسان تحریک و تشویق، به این معنی که در آغوش گرفتن یا ابراز محبت فیزیکی ممکن است به سلامت کلی شما کمک کند.
  • شادی مسری است؛ کسانی که دوستان شاد و افراد مهمی دارند، به احتمال زیاد در آینده خوشحالی بیشتری را تجربه می کند.
  • وقت گذاشتن برای هدفی که به آن اعتقاد دارید، رفاه و رضایت از زندگی شما را بهبود می بخشد و حتی ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد.
  • خرج کردن پول برای دیگران منجر به شادی بیشتر برای بخشنده می شود.

بهبود روابط شغلی و کاری

حتی روانشناسی مثبت می تواند منجر به بهبود روابط شغلی و کاری شود، از جمله:

  • احساسات مثبت عملکرد شغلی ما را افزایش می دهد.
  • احساسات مثبت در محل کار مسری هستند، به این معنی که یک فرد یا تیم مثبت می تواند اثر موجی داشته باشد که در کل سازمان گسترش می یابد.
  • اقدامات کوچک و ساده می توانند تأثیر زیادی بر شادی ما داشته باشند، به این معنی که تشویق محل کار شما برای تبدیل شدن به مکانی شادتر و مثبت تر نیازی ندارد.
  • یکی از مزایای تمرین یک دیدگاه روانشناختی مثبت، به بیان کلی، موفقیت است! موفقیت نه تنها ما را شادتر می کند، بلکه احساس شادی و تجربه احساسات مثبت در واقع شانس موفقیت ما را افزایش می دهد.

یک یافته مهم از تحقیقات روانشناسی مثبت گرا این است که وادار کردن افرادی که به طور طبیعی خوش بین نیستند به «فقط مثبت فکر کنند» می تواند آسیب بیشتری به همراه داشته باشد تا مفید. خوش بینی غیر واقعی، همراه با بدبینی شدید، مضر است.

روانشناسی مثبت چه علمی است؟

روانشناسی مثبت گرا || مرکز مشاوره همکده

مهمترین چیزی که در مورد روانشناسی مثبت باید فهمید این است که در واقع علم است – این یک زیر شاخه از روانشناسی است، و اگرچه گاهی اوقات به عنوان یک “علم نرم” یا یک “شبه علم” مورد تمسخر قرار می گیرد، اما همچنان مبتنی بر روش علمی است.

روانشناسی سنتی در مقابل روانشناسی مثبت

به طور سنتی، روان‌شناسی بیشتر بر روی «ضعف» بیمار تاکید دارد. پزشکان در روانشناسی سنتی بیشتر سعی می کنند ضعف بیمار را مورد بررسی قرار ده هند تا علائم او را کاهش دهند و به طور بالقوه از بین ببرند.

اما، چگونه می‌توانیم جلوتر برویم و به مردم کمک کنیم که واقعاً شکوفا شوند و زندگی معناداری داشته باشند؟ این جایی است که روان‌شناسی مثبت اهمیت پیدا می کند. روانشناسی مثبت بر نقاط مثبت فرد تاکید دارد.

انواع روانشناسی مثبت گرا

مدل PERMA یک مدل به طور گسترده شناخته شده و تاثیرگذار در روانشناسی مثبت است. سلیگمن این مدل را برای کمک به توضیح و تعریف بهزیستی در عمق بیشتر پیشنهاد کرد. “PERMA” مخفف پنج جنبه رفاه است:

P  یا عواطف مثبت: اگرچه جستجوی احساسات مثبت به تنهایی راه بسیار موثری برای افزایش رفاه شما نیست. تجربه احساسات مثبت همچنان یک عامل مهم است. بخشی از رفاه، لذت بردن از خود در لحظه است، یعنی تجربه احساسات مثبت.

E یا تعامل: داشتن حس درگیری، که در آن ممکن است زمان را از دست بدهیم و کاملاً جذب چیزی شویم که از آن لذت می بریم و در آن برتری داریم، بخش مهمی از رفاه است. اگر واقعاً درگیر هیچ کاری نباشید، داشتن یک حس خوب سخت است.

R یا روابط (مثبت): انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و ما برای شکوفایی واقعی به ارتباطات با دیگران تکیه می کنیم. داشتن روابط عمیق و معنادار با دیگران برای رفاه ما حیاتی است.

M یا معنی: حتی کسی که اغلب اوقات به طور هذیانی خوشحال است، اگر معنایی در زندگی خود پیدا نکند، ممکن است احساس خوشبختی توسعه یافته ای نداشته باشد. وقتی خودمان را وقف یک هدف می کنیم یا چیزی بزرگتر از خودمان را تشخیص می دهیم، احساس معنایی را تجربه می کنیم که به سادگی هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

الف – نتایج / دستاورد: همه ما زمانی که موفق می شویم، به اهداف خود می رسیم و خود را بهتر می کنیم، پیشرفت می کنیم. بدون انگیزه برای انجام و دستیابی، ما یکی از قطعات پازل رفاه واقعی را از دست می دهیم.

تقویت احساس خوشبختی

روانشناسی مثبت گرا || مرکز مشاوره همکده

اگر به دنبال تقویت احساس خوشبختی و رفاه واقعی خود هستید، تنها باید بر روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • تجربه احساسات مثبت بیشتر، کارهایی که شما را خوشحال می کند را بیشتر انجام دهید و لذت را وارد برنامه روزانه خود کنید.
  • کار بر روی افزایش تعامل خود، سرگرمی هایی را دنبال کنید که به شما علاقه مند است. مهارت های خود را توسعه دهید و در صورت لزوم به دنبال شغلی باشید که با علایق شما سازگارتر باشد.
  • کیفیت (و/یا کمیت) روابط خود با دیگران را بهبود بخشید. روی ایجاد روابط مثبت و حمایتی بیشتر با دوستان، خانواده و سایر افراد مهم کار کنید.
  • جستجوی معنا، اگر آن را از طریق کار خود پیدا نکردید، آن را در فرصت های داوطلبانه. سرگرمی های شخصی یا فعالیت های اوقات فراغت یا ایفای نقش به عنوان مربی برای دیگران جستجو کنید.

تمرکز خود را روی دستیابی به اهداف خود حفظ کنید. اما خیلی سخت تمرکز نکنید. سعی کنید جاه طلبی خود را با همه چیزهای مهم دیگر در زندگی متعادل نگه دارید.

این پنج جنبه از مدل PERMA قابل اندازه گیری هستند و همچنین برای یک حس کلی رفاه حیاتی هستند. این مدل با در نظر گرفتن بیش از شادی یا احساسات مثبت، مدل قدیمی‌تر شادی واقعی را پشت سر می‌گذارد . البته، احساسات مثبت مهم هستند. به هر حال آنها بخشی از خود مدل PERMA هستند. اما تمرکز فقط بر روی احساسات مثبت به شما کمک نمی کند که یک حس جامع از رفاه، از جمله تعامل، معنا، موفقیت و روابط مثبت با دیگران. احتمالاً خوشبختی به تنهایی شما را به سوی شکوفایی سوق نخواهد داد، اما رفاه این کار را انجام خواهد داد.

منابع
https://positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا