نحوه برخورد با یک مادر بد

خانواده با ارزش ترین گروه در بین کل جامعه است. اولین جامعه ای که فرد در آن قرار خواهد گرفت خانواده است. خانواده نقش مهمی در تربیت افراد دارند. نقش خانواده به گونه ای است که اگر نتوانند آن را به درستی انجام دهند آسیب هایی به فرد وارد می شود. در دنیای روان شناسی این مهم است که هر کدام از افراد چه مردان و چه زنان نقش خود را به درستی انجام دهند. برای مثال اگر پدر تمام بار مسئولیت را داشته باشد طبیعتا در بخشی از زندگی دچار مشکل می شود. اگر مادر تمام مسئولیت ها را داشته باشد این هم می تواند بعدا مشکلاتی را ایجاد کند. در این مقاله به نحوه برخورد با یک مادر بد خواهیم پرداخت.

نحوه برخورد با یک مادر بد

اکثر مردم رابطه خوبی با مادر خود دارند، اما برخی از فرزندان مادر دارند که باعث می شود احساس ناکافی، بی ارزش بودن یا مانند این که کار وحشتناکی در زندگی انجام داده اند، احساس کنند. اگر رابطه شما با مادرتان بیشتر شبیه دومی باشد، ممکن است پدر یا مادر سمی داشته باشید. اصطلاح سمی اصطلاحی است که نشانگر بدی یا خطرناک بودن است.

والدین بد یعنی چه؟

نحوه برخورد با یک مادر بد

وقتی با کلمه “والدین” ترکیب می شود ، صرفاً به این معنی است که مادر یا پدر شما از نظر روحی و احتمالاً جسمی شما ناسالم هستند. وقتی فهمید که در زندگی خود افراد سمی دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه می توان آن را به بهترین شکل مدیریت کرد. حتی ممکن است بپرسید، “آیا اشکالی دارد که صحبت با مادر سمی من متوقف شود؟” به طور خلاصه پاسخ مثبت است.

تعریف مادران بد؟

اگر روابط شما با مادرتان سنگین است، بدون هیچ دلیل و علت مشخصی، می تواند به این دلیل باشد که مادر شما فردی سمی است. اصطلاح سمی، همان طور که در فرهنگ لغت Merriam-Webster تعریف شده است، “به معنای چیزی است که حاوی مواد سمی است یا به خصوص هنگامی که قادر به ایجاد تخریب جدی در فرد باشد.”

بزرگ شدن در یک محیط سمی باعث چه چیز می شود؟

هنگامی که در یک محیط سمی با پدر یا مادر سمی بزرگ می شوید، ممکن است احساس کنید که مستمراً آسیب می بینید، هر چه قدر هم که بخواهید آن ها را راضی کنید. اغلب، مادران سمی یک روز خوب به نظر می رسند و روز دیگر روی شما عصبانی می شوند. این نوع رفتار سمی معمولاً غیرقابل توجیه است و واکنش بیش از حد چشم گیر نسبت به یک مسئله یا وضعیت پیش پا افتاده است. با این حال، مادران سمی روابط سمی ایجاد می کنند.

شکست خوردگی در یک محیط سمی

وقتی در یک محیط سمی بزرگ می شوید، ممکن است احساس کنید که همیشه شکست خورده اید. با این حال، چیزهایی وجود دارد که می توانید برای رهایی از یک مادر سمی انجام دهید. بد نیست کنترل کنید و خود را از رفتارهای سمی، روابط سمی و مادران سمی کنار بگذارید.

اگر هر دو والدین شما سمی باشند چه می کنید؟

به عنوان فرزند والدین مسموم، ممکن است بپرسید “چگونه می توانم از مادر و پدرم دور شوم”، اما حقیقت این است که سلامت روانی شما یک امر اساسی است. وقتی بتوانید از شر افراد مسموم رها شوید، خواهید فهمید که زندگی به نوعی راحت تر است. دیگر نیازی به راه رفتن روی پوسته تخم مرغ یا چوب نازک  و رفتارهای سمی مداوم نیست.

حذف کردن خود از یک محیط سمی

حذف خود از یک محیط سمی برای سلامت عمومی شما و فرزندان شما بسیار مهم است. نمی توانید خود را بخاطر رفتارهایشان سرزنش کنید یا اجازه ندهید فرزندانتان توسط رفتارهای سمی والدین و مادربزرگ خود قربانی شوند. در پایان روز، اگر می خواهید پدر و مادر خوبی برای فرزندان خود باشید، باید آن ها را از افراد سمی که می توانند روحیه آن ها را کم کنند دور نگه دارید. حقیقت این است که والدینی که برای فرزندان خود سمی هستند برای اکثر کسانی که با آن ها رو به رو می شوند سمی خواهند بود.

نحوه برخورد با یک مادر بد: فرزندان را نزد بهترین فرد بگذارید

نحوه برخورد با یک مادر بد

در پایان روز، اگر مهم تر است که فرزندانتان در کنار پدربزرگ و مادربزرگ باشند که با آن ها رفتاری مانند شما خواهند کرد یا فرزندانتان بهتر است که اصلاً پدربزرگ و مادربزرگ خود را نشناسند. در واقع  باید بهترین تصمیم بگیرید. اگرچه ممکن است این یک تصمیم سخت باشد، اما در نهایت، مهم ترین وضعیت سلامتی فرزندان شماست. بله، شما باید برای درمان گناه و زبان آزردگی والدین سمی خود آماده باشید. با این حال، این تنها دلیل تقویت شما در وهله اول است.

نشانه های یک مادر سمی چیس

مادران سمی هنگام مقایسه تأثیر والدین مسموم، چه مادر و چه پدر، بیشترین آسیب را برای فرزندان خود دارند. دلیل این امر این است که مادران قرار است آرامش بخش و دلسوز باشند، اما در عوض، آن ها احساسات دردناکی ایجاد می کنند. علائم مادر سمی در موارد زیر است:

  • بی احترامی
  • خشمگین
  • دستکاری
  • رقابتی
  • خجالت آور
  • واکنش احساسی
  • بحرانی
  • سرزنش کردن
  • خواستار

یک مادر سمی می تواند یکی یا همه این موارد در هر زمان خاص باشد. آنها مرزهای کمی دارند و گرچه ممکن است اعتراض کنند که شما را دوست دارند و هیچ آسیبی ندارند ، اما با رفتارهای خود همچنان به شما آسیب می زنند.

نحوه برخورد با یک مادر بد یا والدین مسموم یست؟

حقیقت این است که والدین مسموم به ندرت تغییر می کنند، اما ممکن است بپرسید: چگونه می توانم رابطه ای را با مادرم حفظ کنم؟ گرچه این کار آسان نخواهد بود، اما شما باید شرایط را کنترل کنید. هنگامی که بپذیرید پدر یا مادری سمی دارید، در مقایسه با پدر یا مادر خوب، متوجه خواهید شد که اقداماتی که مادر انجام می دهد تقصیر شما نیست. والدین شما سمی هستند و شاید هرگز نتوانید بگویید که رابطه بسیار خوبی با مادر خود دارید.

نحوه برخورد با یک مادر بد چالش برانگیز است

برخورد با والدین سمی چالش برانگیز است اما غیرممکن نیست. اگر پدر یا مادر سمی در زندگی شما سخنی سخیف یا غیر منطقی بگویند، می توانید به سادگی پاسخ دهید، “خوب، من آن را دوست دارم، و این همان چیزی است که مهم است”، یا “من این کار را انجام می دهم زیرا برای من مفید است.” در حالی که کنترل والدین سمی خود را ندارید، می توانید واکنش خود را در برابر رفتار آن ها کنترل کنید. برعکس، آن را به عنوان فرزند پروری ملایم تصور کنید. عباراتی مانند “من دوست ندارم وقتی این کار را می کنی. یا مادر  این باعث می شود من خیلی ناراحت باشم”.

تاثیرات بد سلامتی ناشی از رفتار افراد سمی

اگر واقعاً دیدید که درون خودتان شروع به تأثیرات بد  بر سلامتی ناشی از رفتار افراد سمی در زندگی خود کرده اید، می توانید از دیدن آن ها به صورت حضوری خودداری کنید. اگر اضطراب دارید و فکر می کنید که چه وقت مادرتان منفجر خواهد شد، از این که مادرتان چه احساسی در شما ایجاد می کند، بترسید یا وقتی وارد خانه پدر یا مادرتان می شوید، بطور عجیب  بیدار می شوید، باید از والدین سمی خود فاصله بگیرید. این ها شرایط سالمی نیستند و شما مجبور نیستید خود را در معرض آن ها قرار دهید.

کنترل مکانی که در آن جا مادر خود را می بینید.

برای مواقعی که ممکن است بخواهید مادرتان را ببینید ، مانند روز مادر، بهتر است مکانی را که در آن او را می بینید کنترل کنید. رفتن به خانه او تصمیم خوبی نیست. با این حال، ملاقات در یک مکان عمومی یک محیط کنترل شده بهتر است. اگر مادرتان شروع به ساختن صحنه ای کند، می توانید به راحتی آن جا را ترک کنید. با کنترل هر چه بیشتر جلسات، کنترل وضعیت را نیز حفظ می کنید. حتی ممکن است به والدین سمی خود هشدار دهید، “اگر به صحبت کردن با من ادامه دهید، من می روم.”

نحوه برخورد با یک مادر بد از طریق تغییر رفتار والدین

نحوه برخورد با یک مادر بد

شاید این باعث تغییر رفتار والدین شما شود. با این وجود می تواند فضای خصمانه تری نیز ایجاد کند. در این مرحله، بیانیه خود را دنبال کنید، و فقط به راه خود ادامه دهید. باز هم، با پیگیری  شما شرایط را کنترل می کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که شما چیزی برای احساس گناه ندارید. شما خود را از آسیب دیدگی یا کوچک شمردن نجات می دهید. شما هرگز نیازی به عذرخواهی برای این نوع مراقبت از خود ندارید.

در نحوه برخورد با یک مادر بد، بهتر است با مادر خود صحبت نکنید

سرانجام، اگر فشار به روی فشار آمد، شاید فقط لازم باشد که با مادر سمی خود صحبت نکنید. بگذارید بگوییم که همان طور که در بالا توضیح داده شد، سرپا ایستاده اید: شما به کارهایی که برایتان به عنوان هشدار بوده است ادامه خواهید داد (شما برای ناهار از رستورانی که در آن قرار ملاقات  داشتید خارج می شوید)  کنترل اوضاع با این حال باز هم ممکن است باعث شود مادر شما باعث شرمساری شما شود و همچنان به رفتار های  بد خود ادامه دهد. در این گونه مکان ها بهتر است که از روان شناس یا مشاور استفاده کنید تا مشکل را حل کند.

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا