رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را نشان دهد

یکی از بخش های مهم در روان شناسی رفتار است. رفتار ها بخش مهمی از شخصیت افراد را تشکیل می دهند. رفتار های افراد متفاوت از هم است. هیچ دو نفری وجود ندارند که تمام رفتار های آن یکسان باشد. نکته مهم قابلیت تغییر رفتار در هر سنی است. رفتار ها می تواند زندگی یک شخص را بهتر یا دچار مشکل کند. برای همین امر افراد اگر خودشان بخواهند می توانند سرنوشت زندگی خودشان را عوض کنند. اگر رفتار ها قابل انعطاف پذیری باشند بسیار می توانند به ما کمک کنند. در ادامه می خواهیم ببینیم که رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را  نشان دهد چگونه هستند. این رفتار می تواند به این علت باشد که مشکلی با اتفاقی برای آن فرد به وجود آمده باشد.

برای مثال خیلی افراد هستند که به خاطر یک اتفاق ناگوار در خانواده یا این که آن فرد دچار فشار های مختلفی در محل کار شده است رفتار خود را تغییر دهند. این تغییر رفتار ها می تواند به این علت باشد که آن فرد تا به حال در این وضعیت قرار نداشته است. امروز ما می خواهیم در ارتباط با یک نوع رفتار دیگر با شما صحبت کنیم. این رفتار رفتار نامنظم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را  نشان دهد صحبت کنیم.

بسیاری از ما هر از گاهی در طول زندگی خود مقصر رفتارهای نامنظم کمی بوده ایم.

بسیاری از ما هر از گاهی در طول زندگی خود مقصر رفتارهای نامنظم کمی بوده ایم. با این حال، این مقیاس کشویی است و در حالی که به نظر می رسد برخی از افراد در سازماندهی و کنترل جنبه های مختلف زندگی خود بسیار ماهر هستند، برخی دیگر به شدت با آن مبارزه می کنند. اگر رفتار نامنظم با وجود تمام تلاش شما همچنان برای شما مشکل ساز باشد، پس چه چیزی می تواند در مورد وضعیت روانی شما نشان دهد؟ این سوالی است که ما آن را بررسی می کنیم و همچنین در مورد برخی از راه های عملی برای این که شما یک فرد سازمان یافته تر شوید صحبت خواهیم کرد.

رفتار نامنظم چه معنایی دارد؟

رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را نشان دهد

آیا تا به حال با شخصی آشنا شده اید که به نظر نمی رسد بتواند به موقع به قرار ملاقات برسد؟ شاید اگر به خانه آن ها بروید، می توانید از روی لباس های کثیف و اتاق نامنظم آن ها این رفتار را تشخیص دهید. اگر یخچال را باز کنید، احتمالاً غذای باقی مانده چند هفته ای را می بینید. همین شخص احتمالاً برای برنامه ریزی یک سفر برنامه ریزی سختی خواهد داشت. آن ها دائماً در کلاس یا محل کار دیر می کردند و چیزها را اشتباه می گذاشتند.

نکته ای در ارتباط با رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را نشان دهد

تصور کلی چنین فردی این است که تقریباً در همه جنبه های زندگی خود بی نظم است. این یک حوزه ای نیست که آن ها در مورد سازمان درگیر آن هستند، بلکه همه یا بیشتر زمینه ها هستند. به نظر می رسد که افراد خاصی فقط به این شکل سیم کشی کرده اند. شرایط روحی خاصی وجود دارد که ممکن است منجر به این نوع شیوه زندگی شود و برخی از آن ها به طور بالقوه قابل درمان هستند. این احتمال وجود دارد که فرد مورد نظر ممکن است مبتلا به اسکیزوفرنی نامنظم باشد.

اسکیزوفرنی نامنظم چیست؟

به احتمال زیاد شما از قبل می دانید اسکیزوفرنی چیست؟ اسکیزوفرنی نامنظم، هر چند، شرایطی است که منشعب آن گروه بزرگتر از اختلالات است که به آن هبفرنیا نیز می گویند. کسانی که آن را دارند در گفتار نامنظم شرکت می کنند. به عبارت دیگر، آن ها در تمرکز یا توجه بر یک ردیف فکری بسیار مشکل خواهند داشت و به سرعت از موضوعی به موضوع دیگر خواهند پرید. آن ها چیزهای غیر منطقی می گویند یا به سوالات با پاسخ های غیر مرتبط پاسخ می دهند. آن ها ممکن است تیک های مختلف صورت را نیز نشان دهند. همچنین، آن ها رفتارهای نامنظمی را که قبلاً ذکر کردیم، انجام خواهند داد. عملکرد کلی روزانه آن ها چالش های متمایزی را برای آن ها به همراه خواهد داشت. آن ها فاقد کنترل ضربه ای خواهند بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

رفتار آن ها ممکن است عجیب به نظر برسد یا فاقد هدف خاصی باشد. آن ها ممکن است در برخی موارد با لباس پوشیدن یا حفظ بهداشت اولیه مشکل داشته باشند.

همه افراد بی نظم هیچ نوع اسکیزوفرنی ندارند

البته همه افراد بی نظم هیچ نوع اسکیزوفرنی ندارند، بنابراین اگر فردی را می شناسید که برخی از این علائم را نشان می دهد، فوراً به این نتیجه نرسید. برخی از شرایط دیگر نیز می تواند منجر به رفتار نامنظم شود.

افسردگی و رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را نشان دهد

رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را نشان دهد

یکی از آن ها افسردگی است. اگر فردی دچار افسردگی بالینی یا حتی شکل خفیف تری مانند اختلال عاطفی فصلی باشد، ممکن است در انجام کارهایی مانند قرار ملاقات یا رعایت نظافت منزل مشکل داشته باشد. اگر افسردگی در حال رخ دادن است و باعث می شود فرد بی نظم به نظر برسد و این بر زندگی او تأثیر منفی می گذارد، ممکن است داروهای تجویزی یا درمان پاسخ دهند. فرد مورد نظر باید برای تشخیص بیماری و دریافت توصیه هایی در مورد آن چه باید انجام دهد، به یک متخصص بهداشت روانی واجد شرایط مراجعه کند.

ممکن است شخص بی نظمی اخیراً دچار نوعی از دست دادن شده باشد

همچنین ممکن است شخص بی نظمی اخیراً دچار نوعی از دست دادن شده باشد. مرگ در خانواده ممکن است باعث شود فرد دیگر برخی از فعالیت هایی را که قبلاً انجام می داد در اولویت قرار ندهد. اگر این اتفاق می افتد، پس از پایان دوره عزاداری ممکن است رفتار آن ها تغییر کند. اگر به نظر برسد که آن ها به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند، ممکن است برای درمان برخی از احساسات ناراحتی و از دست دادن نیاز به درمان داشته باشند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر به نظر برسد در یک چرخه فکری منفی گیر کرده اند، ممکن است مداخله ای از طرف خانواده و دوستان انجام شود. معمولاً زمان بهترین راه حل است. پس از گذراندن مقدار کافی، شاید همراه با درمان یا داروهای تجویزی خاص، فرد باید دوباره به حالت قبلی خود بازگردد.

شخصیت های اخراجی مقعدی

سپس شخصیت اخراج مقعدی وجود دارد. احتمالاً در مورد واژه نگهدارنده مقعدی شنیده اید. این شخصی است که در همه چیز در زندگی خود سختگیر است. آن ها همیشه خانه را با لباس بی عیب و نقص و بدون موی سر خود ترک می کنند. همه چیز در خانه آن ها منظم و تمیز است و حتی ممکن است کمی وسواس داشته باشند که شما وسایل را در فضای زندگی آن ها جابه‌جا کنید.

اخراج مقعدی برعکس این است

اخراج مقعدی برعکس این است. در این جا فردی داریم که به طور کلی عدم کنترل خود را نشان می دهد. اتاق آن ها یا کل خانه آن ها همیشه آشفته خواهد بود و ما دوباره بی نظمی را در چیزهایی مانند یخچال که به شدت نیاز به تمیز کردن دارد، انبوهی از ظروف کثیف در همه جا و موارد مشابه را مشاهده می کنیم. این افراد نیز احتمالاً با همان مشکل در تعیین وقت به موقع در هنگام ملاقات را خواهند داشت.  اگر این فرآیندی است که برای شما اتفاق می افتد، به احتمال زیاد دارو یا درمان جواب نمی دهد. در عوض، کتاب های خودیاری برای آموزش مهارت های رفتاری بهتر یا کار با مربی زندگی احتمالاً نتایج بهتری خواهند داشت. اخراج مقعدی شرایطی است که می توان با تلاش آگاهانه شخص مبتلا به آن تعدیل کرد.

راه حل هایی برای رفتار نامنظم در افراد مختلف

رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را نشان دهد

اگر دلیل رفتارهای نامنظم چیزی شبیه اسکیزوفرنی یا یک بیماری روانی جدی دیگر باشد، مداخله و درمان دارویی گزینه های احتمالی خواهد بود، اما اگر علت چیزی کمتر شدید باشد چه؟ اگر فرد فاقد هرگونه بیماری قابل تشخیص باشد و در عوض عادات بد خود را از الگوهای خود انتخاب کرده باشد، چه می شود؟ مواردی وجود دارد که بی نظمی یک رفتار آموخته شده است. اگر در خانه ای بزرگ شده اید که دائماً آشفته بوده و والدین یا سرپرستان شما هرگز بر اهمیت سازماندهی در زندگی شما تأکید نکرده اند، منطقی است که این عادات باید تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.

به دنبال یافتن مربی های زندگی باشید

برای رفتارهای نامنظم که می تواند وضعیت روحی شما را نشان دهد بهتر است اقدامی انجام دهید. گرفتن مربی زندگی یکی از راه هایی است که می توانید عادات سازمانی بهتری را بیاموزید. این ها متخصصانی هستند که سابقه های مختلفی دارند، اما قصد هر یک از آن ها یکسان است که می توانند نکاتی را در مورد این که چگونه می توانید زندگی خود را از بالا به پایین تغییر دهید به شما ارائه دهند تا مشکلات ذاتی ناشی از شلختگی یا آشفتگی را نداشته باشید. آن ها به شما یاد می دهند که چگونه به موقع به محل کار یا مدرسه بروید. آن ها احتمالاً بر اهمیت تنظیم برنامه برای مواردی مانند نظافت خانه تأکید می کنند.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا