آمادگی برای امتحان | چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت دوم)

آمادگی برای امتحان در قسمت سوم بررسی می شوند.

مروری بر مطالب برای آمادگی برای امتحان

مرور راهنمای دروس و بخش ها.

در برخی کتاب ها، هر بخش خلاصه یا توضیح مختصری دارد. این توضیح جایی عالی است تا بتوانید سریع مبحث را مرور کرده و گزیده ای از متن را دریابید. البته اگر نمی دانید این خلاصه به چه چیزی اشاره دارد یا نیاز به جزئیات بیشتری برای به ذهن سپردن مطلب دارید می توانید به راهنمای مطالعه در انتهای کتاب خود مراجعه کنید. سپس آن بخش ها یا مطالب خاص که در به یاد آوردنشان مشکل داشتید را دوباره در کتاب بخوانید.

  • اگر نتوانسته اید راهنمای مطالعه را در انتهای کتاب یا از معلم خود دریافت کنید شاید بتوانید در فضای آنلاین برای درسی که می خوانید راهنمای مطالعه پیدا کنید.
مرور دوباره ی بخش های مهم از کتاب.
چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت دوم)

تمام بخش های عنوان دار کتاب شما باید مروری دوباره شوند تا بتوانید اطلاعات مهم را استخراج کنید. وقتی این قسمت ها را دوباره مرور می کنید مفاهیم مهمی که باید در آن بخش از کتاب یاد می گرفتید را به ذهن بسپارید. در زمان مطالعه می توانید جزئیات مهم را برای خود بنویسید.

  • به عناوین و بخش ها در حین مطالعه دقت کنید. این ها دروازه ای به روی مطالب مهمی هستند که در آن بخش پنهان شده اند.

آماده شدن برای امتحان

ساخت فلش کارت برای آمادگی برای امتحان

بعد از یادداشت برداری در زمان مطالعه از تمامی منابعی که داشتید، از جمله کتاب و جزوه های خودتان، از این اطلاعات برای ساخت فلش کارت استفاده کنید. (می توانید از یک کارت فهرست دار استفاده کنید یا اینکه خودتان کاغذ را به شکل مربع بریده و به عنوان فلش کارت به کار ببرید) جملات خود را روی آن ها به شکل سوالی بنویسید.

چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت دوم)
  • برای مثال اگر جمله ی شما این است “-لینوس پائولینگ اولین کاشف DNA بوده است” حالا روی فلش کارت خود این سوال را بنویسید “چه کسی کاشف اصلی DNA بود؟” سوال را در یک سمت کارت یادداشت کرده و در سمت دیگر پاسخ را بنویسید.
  • گاهی یک سوال به شما ایده می دهد تا آن را کمی ادامه دهید. وقتی فلش کارت درست می کنید اغلب می توانید متوجه شوید تا چه حدود درس خود را فراموش کرده اید. برای مثال کاشفان دیگر DNA چه کسانی بودند؟ این سوال از جمله ی لینوس پائولینگ الهام می گیرد زیرا کلمه ی اصلی در آن سوال به شما یادآوری می کند که کسان دیگری نیز در کشف DNA نقش داشته اند.
  • اگر شما پاسخ سوالات بعدی را نمی دانید باید کمی در مورد اطلاعات در اینباره تحقیق کرده و برای آن سوالات نیز فلش کارت بسازید.
  • در ابتدا ساخت فلش کارت را برای اطلاعاتی شروع کنید که در به یاد آوردن یا درک آن ها مشکل داشته اید. این ها اطلاعاتی هستند که باید بیشتر مرور کنید. سپس به سراغ مطالبی بروید که در حال حاضر خوب بلدید.
  • ساختن کپی از فلش کارت ها نیز اهمیت دارد زیرا یک فرایند تکرارکننده است که به شما کمک می کند مطالب را به یاد داشته باشید. همچنین می توانید فلش کارت ها را همه جا همراه خود داشته و هروقت خواستید از آن ها استفاده کنید.
آمادگی برای امتحان – از خودتان امتحان بگیرید.

وقتی همه چیز را روی فلش کارت ها نوشتید از خودتان با آن ها امتحان بگیرید. کارت هایی که به آن پاسخ اشتباه داده بودید را تا وقتی که بتوانید جواب درستی بدهید مرتبا مرور کنید. می توانید فلش ها کارت ها را همه جا همراه خود داشته و هر وقت در مترو هستید یا در ماشین نشسته اید از خودتان آزمون بگیرید. می توانید این آزمون را برای نیم تا یک ساعت ادامه داده و بعد کمی استراحت کنید. تا زمانی که بتوانید به همه ی سوالات پاسخ صحیح دهید باید این تست را مرتبا ادامه دهید.

  • اگر به برخی سوالات مرتبا پاسخ اشتباه می دهید یادداشت های خود و کتاب را مروری دوباره کنید تا ببینید چیزی هست که درست متوجه نشده باشید.
سوالات را تمرین کنید.
چگونه برای امتحان آماده شویم؟ (قسمت دوم)

این کار خصوصا برای موضوعاتی مانند ریاضی بسیار موثر خواهد بود. سوالی در کتاب که به عنوان تکلیف خانه به شما داده شده بود را تمرین کنید. می توانید در انتهای کتاب اغلب سوالات بیشتری پیدا کنید. سوالاتی که پاسخ نادرست داشتند را دوباره مرور کرده و سعی داشته باشید بفهمید کجا اشتباه کرده اید. تا زمانی که حس کنید در این مبحث از ریاضی دیگر مشکلی ندارید به تمرین ادامه دهید.

  • اگر قبل از امتحان هنوز زمان آزاد دارید می توانید به دوستان خود کمک کنید.
در روز امتحان آلارم ساعت را حداقل برای دو ساعت قبل بگذارید.

دانشمندان بر این باورند که استراحت خوب در شب کلید نمره ی بهتر در امتحان است. یک ساعت و نیم قبل از امتحان تمامی مفاهیم و موضوعات اصلی را در ذهن خود مروری دوباره داشته باشید. مانند همیشه اگر جایی گیر کردید به یادداشت های خود مراجعه کنید. اگر همه ی مطالب را به یاد نمی آورید می توانید برای مرور تمامی جزئیات در ذهن خود از فلش کارت هایتان استفاده کنید. حداقل یک ربع قبل از امتحان مطالعه را قطع کنید، البته یک ساعت قبل ایده آل تر است. اگر به خودتان زمان کافی برای مطالعه داده باشید احساس آماده بودن و آرامش خواهید داشت.

آمادگی برای امتحان  با ارزیابی سوالات امتحان

مروری بر آزمون های قبلی.

اگر دوستی دارید که در سال قبل یا ترم قبل این ازمون را داشته است از او بپرسید می توانید سوالات امتحانی اش را ببینید. از سوالات و پاسخ های درست و نادرست یادداشت بردارید. اگر در دانشگاه هستید برخی سایت های داخلی دانشگاه در فایلی سوالات امتحانات قبلی را دارند.

  • درست است که مرور امتحان های قبلی شاید سوالات دقیق این آزمون را به شما ندهد اما به شما ایده می دهد تا بدانید چطور از این مطالب آزمون گرفته می شود.
  • همچنین این سوالات به شما خواهد گفت چطور به آزمون نمره داده خواهد شد. شما می دانید آیا سوالات باید با جزئیات پاسخ داده شوند یا در پاسخ ها کافی است تا به همان نکته ی اصلی اشاره داشته باشید. اگر می توانید آزمون را با پاسخ های آن مرور کنید دقت داشته باشید به چه جواب هایی نمره ی بالاتری داده شده است و چه پاسخ هایی نمره نگرفته اند. بعلاوه به یادداشت هایی که ممکن است استاد برای علت نمره ندادن به سوال نوشته باشد دقت کنید.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا