چگونه دوست های خوبی پیدا کنیم؟

دوستی تأثیر بزرگی روی سلامت و شادی شما دارد. دوستان خوب استرس را کاهش داده، برای شما آسایش و شادی فراهم کرده و مانع از تنهایی خواهند شد. اما دوستی نزدیک اتفاقی نیست. بسیاری از ما برای دیدن افراد جدید و ایجاد ارتباط دوستی با کیفیت مشکل ‌داریم. هرچقدر که سنتان باشد برای یافتن دوستان جدید، برقراری ارتباط با دوستان قبلی، بهبود زندگی اجتماعی، سلامت عاطفی و سلامت کلی بدن دیر نیست. پیدا کردن دوست خوب اهمیت زیادی دارد.

چرا دوستان مهم هستند؟

جامعه می‌ خواهد روی روابط رمانتیک تأکید داشته باشد. ما فکر می ‌کنیم اگر فرد مناسبی برای زندگی با او را پیدا کنیم شاد و راضی خواهیم بود. اما تحقیقات نشان داده‌اند دوستان از هر چیزی برای سلامت روانی ما مهم‌تر هستند. دوستان بیشتر از هر فرد دیگری به زندگی شما شادی خواهند آورد.

فواید دوستی برای پیدا کردن دوست خوب

چگونه دوست های خوبی پیدا کنیم؟

 در حالی‌ که یافتن و نگه ‌داشتن دوست به زمان و تلاش نیاز دارد دوستان خوب می‌توانند:

  • بهبود حالت روانی: گذراندن وقت با دوستان شاد و مثبت می‌تواند وضعیت روانی شما را بهبود بخشد و ظاهرتان را بهتر کند.
  • کمک برای رسیدن به اهداف: اگر می‌خواهید تناسب ‌اندام داشته باشید، سیگار را ترک کنید یا زندگی خود را بهبود بخشید تشویق یک دوست می‌تواند قدرت شما را زیاد کرده و شانس موفقیت را افزایش دهد.
  • کاهش استرس و افسردگی: زندگی اجتماعی فعال می ‌تواند سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و تنهایی شما را کاهش دهد و این فاکتوری تأثیرگذار در افسردگی است.
  • حمایت از شما در روزهای سخت: حتی اگر تنها کسی را داشته باشید که مشکلات خود را با او در میان بگذارید خوب است. دوستان برای کنار آمدن با بیماری‌های سخت، از دست دادن کار یا فرد مورد علاقه، جدایی عشقی یا هر چالش دیگری در زندگی به شما کمک می‌ کنند.
  • حمایت از شما با زیاد شدن سن: با بالا رفتن سن، بازنشستگی، بیماری و مرگ عزیزان می‌توانند شما را تنها کنند. داشتن کسانی که بتوانید کنار آن‌ها بوده و شما را حمایت کنند باعث می‌شود برای خود هدفی داشته و مانعی مقابل افسردگی، ناتوانی و سختی‌هاست.
  • بهبود ارزش فردی: دوستی خیابانی دوطرفه است و کمک دادن و گرفتن ‌ها در آن به شما حس ارزشمند بودن می‌دهد. در کنار دوست خود بودن باعث می‌ شود حس کنید به شما نیاز است و به اهداف زندگی شما اضافه می‌کند.

در دوست خود دنبال چه چیزی باشید؟

چگونه دوست های خوبی پیدا کنیم؟

دوست کسی است که به او اعتماد دارید و درک و ارتباط عمیقی با شما دارد. یک دوست خوب:

  • علاقه‌ی واقعی به اتفاقات زندگی شما نشان می‌دهد، چه چیزی باید بگویید یا چه فکر و احساسی در مورد هر چیزی دارید.
  • شما را همان‌طور که هستید می‌ پذیرد.
  • با دقت به شما گوش می‌دهد بدون اینکه قضاوتی بکند، طرز فکر یا احساس شما را می فهمد یا سعی می‌ کند اوضاع را تغییر دهد
  • برای به اشتراک گذاشتن مسائل با شما احساس راحتی دارد.
  • یک دوست به دو شکل با شما خواهد بود، کسی که برای پذیرش و حمایت او احساس راحتی دارید و هم فردی که شما به او اعتماد و اطمینان خواهید داشت

فردی اجتماعی و اهل دوست باشید ( حتی اگر خجالتی هستید)

حتی اگر فردی درون ‌گرا یا خجالتی هستید اینکه حس کنید بیرون از جامعه قرار گرفته اید باعث می ‌شود احساس ناراحتی کنید. اما برای داشتن دوستان جدید لازم نیست حتماً فردی اجتماعی باشید.

  • تمرکز روی دیگران، نه خودتان

کلید ارتباط با افراد دیگر نشان دادن علاقه به آن‌هاست. زمانی که به افکار، احساسات، تجربیات و عقاید دیگران علاقه‌ مند باشید این موضوع در رفتار شما دیده خواهد شد و آن‌ ها نیز شما را به خاطر آن دوست دارند. با نشان دادن علاقه‌ی خود به افراد دیگر می ‌توانید دوستان بیشتری پیدا کنید، این بهتر است تا اینکه سعی کنید برای علاقه‌ مند کردن آن‌ها به خودتان تلاش داشته باشید. اگر واقعاً به فرد دیگری علاقه‌ مند نیستید تلاش برای ارتباط با او را کنار بگذارید.

  • توجه کنید.

تلفن همراه خود را خاموش کرده و دیگر وسایلی که حواستان را پرت می کنند را کنار بگذارید و سعی کنید درست به گفته های فرد مقابل خود گوش دهید. با توجه دقیق به چیزی که می‌ گویند، تعاملی که دارند و کاری که انجام می‌دهند به‌ سرعت آن‌ها را خواهید شناخت. چیزهایی کوچک می‌ توانند راه زیادی بروند، مانند به یادآوردن کارهای یک فرد، داستان‌هایی که برای شما گفته است و اتفاقی که در زندگی‌اش افتاده است.

چگونه دوست های خوبی پیدا کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

پیدا کردن دوست خوب – چگونه افراد جدیدی را ببینید؟

ما می ‌خواهیم با کسانی دوست شویم که اغلب با آن‌ها مسیر مشترکی داریم: کسی که با او به مدرسه می‌رویم، محل کار می‌رویم یا نزدیک او زندگی می ‌کنیم. هرچه بیشتر یک نفر را ببینیم احتمال بیشتر شدن دوستی ما زیادتر خواهد بود. بنابراین مکان‌هایی که زیاد می‌ روید جای خوبی برای یافتن دوستان جدید است.

فاکتور بزرگ دیگر در دوستی علایق مشترک است. ما جذب افرادی می‌شویم که چیزهایی مشترک داریم: یک سرگرمی، یک زمینه‌ی فرهنگی مشترک، یک مسیر کاری یکسان، کودکان هم سن. در مورد کارهایی که دوست دارید انجام دهید یا چیزهایی که به آن اهمیت می‌ دهید فکر کنید. کجا می‌توانید کسانی را ببینید که علایق مشابهی دارند؟

غلبه بر موانع برای ایجاد دوستی

چگونه دوست های خوبی پیدا کنیم؟

آیا چیزی مانع شما از ایجاد دوستی با کسانی شده است که می ‌خواهید؟ این‌ها موانع متداول و چگونگی غلبه بر آن‌ ها هستند.

  • اگر مشغله ‌ی زیادی دارید …

ایجاد و گسترش دوستی نیاز به زمان و تلاش دارد اما با یک برنامه می‌ توانید راه‌هایی پیدا کنید تا برای بتوانید برای دوستان خود زمان بگذارید.

  • ترکیب کار و تفریح

راهی برای ترکیب اجتماعی شدن خود با فعالیت‌هایی پیدا کنید که باید حتماً انجام دهید. این کار می ‌تواند رفتن به باشگاه، رفتن به پدیکور یا خرید باشد. این روشی ساده برای گذراندن وقت با یکدیگر و درعین‌ حال فردی سازنده بودن است.

  • گروه‌ بندی کنید.

اگر واقعاً برای دیدارهای فردی با دوستان وقت ندارید می‌توانید گروهی جمع شوید. این راه خوبی برای معرفی دوستان به یکدیگر است. البته باید مطمئن باشید باهم سازگار هستند.

پیدا کردن دوست خوب – اگر از پذیرفته نشدن می ‌ترسید…

پیدا کردن دوستان جدید یعنی خودتان را از شرایط فعلی خارج کنید و این کار می‌تواند برای شما ترسناک باشد. اگر شما کسی هستید که به او آسیب رسیده، خیانت شده یا  قبلاً مورد خشونت قرار گرفته است یا فردی که به سختی با دیگران ارتباط برقرار می‌ کند این شرایط برای شما بدتر خواهد بود. با مشورت با یک پزشک مناسب می‌ توانید راه‌هایی برای اعتماد به دوستان فعلی و آینده‌ی خود پیدا کنید.

برای احساس عدم امنیت یا ترس از پذیرفته نشدن، باید رفتار خود را ارزیابی کنید. آیا فکر می ‌کنید پذیرفته نشدن شما برای همیشه تکرار خواهد شد یا تأییدی بر این است که شما فردی هستید که دیگران به او علاقه نداشته یا او را انتخاب خوبی برای دوستی نمی ‌دانند؟ این ترس مانعی در راه یک ارتباط رضایت‌بخش برای شما شده و تبدیل به یک پیشگویی فردی خواهد شد.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا