چگونه پیوند والدین و فرزند خود را تقویت کنیم؟

پیوند والدین و فرزندان بسیار اهمیت دارد. همان طور که می دانید والدین باید در بیشتر زمینه های مراقبت از فرزندان باید توجه داشته باشند. این که بخواهیم از روش های سنتی استفاده کنیم طبیعتاً به نتیجه نخواهیم رسید. چون که با پیشرفت عالم و زندگی امروزی طبیعتاً نحوه تربیت فرزندان نیز متفاوت خواهد بود. نسل امروزی مثل گذشتگان ساکت یا ساده نیستند. آن ها دوست دارند علت هر چیزی را بدانند و دنبال کشف فعالیت های جدید باشند. موفقیت در دنیای امروزی لازمه تلاش و کوشش است. دوستی باعث می شود شما پیشرفت داشته باشید.

تنهایی می تواند آسیب های روانی مختلفی ایجاد کند. جدایی در روابط وجود دارد. شما چه بخواهید چه نخواهید جدایی را تجربه خواهید کرد. حال این جدایی می تواند موقت یا تمام وقت باشد. تمام وقت بودن مثل زمانی است که دو زوج از یکدیگر جدا می شوند. اما کوتاه مدت مانند جدایی از خانواده برای رفتن به دانشگاه است. امروز بیشتر در ارتباط با جدایی رو زوج صحبت خواهیم کرد. دوستی بعد از جدایی مهم است. در ادامه می خواهیم ببینیم چگونه پیوند والدین و فرزند خود را تقویت کنیم؟ صحبت کنیم.

دوستی و پیوند والدین و فرزند

چگونه پیوند والدین و فرزند خود را تقویت کنیم؟

دوستی می تواند باعث پیشرفت شما شود اما گاهی اوقات اگر سمی باشد باعث آسیب‌ شما خواهد شد. قوانین در روابط دوستی بسیار مهم و تاثیر گذار در زندگی است. شادی بسیار در زندگی افراد مهم است.

حال این که بگوییم پیشرفت یعنی چه و این که چگونه می توان آن را از چه مواردی تعریف کرد متفاوت است. پیشرفت کردن در زندگی بسیار مهم است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه پیوند والدین و فرزند خود را تقویت کنیم؟ صحبت کنیم.

احساس آرامش و اعتبار و داشتن پیوند والدین و فرزند

داشتن دوستانی که برای بیرون رفتن یا نوشیدن قهوه در دسترس هستند، احساس آرامش و اعتبار می کند. اما اگر احساس نمی کنید که چنین فرآیند پیوند والدین و فرزند دارید، ممکن است احساس کنید که روابط خود را از دست داده اید. خوشبختانه، امکان یافتن آن پیوند وجود دارد. فقط زمان و کمی تلاش می خواهد. پیش از این، کارشناسان و والدین ایده‌ها و پیشنهاداتی را در مورد چگونگی برقراری ارتباط پایدار با والدین به اشتراک می‌گذارند.

چرا داشتن پیوند والدین و فرزند کمک زیادی می کند؟

داشتن دوست به والدین ما کمک می کند که کمتر احساس تنهایی کنیم و بیشتر مورد حمایت قرار بگیریم. زیرا با مراحل و چالش های مختلفی با فرزندانمان روبرو می شویم. کلی بوس، MSW، RSW، یک مددکار اجتماعی، روان درمانگر و یکی از مجریان Talk Therapy Pod می گوید: «ارتباط به ما فرصتی می دهد تا سنین و مراحل را با سایر والدینی که آن را تجربه می کنند عادی کنیم. داشتن دوست به ما فرصتی می دهد تا سنین و مراحل را با سایر والدینی که آن را تجربه می کنند عادی کنیم.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

داشتن دوست می تواند مانند یک پناهگاه امن باشد. آن ها مکانی برای به اشتراک گذاشتن حمایت ها و پیشنهادات (یا همدردی و نگاه های آگاهانه) هستند. در زمانی که شما مشکلاتی در زندگی دارید داشتن دوست می تواند بسیار مفید باشد. داشتن دوستی که مسیر فرزند روزی را درک می‌کند، احساسات ما را در طول چالش‌های والدین تأیید می‌کند.

با هم غذا خوردن

چگونه پیوند والدین و فرزند خود را تقویت کنیم؟

خوردن شام با هم برای سلامتی و رشد بچه ها به روش های شگفت انگیز بسیار مهم است.  یک مجموعه قابل توجه از تحقیقات ارتباط بین وعده های غذایی منظم با بچه ها و افزایش احتمال مزایای رشد مثبت مانند سلامتی بهتر و عادات غذایی را نشان داده است. مهارت های ذهنی، عاطفی و اجتماعی قوی؛ بهبود رفتار؛ و عملکرد تحصیلی بهتر یکی از مزایای پیوند والدین و فرزند است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

حتی اگر نمی توانید هر شب زمانی را برای صرف شام با هم پیدا کنید، تا جایی که می توانید، وعده های غذایی خانوادگی را برنامه ریزی کنید. اگر شب‌های هفته شما مملو از ساعات پایانی در اداره یا فعالیت‌های فوق برنامه است، همچنان می‌توانید راه‌حل‌هایی مانند صرف صبحانه یا میان‌وعده با هم پیدا کنید. نکته کلیدی این است که وعده های غذایی خانواده را سرگرم کننده کنید، در مورد روز کاری خود صحبت کنید و با فرزندان خود در ارتباط باشید.

صحبت کردن در مورد روز شما یک راه مناسب برای پیوند والدین و فرزند مانند زمان شام، زمان خواب فرصتی عالی برای هماهنگی با فرزندانتان در روز است. می توانید از آن ها سؤالاتی بپرسید که آن ها را وادار می کند تا با جزئیات پاسخ دهند. مانند “بهترین بخش روز شما امروز چه بود؟” یا “خنده دارترین اتفاقی که امروز افتاد چه بود؟”

سوالاتی برای ایجاد مکالمه با فرزندانتان

سپس حتماً در مورد اتفاقات مختلف خود صحبت کنید و جزئیاتی مانند آن چه را که در آن روز به آن دست یافته‌اید افتخار می‌کردید یا مشکلی که ممکن است داشته باشید و چگونه برای حل آن برنامه‌ریزی می‌کنید را به اشتراک بگذارید. با به اشتراک گذاشتن چیزی در مورد خودتان، به فرزندتان نشان می دهید که برای او به عنوان یک شخص ارزش قائل هستید و به اندازه کافی به او نزدیک هستید که به او اعتماد کنید. همچنین پیوند والدین و فرزند را تقویت می کنید و به آن ها نشان می دهید که برای شما مهم هستند.

بازی کردن با هم

یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباط با فرزندانتان این است که با هم خوش بگذرانید. بیرون بروید و با هم دوچرخه سواری کنید یا فوتبال بازی کنید. یا یک بازی خانوادگی سرگرم‌کننده بگیرید (اگر می‌خواهید چیزی را پیدا کنید که آن ها را به چالش می‌کشد، آن را به یک بازی آموزشی تبدیل کنید). و آن ها را تشویق کنید تا روی مهارت‌های اجتماعی عالی و رفتارهای خوب کار کنند، مانند یادگیری این که چگونه یک فرد مهربان باشید.

کار و بار آن قدر مهم نیستند که با هم برای پیوند والدین و فرزند کار سرگرم کننده ای انجام ندهید. می‌توانید کاردستی‌های سرگرم‌کننده درست کنید، غذاهای مورد علاقه‌تان را بپزید، با هم غذا بپزید، یا حتی یک فیلم عالی برای کودکان را تماشا و سپس «بازبینی» کنید. کاری را انجام دهید که هر دو از آن لذت می برید و در حین انجام آن با هم ارتباط برقرار می کنید، درست همانطور که با همسر یا یک دوست خوب انجام می دهید.

احترام به یکدیگر یک اصل مهم برای پیوند والدین و فرزند است

چگونه پیوند والدین و فرزند خود را تقویت کنیم؟

بچه ها گاهی اوقات ممکن است خشمگین باشند و مطمئناً ممکن است اشتباه کنند. اما والدین باید در نظر داشته باشند که رفتار محترمانه با بچه ها به اندازه تربیت بچه ها مهم است. حتی اگر فرزندتان کاری انجام داده است که شما باید او را تنبیه کنید، می توانید با آرامش و محبت با او صحبت کنید. نشان داده شده است که فریاد زدن یا استفاده از تنبیه بدنی نه تنها مؤثر نیست، بلکه می تواند به کیفیت پیوند والدین و فرزند آسیب برساند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اخلاق خوب نباید چیزی باشد که فقط بیرون از خانه از آن استفاده کنید. به بچه ها یادآوری کنید که بگویند “لطفا” و “متشکرم” و مطمئن شوید که شما هم همین کار را می کنید. رفتار محترمانه و مودبانه با یکدیگر نه تنها شما را به هم نزدیکتر می کند، بلکه خانه شما را به مکانی دلپذیرتر برای زندگی تبدیل می کند.

اجازه دادن به بچه ها برای کمک کردن

انجام کارهای خانه با هم یکی از راه‌های کمک به پسر شماست که به یک مرد خوب تبدیل شود. بچه ها به طور طبیعی دوست دارند مفید باشند و وقتی به آن ها وظایف و مسئولیت هایی می دهید، اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهید و به آن ها احساس ارزشمندی می کنید.

به آن ها بگویید که چقدر کار عالی انجام می دهند و چقدر از کمک آن ها قدردانی می کنید. نه تنها شما را به هم نزدیک تر می کند، بلکه فرآیند پیوند والدین و فرزند را بهتر می کند تا تبدیل به افرادی با اعتماد به نفس و مهربان شوند که دوست دارند به دیگران کمک کنند.

بغل کردن اعضای خانواده

همدیگر را دوست داشتن بغل کردن یکدیگر، راه های بسیار خوبی برای تقویت پیوند والدین و فرزند است. بغل کردن یکدیگر نه تنها راهی فوق العاده برای برقراری ارتباط با فرزندتان و تقویت پیوند والدین و فرزندتان است، بلکه تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است احتمال بیماری شما را کاهش دهد. بنابراین با علاقه و عشق زیاد در طول روز به فرزندتان بگویید که چقدر دوستش دارید، و او هم با بغل کردن شما احساس خوبی می کند.

نشان دادن عشق به فرزندتان به صورت روزانه

چگونه پیوند والدین و فرزند خود را تقویت کنیم؟

این که در کنار هم شاد باشید احساس خوبی را ایجاد می کند. هر روز کارهای کوچکی انجام دهید تا به فرزندتان نشان دهید چقدر دوستش دارید. برنامه ریزی برای انجام کارهای سرگرم کننده در تعطیلات آخر هفته و توجه کامل به هنگام صحبت کردن، می تواند تفاوت زیادی در کیفیت پیوند والدین و فرزند ایجاد کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا