خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ خشم مدیریت شده می تواند احساس مفیدی باشد که شما را برای ایجاد تغییرات مثبت ترغیب کند. از طرف دیگر ، عصبانیت یک احساس قدرتمند است و اگر به درستی کنترل نشود ، ممکن است نتایج مخربی برای شما و نزدیکان شما داشته باشد. خشم کنترل نشده می تواند منجر به مشاجره ، درگیری فیزیکی ، آزار جسمی ، حمله و خودزنی شود. روابط خانوادگی یکی از قوی ترین عوامل در رشد شخصیت فردی است.

بسیاری از ما سال ها در تلاش برای درک ، پاک کردن یا کپی کردن تأثیرات خانواده خود هستیم. هر چه الگوی تثبیت شده تری تغییر کند ، چالش برانگیزتر است. تأثیر عصبانیت در خانواده ها معمولاً در نحوه ارتباط اعضا با یکدیگر مشهود است. اولین تجربه های ما در برقراری ارتباط و ارتباط با دیگران در خانواده رخ می دهد. الگو های رابطه ای که شامل طغیان ها و یا رفتار های عصبانیت است احتمالاً در روابط بعدی خارج از خانواده ظاهر می شوند. اگر شما با مشکلات خشم دست و پنجه نرم می کنید، می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید. شما برای این روند و بهبود خود می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نموده و از خدمات آن بهره ببرید.

چگونه خشم را تعریف کنیم؟!

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ |  مرکز مشاوره همکده

درک این که خشم چیست بسیار مهم است. در فرهنگ مریام وبستر، عصبانیت یک احساس شدید نارضایتی و معمولا خصومت است. در کنار این مفهوم، خشم هم یک احساس شدید یا تناسب خشونت آمیز می باشد. به شکل ساده تر ، خشم احساسی است که مردم هنگام تجربه احساسات منفی دارند. عصبانیت به خودی خود چیز بدی نیست. اما ، غالباً شیوه ای که مردم عصبانیت خود را ابراز می کنند چیز بدی است. به همین دلیل است که اطلاع از ماهیت خشم می تواند به ما کمک بسیار زیادی در روابط و زندگی کند. خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟

چرا خشم در روابط ما به عنوان یک خطر محسوب می شود؟!

وقتی خشم در یک رابطه به درستی کنترل نشود ، می تواند آسیب غیر قابل جبرانی ایجاد کند. به عنوان مثال ، اگر دائماً با عصبانیت بیش از حد لازم برای موقعیت واکنش نشان می دهید ، ممکن است رابطه را به دردسر بیندازید. اگر شریک زندگی شما از این درام خسته شود ، ممکن است تصمیم بگیرد رابطه را خاتمه دهند. همچنین عصبانی شدن هنگامی که شخص دیگری با عصبانیت با شما برخورد می کند آسان است.

این بدان معناست که مشاجره تا زمانی که شما بر سرهم فریاد می زنید یا مسیر مخالف را طی کرده اید و تصمیم دارید فقط یکدیگر را نادیده بگیرید کماکان ادامه دارد. وقتی هیچ یک از افراد نمی توانند آرام بمانند، اختلافات شدید تر و سخت تر از قبل خواهند شد. در نهایت در یک رابطه، وقتی خشم بیش از حد پیش می رود و کنترل نمی شود ، می تواند منجر به آزار کلامی ، عاطفی یا جسمی شود. با این حال باید در یک رابطه این مسئل را در ذهن داشته باشید که هیچ نوع سواستفاده در روابط قابل قبول نیست. این سو استفاده ها می تواند شامل کوچک شمردن، ضربه زدن یا صدمات جسمی، بد صدا زدن و غیره باشد.

خشم ایجاد ترس و بی اعتمادی می کند.

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ |  مرکز مشاوره همکده

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ همان طور که اشاره کردیم، خشم می تواند مشکلات زیادی در زندگی و روابط افراد به وجود آورد. برای رفع این مشکلات می توان از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده نمود. با این حال باید بدانید که هر کس گاهی عصبانی می شود. این مسئله طبیعت انسانی است. نکته مهم نحوه واکنش شما و کنترل احساس خشم است. احساسات خود را به طور مناسب مدیریت کنید و لازم نیست که روابط شما تحت تأثیر منفی قرار گیرد.

اما اگر اجازه دهید خشم شما را کنترل کند ، ممکن است به عزیزان زندگی خود آسیب برسانید. به همین دلیل یادگیری تکنیک های کنترل خشم اهمیت بسیاری دارد. زمانی که عصبانیت تمام می شود، می تواند اثراتی مانند ترس و تنش در رابطه را بر جای بگذارد. این مسئله خصوصا در زمانی که رابطه از برابری برخوردار نباشد اهمیت بیشتری پیدا می کند. به عنوان مثال می توان به رابطه بین رئیس و کارمند یا والدین و فرزند اشاره نمود. فریاد کشیدن بر سر کودک ممکن است باعث ترس او از شما شود و باعث ترس همسر از شما نیز شود. اگر این کار را با یک دوست یا همکار انجام دهید، احتمالاً او در آینده با مشکلاتش از مراجعه به شما جلوگیری خواهد کرد. چنین اقداماتی در نهایت هرگونه اعتمادی را که به شما دارند از بین خواهد برد.

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ – خشم فاصله و کینه ایجاد می کند.

برخی افراد عصبانیت خود را بروز می دهند اما برخی دیگر، آن را درون خود انباشته می کنند. این مسئله می تواند برای یک رابطه بسیار مخرب باشد. زمانی که خود را از خشم پر می کند، باعث ایحاد کینه درون شما می شود و می تواند فاصله ای در روابط شما ایجاد نماید. این امر می تواند خصوصاً در روابط نزدیک شایع باشد ، زمانی که شما سعی دارید از درگیری با یک دوست مهم دیگر یا بهترین دوست جلوگیری کنید. هر چه احساس خشم را بیشتر فرو برده و کمتر آن را با استفاده از تکنیک های مختلف کنترل کنید، فاصله بین شما و عزیزانتان بیشتر از قبل خواهد شد.

خشم و عصبانیت می تواند تنش و نا امیدی ایجاد کند.

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ عصبانیت می تواند باعث سرزنش شما و نتیجه بد شود. این مدل از عصبانیت می تواند در روابط تجاری افراد بسیار مضر باشند. با خشم در روابط تجاری، تعاملات متشنج می شوند و حتی در صورت عدم کنترل، می تواند پایان کار شما را رقم بزند. سعی کنید خود را از استرس دور کنید. عصبانی به رخت خواب خود نروید. عصبانیت باعث ناامیدی بسیار زیاد می شود.

تاثیر خشم و عصبانیت بر جسم ما

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ |  مرکز مشاوره همکده

خشم باعث بروز مسائل مختلفی در انسان می شود. احساسات مختلفی بر بدن تاثیر می گذارند که عبارتند از ترس، هیجان و اضطراب. غدد فوق کلیوی با هورمون های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول بدن را غرق می کنند. مغز خون را از روده و به سمت عضلات می فرستد تا بدن را برای انجام فعالیت بدنی آماده کند. در زمان عصبانیت، ضربان قلب ، فشار خون و تنفس افزایش می یابد ، درجه حرارت بدن افزایش می یابد و پوست عرق می کند. همین مسئلله می تواند به سیستم های مختلف بدن فرد آسیب برساند. این آسیب ها به دلیل سیل حضور مواد شیمیایی در بدن ناشی از تغییرات متابولیک عصبانیت است. برخی از مشکلات سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت که با خشم کنترل نشده مرتبط هستند، عبارتند از:

  • سردرد
  • مشکلات هضم مانند درد شکم
  • بی خوابی
  • افزایش اضطراب
  • افسردگی
  • فشار خون بالا
  • مشکلات پوستی مانند اگزما
  • حمله قلبی
  • سکته

ابزار خشم به روش های سالم

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ خشم یکی از انواع احساسات انسانی است که می تواند نموده های مختلفی داشته باشد. با این حال شما می توانید خشم خود را به روش های سالم تری نشان دهید. با این حال دقت داشته باشید که برای یادگیری این تکنیک ها می توانید برای مشاوره تلفنی روان شناسی هم اقدام نمایید. اما روش های چگونگی ابراز خشم به مدل های سالم عبارتند از:

  • اگر نمی توانید خشم خود را کنترل کنید، موقتا از محل دور شوید تا زمانی که عصبانیت شما فروکش کند.
  • احساسات خود را به عنوان بخش عادی و جزئی از زندگی بشناسی و آن را بپذیرید.
  • سعی کنید دلایل دقیق عصبانیت را شناسایی کنید.
  • هنگامی که مشکل را شناسایی کردید ، به دنبال راهکارهای مختلف برای چگونگی اصلاح شرایط باشید.
  • یک کار بدنی مانند دویدن یا ورزش کردن انجام دهید.
  • در مورد احساس خود با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید.

راه های مفید برای مقابله با خشم

خشم چه تاثیری بر دیگران دارد؟ |  مرکز مشاوره همکده

بسیاری از مردم خشم و عصبانیت خود را به روش های نامناسب  و مضر ابراز می کنند. در واقع آن ها کنترل کمی بر روی خشم خود دارند و تمایل دارند خود را با خشم شدید بروز دهند. شخصی که خوی خود را کنترل نمی کند می تواند خود را از خانواده و دوستان جدا کند. با این حال راه های خاصی برای مقابله با خشم وجود دارد. زمانی که مشاجره می کنید، آسان است که از شخص مقابل عصبانی باشید. صحبت با شخص در مورد اختلاف نظر شما ممکن است کمکی به مقابله با خشم فرد کنید. بدانید که نردیکی به فرد خشمگین می توانید روشی مفید باشد.

سعی کنید آرام باشید و صریح و صادقانه ارتباط برقرار کنید. تکنیک های آرام سازی ، مانند مدیتیشن یا یوگا را بیاموزید. برخی از افراد وقتی می توانند احساسات خود را به صورت نوشتاری بیان کنند ، از خشم رهایی می یابند. از این رو می توانید به عنوان راهی برای مقابله با خشم از نوشتن کمک بگیرید. یک نکته مهم تر این است که خشم فروخورده اغلب می تواند از طریق فعالیت بدنی آزاد شود. می توانید در یک ورزش شرکت کنید ، وزنه بزنید یا برای دویدن بروید. تمرین مراقبه ذهن آگاهی اغلب می تواند به افراد کمک کند تا از یک وضعیت عقب نشینی کرده و تصویر ذهنی جدید و مفید تری برای خود داشته باشید. در کنار این موارد می توانید با مراجعه حضوری به روان شناس یا استفاده از مشاوره تلفنی روان شناسی هم اقدام نمایید.

منابع
betterhealth.vic.gov.au

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا