چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم؟

تعجب آور نیست که یک رابطه قوی بین عزت نفس و سلامت روابط ما وجود دارد. اگر احساس اعتماد به نفس پایینی دارید، این روی بسیاری از رفتارهای شما تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر ارتباطات شما با دیگران هم تاثیر گذار است. به طور خاص، کمی داشتن عشق به خود باعث می شود که به طور کلی مثبت تر شویم. به این فکر کنید که وقتی فردی در اطراف شما تقریباً در مورد همه چیز اثر منفی نشان می دهد، چگونه واکنش نشان می دهید. در مقابل، شما احتمالاً ترجیح می دهید در کنار افرادی باشید که با  خود راحت تر هستند. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با دوست داشتن خود و این که چه تاثیری بر روابط دارد صحبت کنیم.‌ می خواهیم بدانیم چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم؟

آیا دوست داشتن خود باعث بهبود روابط می شود؟

چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم؟

در ادامه این مقاله چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع عشق به خود در زندگی تان انجام دهید، خواه عزت نفس پایینی داشته باشید و یا حتی بیش از حد از آن عقب رفته باشید. اگر می خواهید روابط خود را با نزدیک ترین افراد بهبود ببخشید، توصیه می کنم از اینجا شروع کنید.

خود را تأیید کنید.

علامت رایج کم ارزش بودن شخصی، دائماً تأیید کردن است. شما اعتقاد ندارید که کارهایی که انجام می دهید به اندازه کافی خوب است، بنابراین در جستجوی تعارف از دیگران وسواس دارید. آنچه ممکن است متوجه نشوید این است که این واقعاً مردم را آزار می دهد و می تواند به روابط شما با دوستان، همکاران یا افراد قابل توجه دیگر آسیب برساند. حتی اگر این کار را با بهترین نیت انجام دهید، مردم معمولاً رفتار شما را “درگیر در تعارف” می دانند تا با منیت شما سازگار باشد. با این اوصاف، شما باید هر آنچه را که به دست آورده اید نگاهی بیندازید و به خود اعتبار دهید. در غیر این صورت، می توانید نسبت به اضطراب های اجتماعی و حتی هراسهایی حساس باشید که ابراز وجود را برای شما تقریباً غیرممکن می کند.

به دیگران خدمت کنید.

به نظر می رسد سخت است، اما  حضور در میان افراد دیگر نوعی تقسیم عشق شما با آن ها است. مطالعات متعدد نشان داده است که اقدامات خدماتی و خیرخواهانه حداقل به معنای دستاوردهای مثبت و عاطفی بیشتر از شخص دریافت کننده سود می برد. در نتیجه ایجاد یک شخصیت مبتنی بر خدمات به معنای همه روابط ما است. قابل اعتماد بودن و دوست بودت باعث ایجاد رابطه ای می شود که بر اساس حسن نیت و وفاداری بنا شده است. حتی حرکات در یک رابطه عاشقانه نیز در این الگو قرار می گیرند، زیرا مزایای عاطفی را در ایجاد انگیزه بزرگتر (مانند تعهد) پرورش می دهند. این مطلب در پاسخ به چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم بسیار صحیح است.

به بالا نگاه کنید.

یکی از بهترین راه های بهبود روابط (و ارتباطات) تمرین استقرار خوب و ارتباط چشمی است. هنگامی که دست و پا می زنید و به پایین نگاه می کنید، ناخودآگاه در حال انتقال به خود (و دیگران) هستید که مطیع آنها هستید. به این ترتیب است که کسی قادر است بلافاصله تشخیص دهد که آیا می تواند در  کنار شما باشد یا نه. نتیجه این است که شما به خود احترام نمی گذارید و اجازه می دهید دیگران نسبت به شما بی احترامی کنند. نشان دادن متانت و انضباط شخصی باعث احترام به خود و اعتماد به نفس می شود. اگر از این نگرش شروع به عادت کنید، در این صورت شروع به برقراری روابطی با دیگران می کنید که در شرایط برابر هستند.

ورزش کنید و غذای سالم بخورید.

با نشان دادن عشق به بدن، خود را دوست داشته باشید. از نظر جسمی متناسب بودن باعث می شود که از نظر احساسی متناسب باشیم و روحیه را در کنار سلامتی بهبود ببخشیم. رفتن به باشگاه و درست غذا خوردن به ما انرژی می دهد و استرس را از بین می برد. در نتیجه، احساس خوبی نسبت به خود داریم و این احساسات مثبت به افرادی که در اطراف ما هستند نیز منتقل می شود. با ورزش کردن و خوردن غذای سالم می توانید نتیجه مثبت تری بگیرید. از این رو برای ورزش و خوردن غذای سالم برنامه مناسبی داشته باشید.

بهداشت را رعایت کنید.

چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم؟

اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، مراقبت از بهداشت خود را به خوبی انجام دهید. هر روز دوش بگیرید، لباس های خود را بشویید، اتو بزنید، خوشبو کننده بزنید و تمام کارهایی را که والدین به شما گفته اند انجام دهید و هنگامی که از خانه خارج شدید، دست از این کار بر ندارید. به طور جدی، مراقبت از خود نوعی زنده ماندن و سلامتی طبیعی است و این باعث می شود که در کنار دیگران هم باشیم. اگر مطمئن نیستید که بهداشت را رعایت می کنید یا نه، از کسی بپرسید که به شما نظر صادقانه و عینی می دهد. مثل پدر و مادر!

چیزی ایجاد کنید.

خواه یک نقاش، نویسنده، کارگردان سینما، هنرمند، کارگر ساختمانی یا خواننده حرفه ای باشید، ایجاد چیزی که کاملاً متعلق به خودتان باشد، عشق به خود است. شما مجبور نیستید به معنای واقعی کلمه چیزی بسیار پیچیده ایجاد کنید. کار به راحتی انجام کاری است که دوست دارید.  تولید چیزهایی، چه برای کار باشد و چه برای هنر،شما رد به شخصی تبدیل می کند که چیز ارزشمندی برای ارائه به دیگران دارد. همانطور که می توانید تصور کنید، این باعث می شود شما فردی را جذب کنید.

روابط با دیگران و دوست داشتن خود

اعتراف دشوار است، اما روابط ما با دیگران تا حدی مشروط است. ما از کسانی که زندگی ما را پربار می کنند، طرفداری می کنیم. اگر شروع به تلاش و کوشش لازم برای خلق چیزی کنید که شخص دیگری ندارد، می توانید به جای آن شخص باشید.

چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم؟ – از خود آگاه باشید.

به طور کلی به خود نگاه کنید و نقاط قوت و نقاط قوت خود را شناسایی کنید. اگر اتفاقاً اعتماد به نفس زیادی داشته باشید، ممکن است تمایل داشته باشید که در مورد چیز هایی که می گویید نگاه کنید و دیگران را نسبت به خود بیگانه کنید. اما اگر شما شروع به یادگیری بیشتر در مورد خود کنید، از جمله اینکه چگونه با توجه به شرایط و حالات به سراغ دیگران می آیید و به طور غریزی چه می گویید، خودآگاهی به دست می آورید که باعث افزایش قدردانی شما از خود و همچنین افراد در اطراف شما می شود. چیز های متفاوت و منحصر به فرد مربوط به خود را بشناسید. آن ها را بپذیرید و  به عنوان یک مزیت در نظر بگیرید زیرا به دلیل این عجیب و غریب ها، “شما” هستید.

نکته قابل توجه

اگر کمی عجیب هستید، از این بابت احساس بدی نکنید. عجیب و غریب بودن را در آغوش بگیرید. خودآگاهی منجر به مفاهیم قوی دیگری می شود که داشتن یک “کل” را تسهیل می کند، مانند صداقت. صادق و ثابت قدم بودن نشان می دهد که شما خودتان را آنقدر دوست دارید که با دیگران روراست باشید و این به راحتی بهترین راه برای جلوگیری از درگیری های بی مورد است که در غیر این صورت رابطه قوی با یکی از نزدیکان شما را مهار می کند. به طور خلاصه، دوست داشتن خود به معنای پذیرفتن این است که شما چه کسی هستید و می توانید برای رسیدن به آن تلاش کنید

شما لازم نیست که از تبدیل شدن به یک فرد بهتر راضی باشید، اما همچنین لازم نیست اهداف غیر واقعی را برای خود تعیین کنید که هرگز انجام نخواهد شد. وقتی در مکانی هستید که خودتان را دوست دارید، فقط در این صورت است که آماده هستید به دیگران دلیل بیش از هر زمان دیگری را بدهید تا شما را دوست داشته باشند.

نکته قابل توجه

چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم؟

چه چیز دیگری می خواهید در مورد خودتان بهبود دهید؟ آن چه را که بیشتر به آن نیاز دارید انتخاب کنید و یک راهنمای سفارشی برای خود درست کنید تا خود را ارتقا دهید:

  • هدف من بابد اتفاق بیفتد
  • بهتر است سریع تر یاد بگیریم
  • تمرکز را بهبود ببخشید
  • به تعویق انداختن را متوقف کنید

سخن آخر

دوست داشتن خود یکی از بهترین کار هایی است که می توانیم انجام دهیم. اما باید بدانیم چگونه خود را دوست داشته باشیم و روابط را بهبود بخشیم؟ زمانی که ما خود را دوست داشته باشیم می توانیم بهتر از هر زمان دیگر به رابطه خود رسیدگی کنیم. دوست داشتن خود با روش های زیادی امکان پذیر می باشد. شما می توانید با ورزش کردن، رسیدگی روحی به خود، خلق چیز های مختلف و سایر تکنیک هایی که در این مقاله گفته شد برای دوست داشتن هر چه بیشتر خود اقدام کنید.

زمانی که شما برای دوست داشتن خود تمرین می کنید، می توانید رابطه تان را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید. با این حال اگر با اتمام این مقاله و مطالعه دقیق آن به نتیجه نرسیدید، می توانید به مشاوران مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. مشاوره با متخصصان زبده و کار آزموده برای یک رابطه و در زمینه زوج درمانی می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا