تربیت نوجوانان موفق

به طور حتم همه ما می دانیم که دوره نوجوانی، دوره بدی نیست. تربیت نوجوانان موفق با روش های روانشناختی امکان پذیر است. نوجوانی می تواند هم برای والدین و هم برای کودکان یک زمان چالش برانگیز باشد. در حقیقت، والدینی که فکر می کنند فرزندان ساده و آرامی دارند، ممکن است از تغییرات شگرفی که در طی سال های نوجوانی رخ داده، مبهوت شوند. کودکانی که وارد مرحله نوجوانی می شوند تغییرات جسمی و هورمونی زیادی را تجربه می کنند؛ اما والدین می توانند راهکارهای فرزندپروری موفق در دوران نوجوانی را یادبگیرند و با استفاده از آنها، نوجوان خود را به نحوه احسن تربیت کنند تا آینده موفقی را برای آنها رقم بزنند.

کودک شما در دوره نوجوانی به سن بلوغ می رسد. دوران بلوغ با تغییرات زیادی همراه است. فرزندپروری یک نوجوان در این مرحله رشد می تواند چالش برانگیز باشد. بالتبع نحوه رفتار نوجوانان در این دوره با اطرافیان و حتی نحوه برخوردشان با دیگران تغییر پیدا می کند. نوجوان ممکن است در برابر تغییرات دوره نوجوانی خود سرکش، لجباز یا وحشی شناخته شود. اما والدین به راحتی می توانند با پاسخ مناسب به رفتارهای نوجوان خود، آنها را به طور کامل کنترل کنند.

برخی از راهکارهای اساسی و عملی که شما به عنوان والدین نوجوان می توانید آنها را برای تربیت نوجوانان موفق در نظر بگیرید عبارتند از:

به حرف های فرزند خود گوش دهید.

شاید شما از آن دسته والدینی هستید که فکر می کنید گپ و گفتگو با نوجوانان هر لحظه ممکن است به یک بحث دیوانه کننده تبدیل شود. نگران نباشید این موضوع کاملا طبیعی است. سعی کنید خودتان را آرام نگه دارید اما با خشونت عکس العمل نشان ندهید.

  • به حرف های نوجوان خود گوش دهید. به نظرات آنها احترام بگذارید، سعی کنید دیدگاه آنها را بشنوید؛ اما با دیدگاه های آنها مخالف و یا موافقت نکنید. فقط به صحبت های آنها گوش دهید تا بفهمید چه چیزی در ذهن آنها می گذرد.
  • نوجوانی زمانی است که نوجوانان بیشتر وقت خودشان را با دوستان می گذرانند. بنابراین سعی کنید وقت بیشتری را با آنها بگذرانید و با هم صحبت کنید.

برای آگاهی از علائق، سرگرمی ها، برنامه ها و سایر جزئیات زندگی نوجوان خود، اغلب با آنها گپ بزنید. اما زیاد کنجکاوی و فضولی نکنید و آنها را مجبور به صحبت نکنید. اعتماد آنها را جلب کنید. یک نوجوان وقتی به والدین خودش اعتماد می کند، اطلاعات بیشتری را در اختیار والدین قرار می دهد.

  • نوجوانان شما با استقلال بیشتر و حتی حریم خصوصی و فضا نیاز دارند. به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید، فضایی را در اختیار آنها قرار دهید. اما درمورد کارهایی که انجام می دهند یا کجا می روند، مطلع شوید.
  • شاید رفتار نوجوان شما باعث آزار و اذیت شما شود. اما آنها هنوز هم به عشق و علاقه شما احتیاج دارند. پدر و مادری دوست داشتنی باشید که آنها برای گذر از این سال های چالش برانگیز به آنها احتیاج دارند. عشق خود را از طریق رفتار و عمل و نه صرفا کلمات نشان دهید.
  • سعی کنید با فرزند خودتان اوقات خوش و شادی داشته باشید. کمی با همدیگر تفریح کنید. کارهایی را انجام دهید که هر دو از آنها لذت می برید.

نوجوانان به دنبال استقلال هستند، شاید آنها دوست نداشته باشند که برای آنها تصمیم بگیرید. بهتر است در تصمیم گیری از آنها نظر بخواهید. از این طریق می توانید اعتماد به نفس آنها را جلب کنید و آنها احتمالاً برنامه های خود را با شما در میان می گذارند.

برای رابطه خود ارزش قائل شوید.

نوجوان شما می خواهد شنیده و درک شود، نه اینکه مورد قضاوت قرار گیرد.  برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید به آنها گوش دهید، از آنها حمایت کنید، با هم شاد باشید و به هم احترام بگذارید. به طور خلاصه، نوجوان شما باید با شما احساس راحتی کند تا بتواند در مورد مسائل مربوط به خودش با شما حرف بزند. برای همه نوجوانان، شنیده شدن و پذیرفته شدن از سوی والدین می تواند بهترین شکل یک رابطه سالم باشد. در برخی شرایط لازم است که مقتدرانه، نه بگویید. شاید یک نوجوان از محدودیت و نه گفتن زیاد راضی نباشد اما وقتی اقتدار والدین خود را ببیند، احساس امنیت می کنند.

در مورد این سه مورد حتما با نوجوان خود صحبت کنید.

برخی از ظریف ترین موضوعاتی که شما باید با نوجوانان خود در مورد آنها صحبت کنید، رابطه جنسی، الکل و مواد مخدر است. بسیاری از بچه ها از بحث در مورد این موضوعات با والدین خود وحشت دارند. آنها ترجیح می دهند در مورد این موضوع با دوستانشان صحبت کنند. اگر در مورد این مسائل، نوجوان خود را مجبور کنید که با شما صحبت کنند، شاید آنها به شما دروغ بگویند؛ اما در مورد این مسائل بهتر است، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

تربیت نوجوانان موفق – بیایید در مورد رابطه جنسی صحبت کنیم.

اکثر نوجوانان و والدین در صحبت در مورد رابطه جنسی مشکل دارند. اما اگر فکر می کنید که در این مورد باید با نوجوان خود صحبت کنید، حتما این کار را انجام دهید. صحبت در مورد رابطه جنسی با یک کودک 16 ساله آسان است، اما بهتر است که در مورد رابطه جنسی زودتر صحبت کنیم. حتی در اغلب موراد در مورد رابطه جنسی با نوجوان خود حرف بزنیم. بهتر است صحبت خودمان را در مورد رابطه جنسی شروع کرده و در مورد آن صحبت کنید، در مورد آن بحث کنید و به سوالاتی که کودک ممکن است داشته باشد پاسخ دهید. نوجوانان دوست ندارند که به آنها باید یا نبایدهای یک کاری گفته شود.

وقتی گوش می دهید، نوجوان شما احتمالاً در مورد تمایلات جنسی، ترس در مورد رابطه جنسی و حتی مسائل جزئی با شما حرف می زند. شما می توانید آنها را در مورد برقراری رابطه جنسی نامشروع و خطرات آن مانند بارداری در نوجوانان و بیماری های مقاربتی آگاه کنید.

 به نوجوانان خود اجازه دهید درک کنند که صحبت کردن در مورد رابطه جنسی، چیز بدی نیست و آنها می توانند راحت در مورد این موضوع با شما صحبت کنند. مراقب باشید بحث را به یک گفتگوی نامناسب تبدیل نکنید.

به نوجوان خود بگویید، الکل یک نوشیدنی نیست.

به آنها بگویید که الکل می تواند بر عملکرد، رفتار و خلق و خوی آنها تأثیر بگذارد. 

اجازه ندهید فرزند شما مصرف مواد را تجربه کند.

تقریبا می توان گفت که دوره نوجوانی، یک دوره ماجراجویی است. نوجوانان می خواهند چیزی را فقط برای هیجان آن تجربه کنند. اما با مصرف مواد مخدر، ممکن است لزوماً به همین جا ختم نشود. نوجوانان ممکن است وسوسه شوند که مصرف آن را بیشتر و بیشتر تجربه کنند.

برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوان خود بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

تربیت نوجوانان موفق – اولین قدم آماده سازی است.

گر در مورد مشکلات اعتیاد در نوجوانان اطلاعات زیادی ندارید، درباره آن تحقیق کنید. حتی اگر هم لازم می دانید حتما با یک روانشانس کودک و نوجوان مشورت کنید و راهنمایی بخواهید. مراقب علائم سوء مصرف مواد مخدر، مانند دور شدن از جمع و افت عملکرد تحصیلی باشید. سعی کنید علائم اعتیاد در نوجوانان و تغییرات رفتاری آنها در اثر مصرف مواد مخدر را بشناسید.

 بحث های خود را عاقلانه انتخاب کنید.

صحبت کردن با یک نوجوان، به راحتی می تواند به یک مشاجره و بحث تبدیل شود؛ بنابراین باید موضوع بحث های خود را عاقلانه انتخاب کنید. در هنگام صحبت با نوجوان خود دقیقا مشخص کنید در چه موردی می خواهید با آنها صحبت کنید.

با دوستان و همسالان نوجوان خود آشنا شوید.

برقراری روابط از جمله موارد بسیاری مهمی است که نوجوان شما در آن سن در جستجوی آن است. نوجوانی، سنی است که افراد در آن دوستی معناداری را برقرار می کنند که می تواند یک عمر ادامه یابد. دختر یا پسر کوچک شما نیز ممکن است در این مدت جذب جنس مخالف شوند و روابط عاشقانه را کشف کنند. آنها ممکن است گرایش جنسی خود را کشف کنند.

شاید به عنوان والدین، از همه دوستان فرزند خودتان، خوشتان نیایید. اما به طور حتم، در مورد تاثیر آنها بر روی فرزند خود نگران هستید. در این شرایط بهتر است به آنها نگویید که رابطه خودش را با آن دوستش، قطع کنند.

برای شناختن دوستان نوجوان خود وقت بگذارید. آنها را به شام، سینما یا مهمانی در خانه دعوت کنید. وقت خود را صرف صحبت با آنها کنید. اگر هنوز آنها را دوست ندارید، حداقل نوجوان شما می داند که سعی کرده اید آنها را درک کنید. همچنین، اگر واقعاً فکر می کنید شخص، تأثیر بدی روی فرزند شما دارد، سعی کنید با فرزند خود در این باره صحبت کنید و دلیل بیاورید. آنها ممکن است درک کنند.

تربیت نوجوانان موفق – محدودیت هایی را تعیین کنید.

قوانین و محدودیت ها، نقش مهمی در فرزندپروری موفق در دوران نوجوانی دارند. این قوانین باید کاملاً مشخص، منطقی و دارای عواقب تعریف شده باشند. مطمئن شوید که بچه های شما این قوانین را کاملا می شناسند و عواقب نقض آنها را می فهمند. از همه مهمتر، با قوانین و عواقب آن سازگار باشید. هم پدر و هم مادر باید در مورد این قوانین، موافق باشند؛ بنابراین قبل از وضع قوانین با شریک زندگی خود صحبت کنید. وضع قوانین مشخص به نوجوان شما احساس امنیت می دهد، زیرا آنها را وادار می کند قدم هایی را برای کشف و استقلال خود بردارد.

 مسئولیت پذیری را به آنها بیاموزید.

 کودک شما بزرگ شده و به مرحله نوجوانی رسیده است. آنها دیگر کودکان درمانده ای نیستند و ممکن است برای همه چیز به شما احتیاج نداشته باشند. باید بپذیرید که آنها به زودی بزرگ می شود. شما نمی توانید جلو تصمیم های آنها را بگیرید. به جای عصبانی شدن از اینکه آنها تصمیم خود را می گیرند، مسئولیت پذیری را به آنها بیاموزید.

شما باید به نوجوان خود بیاموزید که نه تنها در قبال خود بلکه، در قبال خانواده و جامعه نیز مسئولیت پذیر باشد. برای آموزش مسئولیت پذیری به نوجوان خود، آنها را مسئول انجام دادن یکسری کارها کنید. آنها را تشویق کنید که یک کار تابستانی انجام دهند یا داوطلبانه برای کاری انتخاب شوند. اما در کنار مسئولیتی که به آنها می دهید، به نوجوان خود بگویید که باید درمورد عملکرد و رفتار خود پاسخگو باشند. الگوی خوبی باشید و مسئولیت کارهایی که انجام می دهید یا اشتباهاتی که انجام می دهید را بر عهده بگیرید.

تربیت نوجوانان موفق – اجازه ندهید اینترنت جای شما را بگیرد.

واقعیت این است که ما برای زندگی بهتر و راحت تر به فناوری و اینترنت نیاز داریم. اگرچه دسترسی نوجوان شما به تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و سایر دستگاه ها اشکالی ندارد، اما اجازه ندهید به آنها وابسته شوند. قوانینی برای استفاده از لپ تاپ، اینترنت و رسانه های اجتماعی در نظر بگیرید. به آنها کمک کنید راهی برای تعادل بخشیدن به وقت صرف شده در دنیای واقعی و مجازی پیدا کنند.

زمانی را برای تفریح انتخاب کنید.

برای اینکه با نوجوان خود یک رابطه سالم و موثری داشته باشید، بهتر است برای نوجوان خود وقت بگذارید و سعی کنید با همدیگر برنامه تفریحی داشته باشید؛ اما از طرفی هم قوانینی را برای آنها تعیین کنید. برای تعیین این قوانین بهتر است از نوجوان خود نظرخواهی کنید. به نوجوان خود اجازه دهید چند پیشنهاد را ارائه دهد. از این طریق، آنها با راهنمایی و مشاوره گرفتن از شما، تصمیمات خود را در زندگی می گیرند.

نکته مهم در اینجا این است که، از مجبور کردن و تحمیل کردن نظرات خودتان جلوگیری کنید. نوجوانان باهوش هستند و به زودی متوجه این مسئله می شوند. شاید این کار شما باعث شود، آنها دیگر به شما اعتماد نکنند.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/parenting-tips-to-raise-your-teens-well_002878/

منابع
momjunction.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا