کسب آرامش در شرایط روانی نامناسب

چرا آرامش مهم است؟! مارک بلک می گوید: گاهی اوقات سازنده ترین کاری که می توانید انجام دهید، ‌آرامش است. این نقل قول بسیار الهام بخش و در عین حال ساده است. گاهی اوقات ما با زمان تعیین کردن برای خود و فشار زندگی کاری چنان درگیر سبک زندگی پرتحرک خود می شویم که در واقع آرامش خود را فراموش می کنیم! علائم جسمی مانند سردرد ، تنش در گردن و شانه ها ، سرگیجه ، خستگی و خواب ناچیز می تواند در نتیجه فشار زیاد باشد. استرس هایی که در طول روز تحمل می کنید هم می تواند باعث شرایط روانی نا مناسب در شما شود. در واقع استرس می تواند بر وضعیت روانی ما نیز تأثیر بگذارد زیرا سطح کورتیزول را بالا می برد. هورمونی که بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. این می تواند منجر به نگرانی ، تمرکز ضعیف ، مشکل در تصمیم گیری و افکار غیرقابل کنترل شود. موضوع مقاله چگونگی کسب آرامش در شرایط روانی نامناسب می باشد.

کسب آرامش در شرایط روانی نامناسب

شرایط روانی نامناسب مدل های بسیاری دارد. از استرس و اضطراب گرفته تا خشم، نا امیدی و یا در رده های بالاتر افسردگی های حاد. به طو مثال شرایط روانی نامناسب با علائم عاطفی، می توانند به صورت تحریک پذیری ، احساس فشار بیش از حد ، اضطراب ، اعتماد به نفس پایین و افسردگی ظاهر شوند. استرس بیش از حد برای مدت طولانی نیز می تواند باعث خستگی شود. فردی که دارای استرس زیادی است، می تواند رفتار پرخاشگرایانه ای داشته باشد و یا ارتباطات ضیعفی از خود نشان دهد. ما همیشه قادر به جلوگیری از استرس و شرایط روانی نامناسب نیستیم اما یادگیری مدیریت این موارد بسیار کلیدی است! تمرین آرامش در شرایط روانی نامناسب و استرس زا، بسیار مهم است. زمانی که آرام می شویم، جریان خود در بدن ما افزایش می یابد و انرژی بیشتری به ما می بخشد. این مسئله به ما کمک می کند تا ذهن آرام و شفاف تری داشته باشیم. داشتن یک ذهن آرام به تفکر مثبت ، تمرکز ، حافظه و تصمیم گیری کمک می کند. آرامش باعث کاهش ضربان قلب ، کاهش فشار خون و رفع تنش می شود. همچنین وقتی آرام می شویم مواد مغذی ضروری را با کارآیی بیشتری جذب می کنیم. اگر ما بتوانیم در شرایط نامناسب روانی، آرامش کسب کنیم، به هضم غذای ما کمک می کند که در نهایت به مبارزه با بیماری و عفونت منجر خواهد شد. اما در ادامه ببینیم چه روش هایی در شرایط سخت ما را به آرامش دعوت می کنند؟!

چگونگی کسب آرامش در شرایط روانی نامناسب

آرامش باعث کاهش استرس و علائم بیماری های روانی مانند افسردگی ، اضطراب و اسکیزوفرنی می شود. آرامش همچنین دارای سایر مزایای مربوط به سلامتی است. این مزایا عبارتند از:

  • کاهش ضربان قلب ، فشار خون و میزان تنفس
  • کاهش تنش عضلانی و درد مزمن
  • بهبود تمرکز و خلق و خوی
  • کاهش خستگی
  • کاهش خشم و ناامیدی
  • افزایش اعتماد به نفس برای رسیدگی به مشکلات
  • روش های آرام سازی ذهنی در زمان های نامناسب روحی

تکنیک های آرام سازی بر شل شدن عضلات یا تنفس متمرکز هستند. حفظ یک سبک زندگی سالم در دنیای شلوغ و شلوغی که در آن زندگی می کنیم دشوار است. تکنیک های آرام سازی می توانند علائم استرس را کاهش دهند و به شما کمک کنند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوید ، به خصوص اگر بیماری روحی خاصی دارید. آرامش تنها یک روند در لذت بردن های خاص نیست. آرامش روشی است که باعث کاهش اثرات مشکلات روحی بر ذهن و بدن شما خواهد شد. تکنیک های آرامش به شما کمک می کنند تا با استرس های روزمره، مشکلات روحی و حتی مشکلات جسمی هم مقابله کنید. تکنیک های آرام سازی مزایای بسیاری زیادی برای افراد در زمان های سخت دارند. برای به دست آوردن بیشترین سود ، از تکنیک های آرام سازی می باست آن ها را در کنار روش های دیگری مانند مثبت اندیشی، شوخ طبعی، حل مسئله، مدیریت زمان، ورزش، خوب کافی و ارتباط با دوستان استفاده ببرید. البته شما می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده نمایید یا این که به مرکز روان شناسی همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز روان شناسی مراجعه نمایید. روش ها و تکنیک هایی که در شرایط سخت باعث آرامش روانی شما می شوند،‌ عبارتند از:

کسب آرامش در شرایط روانی نامناسب، روی تنفس خود تمرکز نمایید.

پنج دقیقه استراحت کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید. صاف بنشینید ، چشمان بسته و دستی روی شکم داشته باشید. به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید ، احساس کنید که نفس از شکم شروع می شود و به بالای سر شما می رسد. با بازدم از طریق دهان، روند را معکوس کنید. جودیت توتین ، دکترای روانشناسی می گوید: تنفس عمیق با کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون ، اثرات استرس و مسائل روانی را بسیار کاهش می دهد. از این رو می توانید با استفاده از این تکنیک به آرامش دست پیدا کرد و از فشار های روانی خلاص شد.

مراقبه کنید.

چند دقیقه تمرین در روز می تواند به کاهش اضطراب کمک کند. رابی مالر هارتمن ، دکترای روانشناسی ، مربی بهداشت و سلامتی شیکاگو ، می گوید: “تحقیقات نشان می دهد که مدیتیشن روزانه ممکن است مسیرهای عصبی مغز را تغییر دهد و شما را در برابر استرس و مشکلات روحی مقاوم کند.” ساده است. صاف بنشینید و هر دو پا را روی زمین قرار دهید. چشمانتان را ببندید و یک مانترای مثبت را با خود تکرار کنید. به خود بگویید که احساس آرامش می کنید یا خود را دوست دارید. یک دست را روی شکم خود قرار دهید تا مانترا با نفس های شما هماهنگ شود. بگذارید هر گونه حواس پرتی از شما جدا شود. مراقبه ذهن شما را آرام نموده و در روند زندگی تان بهبودی بسیاری حاصل می کند. البته شما می توانید برای رفع مشکلات روحی خود از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

کمی سرعت خود را کم کنید.

یکی از روان شناسان معروف می گوید: ۵ دقیقه وقت بگذارید و با آگاهی تنها بر یک رفتار تمرکز داشته باشید. به طور مثال توجه کنید که هنگام راه رفتن هوا چه احساسی را بر روی صورت شما ایجاد می کند. یا این که با خود فکر کنید چه احساسی دارد اگر پاهای شما به زمین برخورد می کنند. سعی کنید از بافت و طعم هر لقمه غذایی که می خورید هم لذت ببرید. زمانی که در لحظه وقت می گذراند و حواس خود را متمرکز می کنید، باید احساس تنش کم تری داشته باشید. به همین دلیل سعی کنید کمی با تمرکز کردن در زندگی و شرایط مناسب را ایجاد کردن، به آرامش روحی و روانی خود کمک کنید.

برای کسب آرامش خود از نشانه ها استفاده نمایید.

زمانی که حس می کنید بدن شما تنش دارد یا احساس می کنید نمی توانید نگرانی یا استرس خود را کنار بگذارید، از این گزینه ها به عنوان نشانه استفاده کنید. سعی کنید عضلات بدن خود را به طور متوالی سفت و آزاد کنید تا گروه هایی که بیشترین تنش را دارند، در آرامش باشند. تصور کنید وقتی نفس می کشید، هر تنشی در بدن شما به سمت بیرون جریان دارد و همانطور که نفس می کشید ، تصور کنید گرما ، انرژی و آرامش جایگزین آن می شود. به تصویری یا صحنه ای فکر کنید که برای شما آرامش بخش است و هنگام احساس تنش یا استرس آن را مجسم نمایید. در کنار آن می توانید برنامه های منظم برای فعالیت های آرامش بخش و سرگرم کننده  مانند ماساژ ، حمام های گرم ، ورزش یا تفریح در طبیعت را برنامه ریزی کنید. هر کدام از این روش ها می توانند به عنوان نشانه هایی برای شما آرامش بیاورند.

واقع بین باشید.

زمانی که افراد مضطرب هستند، به بدترین شکل ممکنَ، برای وضعیت خود فکر می کنند. این افراد حتی اگر وضعیت مورد نظر بعید به نظر برسید باز هم به آن فکر می کنند. این مسئله خود به تنهایی باعث افزایش اضطراب و تاثیرات آن می شود. توجه داشته باشید که در مورد چه مسائلی بدترین فکر را می کنید. به خود یادآوری کنید که این احساسات واقعی نیستند. فقط به این دلیل که از چیزی می ترسید یا نتیجه خاصی شما را اذیت می کند، احتمال وقوع آن بیشتر نخواهد شد یا نگرانی های شما تحقق پیدا نمی کنند. خود را به چالش بکشید تا متوجه شوید نتیجه خوبی نصیب شما خواهد شد. به گذشته هایی فکر کنید که نتیجه گیری ها و نگرانی های شما نادرست بوده اند. این مدل واقع بینی شما را به آرامش نزدیک تر می کنند.

تفکرات اضطرابی را قطع کنید.

گاهی اوقات استفاده از تفکرات منطقی، دشوار است. به خصوص وقتی که اضطراب زیادی را تجربه می کنید، می تواند در آرامش شما مشکلاتی ایجاد کند. سعی کنید در تفکرات اضطرابی خود اختلال ایجاد کنید. این کار به شما کمک می کند تا به منطق خود دسترسی پیدا کرده و آن چه که واقعی است را ببینید. تمرکز کنید و سعی کنید بهترین تفکر را انتخاب نمایید. می توانید برای این کار نگرانی های خود را با لحنی احمقانه بخوانید یا آن ها را با صدای بلند و کارتونی بیان نمایید. می توانید به موسیقی یا کتاب صوتی گوش کنید. در نهایت این که می توانید توجه خود را به طور عمدی به وظیفه ای که انجام می دهید معطوف کنید و به خود یادآوری کنید که نگرانی مفید نیست.

منابع
anu.edu.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا