روش ترک پرحرفی | چگونه پرحرف بودن را ترک کنیم؟

روش ترک پرحرفی چیست؟ فکر می کنید همیشه نیاز است شما حرف بزنید؟ شاید متوجه شده باشید زمانی که زیاد صحبت می کنید دیگران اذیت می شوند یا به نوعی به نظر می رسد علاقه ی خود به گفته های شما را از دست می دهند. اگر می خواهید به نوعی روش های حرف زدن خود را تغییر دهید باید اطمینان یابید قبل از حرف زدن فکر می کنید و باید بدانید کمی سکوت در فضا اصلا چیز بدی نیست. نباید تمام مکالمه را به خودتان محدود کنید، باید گوش دادن فعال را یاد گرفته و سوال بپرسید. برای دریافت راهنمایی از جانب دوستان و خانواده کمک بخواهید و یاد بگیرید چگونه روش صحبت کردن خود را با موقعیتی که در ان قرار گرفته اید تطابق دهید.

هشیاری و شناخت نسبت به خودتان را زیاد کنید

چگونه پرحرف بودن را ترک کنیم 
  • باید دلایل پر حرف بودن خودتان را ارزیابی کنید.

باید مراقب بوده و متوجه باشید علت پرحرفی شما چیست. این خود اولین قدم برای روش ترک پرحرفی است.

پیش خودتان ارزیابی کنید آیا موقعیت یا افراد خاصی هستند که باعث می شوند شما پرحرف شوید. شاید با دیدن کسی یا چیزی هیجان زده می شوید. یا شاید از دیدن آن ها عصبی شده اید؟

وقتی به موقعیت هایی که در آن بیشتر حرف می زنید نگاه می کنید می توانید شروع به کنترل بهتر رفتار خود نمایید

برای چند هفته رفتارهای خود را یادداشت کنید تا بتوانید الگوهای رفتاری و محرک های بالقوه برای خودتان را بشناسید.

  • دقت کنید زمانی که شما حرف می زنید دیگران به نظر می رسد اذیت شده یا حواسشان به شما نیست.

آیا متوجه شده اید که خودتان حرف می زنید و می زنید و می زنید؟ شاید بعد از اینکه متوجه حقیقت شوید بخواهید بابت رفتارتان عذرخواهی کنید. در مورد شرایطی فکر کنید که پرحرف بودن شما به نوعی مانعی برای دیگران شده است. برای مدتی باید روی خودتان دقیق تر بوده و نسبت به چیزهایی که هربار با آن شروع به حرف می زندیو هشیار باشید. به مرور زمان این کار تبدیل به عادتی خواهد شد که به طور طبیعی به آن توجه می کنید. مراقب باشید که شما باید زیاد حرف زدن را کنار بگذارید ( یا حداقل به موضوع دیگری بپردازید ) زمانی که متوجه شدید فرد مقابل:

  • او دیگر توجهی به شما نداشته یا با فرد دیگری صحبت می کند
  • به نظر می رسد به حرف های شما بی علاقه بوده و کسل شده است
  • حواس او از شما پرت شده، مثلا به تلفن، تبلت یا کامپیوتر خود نگاه می کند
  • در حال انجام کار دیگری است
  • شما خیلی سریع حرف می زنید و او نمی تواند روی گفته های شما تمرکز داشته باشد
  • روش ترک پرحرفی – تمام مکالمه را محدود به خودتان نکنید.

در حالی که صحبت کردن در مورد خودتان می تواند برای شما شاد و سرگرم کننده باشد اما برای افراد دیگر همیشه اینطور نخواهد بود. هر موقعیتی را نباید به خودتان و زندگی تان برگردانید. یاد بگیرید در طول مکالمه چیزی که در مورد آن حرف می زنید را به زندگی افراد دیگر نیز ارتباط دهید. مکالمه مانند یک خیابان دوطرفه است. یاد بگیرید کمی آرام تر بوده و فضایی به دیگران بدهید تا آن ها نیز بتوانند حرف بزنند.

در مورد آخرین باری که فکر می کنید خیلی پرحرف بودید فکر کنید. موضوع در مورد چه بود؟ آیا به نظر می رسید در آن موقعیت تمرکز تنها روی شما و علایقتان بوده است؟

  • قبل از حرف زدن فکر کنید.

​​​​​​​شاید حس کنید دوست دارید هرچیزی که به ذهنتان می رسد را به زبان بیاورید. گامی به عقب برداشته و چیزی که می خواستید بگویید را دوباره در ذهن خود تحلیل کنید. قبل از اینکه بفهمید واقعا چه می خواهید بگویید در بیان کلمات عجله نداشته باشید. این موضوع خصوصا در گروه ها یا جمع اهمیت زیادی دارد.

گاهی زمانی که اول حرف زده و بعد فکر می کنید متوجه می شوید زیاد صحبت کرده اید یا چیزی را گفته اید که نباید به زبان می آوردید.

به خودتان زمان دهید تا افکارتان را سازماندهی کنید. این کار بلوغ و صبر شما را نشان می دهد.

اگر متوجه شدید دیگران را با حرف های خود یا زیاد صحبت کردنتان آزار می دهید به یاد داشته باشید به مغز خود گوش داده و در مورد هرچیزی فکر کنید. اجازه ندهید انرژی زیادتان بر شما غلبه کرده و به جای شما صحبت کند.

  • روش ترک پرحرفی – باید بپذیرید کمی سکوت اصلا چیز بدی نیست.

​​​​​​​سکوت می تواند گاهی زیبا باشد. سکوت کمک می کند ذهن خود را آرام کرده و افکارتان را سازماندهی کنید. لازم نیست هر زمان جمع ساکت بود حس بدی پیدا کنید. به خودتان کمی استراحت داده و اجازه دهید این سکوت تبدیل به صبوری شود.

افراد زیادی هستند که با کمی سکوت اصلا مشکلی ندارند، خصوصا اگر سنشان کمی بالاتر رفته باشد. می توانید این لحظات سکوت را به عنوان راهی برای سازماندهی افکار و احساسات خود بشناسید. اگر مرتبا در حال صحبت کردن باشید نمی توانید به چیزی که احساس شما در آن لحظه می گوید واقعا گوش دهید.

به عنوان روش ترک پرحرفی، شنونده ی خوبی شوید

چگونه پرحرف بودن را ترک کنیم
  • سوال پرسیده و علاقه ی خود به دیگران را نشان دهید.

​​​​​​​ مکالمه تنها در مورد شما نیست بلکه در مورد تمام افرادی است که در آن شرکت دارند.

خود را در گفته های افراد دیگر درگیر کنید. بی توجهی به حرف های دیگران بی ادبی است، مانند زمانی که با فرد دیگری حرف زده یا به تلفنتان نگاه می کنید. اگر جای شما عوض شده و او به حرف هایتان بی توجه باشد مسلما اذیت خواهید شد.

از او سوال هایی در مورد خودش بپرسید. سعی کنید او را بهتر بشناسید. به چیزهایی که در مورد خانواده، علایق، سرگرمی ها، فیلم های مورد علاقه، ورزش ها، موسیقی یا موضوعات دیگری که کمک می کنند او را بهتر بشناسید دقت داشته باشید. ببینید آیا چیزی در مورد او هست که از این مکالمه یاد گرفته باشید و بتوانید در صحبت های بعدی مطرح کنید. این کار باعث می شود در مورد خودتان تنها حرف نزده و به فرد مقابل اجازه دهید به چیزهایی که مطرح می کنید علاقه نشان دهد.

  • روش ترک پرحرفی – به جای اینکه تمام وقت خودتان مکالمه را پر کنید بگذارید دیگران نیز صحبت کنید.

​​​​​​​شاید متوجه شده باشید که شما احتمالا پر حرف ترین فرد در گروه هستید. شاید بخواهید در صورت ساکت بودن دیگران شما بیشتر حرف بزنید. به جای اینکه با حرف های زیاد سر دیگران را به درد بیاورید آن ها را به حرف زدن تشویق کنید.

باید درک کنید برخی افراد خجالتی بوده یا کمتر حس می کنند نیاز است حرف بزنند. و این ایرادی ندارد.

کاری کنید که دیگران نیز حس کنند در این جمع پذیرفته شده اند و به چیزهایی که می گویند علاقه نشان دهید. می توانید چیزهایی شبیه به این را به زبان بیاورید ” در مورد این قضیه چه فکری داری؟ “یا ” دوست دارم طرز فکر تو در این رابطه را بدانم “

اگر در گروهی هستید که اعضای آن همدیگر را نمی شناسند یا هنوز زیاد با هم احساس راحتی ندارند درگیر کردن دیگران در صحبت ها نیاز به کمی تلاش دارد اما در نهایت به نتیجه ی خوبی خواهید رسید.

  • روش ترک پرحرفی – به جای قطع کردن حرف های فرد دیگر به او گوش کنید.

​​​​​ وقفه انداختن میان صحبت های دیگران دلیل متداولی است که اغلب از صحبت کردن با افراد پرحرف لذت نمی برند. بگذارید افراد دیگر نیز زمانی برای حرف زدن داشته باشند و چیزی که دوست دارند را بتوانند به زبان بیاورند. گاهی فرد مقابل از شما آهسته تر حرف می زند. صبر بخشی کلیدی از مهارت های خوب گوش دادن است.

بعد از تمام شدن صحبت های فرد و قبل از اینکه شما شروع به صحبت کنید برای سه تا پنج ثانیه منتظر بمانید. با این کار مطمئن می شوید که او هرچیزی که می خواسته بگوید را دیگر گفته است.

وقتی فرد در حال حرف زدن است اگر ایده یا فکری به ذهنتان می رسید در میان حرف های او نپرسید. اگر دیدید این کار را انجام داده اید به شکل مختصر از او عذرخواهی کنید. بگذارید بداند شما در حال کار کردن روی رفتارتان هستید. قبل از اینکه بخواهید حرف بزنید باید منتظر یک وقفه در میان حرف های فرد باشید.

  • یاد بگیرید حرف های او را خلاصه کرده یا دوباره تکرار کنید.

​​​​​​​ یکی از بخش های مهم مهارت های گوش دادن این است که نشان دهید نه تنها به گفته های فرد دقت دارید بلکه چیزهایی که می گوید را به خوبی درک می کنید. با بیان خلاصه ای از چیزی که فرد گفته است در واقع او را تایید کرده و به دنبال اطلاعات بیشتر و درک عمیق تر هستید.

کمک بگیرید

چگونه پرحرف بودن را ترک کنیم
  • از دوستان یا اعضای مورد اعتماد خانواده در مورد پرحرفی خود کمک بگیرید. از آن ها بخواهید هر زمان میان صحبت های دیگران پریده یا زیاد حرف می زنید به شما یادآوری کنند. داشتن افرادی که بتوانید به ان ها تکیه کنید کمک می کند سریع تر به اهداف خود برسید.
  • باید سبک مکالمه ی خود را تغییر دهید.شاید در ابتدا عوض کردن نحوه ی حرف زدن یا تعامل با دیگران برای شما کار سختی باشد اما بسیار مهم اس برای خود راه هایی را برای برقراری ارتباط پیدا کنید که متناسب با شنونده ی شما باشد.

باید مخاطب خود را بشناسید. آیا او فرد ساکتی است یا زیاد اهل صحبت است؟ آیا این فقط یک جلسه ی درسی است؟ یا برای کار است؟ یا با دوستان خود بیرون رفته اید؟

  • درک کنید علت های مختلف پرحرفی شما چه هستند. برخی از پرحرفی ها از تفاوت های شخصیتی می آیند، مانند اینکه بسیار برون گرا هستید. برخی اوقات دیگر نشانه ای از مشکل در وضعیت سلامت است. از همه مهم تر اینکه پرحرفی زیاد اغلب عادت مرتبط با استرس بالا و عصبی بودن فرد است که قابل کنترل می باشد.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا