چگونه از نظریه تبادل اجتماعی استفاده می شود؟

امروزه در دنیایی که زندگی می کنیم افراد مختلف و روان شناساسن نظریات مختلفی را ارائه می دهند. هر کدام از نظریه ها اشاره به موضوع خاصی دارد و برای موضوعات خاص درمانی یا پیشگیری استفاده می شوند. برخی از نظریات روان شناسی را شاید شنیدید و برخی را هم نه. یکی از این نظریه ها نظریه تبادل اجتماعی است. چگونگی استفاده از این نظریه موضوعی است که امروز به آن خواهیم پرداخت.

نظریه تبادل اجتماعی

چگونه از نظریه تبادل اجتماعی استفاده می شود؟ | مرکز مشاوره همکده

این نظریه پیشنهاد می کند که می توان رفتارها را نتیجه تجزیه و تحلیل هزینه و فایده افرادی دانست که سعی در تعامل با جامعه و محیط دارند. نظریه تبادل اجتماعی یکی از اصلی ترین نظریه های تعامل اجتماعی در علوم اجتماعی است. هومنز ، بلاو و امرسون نظریه پردازان اصلی نظریه های اصلی مبادله اجتماعی بودند. تحولات نظری و تجربی شامل گسترش کار آن ها به تجزیه و تحلیل قدرت و وابستگی ، شبکه های اجتماعی، متقابل، انصاف، انسجام اجتماعی و همبستگی است. نظریه تبادل اجتماعی یکی از جهت گیری های اصلی برای تحلیل تعامل اجتماعی و ساختار اجتماعی است. روابط اجتماعی از نظر تقدم هزینه ها و منافع رد و بدل شده در تعامل مشاهده می شود.

ساختارهای اجتماعی به عنوان شبکه هایی از روابط اجتماعی متصل بین افراد یا گروه ها دیده می شوند که اغلب از طریق عوامل عمل می کنند. اساس رفتاری این نظریه بسته به نظریه پرداز خاص متفاوت است. هومنز فرمول اصلی خود را بر اساس سنت رفتارگرایی بنا می کند. وی اصول تقویت را که در رفتار بازیگران در تعامل با یکدیگر بازی می کنند، بررسی می کند. بلاو از رفتارگرایی فرار می کند و فرمول اصلی خود را بر پایه مفاهیم شناختی روانشناسی و اقتصاد خرد می گذارد: ترجیحات، علایق، منحنی های بی تفاوتی ، عرضه و تقاضا. فرمول بندی های اخیرتر، از جمله کارهای امرسون، تمایل به ترکیب جنبه های این دو پایه دارد. محور اصلی نظریه مبادله، مطالعه قدرت و مبانی ساختاری آن است.

شخصیت انسان در نظریه تبادل اجتماعی 

 می توان رفتارها را نتیجه تجزیه و تحلیل هزینه و فایده افرادی دانست که سعی در تعامل با جامعه و محیط دارند. اگر شخصی معتقد باشد که از طریق رفتاری قادر به دریافت پاداش بیشتر از آن است که با انجام آن از بین برود، در این صورت فرد رفتار را انجام می دهد. برعکس، وقتی فرد احساس کند هزینه بیشتر از سود آن است، رفتاری انجام نخواهد شد. اگر کسی برای حفظ رابطه ارزش قائل نیست، یا بی اعتماد است و از دیگران انتظار ندارد که این پاداش را دنبال کنند،

در این صورت تعادل به سمت پیش بینی ارزش کمتری را برای هر مبادله اجتماعی منتقل می شود. یعنی هزینه های نسبی بیشتر و پاداش های پیش بینی شده کمتر خواهد بود. چنین ذهنیتی می تواند جهت گیری کوتاه مدت داشته باشد و از مزایای فوری و مطمئن برخوردار باشد و رفتارهای متنفر اجتماعی را که مشخصه طرز فکر تاریک است، ایجاد کند. با این حال، گرچه ما موافقت می کنیم که هزینه ها و فواید آن وجود دارد، اما ما از تصور آشکار اقتصاد نئو کلاسیک مبنی بر منطقی بودن انسان در محاسبه، مشکوک هستیم.

 

چگونه از نظریه تبادل اجتماعی استفاده می شود؟ | مرکز مشاوره همکده

 از منظر تاریخی، روانشناسان اولیه بر اصول تقویت، کارکردگرایی و سودگرایی تمرکز کردند. در واقع، كلود لوئیس اشتراوس، انسان شناس معروف فرانسوی، اصول مهم مردم نگاری تبادل هدیه و سیستم های خویشاوندی را در نظریه تبادل اجتماعی گنجانید. به اندازه کافی جالب توجه است که تئوری تبادل اجتماعی یک نظریه واحد و استاندارد نیست. در عوض، نظریه های مختلفی وجود دارد که به چارچوب نظری کلی کمک می کنند. با این حال، همه دیدگاه ها در مورد فرضیات اساسی در مورد انسان اتفاق نظر دارند. به عنوان مثال، مردم معمولاً به دنبال پاداش هستند، از مجازات ها پرهیز می کنند و موجوداتی منطقی هستند.

مفهوم بنیادی نظریه چیست؟

مفهوم اساسی تئوری مبادله اجتماعی هزینه و پاداش است. این بدان معناست که مقایسه هزینه و پاداش تصمیمات و رفتار انسان را پیش می برد. هزینه ها پیامدهای منفی یک تصمیم مانند  وقت و انرژی است. جوایز نتایج مثبت تبادلات اجتماعی است. بنابراین، ایده عمومی پذیرفته شده این است که افراد برای محاسبه مقدار، هزینه های پاداش را کم می کنند. به عنوان مثال، شخصی از یکی از آشنایان خود برای کمک به حرکت او می خواهد، اما آن ها فقط کمی یکدیگر را می شناسند. آشنایان سابقه رابطه آن ها، وضعیت رابطه آن ها و مزایای بالقوه آن ها را ارزیابی خواهند کرد.

 

چگونه از نظریه تبادل اجتماعی استفاده می شود؟ | مرکز مشاوره همکده

 

هزینه ها در مقابل مزایا

هزینه ها شامل مواردی می شود که شما آن ها را منفی می دانید، مانند مجبور شدن برای خرج کردن، وقت و تلاش برای یک رابطه. به عنوان مثال، اگر دوستی دارید که همیشه مجبور است از شما پول قرض کند، در این صورت هزینه بالایی دیده می شود. مزایای آن مواردی است که شما از این رابطه خارج می شوید که این زابه می تواند شامل مواردی مانند سرگرمی، دوستی، همراهی و حمایت اجتماعی است. دوست شما ممکن است کمی آزاد بار باشد، اما لذت و هیجان زیادی را برای زندگی شما به ارمغان بیاورد. هنگامی که ارزش دوستی را تعیین می کنید، ممکن است تصمیم بگیرید که منافع آن بیشتر از هزینه های احتمالی باشد.

سطح انتظارات و مقایسه ها در نظریه تبادل اجتماعی 

تجزیه و تحلیل هزینه و سود نقش اصلی را در روند تبادل اجتماعی بازی می کند، اما انتظارات نیز چنین است. همانطور که افراد منافع را در مقابل هزینه ها می سنجند، آن ها این کار را با تعیین سطح مقایسه ای انجام می دهند که اغلب تحت تأثیر تجربیات گذشته است. اگر همیشه دوستی ضعیفی داشته اید، سطح مقایسه شما در آغاز رابطه کمتر از شخصی است که همیشه دوستان حامی و دلسوز داشته است. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی عاشقانه قبلی شما نمایش مهرورزی را به شما هدیه می دهد، وقتی صحبت از محبت می شود، سطح مقایسه شما برای رابطه بعدی بسیار بالا خواهد بود. اگر شریک فرد بعدی شما تمایل بیشتری به حفظ و احساسات کمتری دارد، آن فرد ممکن است انتظارات شما را برآورده نکند.

ارزیابی گزینه های جایگزین

چگونه از نظریه تبادل اجتماعی استفاده می شود؟ | مرکز مشاوره همکده

جنبه دیگری از روند تبادل اجتماعی شامل بررسی گزینه های احتمالی است. پس از تجزیه و تحلیل هزینه ها و مزایا و تقابل آنها با سطح مقایسه، ممکن است شروع به بررسی گزینه های احتمالی کنید. این رابطه ممکن است تا سطح مقایسه شما اندازه گیری نشود، اما همانطور که گزینه های بالقوه را بررسی می کنید، ممکن است تشخیص دهید که این رابطه هنوز از هر چیز دیگری که موجود است بهتر است. در نتیجه، شما ممکن است به عقب برگردید و رابطه را از نظر آنچه که در حال حاضر ممکن است تا حدودی مقایسه شود، ارزیابی کنید.

مرحله ماه عسل در نظریه تبادل اجتماعی 

طول یک دوستی یا یک رابطه عاشقانه نیز می تواند در روند تبادل اجتماعی نقش داشته باشد. در هفته ها یا ماه های ابتدایی رابطه که اغلب “مرحله ماه عسل” نامیده می شود، افراد بیشتر تعادل مبادلات اجتماعی را نادیده می گیرند. مواردی که معمولاً هزینه های بالایی دارند، کنار گذاشته می شوند، نادیده گرفته می شوند یا به حداقل می رسند، در حالی که منافع بالقوه غالباً اغراق آمیز هستند. هنگامی که این دوره ماه عسل سرانجام به پایان می رسد، اغلب ارزیابی تدریجی تعادل ارز انجام می شود. نکات منفی آشکارتر می شوند و منافع شروع به واقع گرایی می کنند. اگر تعادل بیش از حد به سمت منفی کشیده شود، این کالیبراسیون جدی تر از مبادله  ممکن است منجر به قطع رابطه شود.

منابع
verywellmind.comsciencedirect.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا