چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت اول)

آماده شدن برای امتحان می تواند استرس آور و زمان گیر باشد، اما لازم نیست حتما اوضاع اینطور پیش برود. با انجام چند کار ساده می توانید مطمئن باشید اعتماد به نفس داشته و برای هرچیزی که در امتحان مقابلتان قرار گیرد اماده اید. آمادگی برای امتحان چگونه است؟

آماده شدن برای مطالعه

چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت اول)
آمادگی برای امتحان – کمی زودتر مطالعه را شروع کنید.

برای خودتان جهت مرور مواردی که در کلاس به شما تدریس شده بوده زمان بیشتری از مقداری که فکر می کنید کافی است در نظر بگیرید. شاید بر اساس حجم مطالبی که باید مرور کنید تصمیم بگیرید چقدر زودتر مطالعه را شروع کنید. برای مثال اگر باید مطالب یک نیم سال را مرور کنید باید چند هفته قبل مطالعه را شروع نمایید. با این وجود اگر در امتحانی شرکت دارید که تنها مربوط به مطالب چند بخش است یک هفته قبل یا حتی سه یا چهار روز قبل می تواند کافی باشد.

تنها خودتان هستید که می دانید چقدر برای مطالعه به زمان نیاز دارید، به عبارتی خودتان بهترین قاضی هستید که می تواند تشخیص دهد چه زمانی برای شروع مطالعه مناسب است.

شاید مطالب درسی برای شما سخت باشد. مطالعه را کمی زودتر شروع کنید. به خودتان زمان دهید تا خوب مطلب را بخوانید، تمرین کنید و بعد کمی مرور نمایید.

شب قبل از امتحان خوب بخوابید. مغز شما برای اینکه بتواند درست هرچیزی که وارد آن می کنید را هضم نماید نیاز به زمان کافی دارد. بنابراین باید به قدر کافی زود شروع کنید تا لازم نباشد شب را بیدار بمانید.

تمامی یادداشت های مربوط به امتحان را بخوانید.

با این کار اطلاعات در مغز شما دوباره بازیابی شده و کمک می کند چیزهایی که یاد گرفته اید را فراموش نکنید. همچنین باعث می شود از تمامی اطلاعاتی که در جزوه های خود دارید مطلع گردید، اینکه چه چیزی داخل یادداشت های شما قرار دارد، هرچیزی را می توانید در چه جزوه ای پیدا کنید و چه چیزی از یادداشت های شما حذف شده است. باید تصمیم بگیرید آیا این جزوه ها برای مطالعه کافی هستند. آیا کلاسی را از دست داده اید؟ آیا  یادداشتی از شما گم شده است؟ اگر اینطور است شاید لازم باشد از کسی جزوه قرض بگیرید.

 

آمادگی برای امتحان – جزوه های خوب تهیه کنید.

اگر شما نمی توانید خوب جزوه بنویسید یا اگر مشکلاتی در یادداشت های شما  وجود دارد از یک دوست درخواست کنید تا جزوه های او را کپی نمایید. شاید او مطلبی را نوشته باشد که در کتاب خوب توضیح داده نشده یا اطلاعاتی را هایلایت کرده باشد که باعث شود درک مطالب و به یاد آوردن آن ها برای شما ساده تر گردد.

چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت اول)

اگر تنها پنج صفحه جزوه دارید اما دوست شما بیست صفحه دارد شاید بخشی از اطلاعات مهم را از دست داده اید. بهتر است جزوه های خود را با جزوه ی دوستتان مقایسه کنید تا ببینید آیا در جزوه ی شما چیزی از قلم افتاده است.

از استاد خود در مورد منابع امتحان سوال کنید.

یکی از ساده ترین راه ها برای شروع مطالعه این است که بدانید امتحان شما دقیقا از کدام مطالب است. بسیاری از استادان راهنمایی دارند برای اینکه چه منابعی در امتحان هستند و کدام یک نیستند. اینکه بدانید امتحان شامل کدام موارد می شود کمک می کند روی چیزهای اصلی که باید بخوانید متمرکز بمانید.

مسلما استاد شما نمی گوید دقیقا چه چیزی در امتحان می آید اما او برخی نکات را خواهد گفت که راهنمایی برای مطالعه ی شما است یا به سادگی شما را از منابع امتحان اگاه می سازد.

مروری بر مطالب

دوباره خواندن جزوه ها

 این بار برای درک بیشتر جزوه های خود را دوباره بخوانید. به بیان دیگر حالا باید جزوه های خود را مطالعه کنید. از اطلاعات پایه شروع کنید. برای مثال اگر در مورد تاریخ هنر در تجسم گرایی مطالعه می کنید باید بدانید تجسم گرایی چه معنایی دارد. و اینکه مشهورترین فرد در این بین که بوده است.

از خودتان بپرسید چه کسی، چه چیزی، کجا و چه زمانی چه موضوعی برای امتحان شما اهمیت دارد.

می توانید در فضای آنلاین به دنبال مطالبی برای مطالعه باشید اما بهترین اطلاعات برای شما همان هایی هستند که می توانید در کلاس آماده سازید زیرا پاسخ ها از مطالبی هستند که در کلاس برای شما آماده شده اند. گاهی اطلاعات در اینترنت می توانند متفاوت با اطلاعاتی باشند که در کلاس برای شما ارائه می شود.

اگر برای مطالعه از اطلاعاتی که در اینترنت آورده شده اند برنامه دارید بهتر است به سراغ منابع معتبر بروید.

آمادگی برای امتحان – یادداشت برداری در زمان مطالعه 

می توانید در زمان مطالعه بیشتر یاددشت بردارید. می توان برخی مطالب را هایلایت کرد یا زیر آن را خط کشید اما نوشتن اطلاعات کمک می کند بهتر آن ها را به ذهن بسپارید. مطالبی که برای به خاطر سپردن یا به یاد آوردن آن مشکل دارید را بنویسید.

مطالب پیچیده را به چندین بخش تقسیم کنید.

برای مثال اگر تلاش می کنید موضوعات تاریخی را یاد بگیرید هر مورد را بر اساس زمان اتفاق افتادن لیست کنید. مثلا در ابتدا لینوس پائولینگ DNA را کشف کرد، سپس به او یک جایزه داده شد. قالب زمانی و حوادثی که روی هم اثر داشته اند را برای خود بنویسید. باید بدانید این یادداشت ها کمک می کنند اطلاعات درسی را به یاد بیاورید زیرا سطح درک شما را افزایش خواهند داد.

سر فصل دروس را مرور کنید.

سرفصله ا خروجی از هرچیزی هستند که شما باید در طول کلاس یاد گرفته باشید. سرفصل نقطه ی خوبی برای شروع درک ایده های مهم و موضوعاتی است که باید در کلاس یاد گرفته شوند. آن ها را مرور کرده و عناوین را برای خود هایلایت نمایید. برخی بخش ها هستند که باید مروری دوباره داشته باشید تا بتوانید ایده ها و مفاهیم پنهان در پشت هر موضوع را درست درک کنید.

چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت اول)

برخی استادان شماره صفحه مربوط به سرفصل هایی که تدریس می شود را اعلام می کنند. باید از این اطلاعات یادداشت بردارید زیرا مرور این بخش ها برای شما ضرورت دارد.

موضوعات مهم در هر سرفصل را بنویسید.

سپس نگاهی به یادداشت های خود بیندازید تا ببینید آیا از تمامی موضوعات جزوه برداری کرده اید. اگر برای بخشی جزوه نداشتید باید بار دیگر از کسی بخواهید تا به شما برای آن بخش جزوه داده و سپس قسمت هایی از کتاب که مرتبط با آن مطلب هستند را دوباره مرور کنید. هر چیزی که به عنوان یک سرفصل آورده شده است در واقع می تواند نوعی بازی ذهنی برای مطالب امتحان باشد.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا