حسادت در کودکان را جدی بگیرید.

حسادت در کودکان را تحریک نکنید. این یک واقعیت است که گاهی والدین به طور ناخواسته با مقایسه فرزندان خودشان با دیگران، حسادت در کودکان را تحریک می کنند. برای همین والدین باید برای پیشگیری از بروز حسادت در کودکان خود، از مقایسه کردن آنها با دیگران دست بکشند. حسادت در کودکان رایج است. کودکان ممکن است اغلب به دلیل حسادت با هم دعوا و درگیری داشته باشند.

یک کودک حسود ممکن است از این بترسد که عشق و توجه والدین یا مراقبان خود را از دست می دهد. حتی حسادت در کودکان ممکن است منجر به اضطراب و عصبانیت نسبت به خواهر و برادر یا دوستانی شود که مورد توجه قرار می گیرند. از طرفی هم کودکان باید راهکارهای مقابله با حسادت را یاد بگیرند. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده حسادت در کودکان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهای کمک به کودک حسود را به طور کامل بیان کنیم.

انواع حسادت در کودکان

کودکان حسود ممکن است به افراد های مختلف و در موقعیت های گوناگون حسادت خودشان را بروز دهند. این در حالی است که انواع حسادت در کودکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

حسادت خواهر و برادر

یکی از رایج ترین حسادت ها در بین کودکان، حسادت خواهر و برادر است. در این شرایط به والدین توصیه می شود که با این رفتار در همان کودکی مقابله کنند. سعی کنید کودکان را از نظر اجتماعی، جسمی، عاطفی، تحصیلی مقایسه نکنید. هر کودک حسود یک فرد کاملاً جدید و منحصر به فرد است. مقایسه کردن هر کودک با خواهر و برادرش، فقط کار را بدتر می کند. پس نقاط مثبت کودک خود را بشناسید و آنها را تقویت کنید.

حسادت اجتماعی

کودکانی که خود را با همسالان خود مقایسه می کنند، ممکن است دچار حسادت اجتماعی شوند. در این شرایط بهتر است قبل از هر چیز احساسات فرزندتان را بپذیرید. یادتان باشد کودکان حسود باید احساس ارزشمندی کنند و شنیده شوند.

حسادت مالکیت

حسادت در کودکان را جدی بگیرید. || مرکز مشاوره همکده

در بین کودکان حسود کاملا رایج است که ببینند بچه‌های دیگر چه چیزی دارند و به آنها حسادت کنند. بچه ها می توانند نسبت به آنچه بچه های دیگر دارند بسیار حسادت کنند. اما مهمترین نکته در هنگام بروز حسادت مالکیت این است که ببیند کودک شما به چه چیزی حسادت می کند. در اصل حسادت مالکیت، یک لحظه آموزشی عالی برای والدین و یک لحظه یادگیری زندگی برای کودکان است. اما بهتر است با کودک خود صحبت کنید و به انها یاد بدهید که هر کسی امکانات و دارایی های خاص خودش را دارد.

حسادت نسبت به دارایی‌ها نیز می‌تواند راهی هیجان‌انگیز برای کودکان باشد تا در مورد پس‌انداز کردن یاد بگیرند. این حسادت را به انگیزه تبدیل کنید. گاهی اوقات حسادت مالکیت می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و تمرکز در کودکان شود، بنابراین به والدین توصیه می‌شود آن را مهار کرده و به سمت یک نتیجه خوب سوق دهند.

حسادت موفقیت

کودکان در زمان‌های مختلف همراه با رشد دوران کودکی خود به موفقیت های زیاد فیزیکی، فکری و استعدادهای خاص خودشان دست می‌یابند. برای کودکی که در یک زمینه خاص نتواند استعدادهای خودش را شناسایی کند و آنها را بروز دهد، سخت است که بتواند دستاورد ها و موفقیت های دیگران را ببیند. در این شرایط بهتر است به کودک خود یادآوری کنید شاید نتواند در هر زمینه ای اول شود اما بدون شک می تواند در نوع خودش بهترین باشد. ضرب المثل “خودت باش، بقیه گرفته شده اند” یک جمله دوست داشتنی برای تبلیغ با کودکان است. به دستاوردهای آنها توجه کنید و آنها را برای کودک خود جشن بگیرید.

حسادت یک احساس بسیار ناراحت کننده است و می تواند به روابط – با خواهر و برادر، دوستان و یادگیری آسیب برساند. همه ما در مقطعی از زندگی ممکن است حسادت را تجربه کنیم، در واقع، حسادت در بزرگسالی هم تا حدودی رایج است. از حسادت می توان برای کمک به رشد بهتر کودک استفاده کرد، اما حسادت در کودکان می تواند سمی و منجر به بروز عوارض بیشتر شود.

چگونه با حسادت کودکان مقابله کنیم؟

حسادت در کودکان را جدی بگیرید. || مرکز مشاوره همکده

بروز هر گونه حسادت در بین کودکان و عدم کنترل و مدیریت آن می تواند منجر به عوارض مختلفی شود، از جمله:

  • پرخاشگری نسبت به بچه های دیگر
  • کاهش عزت نفس
  • احساس ناتوانی
  • قلدری
  • انزوا

اما حسادت در بین کودکان انواع مختلفی دارد که بهتر است برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی آن، راهکارهای مقابله با کودک حسود را یادبگیرید. مهمترین آنها عبارتند از:

احساس حسادت در کودکان را به بهره وری تبدیل کنید.

هدایت حسادت فرزندتان به یک کانال مثبت، راهی عالی برای کاهش احساسات منفی اوست. به عنوان مثال، اگر فرزند شما به دلیل دریافت نمرات خوب دوستش به او حسادت می کند، بهتر است او را تشویق کنید که بیشتر درس بخواند یا سخت‌تر تمرین کند و بر تلاش بیشتر و مستمر تمرکز کند و کمتر به دنبال نمره گرفتن باشند. بنابراین، تمرکز آنها را در جهت درست هدایت کنید.

علت اصلی حسادت را شناسایی کنید.

یکی دیگر از راهکارهای مقابله با حسادت در کودکان، تشخیص علت اصلی آن است. با فرزندتان صحبت کنید و دلیل حسادت او به شخص خاصی را بدانید و سپس بدون قضاوت به او گوش دهید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کودک شما عزت نفس و اعتماد به نفس پایین تری داشته باشد. در این شرایط به کودکان حسود خود کمک کنید تا احساس خود را بپذیرند و برای ایجاد اعتماد به نفس خود تلاش کنند. اگر در تشخیص علت حسادت در کودکان مشکل دارید بهتر است از یک مشاور یا روانشناس با تجربه در زمینه رشد کودکان از همکده مشورت بگیرید. به فرزندتان اجازه دهید در مورد نگرانی های خودش صحبت کند.

فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید.

هرگز تکالیف مدرسه، کارنامه و نمرات آزمون یک کودک را با خواهر و برادر یا دوستانش مقایسه نکنید. مقایسه کردن کودکان با یکدیگر به فرزند شما کمک نمی کنند تا بیشتر تلاش کند. در عوض، باعث ایجاد کینه بیشتر می شود. در عوض، به کودکان بیاموزید که از مقایسه نقاط ضعف خود با نقاط قوت دیگران خودداری کنند.

روی نقاط قوت فرزندتان تمرکز کنید.

بدون شک هر کودکی نقاط قوتی دارد. صحبت در مورد نقاط قوت و مثبت کودکان باعث ایجاد قدرت خاص و افزایش عزت نفس آنها می شود. همچنین می توانید به جای مقایسه عملکرد فرزندتان با دیگران، توجه خود را بر روی تلاش فرزندتان متمرکز کنید. همه  می توانند تمرین کنند و برای پیشرفت بیشتر، سخت تلاش کنند.

به فرزندتان بیاموزید که اول بودن مهم نیست، مهم این است که بهترین باشید. پس برای کمک به یک کودک حسود و به عنوان یک راهکار برای مقابله با حسادت در کودکان بهتر است روی نقاط قوت کودکان خود تمرکز کنید. به کودکانی که حسادت می ورزند یاد بدهید که با مردم به گونه ای رفتار کنند که دوست دارند با آنها رفتار شود. به کودک خود یادآوری کنید که همه افراد منحصر به فرد هستند و هر کسی نقاط مثبت خودش را دارد. به فرزند خود بیاموزید که رفتار خودش را مدیریت کند.

به بهبود فرزندتان کمک کنید.

حسادت در کودکان را جدی بگیرید. || مرکز مشاوره همکده

یکی دیگر از راهکارهای مقابله با حسادت در کودکان این است که به آنها یاد بدهید روی پیشرفت خودشان تمرکز کنند. به فرزندتان این را یاد بدهید که متفاوت بودن اشکالی ندارد و اگر می‌خواهید در کاری بهتر شوید، فقط به تلاش ادامه دهید و تسلیم نشوید، بهتر می‌شوید، اما اگر تلاش نکنند به پیشرفت های مهم دست پیدا نخواهند کرد.

با کودکان حسود یاد دهید شکر گزار باشند.

تمرین قدردانی با فرزندتان، قدردانی از دارایی های مادی، ویژگی های منحصر به فرد و مهارت های شخصی می تواند بسیاری از احساسات حسادت کودکان را کاهش دهد. راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به فرزندتان بیاموزید که شکرگزار باشند، حتی می توانید خودتان الگوی مناسبی برای این کار باشید و شکرگزاری و قدردانی از دیگران را تمرین کنید. با ابراز قدردانی از استعدادها، خانواده و زندگی خود، به فرزندان خود یاد بدهید مهم این نیست که چه چیزی دارید، بلکه مهم این است که با آن چه می کنید.

تسلیم نشوید.

در برابر رفتارهای کودکان حسود خود بهتر است تسلیم نشوید. به یادداشته باشید که خریدن هر چیزی که فرزندتان می خواهد جلوی حسادت را نمی گیرد. در برابر برخی از خواسته های کودکان خود باید به آنها نه بگویید. با یادگیری نه گفتن، می توانید حس قدردانی را نسبت به مواقعی که بله می گویید القا کنید. به طور طبیعی این حس به فرزندتان می آموزد که برای چیزهایی که دریافت می کند ارزش قائل شود.

سخن آخر

حسادت در دوران کودکی معمولاً بیان خشم و مالکیت است و زمانی اتفاق می‌افتد که کودک ارزش خود را در معرض تهدید بداند. با این حال، بروز حسادت بیش از حد در کودکان نتایج خفیف آزاردهنده تا کاملاً فاجعه بار را در پی داشته باشد.

حسادت یک احساس رایج دوران کودکی است، به ویژه در کودکانی که خواهر و برادر دارند. برای مقابله با حسادت در کودکان بهتر است توجه فرزندتان را به سمت احساسات مثبت منحرف کنید. نادیده گرفتن حسادت در کودکان می تواند بر سلامت روانی در آینده تأثیر منفی بگذارد. پس اگر فکر می کنید خودتان نمی توانید مشکل حسادت در کودک خود را برطرف کنید بهتر است برای مقابله با آن به یک روانشناس از همکده مراجعه کنید.

منابع
https://www.linkedin.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا