مهم ترین نکات برای این که چگونه والدین بهتری باشیم؟

دو مورد از چالش برانگیزترین مشاغل دنیا پرورش یک انسان و بهترین والدین ممکن برای اوست. اما تربیت فرزند بدون اجرای قوانین خاص کافی نیست. کار باید به گونه ای انجام شود که وقتی “تمام شد”، شخصیتی دوست داشتنی، مسئول، خودکفا، خوش قلب، متفکر، همدل و محترم ایجاد کرده باشید. بنابراین، ایده آل این است که کمی سطح را پایین بیاورید و یاد بگیرید چگونه والدین بهتری باشید. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت همکده ما به این بحث پرداخته ایم. پس بیایید ببینیم مهم ترین نکات برای این که چگونه والدین بهتری باشیم چیست؟

مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مهم ترین نکات برای این که چگونه والدین بهتری باشیم؟

قبل از هر چیز اجازه دهید این را بگویم. هر فردی در این راه می تواند مرتکب اشتباهاتی شود. شما فارغ از اینکه چقدر تلاش می کنید کامل نخواهید بود. مهم نیست که چقدر کار بزرگی انجام می دهید، ممکن است فرزند شما مشکلاتی خارج از کنترل شما داشته باشد. به یاد داشته باشید، آنها با اراده خود متولد می شوند که ممکن است با خواسته شما در تضاد باشد. با این وجود، رعایت نکات زیر بهترین فرصت را برای شما ایجاد می کند تا بتوانید انسانی فوق العاده خلق کنید که می توانید به او افتخار کنید.

گوش دهید

How to be better parents

زوجی را می شناسم که صاحب دختری شدند. او باهوش، شیرین و زیبا مانند یک کودک امروزی بود. اما والدین او قدیمی فکر می کردند. آنها این ضرب المثل را باور داشتند که کودک را باید دید. اما نباید او را شنید. او ممکن است عروسکی در کابینت کنجکاوی باشد. متأسفانه این دختر کوچک ایده ها و چیزهای هیجان انگیز زیادی برای گفتن داشت. من این را می دانستم زیرا او در مواردی که ما تنها بودیم آنها را با من در میان می گذاشت. کودکان جالب، بامزه و کنجکاو هستند و به شما – والدینشان – به عنوان یک قهرمان نگاه می کنند. آنها دانش زیادی دارند و چشم انداز بسیار خوبی در مورد زندگی دارند. گوش دادن به فرزندتان یکی از بزرگترین هدایایی است که می توانید به او ارائه دهید. آنها با دانستن اهمیت خود احساس ارزشمندی می کنند و بزرگ می شوند.

اگر می خواهیم بدانیم که چگونه والدین بهتری باشیم، باید نکات بسیاری را یاد بگیریم. همیشه گوش دادن آسان نیست گاهی اوقات، کودکان بدون اینکه چیز عمیقی بگویند ادامه می دهند. اگر اعتقاد داشته باشند که شما در حال گوش دادن هستید، احساس مهم بودن می کنند. قطعات شگفت انگیزی از اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند. وقتی به حرفهای فرزندان خود گوش می دهید یک تلاش واقعی و صادقانه انجام دهید. آنها توجه شما در حین کار کردن و با جواب هایی مانند هوم و می شنوم نمی خواهند. متأسفانه، من بسیاری والدین را در تلفن ها دیده ام، سرشان در فیس بوک یا اینستاگرام پنهان شده، در حالی که فرزند آنها بی نتیجه تلاش می کند توجهات را جلب کند. شما نمی توانید واقعا به کسی گوش دهید و همزمان کار دیگری انجام دهید. گوش دادن واقعی، تمرکز کامل بر دیگری، همیشه جلوه‌ای از عشق است.

با ارائه محبت بی قید و شرط والدین بهتری باشیم

چگونه والدین بهتری باشیم

مادری را می شناختم که پسرش را خیلی دوست داشت، اما عشق او بهای گزافی داشت. وقتی او همانطور که او انتظار داشت رفتار می کرد، او را عشق باران می کرد. به طور مثال زمان هایی که یک ورزشکار خوب بود یا موفقیت های تحصیلی بسیاری را کسب می کرد. در حقیقت مادر به نتایج او افتخار می کرد و دستاورد های فرزند خود را به عنوان یکی از امتیازات بزرگ او می شناخت. همان پسر وقتی بزرگ تر شد، شرایط سختی را پشت سر می گذاشت و بی محابا و خصمانه رفتار می کرد. اگر می خواهیم بدانیم که چگونه والدین بهتری باشیم، باید این نکته مهم را به خاطر بسپاریم.

ارائه عشق بی قید و شرط باعث ایجاد پیوند مطمئن و فرد سالم می شود. دانستن اینکه شما عشق والدین خود را دارید اهمیت زیادی دارد. این مسئله منجر به ایجاد یک ارتباط عمیق و شرایط ویژه برای کودک می شود. آن ها می دانند که می توانند رفتار سختی داشته باشند اما باز هم دوست داشته شود. آن ها می دانند که می توانند حتی با بدترین اشتباهات خود به سراغ شما بیایند. در حالی که ممکن است ناراحت شوید، اما عشق شما به او کماکان دست نخورده و عالی است.

با مثال به کودکان خود آموزش دهید

کودکان شما را از نزدیک می بینند و به شما گوش می دهند. ممکن است فکر کنید که آنها توجه نمی کنند، آنها در اتاق دیگر هستند و با لگوهای خود بازی می کنند، اما آنها گوش می دهند. اگر می خواهید به فرزند خود بیاموزید سعی کنید واقعا الگوی خوبی برای او باشید. به عنوان مثال، اگر می خواهید آنها غذاهای سالم بخورند، غذاهای سالم بخورید. اگر نمی خواهید عادت های بد مانند سیگار کشیدن را انتخاب کنند، سیگار نکشید. اگر نمی خواهید آنها خشن باشند، صلح جو باشید. اگر می خواهید فرزندی قابل اعتماد تربیت کنید، به قول خود عمل کنید. در حقیقت اگر می خواهیم بدانیم که چگونه والدین بهتری باشیم باید الگوی درستی باشیم.

اگر می خواهید نحوه برقراری ارتباط را به فرزند خود بیاموزید، با مهربانی صحبت کنید و با قلبی باز به آن گوش دهید. هر آنچه را که می خواهید فرزندتان بیاموزد، خودتان آماده انجام آن باشید. شما بهترین معلم برای این کار هستید!

با گذراندن اوقات با هم والدین بهتری باشیم

چگونه والدین بهتری باشیم

زندگی سرشار از کارها، فعالیت ها و گردهمایی ها است. به راحتی می توانید در این همه شلوغی گم شوید و زمان کافی را برای فرزند خود اختصاص ندهید. والدین شلوغی را می شناسم که هنگام کار فرزندان خود را روی نیمکت می گذارند تا تلویزیون تماشا کنند یا با iPad بازی کنند. گاهی اوقات، این چیز بدی نیست. اما به طور منظم، می تواند بین شما و فرزندتان فاصله ایجاد کند. با گذراندن هر روز وقت با فرزندان خود می توانید از والدین غایب بودن اجتناب کنید. در مورد هر چیزی با آنها صحبت کنید ؛ درباره روز آنها بپرسید اگر می توانید به آنها اجازه دهید در کارهای خانه به شما کمک کنند. به عنوان مثال، تمیز کردن، تا کردن لباس های شسته شده یا چیدن ظروف در کابینت.

وقتی بدانند شما به آنها احتیاج دارید احساس خوبی خواهند داشت و می توانید از آن به عنوان یک فرصت برای افزایش پیوند خانوادگی استفاده کنید.

کودکان را دنبال کنید

دنبال کردن کودکان باعث ایجاد اعتماد در فرزند می شود. آن ها باور خواهند کرد که آنچه شما می خواهید انجام دهید چیست؟ در عین حال متوجه می شوند که واقعا این کار انجام می شود. از این رو زمانی که می خواهیم بدانیم چگونه والدین بهتری باشیم باید این مطلب را به خوبی در ذهن داشته باشیم. بچه ها بسیار درک می کنند. بگذارید دوباره تکرار کنم: آنها همیشه تماشا می کنند و گوش می دهند. اجازه دهید با یک مثال در ادامه این مطلب را روشن تر کنم.

پدربزرگی همراه با نوه و فرزند و عروسش برای پیاده روی بعد از ظهر به پارک رفته بودند. از دختر بچه پرسیده شد که آیا می خواهد با کالسکه برود یا نه. او اصرار داشت که پیاده روی کند. مادرش گفت اگر خسته شدی من تو را بغل نمی کنم. بعد از حدود ۱۵ دقیقه دختر بچه شروع به شکایت کرد که پاهایش درد می کند. وقتی مادرش او را بغل کرد کودک گفت من فکر کردم مرا بغل نمی کنی. می بینید، وقتی والدین چیزهایی می گویند و در نهایت آنها را انجام نمی دهند، آنها تهدیدی پوچ می شوند-کلمات بدون هیچ گونه پشتیبان. رعایت اصول در تربیت یک فرد بالغ مسئولیت پذیر است. شما باید در کلام خود مهربان، واضح و مختصر باشید.

با تمرکز بر ویژگی های مثبت والدین بهتری باشیم

چگونه والدین بهتری باشیم

یک ضرب المثل قدیمی می گوید، پر سر و صدا ترین مشکلات به احتمال زیاد مورد توجه قرار می گیرند. اگر فرزند شما رفتار خوبی دارد و به کار خود فکر می کند، ممکن است وسوسه شوید که اجازه دهید این کار را انجام دهد. از طرف دیگر، اگر آنها در حال بازی کردن و خشمگین شدن باشند، ممکن است توجه زیادی را به خود جلب کنند. این مسئله پیامی را به همراه دارد. شما قبل از این که کودک رفتار نادرستی از خود نشان دهد، باید به او توجه کنید. به هر حال توجه بد بهتر از بی توجهی است. توجه مثبت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگر فقط به رفتارهای منفی فرزند خود توجه کنید، در حالی که ویژگی های مثبت او را نادیده گرفته اید، بهترین شخصیت ها را از او دور می کنید.

به سادگی به همه چیزهایی که در مورد فرزندان خود دوست دارید توجه کنید و انتقادها را به حداقل برسانید. این امر به ویژه زمانی ضروری است که شما فرزندان بین 0 تا 5 سال داشته باشید، زیرا آنها قابل تأثیر هستند، هر چه می گویید اغلب تا آخر عمر با آنها باقی می ماند. اگر می خواهیم بدانیم که چگونه والدین بهتری باشیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم.

در مواقع ضروری عذرخواهی کنید

همه ما اشتباه می کنیم. با این حال، برخی از والدین هستند که بدون توجه به اشتباهاتی که با فرزندان خود مرتکب می شوند، عذرخواهی نمی کنند. آنها به اشتباه تصور می کنند که عذرخواهی نشانه ضعف است. عذرخواهی از فرزند شما نشانه احترام به روابط کلی شما با او است.  اشتباه کردن کار انسانی است. اگر عذرخواهی نکردید، یک لحظه قابل آموزش را در مورد اهمیت مسئولیت پذیری از دست می دهید. اگر بچه ها دروغ می گویند، به بچه دیگری اعتراض می کنند، یا چیزی ارزشمند را می شکنند، می خواهید آنها خود را پذیرفته و از آنچه اتفاق افتاده عذرخواهی کنند. در این لحظات است که به فرزند خود می آموزید که عذرخواهی روش درستی است. اگر شما همان کار را انجام نمی دهید، دقیقاً چه چیزی به آنها آموزش می دهید؟

پس اگر می خواهیم بدانیم که چگونه والدین بهتری باشیم باید تکنیک عذرخواهی را به کار ببریم. ممکن است عذرخواهی برای شما دشوار باشد زیرا احساس برتری می کنید یا از دست دادن اقتدار خود می ترسید. در حقیقت، فرزند شما شما را به عنوان یک انسان می بیند و ممکن است بیش از هر زمان دیگری به شما نزدیک شود. به فرزند خود نشان دهید که هیچ کس کامل نیست، همه شما در زندگی اشتباه می کنید. عذرخواهی می تواند بسیاری از اشتباهات را اصلاح کند. فقط چند کلمه ساده می تواند بدترین تخلفات را درمان کند.

منابع:

https://www.lifehack.org/885123/how-to-be-a-better-parent

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا