تبدیل کودک به نابغه ای خلاق

تبدیل کودک به نابغه ای خلاق

تبدیل کودک به نابغه شاید آنقدر ها هم که فکر می کنید سخت  پیچیده نیست. اگر خلاقیت برای شما اهمیت دارد مطمئنا برای شما مهم است که کودک شما نیز ذهن خلاقی داشته باشد. به عنوان والدین کودک (یا معلم یا مراقب او) می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا مطمئن شوید فرزند شما ذهن خلاقی داشته و به همین ترتیب رشد می کند.

تحقیقات صورت گرفته نشان داده اند که کودکان همزمان با زیاد شدن سن خود به سرعت مهارت های تفکری خلاق خود را از دست می دهند. بعلاوه، در زمانی که کودک به سنین بزرگتر می رسد طرز فکر آن ها به شکل قابل توجهی ثابت می ماند و شکل گرفته است. بنابراین هرچه بیشتر کودک خود را تشویق کنید تا از ذهن خود برای فکر کردن خلاقانه استفاده کند، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید کودکی با خلاقیت زیاد پرورش دهید.

در مورد همه چیز سوال کنید.

هر زمان که می توانید وقتتان را با کودک پیش دبستانی خود بگذرانید و مسلما می دانید باید انتظار داشته باشید فرزند شما در مورد همه چیز سوال می کند چرا؟ چرا؟ چرا؟ با زیادتر شدن سن کودک باید این روال را کنار گذاشته و به جای آن به دنبال روال طبیعی باشید. باید به کودک خود کمک کنید بداند این احساس کنجکاوی برای خلاق بودن ذهن او اهمیت زیادی دارد. او می خواهد راه های متفاوت برای دیدن دنیای اطراف خود را بشناسد، از چیزهای زیادی تعجب می کند و به چیزهای عجیبی که در اطرافش اتفاق می افتند واکنش داشته و برایش سوال پیش می آید.

علت این است که خلاقیت به معنای عدم پذیرش چگونگی وجود وسایل در حال حاضر است. در مورد این است که شرایط چطور می تواند بهتر باشد. همه چیز را طوری ببینید که برایتان نوع ایجاد ان سوال باشد. ما می توانیم به یک اسباب بازی نگاه کرده و از پسرمان بپرسیم: “فکر می کنی این اسباب بازی چطور درست شده است؟ ” اگر او به یک وسیله ی پلاستیکی بزرگ نگاه می کند از او بپرسید؛ “فکر می کنید در ابتدا این پلاستیک ها چه بوده اند؟ ما می توانیم آن ها را بریده و رنگشان کنیم؟ کودک شما به این کارها علاقه ی زیادی نشان خواهد داد و پیش خود چیزی که تصور می کند روال کلی ایجاد این شی بوده است را تصور خواهد کرد.

هرچیزی را تبدیل به کار شادی بکنید.

اگر حس شوخ طبعی خوبی دارید مهارت زیادی خواهید داشت تا بتوانید به هرچیز دیدگاه متفاوتی نشان دهید، نشانی از قدرت تفکر متفاوت. شوخ طبعی اجازه می دهد کودکان به شکل شاد و مفرحی بتوانند در مورد هر موقعیتی فکر کنند. وقتی کودک شما خنده را از فردی دیگر دریافت می کند فورا حس خلاقیت او بهبود پیدا خواهد کرد. جک گفتن و شوخ طبعی می تواند به سرعت کودک را وارد حالتی کند که پاسخ های زیادی به ذهنش برسد. بنابراین بهتر است در طی تمام اتفاقات روزانه سعی کنید کمی حس شوخ طبعی را بگنجانید.

به آن ها یک نقطه ی شروع بدهید.

تبدیل کودک به نابغه ای خلاق

کودکان مانند صفحه ای خالی هستند که از شما تقلید می کنند. (همه ی ما به نوعی اینطور نیستیم؟) بنابراین باید کمی ساختار کلی برای آن ها ایجاد کرده و گامی به عقب بردارید. مثلا یکی از راه ها این است: می توانید خودتان پشت کامپیوتر نشسته و در بالای صفحه چند لغت ابتدایی را برای کودک تایپ کنید. باید در هر صفحه فضای زیادی را خالی بگذارید تا کودک باقی آن را پر کند و بعد کتابی که خودش نوشته است را به او نشان دهید.

می توانید با او در مورد جزئیات کارش حرف بزنید. مثلا اگر نوشته اید” روزی روزگاری دختری بود که…” می توانید از او بپرسید چه فرقی میان ” یک دختر ” و ” یک دختر که گیتار می زد.” وجود دارد. این کار باعث می شود او ایده های متفاوتی را به ذهن بیاورد. باید با تمایل خود برای ویرایش کردن کار او مقاومت کنید.

نکته مهم

اگر در پایان یکی از داستان های فرزندتان دیدید که نوشته است “در پایان داستان پدر مرده و روی زمین افتاده بود” نباید به او بگویید: “تو من را خیلی ناراحت کردی، تو نمی توانی من را به این سادگی در داستانت بکشی “شما نباید با این کارتان به او این ایده را برسانید که زمانی که می خواهی از خلقیت خود استفاده کنی مرزهایی برای کارت وجود دارد که نباید از آن ها بگذری.

روش های متعدد و متفاوتی برای انجام این کار وجود دارد. راه دیگر چیزی است که می توانید برای آن  نام “دعوت” را بگذارید. وقتی فرزندتان خوابیده است یک گلدان زیبا، دو جعبه با تصویری زیبا و چند آبرنگ برای او بگذارید. یک کودک ممکن است جعبه ها را رنگ کند در حالی که دیگری شاید چیز کاملی متفاوتی را با آن ها بسازد. می توانید جعبه های وسایل استفاده شده را با برچسب و یا عکس و چسب برای او بگذارید و بگویید “دوست دارم بدانم چطور می توانید با کمک این وسیله ها برای خودت یک ربات درست کنی؟”

در مورد مشکلات از آن ها درخواست کمک کنید.

بهترین ایده های خلاقانه تنها ایده های جدید نیستند، بلکه ایده های مفید می باشند. بنابراین کمک های کودک خود را در لیستی بنویسید” ما چه نوع اسباب بازی ای را می توانیم برای سگمان درست کنیم که وقتی خانه نیستیم حوصله اش سر نرود؟ در مورد زباله های بازیافتی که همیشه روی زمین یا کنار سطل آشپزخانه قرار می گیرند می توانیم چه کار کنیم؟

این ایده ها را به ذهن بسپارید. سپس آن ها را باهم پیاده سازی کرده و به کودک تمریناتی دهید تا با استفاده از کار دست مشکلات خود را حل کند. مشارکت دادن کودک در کارهای روزانه تان نیز می تواند کمک کند او متوجه شود خلاقیت در همه جا حضور دارد. مثلا وقتی همسرتان مشغول انجام کارهای ماشین است فرزند شما می تواند کنار او باشد. وقتی پدر در حال تعویض چرخ های خودرو است کودک می تواند به کارهای او نگاه کرده و حتی در صورت امکان کمکش کند. این نوع از کار، که شما از تکنیک های حل مشکل برای درست کردن شرایط استفاده می کنید، برای خلاقیت کودک در کارهای هنری و کار دستی اهمیت دارد.

تبدیل کودک به نابغه ای خلاق | مرکز مشاوره همکده

به روال کار اعتماد کنید.

والدین و کودکان می توانند تمرکز زیادی روی نتایج نهایی داشته باشند. فکر می کنید شما در نهایت به یک نتیجه ی خوب و عالی خواهید رسید و یا با شکست مواجه می شوید. اگر به فکر کشیدن تصویر خانه ای هستید فکر می کنید حتما باید باید چهار دیوار و یک سقف مستطیلی را در نظر بگیرید. این کار برای شما چه محدودیت هایی خواهد داشت؟ اما میلیون ها خانه در سراسر جهان هستند. اگر بتوانید به جای این کار زیبایی فرایند را ببینید برای شما لذت بخش تر خواهد بود.

برای او یک الگو باشید.

به عنوان والدین و خصوصا مادر که بیشتر همراه کودک است شما باید اغلب پروژه ها را در کنار فرزندتان انجام داده و او را نیز شریک کنید. می توانید با کمک وسایل خانه باهم یک خانه ی عروسکی درست کنید یا غذاهای مینیاوری بسازید. یا در مورد کارهای خیاطی، برای هفته ها می توانید روی جزئیات چیزی کار کنید. کودک انرژی و اشتیاق شما را دریافت می کند. اگر کودک ببینید یک فرد هنرمند در حال ساخت چیزی است او نیز احتمالا می خواهد آن را امتحان کند.

می توانید مشابه همان کار را باهم در خانه انجام دهید. در کنار کودک خود نشسته و با او طرح اولیه ی چیزی را بکشید یا از او بخواهید در آخرین مدل بافتنی یا بازسازی وسایل به شما کمک کند. بگذارید کودکتان شما را ببیند. در مورد کاری که انجام می دهید با او صحبت کنید. راه های پیدا کنید تا چیزهایی که دوست دارید را با او در میان بگذارید. در برخی موارد می تواند موضوع کارهای علمی باشد و برای برخی دیگر نوشتن یا آشپزی.

دیدگاه های مختلف را به او نشان دهید.

دیدن دیدگاه های مختلف باعث می شود شما جهان را به شکل متفاوتی ببینید. این دیدگاه ها می تواند باعث رویکردهایی تازه شوند زیرا فرد را ترغیب می کنند تا فرضیات خود را بپرسد. این ها لزوما به این معنا نیست که باید تمام دنیا را گشتهب اشید. حتی خواندن کتابی در مورد فرهنگ و باوری متفاوت می تواند دیدگاه جدیدی به کودک شما دهد. از آن ها بخواهید خود را به جای شخصیت مورد نظر بگذارند. به زودی خواهید دید خلاقیت در همه ی کارهای کودک شکوفا خواهد شد. می توانید باهم به دیدن یک مسابقه ی ورزشی بروید و در مورد خلاقیت های جدید در این ورزش حرف بزنید. شاید کدک شما بتواند ز یک تصویر چیزی را برداشت کند که کاملا متفاوت از دیدگاه شماست.

میان برنامه های او کمی وقفه بگذارید.

کودکان در روز روز نیاز به زمانی دارند که مشغول به فعالیت هایی بدون قانون و ساختار باشند که خودشان انتخاب کرده اند. بهترین فعالیت برای فرزند شما شاید خواندن زبان فرانسوی نباشد، شاید او از مرتب کردن حیاط که با برگ پوشیده شده لذت ببرد. کودکانی که وقتی آزاد دارند تا صرف فعالیت های دلخواه خود و بدون هیچ قاعده ای بکنند بهتر می توانند اهدافی برای خود در نظر گرفته و بدون دخالت والدین آن را دنبال کنند.

این مهارتی برای تمام طول زندگی است. این یعنی شما باید این کار را از همان روزهای کودکی شروع کنید. کمتر دیده می شود کسی بگوید به کودکش اجازه می دهد حوصله اش سر بورد. اما تحقیقات می گویند بیکار بودن و بی حوصلگی بمشوقی برای رویابافی های روزانه است، شرایطی که در آن ذهن شما سرگردان شده و اجازه می دهد به شکلی تازه به هرچیز نگاه کنید.

برای ادامه دادن کار به آن ها کمک کنید.

تبدیل کودک به نابغه ای خلاق | مرکز مشاوره همکده

چیزی جدید را ساخته یا مشکلی را از قبل حدس بزنید. نشان داده ارزش گذاری شما برای تلاش های کودک به او کمک می کند راهش را ادامه دهید. اغلب کودکان تصور می کنند این وسایل با کمی کار هنری در چند ثانیه ساخته شده اند. بنابراین می توانید از آن ها در مورد این روال سوال کنید. “من متوجه شدم تو ماژیک آبی را انتخاب کردی. می خواهم بدانم قصد دارید بعد از آن چه کار کنی” یا می توانید بگویید “اگر کمی دستمال کاغذی هم به کارت اضافه کنی چطور می شود “علاقه ی شما کودک را تشویق می کند تا به تلاشش ادامه دهد و این چیزی است که ماهیچه های خلاقیت را می سازد.

از احساسات او حمایت کنید.

تبدیل کودک به نابغه ای خلاق | مرکز مشاوره همکده

دستاوردهای خلاقانه ی بزرگ در زندگی، مثل یک ایده ی خیلی جالب برای کم کردن گرمای جهانی زمین، نیاز به مشارکت زیاد و تلاش دارد تا در چیزی که ساخته اید به این مهارت و تخصص دست یابید. شما نیاز دارید چیزی در این مسیر برایتان سوخت رسانی کند. شواهد زیادی نشان می دهند خلاقیت از انگیزه های غریزی ایجاد می شود. این اتفاق تنها زمانی می افتد که شما از کاری که انجام می دهید لذت می برید. به کودک خود چیزهای زیادی را نشان دهید تا ببیند از کدام آن ها لذت می برد و می توانند توجه او را جلب کنند، برنامه نویسی کامپیوتر و… اگر حس کرد به رباتیک علاقه دارد در او اشتیاق ایجاد کنید. این کار می تواند مسیری را برای او بسازد که زندگی اش را عوض کند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
mothermag.comnovakdjokovicfoundation.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا