چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟

یافتن شغل می تواند یک کار دشوار و ترسناک باشد، زیرا با تصمیمات تأثیرگذار انجام می شود. چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟ خوشبختانه، این چیزی نیست که باید به تنهایی پیمایش کرد. چه در بازار کار کاملاً تازه وارد باشید و چه یک فرد حرفه ای فصلی که به دنبال انتقال است، مشاوره شغلی احتمالاً کاری را برای شما پیدا می کند که کمتر سخت و ترسناک باشد. در زیر راهنمای مختصری برای مفهوم مشاوره شغلی و اینکه چگونه می توانید از آن استفاده بهینه کنید، آورده شده است. با این حال برای نتیجه بهتر می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

خدمات مشاوره شغلی چیست؟

چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟

به طور خلاصه، مشاوره شغلی شما را با یک مشاور شغلی مطابقت می دهد، کسی که راهنمایی های مربوط به حرفه خود را ارائه می دهد. این شامل انتخاب شغل، درخواست شغل، مربیگری شغلی، توسعه رزومه، کمک به شبکه و موارد دیگر است. به طور کلی، آنها توسط یک شرکت مشاوره، آژانس مشاوره یا موسسه آموزش عالی استخدام خواهند شد.

اساساً، مأموریت خدمات مشاوره شغلی این است که حداکثر تلاش خود را انجام دهند تا به افراد در یافتن شغل رویایی خود کمک کنند. این مربیگری شغلی می تواند شامل راهنمایی شغلی عمومی برای افرادی باشد که نمی دانند چه کاری باید بعد انجام دهند، یا کمک بیشتری به فرصت های شغلی دارند. سوال این که چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟

کمک های مربی مشاور شغلی :
  • برنامه ریزی شغلی و این که امید شما برای سال های آینده چیست.
  • اهداف شغلی شما، چه بلند مدت و چه کوتاه مدت.
  • مسیر شغلی خود را طی کنید، حتی اگر در حال حاضر آینده بسیار مه آلود و مرعوب کننده به نظر برسد.
  • مربیگری شغلی برای افرادی که از قبل شغل مورد نظر خود را دارند، اما از مسیری که در آن پیشرفت می کنند راضی نیستند.
  • پیشرفت شغلی برای افرادی که قبلاً مسیر شغلی خاصی را شروع کرده اند اما می خواهند پیشرفت خوبی داشته باشند.
  • انتخاب شغل، حتی اگر اولین شغل شما باشد یا اگر یک تغییر عمده شغلی ایجاد می کنید.
  • ارزیابی شغلی برای افرادی که شک دارند حرکت درستی انجام می دهند یا نه.
  • مشاوره شغلی خدمات شغلی و ارتباطات شغلی که ممکن است به شما کمک کند با افراد حوزه مورد نظر خود ارتباط برقرار کرده و آنها را ملاقات کنید.
  • نگرانی های شغلی و نگرانی های عمومی را برای افرادی که با اضطراب شغلی سر و کار دارند برطرف کنید.

به طور کلی، خدمات مشاوره شغلی می تواند برای پیشرفت شغلی شما بسیار مفید باشد. مشاوره شغلی حتی می تواند به شما در یافتن شغلی کمک کند که واقعاً از آن هیجان زده اید. حداقل، مشاوره شغلی ممکن است به شما کمک کند از تصمیم گیری های غلط اشتباه، مانند رفتن به یک شغل خاص یا تحصیل به دلایل اشتباه، جلوگیری کنید.

چه زمانی باید به مشاوره شغلی مراجعه کنم؟

چندین موقعیت وجود دارد که در آن شما باید به دنبال مشاوره شغلی باشید. اگر دانشجویان برای فارغ التحصیلی آماده می شوند یا به دنبال کارآموزی هستند، دانشجویان اغلب به دنبال مشاوره شغلی در دانشگاه خود هستند. در دنیای حرفه ای، افرادی که به مشاوره شغلی مراجعه می کنند، این کار را در زمانی انجام می دهند که در حال انتقال از یک حرفه به حرفه دیگر هستند و باید گزینه های خود را ارزیابی کنند و تعیین کنند که برای گسترش آنها چه کاری می توانند انجام دهند. دیگران وقتی احساس نارضایتی عمومی از شغل خود می کنند یا صرفاً از روی کنجکاوی می خواهند گزینه های موجود خود را بررسی کنند، این کار را می کنند.

اگر واقعاً گیر کرده اید، خدمات مشاوره شغلی می تواند راهی عالی برای بیان ساده نگرانی های شما و صحبت با شخصی باشد که می تواند نظر شخص ثالث حرفه ای را ارائه دهد. این یک روش عالی برای پاک کردن ذهن شما و تنظیم مستقیم گزینه های شماست. در حالی که مشاوره شغلی لزوماً همه مشکلات شما را حل نخواهد کرد، اما حداقل شما را با کسی که با افراد زیادی مثل شما صحبت کرده و از تمام تجربیات مشتری های آنها آموخته است در ارتباط قرار می دهد. این مانند دانش صدها شغل است که در یک فرد قابل دسترسی است. به طور کلی، مشاوره شغلی یک منبع عالی برای هر کسی است که احساس سرشاری در تصمیم گیری های اساسی می کند و فقط می خواهد با کسی با سر واضح صحبت کند و حتی ممکن است از آن شغل پیدا کند!

قبل از شروع مشاوره شغلی چه کاری باید انجام دهم؟

چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟

اگرچه گذراندن مراحل مشاوره شغلی به خوبی می تواند شما را در تصمیم گیری شغلی مناسب یاری دهد، اما یک مشاور شغلی به راحتی عصای خود را تکان نمی دهد و شما را در حرفه رویایی تان جای نمی دهد. بلکه بهترین کاری که آنها می توانند انجام دهند کمک به شما در مسیر درست است. طبیعتاً، اگر با مشاوره ای از کار آنها بیایید که می خواهید در حرفه بالقوه خود بخواهید و در چه مواردی به کمک نیاز دارید، کمک به انتخابهای شما بسیار راحت تر خواهد شد.

با این حال، حتی اگر ایده ای ندارید که می خواهید بعد چه کار کنید، مشاوره شغلی می تواند به شما کمک کند تا نگرانی های شغلی و عدم اطمینان شغلی را برطرف کنید و با خیالی آسوده به نتیجه نهایی برسید. یک مفهوم که در هنگام شروع مشاوره شغلی بسیار ارزش بررسی دارد، یک نظریه ژاپنی به نام Ikigai است.سوال این که چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟

ایکیگای

ایکیگای چارچوبی است که می تواند برای یافتن حرفه ایده آل شما مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که به حرفه بالقوه خود فکر می کنید، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود، و نشستن و سازماندهی آن عوامل در سوالات خاص به شما کمک می کند. به گفته ایکیگای، چهار سوالی که شخص باید در هنگام بررسی اینکه کدام حرفه را دنبال می کند بپرسد به شرح زیر است:

  • من در چه کاری مهارت دارم؟
  • چه کاری دوست دارم انجام دهم؟
  • جهان به چه چیزهایی نیاز دارد؟
  • چه مبلغی می خواهم دریافت کنم؟

این سوالات را می توان به روشهای مختلف بررسی کرد، و برای داشتن هر نوید واقعی این مفهوم، بسیار مهم است که هر یک را به طور کامل بررسی کنید، و توجه به هرگونه سوال فرعی موجود را بخاطر بسپارید.

من در چه کاری مهارت دارم؟

اگرچه این سوال بسیار ساده به نظر می رسد، اما چیز کمی بیش از آنچه تصور می شود وجود دارد. به این معنا که در اکثر اقتصادها، کار ساده ای نیست که شما به خوبی می توانید انجام دهید، بلکه می توان آن را به صورت خلاصه در “چه کارهایی مجاز هستم؟” هنگام در نظر گرفتن شغل ، مهم است که از خود بپرسید:

  • چه مشاغلی فردی با سطح تحصیلات من را می پذیرد؟
  • آیا در طول تحصیلاتم، تخصص خاصی داشتم؟
  • چه مشاغلی برای شخصی که سابقه کار من دارد مناسب است؟
  • چه مهارت هایی دارم که به طور کلی قابل درک است تا فردی مانند من استخدام شود؟
  • آیا سابقه کیفری یا حرفه ای دارم که ممکن است دستیابی به مشاغل خاص را برای من دشوار کند؟
  • مراجع من چگونه هستند؟

مشاوره شغلی به سادگی نمی تواند یک خیال پردازی باشد. با داشتن یک مربی مشاور شغلی، می توانید واقع بینانه به گزینه های خود نگاه کنید و شغلی متناسب با شرایط خود پیدا کنید.

من عاشق چه کاری هستم؟

این سوال به احتمال زیاد ذهنی ترین سوالی است که از خودتان می پرسید و ممکن است پاسخ دادن به آن سخت ترین باشد. این در جوامع خاص معمولاً مورد کم توجهی قرار می گیرد، زیرا چنین فشار شدیدی برای انجام ساده کارهایی که باعث پول می شود و در اختیار شماست وجود دارد. مسلماً، این موارد هر دو بسیار مهم هستند (هر دو بخشی از ایکیگای هستند)، اما کل رفاه فرد را حساب نمی کنند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که عملکرد شغلی با رضایت شغلی رابطه مستقیم دارد. بنابراین، در پایان روز، دوست داشتن شغل خود، همه موارد برابر، احتمالاً برای جیب شما و پیشرفت کلی شغلی مفید خواهد بود. بنابراین، هنگام بررسی شغل، باید تمام تلاش خود را بکنید تا به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • دوست دارم بیرون کار کنم، یا در داخل؟
  • شغلی می خواهم که بتوانم اجتماعی باشم یا اینکه درجه ای از انزوا را ترجیح می دهم؟
  • من راحت هستم که برای مدت طولانی یک کار را انجام دهم، یا آیا لازم است هر از چند گاهی چیزهایی را با هم مخلوط کنم؟
  • آیا من شغلی می خواهم که از نظر جسمی یا ذهنی دشوار باشد؟
  •  چند وقت یک بار و در چه ساعاتی مایل و قادر به کار هستم؟

دنیا به چه چیزهایی نیاز دارد و چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟

چگونه شغلی را که دوست دارید پیدا کنید؟

پرسیدن آنچه که جهان به آن نیاز دارد سوال دیگری است که پاسخ دادن به آن دشوار است و نیاز به درک درستی از آنچه شما بعنوان یک فرد می ایستید، دارد. اساساً، این سوال از اصول اخلاقی و نحوه بازی آنها در انتخاب شغل شما است. به یاد داشته باشید، نحوه گذراندن روزهای خود نحوه گذران زندگی است. شما به طور حتم وقت زیادی را صرف کار در این شغل خواهید کرد و می خواهید این کاری باشد که بتوانید از آن احساس خوبی داشته باشید. برخی از مواردی که هنگام تأمل در این مورد باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • موضوعی که شما به آن علاقه دارید چیست؟
  • به نظر شما چگونه می توان آن را حل کرد؟
  • به طور خاص چه گونه می توانید در حل برخی مسائل سهیم باشید؟
  • دوست دارید شغل شما چه ارزش هایی داشته باشد؟
  • آیا شرکت ها یا صنایعی وجود دارد که بخواهید از آنها اجتناب کنید؟

چه مبلغی می توانم دریافت کنم؟

در یک کشور سرمایه داری، این اغلب مهمترین سوال است. به خصوص وقتی که به جای ” چه مبلغی می توانم پول بگیرم” اینگونه فکر می کنند “من می خواهم در ازای کارم چه چیزی به من بدهند”. یک مربی مشاوره شغلی اطلاعاتی درخشان از پردرآمدترین شغلهایی که می توانید برای مجموعه مهارتهای خود پیدا کنید، خواهد داشت. اگر مطمئن نیستید، برخی از سوالاتی که ممکن است بخواهید از خود بپرسید عبارتند از:

  • آیا به مزایای بیمه احتیاج دارید یا ترجیح می دهید یک طرح بیمه خصوصی تهیه کنید؟
  • شما به تنهایی زندگی می کنید یا افراد وابسته ای دارید؟
  • مسافرت برای شما بسیار مهم است؟ دوست دارید به حرفه های سرگردانی بپردازید تا بتوانید آزادی مکان را حفظ کنید؟
  • حساب پس انداز شما اکنون چگونه است؟
  • آیا من هر نوع بدهی دارم؟

اگر تصمیم دارید مشاوره شغلی را شروع کنید، یک متخصص منصوب به شما کمک می کند.

منابع
.regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا