روابط فرازناشویی

خیانت و روابط فرازناشویی رفتاری ناعادلانه در ازدواج یا هر رابطه ی دیگری است. این کار می تواند به شدت رابطه ی شما و افراد درگیر در آن را تحت فشار بگذارد. خیانت می تواند باعث شود فرد دیگر احساس بی عدالتی، تنهایی، تخریب و گیجی داشته باشد. گاهی خیانت پایانی برای رابطه ی شما خواهد بود. برخی اوقات زوج ها می توانند دوباره رابطه ی خود را بازسازی کنند. آن ها ممکن است این کار را خودشان انجام داده یا از یک فرد متخصص کمک بگیرند. این کار اغلب باعث قوی تر شدن رابطه خواهد شد.

چه چیز یک خیانت حساب می شود؟

چیزی که یک فرد خیانت می داند شاید برای کس دیگری چیزی عادی باشد. شاید دیدن فیلم های پورن برای همسرتان را شما یک خیانت حساب نکنید. فرد دیگری این کار را شاید خیانت بزرگی بداند. اگر افراد ببینید همسرشان درگیر این رفتارها شده است آن را ناعادلانه دیده و حس می کنند به قدر کافی برای او خوب نیستند.

برخی خیانت را تنها رابطه ی جنسی خارج از رابطه ی زناشویی می دانند. آن ها خیانت های عاطفی را تقلب به حساب نمی اورند. اما خیانت های عاطفی نیز می توانند به رابطه ی شما آسیب برسانند. حتی آسیب این خیانت ها می تواند بیشتر از خیانت های فیزیکی باشد. یک خیانت عاطفی می تواند به این شکل باشد که همسرتان دیگر برای رابطه ی شما تلاشی نمی کند. اگر زوجین از همان ابتدا در مورد توقعات خود برای رابطه با هم صحبت داشته باشند این برای آن ها کمک بزرگی خواهد بود. آن ها می توانند نظرات خود در مورد چند همسری (یعنی یکی از طرفین جدا از شریک زندگی خود روابط دیگری نیز داشته باشد.) را بیان کرده و بگویند این کار چه حسی را برایشان ایجاد می کند. این کار مانع از فشارهای آینده بر رابطه خواهد شد.

چه چیزی باعث روابط فرازناشویی و خیانت می شود؟

روابط فرازناشویی | مرکز مشاوره همکده

تحقیقات نشان داده اند بزرگسالان به رابطه ی جنسی با شریکان متعدد علاقه دارند. با این وجود چیزی حدود بیست درصد از افراد هستند که وارد روابط جنسی فرازناشویی می شوند. خیانت بنا به دلایل متعددی رخ می دهد. یکی از دلایل اصلی کمبود رضایت در رابطه ی فعلی است. یک رابطه ی موفق اغلب یعنی هردو فرد احساس امنیت و ثبات داشته باشند. این اغلب نیاز به صمیمیت فیزیکی و عاطفی دارد. کمبود در برخی موارد می تواند رضایت فرد از رابطه را کاهش دهد.

کمبود رضایت می تواند احتمال خیانت را بیشتر کند. البته خیانت بزرگسالان همیشه به دلیل نداشتن رضایت تیست. یک فرد ممکن است بر اثر ناضایتی های شخصی وارد رابطه ی فرازناشویی شود. او ممکن است این کار را برای اعتماد به نفس خود یا بهبود عزت نفسش انجام دهد. تمایل برای یک تجربه ی جنسی جدید نیز می تواند منجر به خیانت شود. برخی دیگر به دنبال دریافت صمیمیت عاطفی به دنبال روابط فرازناشویی می روند.

برخی دیگر از دلایلی که یک فرد ممکن است درگیر اینگونه روابط شود عبارتند از:

  • ابتلا به افسردگی
  • نداشتن اعتماد به نفس کافی
  • اعتیاد به داشتن روابط جنسی
  • برای پایان دادن به رابطه ی اصلی
  • نداشتن صمیمیت عاطفی مطلوب
  • اجتناب از بررسی مشکلات فردی یا اختلافات در رابطه

انواع روابط فرازناشویی

روابط فرازناشویی | مرکز مشاوره همکده

این روابط می توانند به شکل های مختلفی در یک رابطه نمودار شوند.

  • خیانت موضوعی:هدف نادیده گرفتن رابطه ی کنونی برای دنبال کردن یک علاقه ی خارجی است. این تعقیب می تواند تبدیل به نوعی وسواس شود.
  • خیانت جنسی: یکی از طرفین ممکن است خارج از رابطه ی زناشویی خود ارتباط جنسی داشته باشد. اغلب این فرد وابستگی عاطفی ای به فرد سوم ندارد. تحقیقات نشان داده اند مردان برای بخشیدن یک خیانت جنسی اغلب سخت گیرتر از زنان بوده و سخت تر با این قضیه کنار می آیند. زنان زمانی که تعلق عاطفی بین همسر و فرد خارج از رابطه وجود نداشته باشد ساده تر خیانت را خواهند بخشید.
  • خیانت سایبری:این خیانت از طریق چت و فضای مجازی صورت می گیرد. شاید دو فرد تنها آنلاین بوده و هیچوقت این رابطه به نقطه ی نزدیکی جنسی نرسد. این نوع خیانت می تواند شامل دیدن فیلم های پورن نیز شود. برخی افراد خود این کار را یک خیانت می دانند.
  • خیانت عاطفی: این اتفاق زمانی می افتد که یکی از طرفین از نظر عاطفی به فرد دیگری علاقه مند می شود. این فرد اغلب شخصیتی دارد که باعث جذب طرف مقابل شده است. فرد خیانتکار ساعت ها از وقت خود را صرف صحبت با تلفن یا گذراندن در فضای مجازی با کسی به جز شریک زناشویی خود می کند. برخی از افرادی که درگیر خیانت عاطفی می شوند ممکن است مشکلات رابطه ی اصلی خود را با شخص خارج از آن در میان بگذارند. آن ها س می کنند انجام این کار با همسرشان فایده ای ندارد. همیشه رابطه ی جنسی بخشی از این نوع خیانت نیست.

روابط فرازناشویی می توانند شامل هردو صمیمیت جنسی و عاطفی باشند. این اغلب یک رابطه ی ثانویه در نظر گرفته می شود و تمام دنیا ان را خیانت می دانند.

اثرات خیانت روی فردی که در آن شرکت نداشته است.

روابط فرازناشویی می توانند روی هردو فرد درگیر در رابطه اثر داشته باشند. این اثرات می توانند روی افراد دیگر نیز گسترش یابند، مانند فرزندان.

خیانت همسر می توانند اثرات متعددی داشته باشد. برخی تحقیقات اثرات منفی فیزیکی و روانی خیانت را نشان داده اند. کسی که همسرش خیانت کرده است می تواند هریک از این ها را تجربه کند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • زیاد شدن استرس
  • خشم و عصبانیت
  • کاهش کارایی در محیط کار
  • مقصر دانستن خود و احساس شرمندگی
  • اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD
  • کاهش اعتماد به نفس و کم شدن عزت نفس

کسانی که خیانت را تجربه کرده اند احتمال بیشتری برای اقدام به رفتارهای خطرناک دارند. این رفتارها می توانند رابطه ی جنسی محافظت نشده یا رابطه ی جنسی تحت تاثیر داروها و مواد باشد. مصرف زیاد مواد مخدر یا الکل یکی دیگر از اینگونه رفتارهاست. پرخوری، کم خوری، و ورزش بیش از حد نیز در طول این دوران شاید دیده شود.

اگر همسر شما دست به خیانت زده باشد مشاوره ی زوج ها می تواند به شما کمک کند. زوج هایی که تصمیم می گیرند بعد از خیانت دوباره رابطه ی خود را بسازند از درمان کمک می گیرند تا به ایجاد دوباره ی اعتماد از بین رفته کمک کند.

روابط فرازناشویی | مرکز مشاوره همکده

خیانت چگونه روی فرد خیانتکار اثر می گذارد.

کسی که در یک رابطه ی فرازناشویی وارد می شود نیز تحت تاثیر این خیانت خود قرار می گیرد. گاه افراد درگیر خیانت هایی طولانی مدت می شود. برخی خیانت ها سال ها یا چند دهه ادامه دارند بدون اینکه شریک شما متوجه آن شود. اثرات روانی و عاطفی خیانت کردن روی فردی که در این قضیه درگیر است می توانند شدید باشند.

کسانی که درگیر روابط فرازناشویی هستند ممک است اضطراب یا افسردگی بیشتری را تجربه کنند. ان ها احساس گناه زیادی دارند. احساس ناتوانی یا گیر کردن در شرایطی لد از احساسات متداول دیگر است. تغییر دادن موقعیت می تواند برای فرد مشکل یا غیرممکن باشد. این باعث طولانی تر شدن خیانت خواهد شد.

هرچه این روابط برای زمان طولانی تری ادامه داشته باشند اثرات ان بیشتر خواهد بود. اغلب خیانت ها یک راز باقی نمی مانند. این یعنی ترس یا مقاومت برای صحبت کردن در مورد آن می تواند در طولانی مدت برای هردو شریک رابطه مضر باشد.

فاکتورهای خطر برای روابط فرازناشویی

داده ها فاکتورهایی را نشان داده اند که احتمال خیانت را زیاد می کنند. برخی فاکتورهای خطر برای این روابط عبارتند از:

  • زندگی در شهرهای بزرگ؛این می تواند احتمال خیانت را تا 50 درصد زیاد کند.
  • مرد بودن؛ احتمال ورود مردان به روابط فرازناشویی چیزی حدود 80 درصد بیشتر از زنان است.
  • جوان بودن؛ چیزی حدود بیش از نصف خیانت ها در بین افرادی در حدود سنی 18 تا 30 سال اتفاق می افتد. در سنین بالای 50 موارد کمی از خیانت دیده می شود.

حتما باید به یاد داشته باشید این فاکتورها نتیجه ی تحقیقات صورت گرفته هستند. تنها اینکه فردی در یکی از این دسته بندی ها باشد به این معنا نیست که خیانت می کند. اگر نگران خیانت کردن همسر خود هستید به شخصیت خود او دقت داشته باشید. هرکس ممکن است درگیر روابط فرازناشویی شود.

نکاتی برای کنار آمدن با روابط فرازناشویی در همسر خود

اینکه متوجه شوید همسرتان به شما خیانت می کند مسلما برای شما خیلی سخت خواهد بود. در این حالت ازدواج شما وارد یک بحران شده و رو به نابودی است.

کودکان را از این قضیه دور نگه دارید.

روابط فرازناشویی | مرکز مشاوره همکده

این مشکل چیزی میان شما و همسرتان است و نباید کودکان خود را درگیر این قضیه کنید. حتی اگر تصمیم به پایان دادن به این رابطه گرفتید به اشتراک گذاشتن جزئیات با بچه ها باعث می شود در موقعیتی غیرقابل تحمل قرار گیرند. ان ها احساس اضطراب داشته و و حس می کنند در بین شما گیر کرده و باید از یکی طرفداری کنند.

احساسات خود را بپذیرید.

شک، پرخاشگری، ترس، درد، افسردگی و گیجی احساساتی عادی هستند. ممکن است مدتی حس کنید از نظر عاطفی در شرایط بدی قرار دارید. زمان می برد تا بتوانید این خیانت را بپذیرید. توقع نداشته باشید حتی اگر می خواهید همسرتان را ببخشید و این ازدواج را بهتر کنید احساسات شما از از بین بروند. ازدواج شما تغییر کرده و طبیعی است بخواهید کمی برای رابطه ی خود سوگواری کنید.

به دنبال انتقام نباشید.

خیانت دیدن از سوی همسرتان می تواند باعث عصبانیت شما شود. اولین فکرتان شاید این باشد تا در مورد رفتار او با دوستانش حرف بزنید (و یا بدتر در رسانه های اجتماعی) و یا حتی فکر کنید در مقابل خودتان نیز خیانت کنید. ششید این کارها به شما رضایت موقتی بدهند اما در نهایت شرایط شما را بدتر خواهند کرد.

از خودتان مراقبت کنید.

شاید در نتیجه ی این استرس واکنش های فیزیکی را تجربه کنید مانند حالت تهوع، اسهال، مشکلات خواب (خیلی کم یا خیلی زیاد)، لرز، مشکلات در تمرکز، عدم تمایل به خوردن چیزی یا پرخوری. زمانی که این شک اولیه از بین رفت سعی کنید تغذیه ی سالمی داشته باشید، یک برنامه ی منظم داشته و ساعات خواب کافی برای خود در نظر بگیرید. هرروز ورزش کرده و به مقدار زیاد آب بنوشید.

مقصر دانستن خودتان، همسرتان یا فرد سوم درگیر در رابطه هیچ چیز را عوض نکرده و تنها باعث هدر رفتن انرژی شما خواهد شد. همچنین سعی نکنید نقش قربانی را داشته باشید. این کار تنها باعث می شود بیشتر احساس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید.

به دنبال دریافت مشاوره باشید.

روابط فرازناشویی | مرکز مشاوره همکده

سعی نکنید به تنهایی با این خیانت کنار بیایید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
goodtherapy.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا