روش آرام کردن ذهن |‌ چگونه ذهن خود را آرام کنید؟ (قسمت دوم)

در این بخش به ادامه روش آرام کردن ذهن می پردازیم.

عادات سالم از روش آرام کردن ذهن

در فعالیت های مورد علاقه ی خود شرکت کنید.

اگر به آشپزی، مطالعه یا بازی های ورزشی علاقه دارید این کار را انجام دهید. انجام کارهایی که برای شما لذت بخش است کمک می کند ذهن خود را از اضطراب دور کرده و به احتمال زیاد باعث آزادسازی اندروفین بیشتری خواهد شد که هورمون شادی اور است.

مایعات گرم بنوشید.

چگونه ذهن خود را آرام کنید؟ (قسمت دوم)

نوشیدنی های گرم به کاهش تنش و استرس شما کمک می کنند. به سراغ نوشیدنی هایی بروید که بدون کافئین و الکل هستند، زیرا این مواد محرکی برای اضطراب و افسردگی می باشند.

  • از نوشیدنی هرچیزی با شیرینی زیاد اجتناب کنید. زیرا مغز شما را تحریک کرده و رسیدن به ارامش را دشوار خواهد کرد.
  • اگر برای آرامش خود ترجیح می دهید قهوه بنوشید، می توانید از انواع بدون کافئین استفاده کنید. تا محرکی برای بیش فعالی و بی قراری شما نباشد.
  • چای سبز دارای موادی شیمیایی است که با کاهش سطح استرس در ارتباط می باشد. می توانید برای دریافت فواید این چای ان را به شکل سرد یا گرم مصرف کنید.
  • نوشیدن شیر گرم را امتحان کنید. این نوشیدنی به آرامش ذهن شما کمک کرده و دارای سطح بالایی از تریپتوفان است، ماده ای که مسئول تولید سروتونین بیشتر در مغز می باشد. شیر گرم را در شیرجوش با عسل ترکیب کنید تا از خواص آرامش بخش بیشتری بهره مند گردید. 

فعالیت های آرامش بخش

در فعالیت هایی که نیاز به فکر نداشته و قبلا انجام داده اید شرکت کنید.

چگونه ذهن خود را آرام کنید؟ (قسمت دوم)

کاری انجام دهید که نیاز به فعالیت دارد اما تمرکز برای آن نیاز نیست. این کار به آرامش ذهن شما کمک خواهد کرد.

  • اگر کارهای دیگری مانند ساخت بدلیجات یا بافتنی بلد هستید آن ها را انجام دهید.
  • از انجام کارهایی که به حرکات خیلی زیاد یا مشغله ی شدید نیاز دارند اجتناب کنید؛ زیرا به جای کاهش استرس خود عامل ایجاد ان می شوند.
  • می توانید کشیدن یک تصویر خاص را امتحان کنید؛ شما برای کار نقاشی نیاز به تمرکز دارید و از این رو نمی توانید در مورد عوامل استرس زا در زندگی خود فکر کنید.
  • کارهایی را انجام دهید که به حرکات تکراری نیاز داشته و می تواند شما را ارام سازد؛ می توانید تمیز کردن برگ های حیاط، طی کشیدن زمین یا تا کردن لباس ها را امتحان کنید.

روش آرام کردن ذهن – به یک موسیقی ارامش بخش گوش دهید.

شاید موسیقی راک یا رپ را دوست داشته باشید اما باید یک موسیقی آرام برای خود پیدا کنید. صداهای ملایم به ارامش ذهن شما کمک می کنند.

  • موسیقی ای گوش دهید که در آن تکرار زیاد بوده و زیاد آواز ندارد. بسیاری از سبک های موسیقی الکترونیک دارای این نوع هستند مانند ترنس، ترپ. 
  • همیشه موسیقی کلاسیک در دسترس است. برخی موسیقی های کلاسیک شدیدتر هستند. خصوصا موسیقی های سیمفونی کامل که در قرن 20 ساخته شده اند. برای رسیدن به آرامش بهتر است به سبک کلاسیک با تک نوازی یا با گروه های کوچک گوش دهید.
  • بیت های بینورال سبکی خاص از موسیقی یا صدا هستند. که سطح بالاتری از امواج الفا را در مغز ایجاد می کنند و این به آرامش شما کمک خواهد کرد. می توانید نسخه های رایگانی از بیت بینورال را در فضای مجازی یا در سایت موسیقی دلخواه خود پیدا کنید.
  • از موسیقی هایی با ابزارهای پرصدا یا تن صدای بلند استفاده نکنید. زیرا در زمان گوش دادن به این سبک رسیدن به آرامش سخت خواهد بود. گاهی حتی بهتر است از موسیقی های بی کلام استفاده کنید. به جای موسیقی می توانید به صداهای طبیعت یا صداهای سفیدی که برای آرامش انسان طراحی شده اند گوش دهیدو به دنبال صدای اقیانوس یا جنگل باشید یا صداهای سفید ساده را امتحان کنید.

زمانی را با حیوانات بگذرانید.

تحقیقات نشان داده اند کسانی که زمانی را با حیوانات خانگی خود گذرانده یا حیوانات را لمس می کنند فشار خون کمتری داشته و به طور قابل توجهی نسبت به کسانی که به ندرت با حیوانات در تماس هستند استرس کمتری دارند.

  • اگر خودتان حیوان خانگی ندارید می توانید سگ دوستتان را برای کمی پیاده روی قرض بگیرید یا گربه ی همسایه را بغل کنید؛ حتی کمی وقت با حیوانات می تواند تاثیر بزرگی داشته باشد.
  • نگاهی به کمک گرفتن از حیوانات در روان شناسی بیندازید؛ این نوعی درمان است که به کاهش استرس و اضطراب با استفاده از حیوانات کمک می کند. اغلب در این درمان از اسب استفاده می شود اما سگ و گربه ها نیز گزینه های مشهوری هستند.

روش آرام کردن ذهن – رایحه درمانی را امتحان کنید.

چگونه ذهن خود را آرام کنید؟ (قسمت دوم)

این روش درمان وقتی است که شما از بوهای آرامش بخش برای کمک به آرامش خود استفاده می کنید. رایحه های مشهور در این روش درمانی عبارتند از اسطوخودوس، نعناع و اکالیپتوس.

  • می توانید روغن های رایحه درمانی را خریداری کرده و مستقیما روی پوست خود بزنید؛ کمی از آن را اطراف شقیقه و داخل ارنج و مچ بمالید. این ها گرم ترین نقاط از بدن هستند و برای پخش سریع تر بوی عطر موثر خواهند بود.

اجتناب از استرس

از رسانه های اجتماعی دور باشید.

یکی از علل بزرگ استرس هرگونه رسانه ی اجتماعی است، چه موبایل شما باشد یا حساب فیس بوکتان. گذراندن کمی وقت دور از این وسایل به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد.

  • برای مدتی موبایل خود را خاموش کرده یا داخل ماشینتان بگذارید تا به سراغ چک کردن آن نروید.
  • لپ تاپ خود را بسته و کامپیوترتان را خاموش کنید؛ تا نخواهید سراغ چک کردن حساب های خود در رسانه های اجتماعی مختلف بروید.
  • اگر رسانه ی اجتماعی خاصی استرس قابل توجهی به زندگی شما می دهد آن را کلا پاک کنید؛ حساب های خود را برای چند هفته یا چند ماه غیرفعال کنید، تا زمانی که حس کنید دیگر برای شما مشکل ساز نخواهد شد.

روش آرام کردن ذهن – تلویزیون نگاه نکنید.

تلویزیون پر از رنگ های براق، تصاویر شلوغ و صداهای مداومی است که به زیاد شدن سطح استرس کمک می کنند.

زمانی را تنها بگذرانید.

اغلب اطرافیان ما باعث ایجاد اضطراب بیشتری خواهند شد بنابراین باید زمانی را تنها با خودتان بگذرانید.

  • زمانی از کار دور باشید تا استراحت کرده و تنها بمانید؛ می توانید در آخر هفته به شهرهای اطراف یا طبیعت گردی بروید، جایی که زمانی برای فکر کردن داشته باشید.

روش آرام کردن ذهن – از عوامل استرس زای شناخته شده دور بمانید.

اگر می دانید امتحان پیش رو یا یک قرار ملاقات برای شما همراه با استرس است سعی کنید برای اجتناب از اضطراب بیشتر وقت خود را دور از این قضیه بگذرانید.

  • برای مدت زمانی که با این عوامل استرس مقابله می کنید برای خود محدودیت و مرز بگذارید؛ به خودتان قول دهید تنها تا ساعت 8 شب به انجام تکالیف می پردازید و بعد از آن این استرس را کنار گذاشته و زمانتان را برای کارهای دیگر صرف می کنید.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا