چگونه می توانم یک احساس قوی در خودم ایجاد کنم؟

تا به حال فکر کردید که چگونه می توانم یک احساس قوی در خودم ایجاد کنم؟ احساسات همیشه نقش معینی در زندگی و رفتار ما دارند. شما فردی را فرض کنید که در ذهن خود این فکر را دارد که خوشبخت است یا این احساس را دارد که فردی موفق است طبیعتا انرژی های مثبت هم به سمت او می آیند. اما از آن طرف فردی را در نظر بگیرید که با شروع روز خود را بی ارزش می داند و احساس شکست می کند و همیشه از دست خود شاکی است طبیعی هست که اکر این برد حتی اگر شانس های خوب هم داشته باشد آن ها را از دست خواهد داد.

این گونه رفتار ها در روان شناسی بسیار مورد تایید هستند و خیلی از روان شناس ها می کویند اگر شما مثبت فکر کنید مثبت برایتان اتفاق می افتد. البته این را بدانید این جمله در صورتی است که شما تلاش خود را بکنید. این که در خانه بمانید و مثبت فکر کنید و فعالیتی نداشته باشید اتفاقی هم نمی افتد. 

حس خود” یعنی چه؟

“احساس خود” به احساس هویت شما یا آگاهی از این که کیستید اطلاق می شود. داشتن یک احساس قوی از خود جدایی ناپذیر است زیرا به شما کمک می کند تا به چیزهایی که به آن ها اعتقاد دارید وفادار بمانید. هنگامی که احساس قوی از خود داشته باشید، در صورت لزوم قادر به از بین بردن تأثیرات بیرونی به صورت مفید خواهید بود. احساس خود شما بر افکار و احساساتی که در مورد خود به عنوان یک فرد دارید تأثیر می گذارد. اما چگونه می توانم یک احساس قوی در خودم ایجاد کنم؟

حس خود و تاثیر بر سلامت روانی و جسمانی

این به سطح اعتماد به نفس و عزت نفس شما مربوط می شود، که هر دو می توانند بر سلامت روحی و جسمی شما تأثیر بگذارند. مطالعات نشان می دهد که عزت نفس و اعتماد به نفس رابطه مستقیمی با سلامتی عاطفی دارند و داشتن یک احساس قوی از خود را به معنی داشتن چیزی فوق العاده مهم برای داشتن انگیزه می داند.  گاهی اوقات، از “احساس خود” به عنوان “خودپنداره” نیز یاد می شود. تعریف فرهنگ لغت از خودپنداره: “ایده یا تصویر ذهنی شخص از خود و نقاط قوت، ضعف، وضعیت و غیره است.

معنای داشتن یک احساس قوی از خود چیست؟

داشتن یک احساس قوی از خود به معنای داشتن یک احساس قوی از هویت شخصی است. شما درک عمیقی از اخلاق و ارزش های شخصی خود دارید، از نحوه عملکرد داخلی خود آگاه هستید، می دانید چه چیزهایی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید، و می دانید نقاط قوت شما چیست. بیشتر اوقات می توانید به طور عینی به اعمال و رفتارهای خود نگاه کنید، و احتمالاً همان کاری را که می دانید درست است انجام می دهید، حتی اگر خلاف مغایرت باشد. افرادی که دارای احساس قوی از خود هستند از مزایای زیر بهره مند می شوند:

  • اعتماد به نفس
  • دوستی ها و روابط سالم تر
  • عزت نفس بالاتر
  • خودآگاهی
  • افزایش توانایی برای زندگی در یک زندگی مطابق با ارزش های فرد
  • راه های ایجاد حس قوی از خود
  • سیستم ارزش خود را پرورش دهید

در درمان پذیرش و تعهد یا ACT، تأکید شدیدی بر ارزش ها یا زندگی با ارزش دارند. داشتن یک زندگی ارزشمند یک قضاوت شخصی نیست، زیرا همه زندگی ها ذاتا ارزشمند هستند. در عوض، داشتن یک زندگی ارزشمند به معنای زندگی در یک راستا با ارزش های شما است. این که آیا شما در مورد درمان پذیرش و تعهد چیزی می دانید یا نه، فکر کردن در مورد ارزش های خود و ایجاد یک سیستم ارزش شخصی می تواند یک تمرین مفید باشد. یک قسمت اساسی در ایجاد احساس قوی تر از خود، وقت گذاشتن برای بررسی ارزش ها، اخلاقیات و عمیق ترین باورهای اصلی شما است. باید بدانیم چگونه می توانم یک احساس قوی در خودم ایجاد کنم؟

چه نوع فعالیتی برای پرورش سیستم ارزش های خود استفاده کنیم؟

فعالیتی که می توانید برای پرورش سیستم ارزشهای خود استفاده کنید این است که یک ژورنال یا یک قطعه کاغذ بیرون بیاورید و آن ها را یادداشت کنید. لیست ارزشی های شما می تواند شامل خانواده، دوستی، خلاقیت، عدالت ، عزت نفس، کمک به دیگران یا هر چیز دیگری باشد. تا زمانی که به آن اعتقاد داشته باشید، می توانید آن را در لیست مقادیر خود اضافه کنید.

ارزش های عمدی در برابر غیر عمدی

همچنین، به ارزش های  عمدی خود در مقابل ارزش های غیرعمد خود نگاه کنید. آیا چیزی وجود دارد که وقت خود را صرف آن کنید و آرزو کنید و‌ این قدر وقت بیهوده نگذرانید؟ به عنوان مثال، آیا اوقات خود را مشغول ظاهر خود می کنید یا نگران آن چه دیگران درباره شما فکر می کنند تا حدی است که برای سلامتی شما مضر باشد؟ آیا این با ارزش های شما همسو است یا چیزی است که ترجیح می دهید روی آن کار کنید تا بتوانید توجه خود را دوباره متمرکز کنید؟

کارهایی را که دوست دارید انجام دهید را انجام دهید

چگونه می توانم یک احساس قوی در خودم ایجاد کنم؟

هنگامی که احساس خود را در خود پرورش می دهید، انجام کارهایی که از آن ها لذت می برید بسیار حیاتی است. بخشی از شناختن خود این است که بدانید چه چیزی قلب شما را فرا می خواند. چه چیزی باعث می شود شما استوار بمانید. برای احساسات خود وقت بگذارید. خواه این هنر تجسمی، موسیقی، ورزش، وبلاگ نویسی، طراحی گرافیک یا موارد دیگر باشد، درگیری در سرگرمی خود چیزی فراتر از بازی است. این به ما می گوید، چگونه می توانم یک احساس قوی در خودم ایجاد کنم؟

إحساس خود پنداری

این بخشی از آن چه هست  شما هستید و بنابراین، بخشی از احساس خود و خودپنداری شماست. این ماده همچنین در بهزیستی عاطفی، جسمی شما نقش دارد و حتی می تواند به سود شغلی شما باشد. مطالعات نشان می دهد که وقت گذرانی برای اوقات فراغت می تواند سطح استرس شما را کاهش داده و روحیه شما را بهبود بخشد.

چه نوع سرگرمی می توانید انجام دهید؟

اگر مطمئن نیستید که دوست دارید چه کاری انجام دهید، به این فکر کنید: آیا سرگرمی وجود دارد که همیشه دوست داشته باشید آن را انتخاب کنید؟ یکی را که قبلاً درگیر آن شده اید و می خواهید به آن برگردید، چه می کنید؟ همان طور که احساس قوی تری نسبت به خود پیدا می کنید ، یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که یک کلاس شرکت کنید، چه این یک کلاس مربوط به کاری باشد که قبلاً هرگز انجام نداده اید و چه کلاس دیگری که به شما کمک می کند در مورد چیزی که قبلاً لذت می برید بیشتر بدانید.

تقویت مهارت و اعتماد به نفس

می توانید از آن برای تقویت مهارت های خود، افزایش اعتماد به نفس در آن منطقه و ملاقات با افراد جدید استفاده کنید. داشتن روابط اجتماعی سالم در جایی که احساس بالارفتن و درک می کنید برای بهزیستی عاطفی ما بسیار مفید است و می تواند بخشی از پذیرش احساس خود شما باشد. مشابه کلاس های گذراندن با افرادی که مربوط به سرگرمی هایی است که از آن لذت می برید، عضویت در گروهی که به آن علاقه مند هستید برای شما موثر واقع می شود در حالی که احساس خود را در خود تقویت می کنید بسیار مفید خواهد بود. در واقع شما به سیستم ارزش و سرگرمی های خود برگردید.

چگونه برای شخصی توصیف کنید که وقتتان را چطور می گذارنید؟

اگر بخواهید خود را برای شخصی توصیف کنید و آن ها از شما بپرسند که بیشتر وقت خود را صرف چه کاری می کنید یا بیشتر از همه به زندگی اهمیت می دهید، به او چه می گویید؟ پاسخ شما ممکن است ایده هایی برای گروه هایی که می توانید به آن ها بپیوندید به شما ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر موضوعی باشید که علاقه زیادی به آن دارید، می توانید به یک گروه طرفداری بپیوندید. همچنین می توانید به گروهی برای نویسندگان یا نوازندگان بپیوندید. گروه هایی به صورت حضوری و آنلاین وجود دارد که می توانید با افراد همفکر خود ملاقات کنید و مواردی را که برای شما مهم است بیشتر بپذیرید. چگونه می توانم یک احساس قوی در خودم ایجاد کنم را بررسی کنید.

مدتی را با خودتان بگذرانید

گذراندن وقت با خود یک راه عالی برای ایجاد احساساتی است که شما به عنوان یک فرد بدون هیچ گونه تأثیر خارجی است. اگر در حال گذراندن وقت با خودتان هستید، عکس ها را می توانید نگاه کنید. می توانید خودتان را به رستوران ببرید، به تنهایی در یک پروژه هنری کار کنید، مقاله خود را بنویسید و افکار خود را تأمل کنید، یا کار دیگری انجام دهید که از آن لذت می برید.

تست شخصیت انجام دهید

 حتی می توانید یک تست شخصیت بزنید که به شما کمک می کند خود را بهتر بشناسید، مانند آزمون موجودی MBTI یا Myers-Briggs. آزمون MBTI یک تست شخصیت محبوب است که در زمینه های شخصیتی مانند درون گرایی و برون گرایی در صورت منطقی تر بودن یا شهودی بودن و غیره بررسی می شود. روابط اجتماعی قسمت بسیار مهمی از زندگی ما به عنوان یک انسان است، اما گذراندن وقت تنها  گاهی به همان اندازه ارزشمند است. شما می توانید موسیقی یا فیلمی را تماشا  کنید و مدت زمانی که به همان فعالیت می چسبید را انتخاب کنید. تنها بودن می تواند به شما کمک کند در مکانی راحت باشید.

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا