خطرات سالمندان و تنهایی (و چگونه می توانید کمک کنید)

سالمندان و تنهایی آن ها خطرناک ترین بحث در هنگام بزرگسالی آن ها است. چرا که در هنگام عدم توانایی برای انجام فعالیت ها آن ها خود به خود آسیب های زیادی می بینند. به گونه ای که بعضی اوقات به علت بیماری های سخت جسمی اختلالات روانی ایجاد می شود.

بعضی اوقات هم به علت بیماری های روانی اختلالات جسمی ایجاد خواهد شد. یکی از اختلالات روانی که بسیار در دنیا شایع است افسردگی است. متاسفانه افسردگی در بین همه افراد وجود دارد. در کشور ما نیز مقدار افسردگی رو به افزایش رفته است. افسردگی می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایلی افسردگی می تواند اتفاقات ناگوار در دوران کودکی باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم که خطرات سالمندان و تنهایی (و چگونه می توانید کمک کنید) چگونه است.

افسردگی سالمندان و تنهایی

افسردگی انواع مختلفی دارد و آسیب های زیادی ممکن است وارد کند. نکته ای که مهم است این است که افراد بتوانند افسردگی خود را کنترل کنند. کنترل افسردگی با استفاده از مشاوران بسیار مهم است. در مقاله های قبل در ارتباط با بخش های مختلف افسردگی و تاثیرات آن در زندگی صحبت کردیم. نکته مهم این است که افراد بتوانند افسردگی را در همان ابتدا کنترل کنند. اختلالات انواع مختلفی دارند. هر یک از این اختلالات می تواند به علت های مختلفی ایجاد می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با خطرات سالمندان و تنهایی (و چگونه می توانید کمک کنید) صحبت کنیم.

افسردگی می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

افسردگی می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، در مراحل مختلف زندگی، می تواند ناشی از عوامل مختلف باشد و می تواند به روش های مختلف ظاهر شود. در نتیجه، اگر نگران افسردگی در خود یا کسی هستید که برایش اهمیت قائل هستید، می توانید در شرایط خاص خود به آن توجه کنید. در اینجا، علل، علائم افسردگی، به ویژه در افراد مسن را بررسی خواهیم کرد. ما همچنین مواردی را که می توانید برای کاهش احتمال افسردگی سالمندان انجام دهید، بررسی می کنیم زیرا افسردگی بخشی طبیعی و طبیعی برای افزایش سن نیست.

علل و علائم افسردگی و سالمندان و تنهایی

قبل از این که به علل و علائم خاصی بپردازیم که بیشتر بر افراد مسن تأثیر می گذارد، بیایید لحظه ای وقت بگذاریم تا در مورد افسردگی ها و علایمی که به طور کلی در افسردگی مشترک است صحبت کنیم. به خاطر داشته باشید که افراد احتمالاً همه علائم افسردگی را نشان نمی دهند و افسردگی می تواند ناشی از شرایط متعدد با هم باشد. نگاه کردن به لیست علائم و علل و فکر کردن این که “هیچ یک از این موقعیت ها دقیقاً علائم افسردگی  را توصیف نمی کند، خطرناک است، بنابراین هر علائمی در هر فرد نباید نشانه افسردگی باشد.”

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر در مورد افسردگی یا عدم افسردگی خود مطمئن نیستید، با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. ارائه دهنده مراقبت های اولیه شما می تواند به شما در تشخیص افسردگی شما کمک کند و به شما کمک می کند تا بهترین روش درمانی را برای مورد خود تعیین کنید.

علل شایع فرآیند سالمندان و تنهایی

سه علت اصلی افسردگی در افراد مسن و سایر افراد، رویدادهای زندگی، شرایط بیولوژیکی و ترکیب این دو است. خلق و خوی شما عمدتا نتیجه پیام رسان های شیمیایی در مغز شما است. وقتی اتفاقی بیفتد که تعادل این پیام رسان های شیمیایی را بر هم بزند، می تواند منجر به افسردگی یا بدتر شدن آن شود. البته روحیه شما نیز نتیجه رویدادهای زندگی شما است. رویدادهای دشوار زندگی مانند از دست دادن یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا نقل مکان به مکان جدید نیز می تواند باعث افسردگی شود یا بدتر شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

سرانجام، برای اکثر افرادی که دچار افسردگی پایدار می شوند، ترکیبی از دو رویداد فوق همان چیزی است که باعث می شود. استعداد ژنتیکی یا تغییر شیمی مغز به دلیل افزایش سن و مشکلات زندگی ممکن است برای ایجاد افسردگی کافی نباشد، اما اگر این دو مورد به طور همزمان اتفاق بیفتند، می تواند تأثیر فزاینده ای داشته باشد.

علائم شایع سالمندان و تنهایی

افسردگی در افراد مختلف می تواند متفاوت ظاهر شود. ممکن است متوجه خود یا فرد شوید که نگران این هستید که “متفاوت رفتار کنید” یا “احساس متفاوتی داشته باشید” بدون بروز هر یک از این علائم. گاهی اوقات بهتر است به روده خود اعتماد کنید. حتی اگر افسردگی نباشد، می تواند چیز دیگری باشد که ارزش توجه دارد. شایع ترین علامت افسردگی “احساس افسردگی” است. این می تواند خلق افسرده، انرژی کم یا هر دو باشد. همه ما گاهی اوقات کمی احساس ضعف می کنیم.

گاهی اوقات فرآیند سالمندان و تنهایی به شکل احساس ناامیدی ظاهر می شود.

گاهی اوقات این احساس به شکل احساس ناامیدی ظاهر می شود. در مواقع دیگر، این فقط می تواند عدم علاقه باشد، به ویژه در مورد چیزهایی که مهم هستند یا افرادی که قبلاً از آن ها لذت می بردند.

خطرات سالمندان و تنهایی (و چگونه می توانید کمک کنید)

با افزایش سن افراد، به دلیل انزوای اجتماعی و از دست دادن عزیزان و دوستانشان تنها می شوند. تنهایی برای مدت طولانی و انزوا از دنیای بیرون می تواند باعث افسردگی، اضطراب و سایر نگرانی های شدید پزشکی شود. با این حال، تخمین زده می شود که یک چهارم افراد مسن بالای 65 سال از نظر اجتماعی احساس انزوا و تنهایی می کنند. برای اینکه احساس تنهایی کنید لازم نیست در یک گروه سنی خاص باشید. افراد 40 یا 50 ساله خود می توانند تنهایی را همراه با نوجوانان تجربه کنند. فقط به نظر می رسد که جمعیت بزرگتر به دلیل بازنشستگی، فوت همسر و ناتوانی در انجام کارهایی که زمانی دوست داشتند، بیشتر فرآیند سالمندان و تنهایی را تجربه می کنند.

خطرات سالمندان و تنهایی آنان

برای افرادی که تنها هستند، هم برای سلامت روان و هم خطرات جسمی وجود دارد. خوشبختانه، راه هایی وجود دارد که خانواده و دوستان می توانند کمک کنند. در این‌جا چند تهدیدی وجود دارد که ممکن است در هنگام تنهایی افراد مسن رخ دهد.

افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی

میلیون ها بار شنیدید که استرس می تواند بر بدن شما تأثیر بگذارد. وقتی فردی احساس تنهایی یا جدایی از دنیا می کند، استرس زا است. آن‌ها می توانند احساس کنند که در یک قفس به دام افتاده‌اند و آرزوی تعامل اجتماعی و همراهی دارد.

احتمال سکته مغزی به علت سالمندان و تنهایی

احتمال سکته مغزی تا 32 درصد افزایش می یابد، در حالی که در صورت مواجهه با تنهایی مزمن، شانس ابتلا به بیماری قلبی 29 درصد افزایش می یابد.

چگونه به سالمندان و تنهایی آنان کمک کنیم؟

ساده ترین راه برای کمک در این مواقع این است که مطمئن شوید که دوستان یا عزیزانتان مکرراً تماس ها و ملاقات هایی دریافت می کنند. آن‌ها همچنین باید معاینات معمولی را نزد پزشک انجام دهند تا مطمئن شوند وضعیت سلامتی آن‌ها خوب است.

افسردگی

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روانی در میان سالمندان است. در طول دوره های انزوای اجتماعی، برای این افراد غیرمعمول نیست که از برخواستن از رختخواب خودداری کنند. زیرا نیازی به شروع یک روز دیگر نمی بینند. هنگامی که آن‌ها همسر خود را از دست می دهند و بچه ها همه بزرگ می شوند، ممکن است احساس کنند که دیگر به آن‌ها نیازی ندارند.

چگونه کمک کنیم

مطمئن شوید که دوستان یا اعضای خانواده شما احساس نیاز می کنند. حیوانات خانگی اغلب به آن‌ها کمک می‌کنند تا زمانی که بچه‌ها بزرگ می‌شوند، دلیلی برای برخواستن از رختخواب به آن‌ها بدهند. علاوه بر این، هر گونه نشانه ای از بیماری روانی به خاطر فرآیند سالمندان و تنهایی باید توسط یک متخصص پزشکی بررسی شود.

خودکشی

اگر فکر می‌کردید که خودکشی فقط برای نوجوانان و جوانان اتفاق می‌افتد، غمگین می‌شوید که بدانید در افراد مسن نیز عادی است. مشکل این است که همیشه دستگیر نمی شود. کالبد شکافی کمتری روی افراد مسن انجام می شود. زیرا آن‌ها احساس می کنند که علت مرگ مربوط به کهولت سن یا مشکلات پزشکی است. بسیاری از افراد مسن به راحتی می توانند بیش از حد مصرف کنند و هیچ کس عاقل تر نیست.

چگونه به افراد مسن به خاطر فرآیند سالمندان و تنهایی و خودکشی کمک کنیم؟

هوشیار باشید و به علائم افسردگی توجه کنید و اجازه ندهید درمان نشود. خودکشی در بین تمام گروه های سنی رایج است و دهمین علت اصلی مرگ و میر در کشور های مختلف است.

مرگ زودرس

تولد در هر فردی اراده برای زندگی است. شما باید بخواهید زندگی کنید، وگرنه می توانید زندگی را رها کنید. آیا بیمار سرطانی را دیدید که با هر آن‌چه در خود دارد مبارزه کند، زیرا خانواده ای دارد که آن‌ها را دوست دارد؟ سپس افرادی هستند که تسلیم می شوند و زندگی آن‌ها از بین می رود. افراد مسن اگر احساس کنند دیگر هدفی ندارند می توانند به سرعت اراده خود را برای زندگی از دست بدهند.

کمک در این زمینه

هرکسی بدون توجه به سنش باید دوستان و هدفی داشته باشد. دوستان و اعضای خانواده خود را در رویدادهای اجتماعی و سایر گروه ها مشارکت دهید تا آنها را فعال نگه دارید. هرچه بیشتر درگیر باشند، زندگی طولانی‌تر و شادتر می‌شوند.

کاهش حافظه

افراد مسن در معرض خطر بیشتری برای فرآیند سالمندان و تنهایی و زوال عقل هستند. با این حال، کسانی که تنها و از نظر اجتماعی منزوی هستند، خطرات جدی تری دارند. وقتی فردی منزوی و تنها است، معمولاً چیزهایی را فراموش می کند و از نظر ذهنی دچار رکود شدید می شود.

چگونه به آن ها کمک کنیم

اطمینان حاصل کنید که به دوستان یا اقوام خود کمک می کنید تا ذهن خود را تازه نگه دارند. بازی های کلمه ای و پازل گزینه ای عالی برای کمک به تمرکز آن‌ها هستند. شما هرگز برای یادگیری چیزهای جدید و هیجان انگیز آنقدر پیر نیستید. اگر یادگیری را کنار بگذارید دیگر پیشرفت نخواهید کرد.

رفتارهای ضد اجتماعی – سالمندان و تنهایی

آگورافوبیا یک اختلال مبتنی بر اضطراب است که بیش از نه درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. وقتی سطح اضطراب به اوج می رسد، ممکن است فرد با حضور در خانه احساس راحتی کند. رفتن به خواربارفروشی یا فعالیت های اجتماعی به دلیل اضطراب زیاد مرتبط با آگورافوبیا غیر قابل تحمل می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجازه ندهید یکی از عزیزان روزها یا هفته ها در خانه بنشیند. بیرون رفتن در زیر نور آفتاب و تنفس در هوای تازه برای آن‌ها ضروری است. طبیعت می تواند بسیار شفابخش باشد و افراد  به ویتامین D از خورشید نیاز دارند. اگر این کمکی نکرد، آن‌ها باید به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنند.

 

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا