رهایی از خیال پردازی

خیال پردازی می تواند فرار به مکان ها و زمان های شاد تر باشد. اما اگر می بینید که بیشتر زمان خود را صرف رویا پردازی می کنید و در فکر و خیال هستید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که جلوی این رفتار را بگیرید. از آنجایی که خیال پردازی می تواند مکانیزمی برای فرار باشد ، باید منبع رویا های خود را پیدا کرده و با آن ها کنار بیایید. روی هدایت افکار خود و افزایش تمرکز تلاش کنید تا بتوانید تمرکز و هوشیاری بیشتری کسب نمایید. تخلیات شما می تواند مثمر ثمر باشند اما به شرطی که آن ها را به سمت تولید و فعالیت در زندگی روزمره خود خود هدایت کنید. رهایی از خیال پردازی هم مهم است.

اگر نمی توانید بر فکر و خیال های خود کنترل داشته باشید بهترین کار مراجعه به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه نمایید. این مرکز برای شما بهترین خدمات مربوط به روان شناسی و مشاوره تلفنی روان شناسی را ارائه می دهد. اما در ادامه ببینیم که چطور می توان از فکر و خیال پردازی ها رهایی پیدا کرد؟!

 رهایی از خیال پردازی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که خیال بافی و تفکرات زیاد می تواند به شما آسیب برساند. درست است که خیالات و تفکرات می توانند لذت های زودگذری را به ما ارزانی داشته و درس های ارزشمندی به ما بیاموزند. اما در عین حال می توانند آسیب هایی را هم با خود داشته باشند. از این رو لازم است تا بدانیم که چگونه می توانیم از فکر و خیال رهایی پیدا کنیم. راه هایی که به واسطه آن ها می توان به آرامش فکری از خیالات رسید عبارتند از:

برای رهایی از خیال پردازی، ریشه های فانتزی ذهنی خود را شناسایی کنید.

برای خود لیستی از تخیلات یا تفکرات منفی و مثبت خود تهیه کنید. نوشتن تفکرات منفی و در عین حال تخیلات و رویاهای روزانه می تواند به شما کمک کند تا دلیل آن را تشخیص دهید. علاوه بر این ، نوشتن به شما کمک می کند تا با تخیل خود را به سمت یک فعالیت خلاقانه هدایت کنید. تا جایی که می توانید وارد جزئیات شوید. حتی اگر تفکرات منفی هم دارید سعی کنید آن ها را به دقت توضیح دهید. سعی کنید تعیین کنید که آیا این تخیل ها نارضایتی یا نیاز های برآورده نشده در زندگی شما را نشان می دهد یا ارائه دهنده موارد دیگری در زندگی شما هستند؟! از ورودی های مختلف فکر و خیالات خود به دنبال الگو باشید.

اگر تمام مطالب شما مربوط به یافتن شغل بهتر یا مشهور شدن در رشته شما باشد ، خیال پردازی های شما ممکن است به جاه طلبی های شما در زندگی مرتبط باشد. عوامل محرک را مورد بررسی قرار دهید. گاهی اوقات ممکن است هنگام پخش موسیقی خاصی یا هنگام انجام فعالیتی مانند رانندگی ، خود را در تفکر کردن یا خیال پردازی ببینید. هر زمان متوجه شدید ذهنتان سرگردان است ، به زمان وقوع و کاری که انجام می دهید توجه داشته باشید.

برای رهایی از خیال پردازی، و مدیریت زمان و تاثیر آن بر فکر و خیالات

شما ممکن است از فکر و خیالات خود برای به تعویق انداختن زمانتان استفاده کنید. در واقع فکر کردن و خیال پردازی می تواند روشی موثر برای به تعویق انداختن کار باشد. اگر از خیالات خود برای جلوگیری از کار یا به تأخیر انداختن کاری استفاده می کنید ، مهارت های مدیریت زمان می تواند به شما کمک کند. سعی کنید هر روز برای خود برنامه ای تنظیم کرده تا خود را در مسیر درستی قرار دهید. کار های مهم خود را در ابتدای روز انجام دهید تا از انجام آن ها اطمینان حاصل کرده باشید. از انجام چند وطیفه هم زمان اجتناب کنید. در غیر این صورت، ممکن است خود را قادر به تمرکز بر روی هر کاری نکنید.

برای رهایی از خیال پردازی، سرگرمی جدیدی را امتحان کنید.

اگر حوصله ندارید یا شرایط سخت فکری دارید،‌ سرگرمی جدید را برای خود امتحان کنید. اگر شما با فکر و خیال خود سعی می کنید که از خستگی زندگی روزمره فرار کنید، بهترین کار این است که آن را با یک سرگرمی یا خلاقیت جدید جایگزین کنید. روزنامه نگاری ، نوشتن خلاقانه یا نقاشی می تواند یک فضای جدید برای رویا ها و نفکرات شما ایجاد کند. سرگرمی های فعالانه ای مانند ورزش های هوازی یا سنگ نوردی نیز می توانند هیجان زندگی شما را فراهم کنند.

بهبود تمرکز و اثرات آن بر تفکر و خیال

سعی کنید روال زندگی خود را تغییر دهید. ممکن است هنگام انجام کار های خاصی مانند شستن ظرف ها خیال پردازی کنید. اما یکی از راه هایی که شما را از خیال پردازی های این چنینی و تفکرات منفی رها می کند، خارج از روال بودن است. به جای این که به روالی یکسان پایبند باشید یا هر روز وظایف خود را با همان ترتیب انجام دهید، سعی کنید در آن ها تغییراتی را ایجاد نمایید. این کار به شما کمک می کند تا تمرکز و توجه بیشتری پیدا کرده و از فکر و خیالات رهایی پیدا کنید.

به عنوان مثال ، اگر معمولاً بیدار می شوید ، تمرین می کنید ، صبحانه درست می کنید ، سپس روز یکشنبه خانه را تمیز می کنید، روند خود را تغییر دهید. می توانید برای غذا خوردن بیرون بروید، شب ها ورزش کنید یا اول صبح برای تمیز کردن خانه اقدام نمایید. با این روش ها می توانید تمرکز بیشتری کسب نموده و از فکر و خیال رهایی پیدا کنید.

توجه خود را هدایت کنید.

زمانی که ذهنتان سرگردان است و تفکرات آزاردهنده ای دارید،  سعی کنید توجه خود را مجددا به مسئله ای معطوف کنید. زمانی که متوجه شدید در خیال غوطه ور هستید جلوی خود را بگیرید. شما می توانید این کار را با شروع یک کار متفاوت یا تمرکز روی چیز دیگری انجام دهید. با این روش می توانید ذهن خود را از خیالات منحرف کنید. برای برهم زدن روند فکر و خیال می توانید از جای خود بلند شوید و کشش دهید یا یک تمرین ساده مانند پریدن انجام دهید. سعی کنید تمرکز خود را بر روی یک شی در اطاف خود مانند تکه ای کاغذ یا یک فنجان معطوف کنید. به جزيیات کوچک آن دقت کنیدو می توانید حتی آن را لمس نموده و به دقت مورد بررسی قرار دهید. این کار می تواند به شما کمک کند تا ذهنیت آرامی داشته باشید و از فکر و خیال دست بردارید.

از تکنیک های ذهن آگاهی استفاده کنید.

با استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی و مراقبه فکر و خیالات خود را کنترل کنید. ذهن آگاهی با کمک به شما در تمرکز بر احساسات ، شما را به لحظه فعلی می رساند. روی یک صندلی راحت بنشینید ، و نفس های عمیق بکشید. فقط بر احساس نفس خود تمرکز کنید. اگر کماکان ذهن شما شروع به پرسه زدن در فکر و خیال می کند، روند خود را متفوق کرده و دوباره تمرکز بر روی تنفس خود را شروع کنید. با یک دوره زمانی کوتاه مانند ده دقیقه شروع کنید و تا دوره های طولانی تر کار کنید. شما حتی می توانید آگاهی خود را با استفاده از جزئیات حسی هم بالا ببرید. مثلا چیزی را لمس کنید یا بوی خوبی را حس کنید. اگر نمی توانید از تکنیک های ذهن آگاهی استفاده کنید با مشاوره تلفنی روان شناسی از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

بین فعالیت های خود استراحت کنید.

مغز شما فقط می تواند قبل از اینکه سرگردان شود ، برای مدت زمان مشخصی روی یک کار تمرکز کند. بین کارها یا بعد از یک ساعت کار پنج تا ده دقیقه استراحت کنید. این به شما کمک می کند هنگام شروع دوباره روند بهتری را در پیش داشته باشید. شما می توانید برای استراحت خود، یک فنجان چای بنوشید یا تمرینات کششی انجام دهی. می توانید کمی هم پیاده روی کنید. این کار ها باعث می شود تا بتوانید تمرکز را بالا تر برده و از فکرو خیالات زیاد خود رها شوید. زمانی که چای یا خوراکی می خورید ذهن شما به خوبی می تواند استراحت کرده و با تمرکز بر فکر و خیالات تسلط یابد.

چند وظیفه را با هم انجام ندهید.

سعی کنید از انجام چند وظیفه با هم خودداری کنید. جامعه بر روی دور سرعت می باشد و انجام چندین کار با هم، به امری عادی تبدیل شده است. افراد سعی می کنند در یک بازی زمانی کوتاه کار های زیادی را انجام دهند و به پایان برسانند. مغز ها بسیار سیال هستند و وقتی به مغز خود تمرین می دهید تا به این روش عمل کند ، توانایی تمرکز خود را از دست می دهید. عدم تمرکز باعث ایجاد حواس پرتی از طریق رویاپردازی یا فکر کردن در مورد چیز های دیگر می شود. عادت چند وظیفه ای را از زندگی خود حذف کنید و شروع به تمرکز همزمان بر روی یک کار کنید.

برای رهایی از خیال پردازی به اندازه کافی بخوابید.

زمانی که خوب می خوابید ذهن شما به راحتی می تواند به خود استراحت دهد. هدف این است که در طول شبانه روز هفت تا نه ساعت بخوابید. داشتن یک برنامه خواب ثابت که در آن همزمان بخوابید و بیدار شوید می تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد. سعی کنید قبل از خواب مدیتیشن کنید و از صفحه نمایش های روشن یک ساعت قبل از خواب دوری کنید. صبح سعی کنید بجای خوابیدن در رختخواب ، بلافاصله از خواب برخیزید و روز خود را شروع کنید. ذهن آرام راحت تر می تواند برای خود برنامه ریزی داشته باشد.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا