شوهر کنترل کننده

آیا تا به حال احساسی داشته اید که شوهرتان شما را کنترل می کند؟ مثل اینکه از وقتی با هم بودید کم کم به فردی متفاوت و ضعیف تر تبدیل شدید. شما از شخصی که تبدیل شده اید متنفر هستید، اما همچنین احساس می کنید که ممکن است این شوهر شما نباشد؟ و اگر شوهر کنترل کننده داشته باشید چه می کنید؟ در زیر می توانید نکاتی را بیابید که به شما کمک می کند شوهر کنترل کننده و نحوه رفتار با او را بشناسید.

علائم شوهر کنترل کننده

در این بخش می خواهیم بدانیم که علائم شوهر کنترل کننده چیست؟

شوهر کنترل کننده شما را از خانواده و دوستانتان جدا می کند

وقتی شوهرتان کنترل می کند، می خواهد شما را منزوی کند تا شما را در موقعیتی قرار دهد که خارج از او شبکه پشتیبانی نداشته باشید. این اجازه می دهد تا او بیشترین اظهار نظر و کنترل را در مورد آنچه انجام می دهید و فکر می کنید داشته باشد. او این کار را با آرام کردن شما در کنار کشیدن از خانواده و دوستانتان به انجام می رساند. این شانس وجود دارد که او در حالی که با شما قرار می گذاشتید این کار را می کرد. شاید توجه نکرده باشید زیرا درگیر شرایط جدید و هیجان رابطه شده اید. در آن مرحله اول عشق، طبیعی است که بخواهید تمام وقت خود را با شخص مهم دیگر خود بگذرانید. اگر نمی خواستید به تنهایی از آنها كناره گیری كنید، او شما را تشویق كرد تا بدون صریح گفتن این كار را انجام دهید.

به عنوان مثال، ممکن است او به مواردی اشاره کرده باشد که از گروه دوستان شما خوشش نیامده است. یا مواردی را بیان کرد که باعث شد شما سوال کنید که آیا آنها دوست شما هستند یا نه. ممکن است او همیشه در هنگام دیدارهای خانوادگی کار دیگری برای شما دو نفر برنامه ریزی کرده باشد، بنابراین هرگز به سراغ آنها نمی روید. حتی ممکن است او شما را از آن حالت خارج یا آنقدر دور کرده باشد که نتوانید به روابط خود با دیگران بازگردید. سرانجام، بدون اینکه متوجه شوید، از روابط قبلی خود با دوستان و خانواده عقب نشینی کرده اید. وقتی سوالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، فقط به شوهرتان روی می آورید.

شوهر کنترل کننده دائماً از شما انتقاد می کند

شوهر کنترل کننده

اگر شوهر کنترل کننده ای دارید، احتمالاً انتقادات زیادی به شما وارد می شود. این روش دیگری است که او می تواند شما را کنترل کند. او کم کم عزت نفس شما را دور می زند. لازم نیست نظرات مستقیم باشد. ممکن است ضربات کوچک اما مکرر باشد. او ممکن است نظراتی را به توهین به نحوه نگاه کردن، نگه داشتن خانه، آشپزی، کار، ورزش، خندیدن یا تمسخر نظرات شما وارد کند. با شوهر کنترل کننده هیچ چیز درست نیست. با انتقاد کافی از شما، او می تواند شما را وادار به تردید در خود کند. عزت نفس خود را از دست خواهید داد و برای کارهای بیشتر به او اعتماد خواهید کرد.

اگر فکر نمی کنید می توانید تصمیمات عاقلانه ای بگیرید، پس شوهرتان قدرت بیشتری خواهد داشت. بعضی از شوهران کنترل کننده هر از گاهی آن را مخلوط می کنند. آنها سعی خواهند کرد تا به نظر برسد که انگار از شما انتقاد نمی کنند، اما آنها آنقدر شما را دوست دارند که می خواهند در مورد نقص شما به شما اطلاع دهند تا بتوانید آنها را برطرف کنید. اگر آنها همیشه به شما توهین می کردند، می دانستید که این کار درست نیست، اما چون گاه گاهی تعارف می کنند، باعث می شود فکر کنید رفتار آنها درست است.

شوهر کنترل کننده احساسات شما را دستکاری می کند تا آنچه می خواهد را بدست آورد

افراد کنترل گر استاد دستکاری هستند. او می داند چه بگوید و چه کاری انجام دهد تا احساسات شما را بازی دهد و شما را دستکاری کند تا راه خود را پیدا کند. این می تواند باعث شود شما احساس کنید به اندازه او نیستید، به اندازه کافی خوب نیستید یا خوش شانس هستید که او را دارید زیرا هیچ کس دیگری نمی خواهد با شما باشد. او هر کاری را که انجام می دهید متناسب می کند. و، او می داند که چگونه کلمات شما را بچرخاند تا معنای دیگری نسبت به آنچه در تلاش برای برقراری ارتباط بود، به آنها بدهد. این می تواند به جایی برسد که شما نمی خواهید چیزی بگویید زیرا می دانید که او برای دستکاری شما آنرا پیچ و تاب می کند.

آنها باید همه چیز را بدانند

ساختن رابطه زناشویی که ارتباطات آزاد و صادقانه ای داشته باشد بسیار مهم است، اما به نظر نمی رسد شوهر کنترل کننده می داند کجا باید خط بکشد. حتی ممکن است شما کارهایی مانند بررسی سوابق تلفن شما را انجام دهید، اگرچه به او دلیلی برای سو ظن نداده اید. تا محل کار شما بیاید تا شما را چک کند، ایمیل هایتان را بخواند و از طریق تماس های تلفنی شما به آن گوش دهد. او نمی خواهد شما با دیگران مکالمه خصوصی داشته باشید زیرا احساس می کند همیشه باید بدانید که چه می کنید، می گویید و فکر می کنید.

بیش از حد حسود است.

یک سطح حسادت سالم وجود دارد که برای روابط طبیعی است، اما یک شوهر کنترل کننده حسادت دارد که بسیار بالاتر از آن است. او دائماً به این فکر می کند که شما دزدکی حرکت می کنید. او فکر می کند هر تعامل بی گناهی که با یک مرد دیگر دارید، معاشقه و خوانده می شود. حتی نمی توانید با شخصی از جنس مخالف گفتگو کنید بدون اینکه وی از این موضوع ناراحت شود.

او همیشه باعث می شود شما خود را “کمتر از” او احساس کنید

وقتی شوهر کنترل کننده دارید، هرگز به اندازه کافی خوب نخواهید شد. او خودش را روی یک پایه قرار داده است. و ممکن است منیت او جعلی باشد در حالی که این کار مخفیانه بسیار ناامن است، اما قصد ندارد به شما اجازه دهد آن طرف او را ببینید. در عوض، هر کاری که شما انجام می دهید متفاوت از تصور وی از نظر اشتباه است. اگر در کاری خوب عمل کنید، او قصد دارد حقارت را کم کند تا به او احساس خوبی بدهد. هر کاری که می کنید، هرگز نمی توانید با او برابر یا بهتر باشید.

خطرات ازدواج با یک شوهر کنترل کننده

شوهر کنترل کننده

آخرین خطر ازدواج با شوهر کنترل کننده این است که منجر به سو استفاده شود. نیازی به سو استفاده فیزیکی نیست. شوهر کنترل کننده از نظر عاطفی از شما سو استفاده می کند و سو استفاده کلامی نیز می تواند وجود داشته باشد. و، از آنجا که اگر شما حتی به او اشاره کنید که فکر می کنید رفتار او توهین آمیز است، در دستکاری مهارت دارد، او همه چیز را پیچ و تاب می کند تا وقتی که شما را وادار کند باور کند که شما یکی کسی هستید که مشکلی دارید. او عاشق بازی قربانی است.

خطر دیگر ازدواج با شوهر کنترل کننده از بین بردن عزت نفس و اعتماد به نفس شماست. ممکن است سعی کنید در برابر آن مقاومت کنید، اما در نهایت، گفتار و رفتار او احساس شما را نسبت به خود از بین می برد.

ممکن است روزهایی داشته باشید که احساس قدرت کنید و مانند اینکه می توانید برای خود بایستید. اما اگر سعی کنید، او می خواهد بفهمد که چگونه کلماتی را که می گویید برگرداند تا زمانی که به نظر برسد شما همان کنترل کننده هستید.

در نهایت متوجه خواهید شد که به خودتان شک دارید. شما با احساس اینکه توانایی آن چیزی را دارید که قبلاً بوده اید، شروع به مبارزه می کنید. و در پایان، شما احساس خواهید کرد مانند پوسته ای از شخصی هستید که قبلاً بوده اید. رویاها و اهدافی که برای خود داشته اید بسیار دور به نظر می رسند.

اگر با یک شوهر کنترل کننده ازدواج کرده اید چه کاری باید انجام دهید؟

هنگامی که شما با یک شوهر کنترل کننده ازدواج کرده اید، شرایط می تواند ناامید کننده باشد. وقتی فکر می کنید به اندازه کافی قوی هستید که می توانید در روابط خود تغییر ایجاد کنید یا تحمل رفتارهای او را متوقف کنید، به نظر می رسد او دوباره کنترل شما را به دست می گیرد. این یک چرخه پایان ناپذیر است که شکستن آن دشوار است.

اگر قبلاً با او صحبت نکرده اید این کار را انجام دهید.

اگر احساس می کنید شوهرتان کنترل می کند و مثالهایی دارید که می توانید با او در میان بگذارید ، این کار را انجام دهید. سعی کنید با آرامش در مورد اینکه رفتار و گفتار شما چگونه احساس شما را به همراه دارد صحبت کنید. همیشه این احتمال وجود دارد که او متوجه نشود که رفتار او اینگونه تعبیر شده و مایل به تغییر است.

با این حال، اگر قبلاً این مسیر را طی کرده اید و جواب نداده است، به سراغ چیز دیگری بروید.

با دوستان و خانواده خود دوباره در ارتباط باشید

شوهر کنترل کننده

هنگامی که از رفتارهای کنترلی وی آگاهی پیدا کردید، احتمالاً می توانید راه هایی را تشخیص دهید که او شما را از خانواده و دوستانتان جدا کرده است. تصمیم بگیرید که دوباره با آنها ارتباط برقرار کنید و برای آنها وقت بگذارید. این بدان معنا نیست که شما باید تمام وقت خود را به آنها اختصاص دهید، اما نترسید که بعد از ظهر یکشنبه با دوستان خود برای صرف شام بیرون بروید، یکشنبه بعد از ظهر به ملاقات والدین خود بروید و یا در صورت نیاز به کسی به یکی از آنها تکیه دهید با هر یک از آنها صحبت کنید.

اگر شوهرتان به شما این احساس را داد که نمی توانید با کسی درمورد آنچه که تجربه می کنید صحبت کنید زیرا این تقصیر شماست و آنها فقط درباره شما بد فکر می کنند (این کاری است که معمولاً توسط یک شخص کنترل کننده انجام می شود). یک شبکه حمایتی بسازید که وقتی در زندگی و با ازدواج خود دست و پنجه نرم می کنید می توانید به آن مراجعه کنید.

خودمراقبتی را تمرین کنید

هنگام کار برای کنترل هر چالش بهداشت روان، مراقبت از خود مهم است. این می تواند به شما کمک کند تا بر چیزهایی مانند اضطراب و افسردگی غلبه کنید. همچنین هنگامی که در زمینه ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس خود کار می کنید نیز مفید است. خودمراقبتی مواردی است که شما برای مراقبت و تازه سازی خود انجام می دهید. این می تواند روزنامه نگاری، مراقبه، مطالعه یا انجام کارهای هنری باشد. همچنین شامل مواردی مانند غذا خوردن صحیح، استراحت کافی و ورزش می باشد. اینها مواردی است که به شما کمک می کند از نظر جسمی و روحی احساس بهتری داشته باشید.

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا