چگونه اجبار تکراری می تواند بر رابطه شما تأثیر بگذارد؟

اجبار تکراری یک اجبار روانشناختی است که باید چیزی را بارها و بارها تکرار کند. به عنوان مثال، غالباً خود را در همان وضعیت قرار دهید وقتی می دانید این تصمیم سالم نیست. در مورد روابط، ممکن است شما را به سمت افرادی سوق دهد که برای شما خوب نیستند، مانند شرکای سو استفاده گر یا کنترل کننده. این را می توان در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مشاهده کرد اما به احتمال زیاد رفتار تکراری-اجباری را نشان می دهد. 

تئوری تکرار اجبار سیگموند فروید

زیگموند فروید در مقاله خود با عنوان “به خاطر سپردن، تکرار و کار کردن”، عبارت تکرار اجبار را اصطلاح کرد و انواع مختلف این اجبار را ادعا کرد. در حالت اول، فرد مجبور به تکرار نمی داند که آنها را تکرار می کند. فروید معتقد بود که این یک الگوی تکراری ناخودآگاه است که بدون فکر انجام می شود. با این حال، او فکر کرد که شکل دیگری از اجبار تکرار وجود دارد که بیشتر قابل تأمل است. به عنوان مثال، هنگامی که کودک اسباب بازی خود را از گهواره بیرون می اندازد و برای آن گریه می کند.

وقتی کودک متوجه می شود که والدین یا شخص دیگری اسباب بازی را برداشته و پس می دهد، این رفتار را به عنوان سرگرمی تکرار می کند. شکل دیگر اجبار تکرار، عملی گذشته سرکوب شده بود که در آن فرد به جای اینکه فقط به خاطر بیاورد، تجربه های سرکوب شده گذشته را تکرار می کند. سرانجام، آخرین نظریه فروید روان رنجوری بود. فروید اعتقاد داشت این اختلال وسواس فکری عملی همان بخشی از شخصیت فرد است.

رابطه وسواس-اختلال اجباری

چگونه اجبار تکراری می تواند بر رابطه شما تأثیر بگذارد؟

وقتی صحبت از روابط می شود، نوع خاصی از وسواس وجود دارد به نام اختلال وسواس فکری – عملی یا ROCD. کسانی که از این نوع اجبار تکراری رنج می برند، دائماً در رابطه خود شک می کنند و معتقدند که رابطه آنها نابود شده است. فرد مبتلا به این بیماری اغلب بیماری های مرتبط دیگری مانند اختلال دلبستگی، اختلالات اضطرابی یا افسردگی خواهد داشت. با این حال، این علائم معمولاً عارضه جانبی اختلال وسواس فکری عملی است و با روانشناسی و یا دارو درمان می شود. در حقیقت، در مرکز مشاوره همکده درمانگران و مشاوران معتبری وجود دارند که می توانند بدون قرار ملاقات بصورت تلفنی به شما کمک کنند.

چگونه اجبار تکرار بر روابط شما تأثیر می گذارد؟

کسانی که از اجبار مکرر در روابط رنج می برند، یا به طور مکرر به همان رابطه بد باز می گردند یا به سمت آن شرکایی با مسائل مشابه یا تکراری گرایش پیدا می کنند. از آنجا که ناخودآگاه ما تروما را عادی می داند، شما حتی متوجه نخواهید شد که مرتبا خود را محکوم به روابط ناموفق می کنید. این چرخه ادامه می یابد زیرا این همان چیزی است که شما به آن عادت کرده اید و شما ناخودآگاه باور دارید که طبیعی است. این ممکن است به دلیل حادثه ای باشد که در جوانی رخ داده است.

زنده کردن آنچه ما از قبل می دانیم

به عنوان مثال، اگر در دوران کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید یا در یک خانه آزارگر زندگی می کنید، احتمالاً در آینده با یک رابطه توهین آمیز روبرو هستید. ذهن ما دوست دارد به آنچه می داند پایبند بماند، بنابراین حتی اگر سابقه رابطه شما ناسالم باشد، ذهن شما متوجه این موضوع نیست و به آنچه می داند پایبند است. این ممکن است یک واقعه آسیب زا باشد که شما در دوران کودکی یا یک عمر روابط سو استفاده کننده داشته اید که باعث تکرار آسیب می شود. اجبار تکرار فقط همین است، یک اجبار. ما این کار را عمدا انجام نمی دهیم. این یک پاسخ آموخته شده به آنچه ما قبلاً می دانیم است.

درمان مشکل

اجبار تکراری نوعی اختلال روان رنجور است که قابل درمان است، اما در ابتدا باید تشخیص داده شود. وقتی صحبت از اختلال وسواس فکری عملی می شود، ابتدا باید به اختلال یا بیماری زمینه ای پرداخته شود. به عنوان مثال، اگر به اختلال دلبستگی مبتلا هستید، باید قبل از برخورد با اجبار تکراری خود، این مشکل را حل کنید. با این وجود، وسواس یک اختلال پیچیده است که برای کنترل نیاز به درمان دارد. در اکثر موارد به طور کامل درمان نمی شود، اما با درمان شناختی رفتاری یا نوع دیگری از روان درمانی قابل کنترل است. در موارد شدیدتر، ممکن است از دارو یا سایر روشهای درمانی نیز استفاده شود.

نشانه های اختلال وسواس-اجباری

چگونه اجبار تکراری می تواند بر رابطه شما تأثیر بگذارد؟

طبق بررسی انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا (ADAA)، بیش از 264 میلیون نفر در جهان از یک اختلال اضطرابی مانند وسواس فکری عملی استفاده می کنند. علاوه بر تکرار الگوهای رابطه، برخی از موارد دیگر اختلال وسواس اجباری عبارتند از:

  • ترس وسواسی از چیز خاصی مانند میکروب یا آلودگی
  • قادر به کنترل افکار بد مانند رابطه جنسی یا خودآزاری نیست
  • نیاز به ترتیب چیزها بر اساس حروف الفبا یا اندازه آن ها
  • نیاز به داشتن چیزهایی متقارن
  • تمیز کردن و شستن مداوم دست ها
  • به طور مداوم درها و پنجره ها را چک کنید تا ببینید آیا قفل شده اند
  • اجباری شیر آب یا اجاق گاز را چک کنید
  • شمارش اجباری چیزها
  • حداقل یک ساعت در روز را صرف استرس در یکی از این وسواس ها کنید
  • اقدامات یا افکار در فعالیت ها و روابط روزمره اختلال ایجاد می کند
  • تکرار کلمات بارها و بارها
  • ضربه زدن روی چیزی یا حرکت تکراری دیگر

اگر شما یا شخصی که می دانید هر یک از این علائم را دارید، بهتر است فوراً با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنید که هم اکنون می توانند به شما کمک کنند. از اینرو می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید.

چگونه اختلال وسواسی بر رابطه شما تأثیر می گذارد؟

داشتن وسواس در هر جنبه از زندگی شما تأثیر می گذارد، اما بسیاری از افراد حتی تا زمانی که به یک مشکل تبدیل نشوند حتی زحمت درمان را نمی کشند. این معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که وارد یک رابطه جدی شوید. وقتی کسی دائماً در اطراف شما است، متوجه می شود که شستشو یا تمیز کردن، ردیف کفش ها، و الفبای کنسروهای شما را وسواس گونه نشان می دهد. ممکن است قبلاً بتوانید آن را پنهان کنید، اما وقتی آن شخص با شما زندگی می کند، وسواس و اجبارهای شما را مشاهده می کند. البته این تقصیر شما نیست و عشق جدید شما احتمالاً درک خواهد کرد. اما متوجه خواهید شد که زمان آن فرا رسیده است که برای جبر تکراری و وسواس فکری خود درمان کنید.

آیا می خواهید درباره اجبار تکراری و درمان آن بیشتر بدانید؟

انواع مختلف روان درمانی می تواند یک اختلال وسواس فکری عملی را درمان کند، مانند درمان شناختی – رفتاری، ذهن آگاهی، روان درمانی و رفتار درمانی دیالکتیکی. نوع درمانی که انتخاب می کنید باید یک تصمیم مشترک بین شما و درمانگر یا مشاور باشد. غالباً، ممکن است فکر کنید می دانید چه چیزی برای شما بهتر است، اما متخصص نیستید. بهتر است تصمیم گیری را به عهده متخصص بگذارید تا در تصمیم گیری به شما کمک کند.

رفتار درمانی شناختی

این شکل از رفتار درمانی به شما کمک می کند تا مشخص کنید چه عواملی باعث وسواس فکری-اجباری یا اجبار تکراری شما می شود. درمانگر می تواند به شما بیاموزد که چگونه این عوامل محرک باعث ایجاد رفتارهای تکراری منفی می شود و به شما در یافتن رفتارهای تکراری مثبت کمک می کند. این کار با این ایده انجام می شود که ما بسته به ادراک محیط خود، رفتار مثبت یا منفی داریم. به عبارت دیگر، اگر مدام اعتقاد داشته باشیم که دستانمان کثیف است، مجبور به شستن آنها می شویم.

ذهن آگاهی

چگونه اجبار تکراری می تواند بر رابطه شما تأثیر بگذارد؟

ذهن آگاهی درمانی شما را تشویق می کند که هم سلامت روحی و هم جسمی خود را در کنار هم در نظر بگیرید. درمانگر تمرینات و موقعیت های مختلفی مانند تمرینات تنفسی یا موقعیت های یوگا را به شما آموزش می دهد. در حالی که یاد می گیرید بدن و ذهن خود را آرام کنید، به شما توصیه می شود که بر احساسات جسمی خود تمرکز کنید. شما قادر خواهید بود آنچه را که در اطراف شما می گذرد بهتر درک کنید و بدون هیچ حواس پرتی و حواس پرتی به لحظه تمرکز کنید.

روان درمانی برای اجبار تکراری

با روان پویایی درمانی، خواهید آموخت که چگونه بر روی فرآیندهای ناخودآگاه خود تمرکز کنید زیرا آنها بر رفتار فعلی شما تأثیر می گذارند. این همه در مورد خودآگاهی و چگونگی تأثیر گذشته بر حال است. درمانگر به شما یاد می دهد که به درگیری های حل نشده و روابط گذشته نگاه کنید که ممکن است باعث اختلال وسواس فکری عملی یا اجبار تکراری شما شود. این یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین روش های درمانی است که توسط زیگموند فروید در سال 1896 ارائه شده است.

رفتار درمانی دیالکتیک

شکل دیگری از درمان رفتاری شناختی، این نوع درمان، به شما یاد می دهد که در یک لحظه زندگی کنید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه گذشته را فراموش کنید و با عوامل استرس زای روزمره مثبت تر کنار بیایید. همانطور که از نام آن برمی آید، رفتار درمانی دیالکتیکی بر دیالکتیک متمرکز است که سه فرض را بیان می کند. این فرضیات شامل این است که می توان اضداد را برای ایجاد دید بهتر نسبت به حقیقت ادغام کرد، تغییر اجتناب ناپذیر و ثابت است و همه چیز به هم پیوسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا