چگونه والدین خوبی باشیم؟

چگونه والدین خوبی باشیم؟ بودن به عنوان پدر یا مادر می‌‌تواند یکی از پرطرفدارترین و پر ارزش ترین تجربه‌های زندگی شما باشد. البته نمی‌توان گفت این مسئولیت آسانی است. فرقی نمی‌کند فرزند یا فرزندان شما در چه سنی باشند، کار شما تمام نمی‌شود. برای اینکه والدین خوبی باشید باید بدانید چگونه به فرزندان خود احساس ارزش و دوست داشته شدن را انتقال دهید. در حالی که درست و نادرست را یاد می‌دهید.

برای آن‌ها محیط پرورشی مناسبی فراهم کنید که بتواند به رشد و پیشرفت کودک کمک کند. لازم به ذکر است تعریف والدین خوب همیشه مطلق و ثابت نیست. ممکن است یک ویژگی به نظر یک نفر خوب باشد ولی در تعریف شخص دیگر اینطور نباشد. در ادامه راه هایی که عموماً برای اینکه والدین خوبی باشید را توضیح خواهیم داد.

عشق ورزیدن و محبت کردن به فرزند

به فرزندان خود ابراز محبت کرده و به آن‌ها عشق و علاقه‌ی خود را نشان دهید. آن‌ها را نوازش کرده و در آغوش بگیرید با این کار به او نشان می‌دهید مراقب او هستید. ارتباط فیزیکی نسبت به فرزند خود را هرگز فراموش نکنید. نوازش، تشویق کودک، قدردانی و تایید او حتی با یک لبخند همگی اطمینان و  احساس خوش‌بختی کودک را بالا می‌برد. آن‌ها را بدون قید و شرط دوست بدارید و به آن‌ها بگویید.

تعریف و تمجید از فرزند

یکی از مهمترین رفتار های پدر و مادر خوب، تعریف کردن و قدردانی از فرزندانشان است. شما می‌خواهید فرزندانتان به دستاوردهای خود افتخار کنند و احساس خوبی در مورد خود داشته باشند. پس شما باید اعتماد به نفس را به آن‌ها تزریق کنید تا در دنیای بیرو ن اعتماد به نفس داشته و احساس قدرت کنند. زمانی که کار درستی انجام می‌دهند با قدردانی کردن و تعریف کردن، آن‌ها را متوجه کنید که به کارشان افتخار می‌کنید.

فرزندان خود را مقایسه نکنید.

از مقایسه کردن کودکان مخصوصاً خواهر و برادر اجتناب کنید. به این موضوع توجه کنید هر کودک منحصر به فرد است. تفاوت‌های فرزندان خود را پذیرفته و آن‌ها را با توجه به استعدادهایشان به سمت علایقی که دارند راهنمایی کنید. اگر شما مدام فرزندان خود را با دیگران مقایسه کنید و به خاطر تفاوت‌هایشان سرزنش کنید. حس حقارت را در وجود آن‌ها بوجود خواهید آورد. اگر می‌خواهید به بهبود رفتار فرزند خود کمک کنید. به جای مقایسه او با دیگران یا خواهر و برادر خود، او را برای چگونگی رسیدن به اهدافش با توجه به شرایط راهنمایی کنید و با این کار فرزند شما به جای احساس حقارت، حس خود باوری و رشد پیدا خواهد کرد.

چگونه والدین خوبی باشیم؟ گوش دادن به فرزند

نحوه ارتباط شما با فرزندتان بسیار مهم است. قرار نیست شما فقط برای اجرا کردن قوانین خود در کنار فرزندتان باشید. بسیار مهم است که بتوانید زمانی که مشکلی دارند به طور موثر به فرزند خود گوش دهید. شما باید علاقه خود به فرزندتان بیان کرده و خود را در زندگی او وارد کنید. محیطی در خانه بوجود بیاورید که فرزند شما با اعتماد به شما، مشکلات خود را خواه کوچک باشد یا بزرگ با شما حل کند.

زمان گذاشتن برای فرزندان

چگونه والدین خوبی باشیم؟

برای فرزندان خود زمان بگذارید ولی مراقب باشید آن‌ها را زندانی نکنید! بین زندانی کردن و مراقبت کردن تفاوت زیادی وجود دارد. شما می‌خواهید فرزندانتان احساس کنند زمان‌هایی که با شما هستند بسیار ویژه است و انتظار دارید کاری که شما انجام می‌دهید را دوست داشته باشند. باید مراقب باشید برخی اوقات تقاضای بیش‌از حد شما ممکن  است این حس را به آن‌ها بدهد که مجبور هستند با شما وقت بگذرانند و یا به کاری که شما دوست دارید واقعاً علاقه‌ای ندارند.

حضور در مراحل مهم زندگی فرزندان

این کاملاً طبیعی است که ممکن است شما برنامه کاری سختی داشته باشید. یا زمان کافی نداشته باشید، اما شما باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا در بخش‌های مهم زندگی فرزندان خود حضور داشته باشید. مانند جشتن فارغ‌التحصیلی، سخنرانی و تمام لحظاتی که در زندگی او بسیار مهم است. فرزندان شما به سرعت رشد می‌کنند. شاید رئیس شما به یاد بیاورد و یا فراموش کند که شما در جلسه‌ای شرکت نکردید. اما مطمئن باشید فرزند شما این که در یکی از رویدادهای مهم زندگی او شرکت نکردید را نمی‌تواند فراموش کند.

اجرای قوانین مناسب برای فرزندان

اجرا و تعریف قوانین برای این است که فرد را به یک زندگی مولد و شاد هدایت ‌کند، بسیار مهم است که قوانینی تعیین کنید که به فرزند شما در جهت رشد و توسعه‌ی او کمک کند و آنقدر سختگرانه نباشد که احساس کند نمی‌تواند هیچ قدمی برداشته زیرا ممکن است اشتباهی مرتکب شود. فرزند شما باید قوانین را بیشتر از احساس ترس و نگرانی از شما، به خاطر دوست داشتن شما اجرا کنند.

چگونه والدین خوبی باشیم؟ کنترل خود برای بیان قوانین

چگونه والدین خوبی باشیم؟

تا آنجایی که می‌توانید خود را کنترل کنید، بسیار مهم است که شما زمانی که می‌خواهید قوانین را توضیح دهید و یا اجرا کنید آرام و منطقی باشید. شما باید به گونه‌ای رفتار کنید که فرزندانتان، شما را جدی بگیرند نه اینکه بترسند و یا احساس کند در کار خود بی ثبات هستید، البته این ممکن است برای شما یک چالش باشد، مخصوصاً زمانی که فرزندان شما در حال انجام کاری هستند و  با بی توجهی شما را عصبانی می‌کنند، اگر دیدید می‌توانید صدای خود را کمی بالا ببرید و ناراحتی خود را به آن‌ها نشان دهید.

اجرای قوانین برای فرزندان

بسیار اهمیت دارد که قوانین را به درستی اجرا کنید و ممکن است فرزندان برای در مقابل این قوانین مقاومت کرده ولی باید مقاوم بوده و استثنایی برای اجرای قوانین قائل نشوید. اگر شما به فرزند خود اجازه دهید بخاطر ناراحتی یا خشمگین بودن کاری خلاف قوانین انجام دهد، او خواهد فهمید که قوانین شما قابل شکستن هستند.

 اگر شما به فرزند خود بگویید:« اشکال ندارد، ولی فقط همین یکبار» و این را مجدد تکرار کردید، بهتر است روی قوانینی سازگارتر برای فرزندان خود کار کنید.

چگونه والدین خوبی باشیم؟ با همسرتان متحد باشید.

بسیار مهم است که فرزندانتان، شما را به عنوان یک واحد متحد ببینند، یعنی جواب هر دوی شما به در خواست فرزندتان یک جواب است، هر دو بله یا هر دو خیر و تفاوتی بین جواب‌های مادر و پدر وجود نداشته باشد، زیرا زمانی که پدرشان بگوید نه و مادر بگوید بله، آن‌ها احساس می‌کنند که یکی از والدین بهتر است یا کمتر سخت‌گیری می‌کند، فرزندان باید پدر و مادر خود را به عنوان شخص واحدی دیده و در این حالت والدین،در وضعیت سختی قرار نخواهند گرفت زیرا آن‌ها در کارهای معین اتفاق نظر داشته و همین رفتار به پرورش بهتر فرزندشان کمک زیادی می‌کند.

به رفتار فرزندتان انتقاد کنید نه خود او

فرزند خود را مورد انتقاد قرار ندهید بلکه رفتار اشتباهی که مرتکب شده است را نقد کنید، زمانی که فرزند شما رفتار اشتباه و کینه‌توزانه‌ای از خود نشان می‌دهد، به او بگویید رفتار او غیر قابل قبول است و او راهنمایی کنید تا رفتار درست را انجام دهد. هرگز از جملاتی مانند: «شما بد هستید یا شما غیر قابل تحمل هستید» استفاده نکنید، بهتر است به جای آن جمله‌ای مانند اینکه « رفتار تو در مقابل خواهر کوچکت اشتباه بود» را بگویید و به توضیح دهید چرا رفتارش اشتباه بوده است.

به فرزندتان مستقل بودن را یاد دهید.

به فرزندان خود یاد دهید که مستقل باشند، یاد دهید. اشکالی ندارد که متفاوت باشند. مجبور نیستند که دنباله‌روی جامعه باشند. زمانی که کم سن‌تر هستند درست و نادرست را به ‌آن‌ها بیاموزید تا به جای دنبال کردن دیگران، خود برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند. به یاد داشته باشبد فرزند شما قرار نیست دقیقاً راه شما را ادامه دهد، بلکه او فرد منحصر به فردی است که تحت مراقبت شما است.

چگونه والدین خوبی باشیم؟ الگوی رفتاری خوب برای فرزندان باشید.

مطمئناً والدین می‌خواهند فرزندانشان رفتار خوبی داشته باشند، بنابراین به شما توصیه می‌کنیم خود الگوی رفتار و شخصیتی باشید که می‌خواهید فرزندتان طبق آن رفتار کرده و آن قوانین را در زندگی خود رعایت کند. در کنار آموزش کلامی به فرزندان، باید با رفتار خود نیز به آن‌ها آموزش دهید. فرزندان شما به خصوص کودکان بیشتر تمایل دارند به چیزی که می‌بینند تبدیل شوند مگر اینکه آگاهانه و طبق خواسته خود بخواهند برخلاف الگوی مشاهده شده رفتار کنند.

نیازی نیست که شما یک انسان کامل باشید، فقط باید سعی کنید کارهایی که دوست دارید فرزندتان انجام دهد را انجام دهید، این یک واقعیت است که کودکان بیشتر از روی رفتار فرد الگو برداری می‌کنند، برای مثال زمانی که به فرزند خود می‌گویید مودب باشد، او این ادب و احترام را با مشاهده رفتار شما در مقابل شخص دیگر هنگام صحبت کردن خواهد آموخت.

احترام به حریم خصوصی فرزندان

همانگونه که شما دوست دارید به حریم خصوصی شما احترام گذاشته شود، به حریم خصوصی فرزندان خود احترام بگذارید. برای مثال زمانی که به فرزندان خود آموزش می‌دهید که اتاق شما خارج از مرزهای آن‌ها است، شما هم به مرزهای او، یعنی همان اتاق او احترام بگذارید، بگذارید فرزندان شما احساس کنند که زمانی که به اتاقشان وارد می‌شوند می‌توانند مطمئن باشند که کسی داخل کمد آن‌ها را مشاهده نکرده است، دفتر خاطرات او را کسی نخوانده است، در این صورت او یاد خواهد گرفت که حریم خود را محترم شمرده و همچنین به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا