چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

هیچ فردی در دنیا دوست ندارد که تنها به زندگی خود ادامه دهد. افراد همیشه دوست دارند دنبال مناسب ترین شریک و همراه برای زندگی خودشان باشند. بعضی اوقات ممکن است تنهایی برای شما خوب باشد، اما این روند همیشگی نیست. مهم ترین نکته در مورد تنهایی این است که شما بدانید چگونه با این تنهایی کنار بیایید. چگونه با تنهایی کنار بیاییم موضوعی است که امروز قصد داریم برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

تنهایی

تنهایی یک احساس انسانی جهانی است که هم برای هر فرد پیچیده و خاص است. از آنجا که علت مشترک واحدی ندارد، پیشگیری و درمان این حالت روحی آسیب رسان ممکن است به طرز چشمگیری تغییر کند. به عنوان مثال، یک کودک تنها که در مدرسه برای پیدا کردن دوست تلاش می کند، نیاز های متفاوتی نسبت به یک بزرگسال بزرگ تر تنها دارد که همسرش اخیراً فوت کرده است.

برای درک تنهایی، مهم است که دقیقاً منظور ما از اصطلاح “تنهایی” و همچنین دلایل مختلف، پیامد های سلامتی، علائم و درمان های بالقوه تنهایی را دقیقاً بررسی کنیم. با این حال توصیه ما مراجعه به متخصصان می باشد. از این رو شما می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره، از مشاوره متخصصان به صورت حضوری استفاده کنید. البته می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم نهایت استفاده را ببرید. اما باید دید چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

تعریف تنهایی

در حالی که تعاریف رایج از تنهایی آن را به عنوان یک حالت خلوت یا تنها بودن توصیف می کند، اما تنهایی در واقع یک حالت ذهنی است. تنها بودن توسط محققان به این معنی است که افراد بیش از یک بار در هفته احساس تنهایی می کنند. تنهایی باعث می شود افراد احساس پوچی، تنهایی فیزیکی و ناخواسته بودن کنند. افرادی که تنها هستند غالباً خواهان تماس انسانی هستند، اما وضعیت روانی آن ها ایجاد ارتباط با افراد دیگر را دشوار تر می کند.

تنهایی از نظر بسیاری از کارشناسان لزوماً تنها بودن نیست. در عوض، اگر احساس تنهایی و انزوا می کنید، اینگونه است که تنهایی در وضعیت روحی شما بازی های خاصی می کند. به عنوان مثال، یک دانشجوی تازه کار دانشگاه با وجود محاصره توسط هم اتاقی ها و سایر همسالان ممکن است احساس تنهایی کند. سربازی که کار نظامی خود را آغاز می کند، ممکن است بعد از اعزام به یک کشور خارجی، علی رغم اینکه دائماً توسط سایر اعضای نظامی احاطه شده باشد، احساس تنهایی کند.

علل تنهایی و چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

عوامل موثر در تنهایی شامل متغیر های موقعیتی مانند انزوای جسمی، انتقال به مکان جدید و طلاق است.  مرگ کسی که در زندگی یک شخص مهم است نیز می تواند احساس تنهایی را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، می تواند نشانه ای از یک اختلال روان شناختی مانند افسردگی باشد. تنهایی را می توان به عوامل درونی مانند عزت نفس پایین نیز نسبت داد. افرادی که اعتماد به نفس ندارند اغلب معتقدند که شایسته توجه و نظر دیگران نیستند، که می تواند منجر به انزوا و تنهایی مزمن شود.

خطرات سلامتی مرتبط با تنهایی

تنهایی تأثیرات منفی گسترده ای بر سلامت جسمی و روانی دارد، از جمله:

  • اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر
  • عملکرد تغییر یافته مغز
  • پیشرفت بیماری آلزایمر
  • رفتار ضد اجتماعی
  • بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی
  • کاهش حافظه و یادگیری
  • افسردگی و خودکشی
  • افزایش سطح استرس
  • تصمیم گیری ضعیف

این تنها مناطقی نیست که تنهایی در آن اثر می گذارد. بزرگسالان تنها نسبت به افرادی که تنها نیستند کمتر ورزش می کنند. رژیم غذایی آن ها چربی بیشتری دارد، خواب آن ها کارایی و کیفیت کمتری دارد و خستگی بیشتر در روز را گزارش می کنند. تنهایی همچنین تنظیم فرآیند های سلولی را در اعماق بدن مختل می کند و ما را مستعد پیری زودرس می کند.

آنچه تحقیقات درباره تنهایی پیشنهاد می کند.

محققان دریافته اند که سطح پایین تنهایی با ازدواج، درآمد بالاتر و تحصیلات بالاتر مرتبط است. سطح بالای تنهایی با علائم سلامت جسمی، زندگی در تنهایی، شبکه های اجتماعی کوچک و روابط اجتماعی بی کیفیت همراه است.

به مبارزه با تنهایی دوستان خود کمک کنید.

محققان همچنین اظهار داشتند که تنهایی در کشور های غربی بیشتر دیده می شود. از سال 1985 ، تعداد افرادی که هیچ دوست صمیمی در ایالات متحده ندارند سه برابر شده است. افزایش اینترنت و از قضا رسانه های اجتماعی تا حدودی مقصر هستند. کارشناسان بر این باورند که کمیت تعامل اجتماعی نیست که با تنهایی مقابله می کند، بلکه کیفیت آن است. داشتن فقط سه یا چهار دوست صمیمی برای دفع تنهایی و کاهش پیامد های منفی سلامتی مرتبط با این حالت روحی کافی است. اما نکته این که چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

تنهایی می تواند مسری باشد.

یک مطالعه نشان می دهد که تنهایی در واقع مسری است. در یک مطالعه 10 ساله، محققان نحوه گسترش تنهایی در شبکه های اجتماعی را بررسی کردند. نتایج نشان داد که افراد نزدیک به فردی که تنهائی را تجربه می کنند نیز 52٪ بیشتر احتمال دارد که تنها شوند.

غلبه بر شرایط و چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

بر تنهایی می توان غلبه کرد. این کار به یک تلاش آگاهانه از طرف شما برای ایجاد تغییر نیاز دارد. در طولانی مدت، ایجاد یک تغییر می تواند شما را شاد تر و سالم تر کند و شما را قادر سازد تا دیگران را از طریق مثبت تحت تأثیر قرار دهید. در اینجا چند راه برای جلوگیری از تنهایی آمده است:

  • خدمات اجتماعی یا فعالیت دیگری را که از آن لذت می برید در نظر بگیرید.
  • موقعیت های موجود فرصت های خوبی برای ملاقات با مردم و ایجاد دوستی و تعاملات اجتماعی جدید است.
  • انتظار بهترین ها را داشته باشید. افراد تنها اغلب منتظر طرد شدن هستند، بنابراین در روابط اجتماعی خود بر افکار و نگرش های مثبت تمرکز کنید.
  • بر ایجاد روابط با کیفیت تمرکز کنید. افرادی را جستجو کنید که نگرش، علایق و ارزش های مشابهی با شما دارند.
  • تشخیص دهید که تنهایی نشانه این است که چیزی باید تغییر کند.

چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

تقریباً همه گاه و بی گاه تنهایی را تجربه می کنند، بطوریکه بسیاری از افراد به خصوص در طول فصل تعطیلات، روز ولنتاین و در زمان استرس شدید از احساس تنهایی آگاه می شوند. در حالی که تعداد بسیار زیادی از افرادی که احساس تنهایی می کنند بسیار زیاد است (به عنوان مثال یک نظرسنجی در این سایت نشان می دهد که تنهایی در تعطیلات توسط تعداد قابل توجهی از خوانندگان تجربه می شود) ، مردم همیشه در مورد احساس تنهایی صحبت نمی کنند و همیشه بدانید با این احساسات چه باید کرد.

تأثیر تنهایی

به جز اینکه تنهایی از نظر عاطفی دردناک می باشد، تنهایی می تواند از بسیاری جهات بر روی افراد تأثیر بگذارد:

افسردگی

 یک مطالعه نشان داد که افراد تنها علائم افسردگی بیشتری نشان می دهند و افراد تنها و افسرده تمایل دارند “تعامل” کمتری را در روند های اجتماعی تجربه کنند. تحقیقات همچنین نشان داده است که افسردگی و تنهایی می توانند از یکدیگر تغذیه کنند و هرکدام دیگری را تداوم بخشند.

سلامت جسمی

​​چندین مطالعه استرس عاطفی را با ایمنی افسرده مرتبط دانسته اند. تحقیقات دیگر تنهایی و افسردگی را با سلامتی ضعیف تری مرتبط می داند . این بدان معناست که افرادی که احساس تنهایی می کنند مستعد ابتلا به انواع مسائل بهداشتی هستند.

درد جسمی

 ​​تحقیقات نشان می دهد مناطقی از مغز که با محرومیت اجتماعی روبرو هستند همان مناطقی هستند که درد جسمی را پردازش می کنند و یک توضیح علمی را به تجربه عاشقانه “قلب شکسته” اضافه می کنند.

کارهایی برای اینکه چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟

اگر احساس تنهایی می کنید، برخی از کار ها وجود دارد که می توانید در این مورد انجام دهید.

چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟ به یک کلاس بپیوندید.

چه یک کلاس هنری باشد، چه یک کلاس ورزشی یا یک کلاس در کالج جامعه محلی شما، عضویت در یک کلاس به طور خودکار شما را در معرض گروهی از افراد قرار می دهد که حداقل یکی از علایق شما را دارند. همچنین می تواند احساس تعلق همراه با عضویت در یک گروه را فراهم کند. این کار می تواند خلاقیت را تحریک کند، چیزی به شما بدهد که در طول روز منتظر باشید و به شما کمک کند تا تنهایی را از بین ببرید.

چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟ داوطلب شدن برای اهداف

داوطلب شدن برای هدفی که به آن اعتقاد دارید می تواند همان مزایای شرکت در کلاس را داشته باشد. ملاقات با دیگران، عضویت در یک گروه، ایجاد تجربیات جدید و همچنین مزایای نوع دوستی را به همراه دارد و می تواند به شما کمک کند معنای بیشتری در زندگی خود پیدا کنید. هر دو می توانند باعث شادی و رضایت بیشتر زندگی و همچنین کاهش تنهایی شوند. علاوه بر این، کار با دیگران که افراد کمتری در حیطه خود برای یاری دارند می تواند به شما کمک کند احساس قدردانی عمیق تری نسبت به آنچه در زندگی خود دارید داشته باشید.

چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟ روابط موجود را تقویت کنید.

شما احتمالاً قبلاً در زندگی خود افرادی داشته اید که می توانید آن ها را بهتر بشناسید یا ارتباطات با خانواده تعمیق می یابند. اگر چنین است، چرا بیشتر اوقات با دوستان تماس نمی گیرید، بیشتر با آن ها بیرون نمی روید و راه های دیگری برای لذت بردن از روابط موجود و تقویت پیوندها پیدا نمی کنید؟

چگونه با تنهایی کنار بیاییم؟ به یک درمانگر مراجعه کنید.

تحقیقات نشان داده است که تنهایی و علامت شناسی افسردگی می توانند در یک اثر هم افزایی برای کاهش رفاه عمل کنند، به این معنی که هرچه بیشتر تنها باشید، احساس افسردگی بیشتری می کنید و بالعکس. همچنین مشخص شده است که افرادی که تنهایی را تجربه می کنند بیشتر از دیگران وقتی در کنار دیگران هستند احساس تنهایی می کنند. به این معنی که حتی وقتی با دیگران هستند افراد نیز تنهایی خود را تا حدی حفظ می کنند. به همین دلیل، گاهی اوقات فقط “بیرون رفتن” و ملاقات با افراد دیگر کافی نیست.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا