چرا افراد سالمند زیاد حرف می ‌زنند؟

یکی از چالش های اصلی نگهداری از سالمندان، مشکل پرحرفی آنها است. بسیاری از اطرافیان و مراقبان آنها به دنبال این هستند که چرا افراد سالمند زیاد حرف می ‌زنند؟ درست است افراد سالمند زیاد حرف میزنند و پرحرف هستند. به طور کلی افراد سالمند حرف های زیادی برای گفتن دارند و اگر پای صحبت‌های آنها بنشینید، احتمالا باید زمان زیادی را به عنوان هم صحبت با آنها سپری کنید. اما این راهکار برای پیشگیری از بروز افسردگی در سالمندان موثر است.

به طور کلی پرحرفی در سالمندان علل مختلفی دارد و برای همین ممکن است به راحتی نتوانیم درمانی را برای پرحرفی در آنها پیدا کنید. اما با شناخت علل و عواملی که می توانند در پرحرف بودن سالمندان دخالت داشته باشند تا حدودی می توانید بفهمید که چرا افراد سالمند زیاد حرف می ‌زنند؟ حتی خطرات سالمندان و تنهایی را درک کنید. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده شایع ترین علل پر حرفی در سالمندان را مورد بررسی قرار دهیم که عبارتند از:

پرحرفی در سالمندان به خاطر سوال پرسیدن

بسیاری از مردم می‌دانند که اگر از یک فرد سالمند سؤالی در مورد زندگی او بپرسید، چه اتفاقی می‌افتد. آنها دست از صحبت کردن بر نمی‌دارند و هرچه خاطره دارند از زمان کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی برای شما تعریف می کنند. افراد سالمند معمولا بسیار محترم هستند و دوست دارند به سوالات شما پاسخ کاملی بدهند.

اگر می خواهید از یک فرد سالمند سؤال شخصی پرسیدید، آماده شنیدن پاسخ‌های بلند و طولانی باشید. بسیاری از اوقات، یک فرد سالمند درباره سؤالی که می‌پرسید، روایت‌های مختلفی را بیان می‌کند. مثلا ممکن است درباره یک سوال، از منظرهای مختلف پاسخ دهد. همین امر باعث می‌شود که  پاسخ های آنها طولانی شده و شما فکر کنید که زیاد حرف می زنند. در صورتی که می‌خواهید این واقعیت را به خوبی تجربه کنید، می‌توانید از یک سالمند درباره زندگی شخصی او سوالاتی را بپرسید. آن وقت متوجه خواهید شد که چگونه پاسخ یک سوال می‌تواند طولانی و وقت گیر باشد.

نسل بدون فناوری

پدربزرگ و مادربزرگ شما در زمان بسیار متفاوتی نسبت به دوران تکنولوژی که شما در آن زندگی می‌کنید، بزرگ شدند. آنها در طول رشد خود به هیچ وجه درگیر استفاده از موبایل و سایر لوازم ارتباطی و مدرن نبوده‌‌اند و وقت خودشان را با برقراری ارتباط های مستقیم  و رودررو با دیگران سپری کرده اند. بنابراین روحیات متفاوتی نسبت به ما دارند که در دنیای از شبکه های مجازی و مدرن زندگی می کنیم.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها رو در روی هم می‌نشستند و داستان‌هایی از اتفاقات روزمره خود به یکدیگر تعریف می‌کردند. نسل‌های قبل از شما بدون وقفه سر میز شام با هم صحبت می‌کردند. همچنین از هر فرصتی برای برقرار ارتباط کلامی استفاده می کردند. برای همین آنها بیشتر دوست دارند حرف بزنند و ارتباط کلامی داشته باشند.

پرحرفی در سالمندان و عدم آگاهی اجتماعی

چرا افراد سالمند زیاد حرف می ‌زنند؟ || همکده

گاهی اوقات افراد سالمند می‌توانند در محیط های عمومی حتی با افرادی که آنها را نمی‌شناسند، صحبت کنند. این بدان معنی است که بسیاری از افراد سالمند ممکن است که با غریبه‌ها صحبت کنند و متوجه نشوند که فرد غریبه دوست ندارد حرفی های آنها را بشنود.

به این ترتیب برخی از افراد سالمند از نظر اجتماعی به این مسئله آگاه نیستند که نباید با هر کسی حرف بزنند و همین عدم آگاهی اجتماعی یکی از علل پرحرفی در سالمندان است. برای چنین افرادی مهم نیست که چه کسی مخاطب صحبت آنها باشد، از ویزیت پزشک گرفته تا فروشنده کالا، ممکن است متوجه شوید که یک فرد سالمند برای مدت طولانی مایل است تا داستان‌هایی را برای آنها تعریف کند.

همچنین در دنیای امروزی که به طور طبیعی میزان ارتباطات افراد با یکدیگر کمتر شده است، پیدا کردن یک هم صحبت برای افراد سالمند می‌تواند کار دشواری به حساب بیاید. شاید این مسئله نیز باعث شود که سالمندان در هر فرصتی حتی با افراد غریبه شروع به پرحرفی می کنند.

پرحرفی سالمندان در سال‌های پایانی عمر

وقتی که انسان‌ها به سن خاصی می‌رسند، می‌توانند متوجه این نکته شوند که بخش زیادی از زندگی آنها گذشته است و می‌خواهند از بقیه زندگی خود بهترین استفاده را ببرند. به همین علت اگر متوجه شدید که یک سالمند با شما درباره همه چیز صحبت می‌کند و مثلا می‌گوید که لباس‌تان او را به یاد جوانی خود انداخته است، شاید تلاش می‌کند از باقی عمر خود لذت ببرد.

همین رفتار افراد سالمند‌ می‌تواند برای غریبه‌ها آزار دهنده باشد. زیرا شاید باعث شود که وقت آنها گرفته شود و نتوانند به انجام وظایف و رسیدگی به امور خود بپردازند. اما سالمندان از این مسئله خوشحال می‌شوند و سعی می‌کنند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند.

عمر و زندگی طولانی

وقتی کسی بیش از نیم قرن زندگی کرده و تجربه حیات روی این کره خاکی را داشته است، پس می‌تواند داستان‌های زیادی برای تعریف کردن داشته باشد. همچنین بسیاری از افراد در جوانی آسیب‌هایی را تجربه کرده‌اند که در آن زمان صحبت کردن در مورد آنها برایشان سخت بود.

در واقع با افزایش سن، افراد به گذشته خود بسیار فکر می‌کنند. حتی شنیدن داستان‌های آنها می‌تواند احساس خوبی را در شما ایجاد کند. با این حال ممکن است که افراد تمایلی به سخن گفتن درباره گذشته خود نداشته باشند. مثلا برخی از افرادی که در اردوگاه‌های کار اجباری فعالیت داشته‌اند، تا پایان عمر چیزی از آن روزها را با سایر افراد در میان نمی‌گذارند.

شما هرگز نمی‌توانید از داستان زندگی افراد اطلاع کاملی داشته باشید. شاید تعجب آور باشد که بدانید پیرمردی که در کنار شما است، در طول جنگ با یک هواپیمای جنگنده پرواز می‌کرده است و برای پیروزی کشور در آن زمان، از خود گذشتگی‌های بسیار را نشان داده است.

اگر به این مسئله توجه داشته باشید که افراد سالمند سال‌های بسیار بیشتری را نسبت به شما زندگی کرده‌اند، می‌توانید پرحرفی این افراد را درک کنید. آنها سالها است که دوران جوانی خود را گذرانده‌اند و اکنون خاطرات بسیاری از آن روزها با خود به همراه دارند.

پرحرفی در سالمندان به خاطر تنهایی

چرا افراد سالمند زیاد حرف می ‌زنند؟ || همکده

شاید عمر طولانی افراد سالمند باعث شده است که آنها تعداد بسیار زیادی از دوستان و اطرافیان خود را از دست بدهند. همین مسئله باعث می‌شود که افراد سالمند هم صحبتی نداشته باشند و روزهای خود را در تنهایی بگذرانند. در چنین وضعیتی، اگر یک فرد سالمند تنها مخاطبی را برای سخنان خود پیدا کند، طبیعتا تلاش خواهد کرد که برای مدتی طولانی با او صحبت کند.

دنیایی که در آن پدر و مادر، خواهر و برادر و احتمالاً همسر یک انسان از دنیا رفته‌اند، بسیار دلگیر و باعث تنهایی است. آنها ممکن است تمام روز را به تنهایی در خانه‌های خود بنشینند و منتظر فرصتی برای برقراری هر نوع ارتباطی با دنیای بیرون از خود باشند.

گاهی اوقات پدربزرگ ها و مادربزرگ ها کودکانی را در بیرون از خانه می‌بینند و به یاد خانواده و دوران جوانی خود میفتند.

پر حرفی به خاطر کاهش حافظه

در برخی موارد ساختار ذهنی سالمندان با دوران جوانی بسیار متفاوت می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که آنها به صورت تکراری خاطرات خود را بیان کنند. اگرچه بیان یکباره یک داستان برای یک فرد غریبه چندان آزار دهنده نیست، اما شاید برای خانواده سالمند مسئله‌ای دشوار به حساب بیاید.

گاهی اوقات اعضای خانواده به آنها یادآوری می‌کنند که قبلاً این داستان را گفته‌اند و با عصبانیت با او برخورد می‌کنند. در حالی که دیگران ساکت می‌نشینند و به سخنان فرد سالمند گوش می‌دهند. شما هرگز نمی‌توانید بفهمید که تا چند روز دیگر فرصت هم صحبتی با فرد سالمند را دارید. بنابراین قدر این فرصت های با هم بودن را بدانید.

عشق سالمندان را پرحرف می‌کند.

یکی دیگر از علل پر حرفی در سالمندان و اینکه چرا سالمندان زیاد حرف میزنند این است که پدربزرگ و مادر بزرگ ها، شما را دوست دارند و فقط می‌خواهند با شما کمی صحبت کنند. افراد سالمند برای تمام کسانی که به آنها گوش می‌دهند، حرف‌ها و سخنانی برای گفتن دارند.

ممکن است که شنیدن این همه داستان های تا حدودی خسته کننده به نظر برسد، اما سعی کنید به سال های بعد از آن لحظه فکر کنید. ده سال بعد، زندگی شما می‌تواند به شدت تغییر کند و آنها را از دست بدهید. اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید، در سال‌های بعد احساس افسوس نخواهید داشت.

پرحرفی به خاطر خستگی و بی حوصلگی

چرا افراد سالمند زیاد حرف می ‌زنند؟ || همکده

شاید خود ما در مواقع بی حوصلگی و خستگی با گوشی ها و شبکه های اجتماعی خودمان را سرگرم کنیم. اما سالمندان میانه‌ای با تکنولوژی ندارند، نمی‌توانند بی حوصلگی خود را با تکنولوژی رفع کنند. شاید این مسئله باعث شود که تلاش کنند با دیگران زیاد حرف بزنند.

در حالی که شما ممکن است برای رفع کسالت خودتان شبکه های مجازی را بررسی یا با تلفن خود بازی کنید، ممکن است یک فرد سالمند نتواند این کارها را انجام دهد. برای رفع ناراحتی آنها، با افراد سالمند همراه باشید، بازی‌هایی را که آنها بلدند، انجام دهید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

افراد سالمند نیز باید فعالیت داشته باشند و سرگرم شوند.  سرگرمی و فعالیت‌های متنوع می‌تواند کیفیت زندگی سالمندان را به کلی افزایش دهد.

وقتی در شرایط تصمیم گیری برای زندگی خود هستید، اگر با یک فرد سالمند ارتباط داشته باشید، شانس آورده‌اید. یک فرد سالمند می‌تواند به شما در چالش‌هایی که در زندگی خود دارید، بسیار کمک کند. زیرا سالمندان تجارب بسیار زیادی در طول زندگی دارند.

افراد سالمند نکات بسیار زیادی را در طول عمر خود یاد گرفته‌اند. بنابراین در شرایط مختلف مایل هستند که آنها را به افراد دیگر انتقال دهند. شما می‌توانید به توصیه‌ها و مشورت‌های آنها گوش دهید یا مسیر خود را انتخاب کنید.

پرحرفی در سالمندان و آهسته صحبت کردن

در برخی شرایط سالمندان خیلی آرام و کند حرف می زنند و همین موضوع ممکن است شما فکر کنید که آنها زیاد صحبت می کنند. همین مسئله می‌تواند باعث شود که مخاطب آنها احساس آزردگی و بی حوصلگی داشته باشد.

سخن آخر

مهم نیست که چرا سالمندان زیاد حرف میزنند؟ اگر کاری دارید که. باید آن را انجام دهید، می‌توانید از او عذرخواهی کنید و به کار خود برسید. همچنین اگر در شرایط نامناسب، مانند یک محیط فروشگاهی، فرد سالمندی خواست با شما حرف بزند، بهتر است که او را درک کنید و تصمیم درست را بگیرید. در فرصتی دیگر، می‌توانید برای شنیدن داستان یا خاطره آنها، به اتاقشان بروید و پای صحبت‌های آنها بنشینید. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که پرحرفی در سالمندان اگر چه یکی از چالش های مهم برای اطرافیان آنها است.

عدم وجود هم صحبت برای آنها هم می تواند باعث بروز افسردگی و تنهایی در آنها شود. این در حالی است که باید مراقب وضعیت سلامتی آنها باشید. اگر فکر می کنید در اطراف شما سالمندی وجود دارد که از علائم بیماری هایی مانند افسردگی و انزوای اجتماعی رنج می برد بهتر است برای پیشگیری از بروز عوارض جدی تر با یک روانشناس مجرب در زمینه مسائل سالمندی مشورت کنید و اجازه ندهید مغز آنها در تنهایی و انزوا بمیرد.

منابع
https://veryinformed.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا