چگونه به درس علاقه مند شویم؟

چگونه به درس علاقه مند شویم؟علاقه دانش آموزان به یک موضوع قدرت یادگیری آن ها را  زیاد می کند. هنگامی که موضوعی به آنچه دانش آموزان دوست دارند انجام دهند متصل می شود، وقتی آن ها مایل هستند وقت خود را به تفکر ، گفتگو و ایجاد ایده به روش های معنی دار اختصاص دهند ، تعامل عمیق تر می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه چگونگی علاقه مندی به درس و عوامل مختلفی که در تحصیل افراد نقش دارند صحبت کنیم. پس اجازه دهید ببینیم چگونه به درس علاقه مند شویم؟! اگر در برنامه ریزی تحصیلی و انگیزه و علاقه خود دچار مشکل شده اید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

آمادگی + علاقه = تعامل

ایجاد یادگیری متناسب با تجربیات دنیای واقعی ، یک تکنیک اصلی یادگیری با ایجاد تمایز برای علایق تحصیلی است. غالباً محتوای اصلی و مفاهیم در جهان فراتر از کلاس یا ساختمان مدرسه نشان داده می شود. وقایع به روشی پیش می روند  که دانش آموزان نمی توانند ببینند ، گویی که با چشم بند زندگی را پیش می برند. وقتی معلمان برای محتوا ، پردازش و محصول برنامه ریزی می کنند ، تمایز با توجه به علایق کمک می کند تا چشم بند ها از بین برود و دانش آموزان بتوانند آن مفاهیم نامرئی را که قابل مشاهده هستند ، ببینند.

فاکتورسازی برای علایق دانش آموزن و دانشجویان در تحصیل

چگونه به درس علاقه مند شویم؟ فاکتورسازی برای علایق دانشجویی با برنامه ریزی آموزشی مبتنی بر مشخصات آمادگی و یادگیری به خوبی کار می کند. آمادگی همراه با علاقه منجر به این می شود که دانش آموزان در سطح پیچیدگی قابل باوری با موضوعی که به آن مربوط می شوند ، کار کنند.  به عنوان مثال ، دانش آموزان می توانند در مورد بازی ها یا مواردی که از نزدیک می دانند ، نظرات متقاعد کننده ای بنویسند ، یا ممکن است مفاهیم علمی را از طریق LEGO Robotics کشف کنند. تطبیق پروفایل های یادگیری با علاقه دانش آموزان به آن ها این امکان را می دهد تا درک مفاهیم را از طریق روش های مختلف بر اساس تجربیات خود پردازش کنند.

یک مثال ، دانش آموزان در حال تماشای فیلم ، گوش دادن به سخنرانان و روزنامه نگاری برای مقایسه بین بی عدالتی های اجتماعی گذشته و اشکال قلدری در مدارس و جوامع امروزی است. اولین قدم برای تمایز علایق این است که بدانید دانش آموزان به چه چیزی اهمیت می دهند و دوست دارند چه کاری انجام دهند. نظرسنجی دانش آموزان و کارت های پروفایل یادگیری دو روش برای جمع آوری داده ها هستند. والدین و دانش آموزانی که این جزئیات را ارائه می دهند این پیام را می دهند که تجربیات آن ها مهم است. این یک پیام قدرتمند برای شروع سال تحصیلی یا ترم است.

ترویج انتخاب برای آموزش

ترویج انتخاب به دانش آموزان امکان می دهد تا مسیر خود را تعیین کنند . پس بر اساس علایق متنوع ، به دانشجویان و دانش آموزان گزینه های مختلفی  دهید. بسیاری از دانشجویان ممکن است نقاط مشترکی داشته باشند ، این بدان معنی است که اغلب چیزی برای همه وجود دارد.  برای افرادی که دارای مشکلات جدی از کار افتادگی هستند ، می توان فعالیت هایی را در جهت علاقه خود برنامه ریزی کرد یا به عنوان یک فعالیت آمادگی هدفمند یا به عنوان چیزی که کل کلاس می توانند تجربه کنند.

فایده این است که دانش آموزان از کار افتاده ارتباطات مورد نیاز خود را برقرار می کنند و بقیه می توانند از یک دیدگاه جدید هدف یادگیری را ببینند. تمایز محصولات مکانی مشترک برای جلب توجه منافع دانش آموزان و درگیر شدن ذهن آن ها است. این منجر می شود که برخی از دانشجویان گزینه کالایی را انتخاب کنند که ممکن است چالش برانگیزتر از چیزی باشد که معمولاً دیگران انتخاب می کنند ، اما موضوع باعث می شود وظایفی که باید انجام شوند ،به خوبی پیش روند.

چگونه به درس علاقه مند شویم؟ پیشنهاد و ایده دهی

سطح بالاتری از علاقه فعال کردن این است که دانش آموزان ایده های خود را برای محصولات و فعالیت ها پیشنهاد دهند. این رویکرد سازنده گرایانه دانشجویان را به انجام کار های پیچیده تر و صرف زمان بیشتری برای انجام کار نسبت به آنچه معمولاً انجام می دهند ، درگیر می کند. این روند برخی از معلمان را به وحشت می اندازد که چگونه طیف وسیعی از محصولات را که دانش آموزان می توانند تولید کنند ، کنترل کیفیت کنند.

فعال کردن علاقه تحصیل در دانش آموزان

در اینجا یک روش عملی دو مرحله ای وجود دارد که نشان می دهد خانواده یا معلمان چگونه می توانند حس علاقه به درس و تحصیل را در فرزند یا شاگرد خود فعال کنند.

معیارهای یادگیری مشخص داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان آن ها را درک می کنند.

 مشخص کنید که مهارت ها و مفاهیم علمی باید در محصول نشان داده شوند. مراقب باشید از ارزیابی های بیش از حد جلوگیری کنید. هنگامی که دانش آموزان اهداف را می فهمند ، می توانند به طور موثر محصولات خود را طراحی کنند یا دوره علمی خود را با پشتیبانی مربی خود پیش ببرند.

گزینه ها را به تعداد قابل کنترل محدود کنید.

چگونه به درس علاقه مند شویم؟ با ارائه دو گزینه ساختاریافته محافظه کارانه شروع کنید. سپس دانش آموزان را دعوت کنید تا بر اساس معیارهای یادگیری ، گزینه خود را ایجاد کنند. اگر دانش آموزان فقط از خلأهای یادگیری خود باخبر شوند یا عقب افتاده باشند ، طبق معیار پایینی که برای پیشرفت آنها تعیین شده است ، شروع به کار می کنند. رویکرد مبتنی بر دارایی در تدریس روشی است که مبتنی بر آنچه دانش آموزان می توانند انجام دهند می باشد. این روش روندی برای بیش از آنچه که آنها نمی توانند انجام دهند یا زمینه های ضعف است. این تجسم ذهنیت رشد در آموزش است.

منظور از ایجاد علاقه تحصیلی چیست؟

به طور کلی ایجاد علاقه تحصیلی در افراد یعنی یک سری شرایط به وجود بیایدکه باعث شود دانش آموزان شما بخواهند در امورد مطالب مختلف اطلاعات بیشتری کسب کنند.  ایجاد یک رمز و راز کوچک در مورد آنچه که قرار است در طول درس اتفاق بیفتد ، به آنها اجازه می دهد خلاقانه در مورد آن فکر کنند و از موارد بسیاری برای درک مطلب استفاده نمایند.

 چرا ایجاد علاقه در تحصیل یک مسئله مهم است؟

درک این مسئله آسان است. یک دانش آموز علاقه مند انگیزه بیشتری برای یادگیری دارد. خیلی از موضوعات به خودی خود فوق العاده جذاب به نظر نمی رسند (حداقل برای همه) اما ممکن است در این دقایق ابتدایی کلاس برای دانشجویان جالب تر باشد. برعکس ، حتی جالب ترین موضوع نیز ممکن است با رویکرد “کتابهای خود را از صفحه فلان باز کنید …” هدر رود. ایجاد هیجان در دانش آموزان در مورد موضوعات مختلف درسی ، یک فضای موثر تر ایجاد می کند و در روحیه (هم دانش آموزان شما و هم دانش آموزان مقاطع دیگر) معجزه می کند.

چند روش برای جلب توجه و علاقه به تحصیل و درس خواندن

در ادامه شما باید خلاق باشید و یک یا چند روش زیر را برای جلب توجه و علاقه دانش آموزان امتحان کنید.

کاری کنید که درس را بخشی از زندگی روزمره خود ببینند.

تا جایی که می توانید سعی کنید راهی برای ارتباط موضوع با زندگی روزمره آن ها پیدا کنید. سرمایه گذاری آنها در آنچه شما توضیح می دهید بسیار بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال ، اگر موضوع ادبیات است ، سعی کنید آنچه را که می توانند از رفتار شخصیت ها بیاموزند و می توانند در زندگی خود به کار بگیرند ، نشان دهید.

چگونه به درس علاقه مند شویم؟ موضوعات را سرگرم کننده کنید.

بله ، گاهی اوقات ، برخی از موضوعات سرگرم کننده نیستند. شما به خوبی از آن آگاه هستید ، اما هنوز هم باید این موضوع “خسته کننده” را به آنها آموزش دهید. چطور می توانید روند یادگیری را کمی سرگرم کننده تر کنید؟ می توانید سعی کنید نوعی رقابت یا بازی ایجاد کنید که به آن ها در یادگیری کمک کند یا حتی ممکن است از آهنگ ها یا فیلم ها استفاده کنید. حتی گاهی اوقات ، یک کارتون خنده دار نیز می تواند همان چیزی باشد که شما برای خنداندن آنها و همچنین فراموش نکردن موضوع ، به آن نیاز دارید.

ارتباط با آینده شغلی آنها را نشان دهید.

دانش آموزان فکر می کنند که در پایان روز ، آنها در مدرسه هستند تا بتوانند برای بدست آوردن مشاغل خوب در آینده آماده شوند. متأسفانه امروزه بیشتر مردم (شامل والدین) نیز مدرسه را اصل و بنای هر چیزی می بینند. بنابراین از آن بهره ببرید و سعی کنید موضوع خود را به چگونگی کاربرد آن در یک محیط کار ربط دهید. درمورد اینکه پزشکان ، مهندسان ، توسعه دهندگان فناوری اطلاعات ، نویسندگان یا موسیقی دان ها چگونه می توانند از این اطلاعات برای موفقیت استفاده کنند ، به آنها بگویید.

دانش آموزان را با موضاعات کلاسی درگیر کنید .

چگونه به درس علاقه مند شویم؟ اگر می خواهید دانش آموزانتان راجع به موضوعی درگیر باشند ، اجازه دهید در آن شرکت کنند.  نه تنها پس از توزیع وظایف بلکه از همان ابتدا. از آنها درمورد موضوعی که ارائه می شود ، منابع مورد استفاده و نحوه ارزیابییا حتی منابع علمی سوال کنید. اجازه دهید ذهن دانش آموزان درگیر باشد.

از منابع متعدد استفاده کنید.

برای جلوگیری از خوابیدن دانش آموزان روی میزشان در طول سخنرانی ، سعی کنید از چندین منبع استفاده کنید. صدای انسان می تواند برای برخی افراد بسیار هیپنوتیزم کننده باشد و دیگران همانطور که می دانید به راحتی توسط آن منحرف می شوند. فیلم ، موسیقی ، نمایش اسلاید ، اسباب بازی و بازی به همراه داشته باشید ، قصه بگویید یا یک مهمان ویژه برای سخنرانی بیاورید.

شخصی سازی کنید.

سعی کنید موضوع را با زندگی و شرایط خودتان مرتبط کنید. لزوماً نباید یک داستان خصوصی در مورد خودتان بگویید ، اما به آنها چیزی درباره احساس خود در هنگام تماس با آن موضوع برای اولین بار یا نحوه استفاده از آن در زندگی خود بگویید.

منابع
emergingedtech.comedutopia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا